Gå til innhold

vasker seg "der nede" hele tiden.. normalt? pus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kastrert hannkatt. Innekatt. 
Etter han har tisset så vasker han seg der nede. Er det normalt? Etter hver gang? 

Anonymkode: b79f0...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kastrert hannkatt. Innekatt. 
Etter han har tisset så vasker han seg der nede. Er det normalt? Etter hver gang? 

Anonymkode: b79f0...17b

Om det er normalt at han vasker seg etter at han har tisset? Ja, det er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kun er når han har tisset, er det normalt. Hvis han gjør det mye ellers også, ville jeg ha tatt han med til dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TheGirlWhoWaited skrev:

Om det er normalt at han vasker seg etter at han har tisset? Ja, det er det.

hver gang? 

Han er adoptert og de sa at han hadde urinveisinfeksjon før han kom til meg. To ganger. Så han går på spesial fôr. De sa at de var ikke siker på om det var kronisk eller ikke. For veterinær fant ikke noe. Men han drakk lite vann før han kom til dyrebeskyttelsen. Han har en vannfontene, og det skal hjelpe. For katter drikker ikke av skåler. 
Han har ingen av symptomene på UVI, men det står blant annet hyppig vasking av tissen og magen. Altså som symptomer. Ikke sett han vaske magen etter urinering. 
Han gjør det ikke ellers, vasker seg. Så vet ikke om det er slik at katter skal vaske seg etter urinering. Eller om det er tegn på uvi. 
Jeg vet heller ikke om de mener intensiv vasking helt utav det blå de mener. Uten å ha tisset, eller om de mener etter urinering. 

Han har som sagt ingen andre symptomer bortsett fra vasking etter å ha tisset. 

Må ringe veterinær å spørre i morgen, hvis jeg ikke finner svar på det. Vil jo oppdage en UVI så tidlig som mulig. Han er min første katt. 

Anonymkode: b79f0...17b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hver gang? 

Han er adoptert og de sa at han hadde urinveisinfeksjon før han kom til meg. To ganger. Så han går på spesial fôr. De sa at de var ikke siker på om det var kronisk eller ikke. For veterinær fant ikke noe. Men han drakk lite vann før han kom til dyrebeskyttelsen. Han har en vannfontene, og det skal hjelpe. For katter drikker ikke av skåler. 
Han har ingen av symptomene på UVI, men det står blant annet hyppig vasking av tissen og magen. Altså som symptomer. Ikke sett han vaske magen etter urinering. 
Han gjør det ikke ellers, vasker seg. Så vet ikke om det er slik at katter skal vaske seg etter urinering. Eller om det er tegn på uvi. 
Jeg vet heller ikke om de mener intensiv vasking helt utav det blå de mener. Uten å ha tisset, eller om de mener etter urinering. 

Han har som sagt ingen andre symptomer bortsett fra vasking etter å ha tisset. 

Må ringe veterinær å spørre i morgen, hvis jeg ikke finner svar på det. Vil jo oppdage en UVI så tidlig som mulig. Han er min første katt. 

Anonymkode: b79f0...17b

Ok, så du var ikke ute etter noe svar, skjønner jeg? Siden du bare bortforklarer anyway,,,

Mine to nåværende katter, og de to jeg har hatt tidligere i livet - går på do, graver over (og rundtomkring), går ut av doen, går et par-tre-fire skritt og setter seg til å vanske seg nedentil - hver gang! Katter er superrenslige dyr - og vi mennesker tørker oss da hver gang vi også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ti10 skrev:

Hvis det kun er når han har tisset, er det normalt. Hvis han gjør det mye ellers også, ville jeg ha tatt han med til dyrlegen.

Ja det er kun når han har tisset. 
Jeg ser kattedoen fra sofaen. Når han bæsjer så går han helt inn, han bæsjer innerst i kassen. Men når han tisser så henger halen ut, for han tisser like ved døren på motsatt side. 

Så jeg ser om han har bæsjet eller tisset. Og når han da har tisset så vasker han seg i 2 minutter. Han gjør det ikke til vanlig. Da vasker han alt annet på kroppen. etter at han har tisset så vasker han seg som oftest bare der nede.

Anonymkode: b79f0...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring vetrinær du. Det er vanlig at katter vasker seg nedentil etter de har tisset, men om dette plager deg så ring å spør.

Anonymkode: 7d76b...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Ok, så du var ikke ute etter noe svar, skjønner jeg? Siden du bare bortforklarer anyway,,,

Mine to nåværende katter, og de to jeg har hatt tidligere i livet - går på do, graver over (og rundtomkring), går ut av doen, går et par-tre-fire skritt og setter seg til å vanske seg nedentil - hver gang! Katter er superrenslige dyr - og vi mennesker tørker oss da hver gang vi også?

Jeg bortforklarte ikke. Jeg bare utdypte hvorfor jeg spør så dumt. 
For jeg ble usikker da jeg leste "hyppig vasking av tissen og magen" i flere artikler om symptomer på urinveisinfeksjon.
Så jeg ga en grundigere forklaring på hva han gjør og når han gjør det. 

Men takk for svar. Nå vet jeg at det er helt normalt, og har ingenting med uvi og gjøre. Det var det jeg lurte på. 

Dette er min første katt. Jeg vet ikke absolutt alt som er å vite enda. 

Anonymkode: b79f0...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bortforklarte ikke. Jeg bare utdypte hvorfor jeg spør så dumt. 
For jeg ble usikker da jeg leste "hyppig vasking av tissen og magen" i flere artikler om symptomer på urinveisinfeksjon.
Så jeg ga en grundigere forklaring på hva han gjør og når han gjør det. 

Men takk for svar. Nå vet jeg at det er helt normalt, og har ingenting med uvi og gjøre. Det var det jeg lurte på. 

Dette er min første katt. Jeg vet ikke absolutt alt som er å vite enda. 

Anonymkode: b79f0...17b

Et godt tips er å skrive alle relevante opplysninger i hovedinnlegget - da vet vi hva vi har å forholde oss til når vi svarer. 

Men jeg har hatt katt med uvi også jeg, og det er fortsatt vanlig å vaske sett etter at de har vært på do - det er hvis det er MYE mer enn enn det, samt andre symptomer som hyppig vannlating, blod i urinen og ellers smerter du skal være på vakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Et godt tips er å skrive alle relevante opplysninger i hovedinnlegget - da vet vi hva vi har å forholde oss til når vi svarer. 

Men jeg har hatt katt med uvi også jeg, og det er fortsatt vanlig å vaske sett etter at de har vært på do - det er hvis det er MYE mer enn enn det, samt andre symptomer som hyppig vannlating, blod i urinen og ellers smerter du skal være på vakt.

takk for info.

Jeg innså etter at jeg postet det at jeg kunne ha sagt mer i hovedinnlegget. 

Anonymkode: b79f0...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

takk for info.

Jeg innså etter at jeg postet det at jeg kunne ha sagt mer i hovedinnlegget. 

Anonymkode: b79f0...17b

Hvis du er i tvil så ringer du veterinæren og hører i morgen :)

Du kan få mange og gode svar her inne, men ingen av oss evner å se om det er endringer i kattens væremåte eller intensitet i vaskeprosessen.

Alltid mye lurere å ta en ekstra (kanskje unødig?) telefon til veterinærklinikken enn å stole helt blindt på et nettforum :)

 

Anonymkode: f80a3...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min vasker seg ikke hver gang han har tisset, men dette er sikkert veldig individuelt.

Hvis han har en tendens til urinveisinfeksjon, bør du passe ekstra godt på om han går på do uten at det kommer noe noen gang. Jeg hadde en gang en katt med urinveisplager, og da han var dårlig, kunne han finne på å gå oppi sandkassen og bare rett ut igjen, eller han prøvde å tisse uten at det kom noe, eller tisset veeeldig små mengder. Da er det superviktig å få katten til veterinæren fort. Blir det helt stopp, kan det være ganske raskt dødelig.

Jeg synes det høres ut som om du vil det beste for katten din og tar oppgaven som kattemor på alvor. Fortsett med det! :) Det er ofte ganske hard tone på forumet her, uten at folk egentlig mener så mye vondt med det.

 

Anonymkode: 480d1...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
På 16.10.2016 den 21.01, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kastrert hannkatt. Innekatt. 
Etter han har tisset så vasker han seg der nede. Er det normalt? Etter hver gang? 

Anonymkode: b79f0...17b

Det finnes ikke noe mer renslige dyr en katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...