Gå til innhold

Barnebidrag.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en litt vanskelig situasjon nå, og har kun dagpenger. Ble rammet av nedbemanning, og har ikke jobb akkurat nå. Jeg er midlertidig tilkallingsvikar i helse og omsorg, men det varierer veldig dessverre, og det er mange om beinet.. Hvis det går en mnd uten en vakt, så har jeg utbetalt 11000 kr i dagpenger. (Har bidrag, bostøtte og barnetrygd utenom) Jeg har 2 intervjuer neste uke, og håper ting retter seg fort, for dette er vondt :(

Far tjener litt over 400 000 kr, har samboer som også er i full jobb, ingen barn boende hos seg. Datteren vår er 10 år. Han har betalt 2700 kr (privat avtale) siden vi gikk fra hverandre for 7 år siden. Han nekter å betale mer. Datteren min trengte en dunjakke i fjor vinter, og dette var 4 dager før lønningsdag hos meg, og jeg hadde rett og slett ikke den 1000 lappen der og da. (jeg har stort sett det i bakhånd, men vi hadde bilen på reparasjon, og fikk en ekstrautgift på over 7000 kr :( 

Han nekter å kjøpe noe som helst utenom til datteren sin. Bidraget skal dekke absolutt alt mener han. Jeg hadde sfo regning på over 2000 kr helt til i sommer. Mat, klær, lommepenger (hun er flink til å hjelpe til hjemme, så det fortjener hun virkelig)  og andre ting hun trenger, er ikke gratis, noe det ser ut til at han tror. Det endte med at mine foreldre kjøpte jakke, noe som ikke er noen vane, bare så det er sagt. Jeg er ikke vant til hjelp fra andre.

 

Er det noen her som er alene med barn på samme alder, og vil fortelle hva som er normalt å betale i bidrag? Han vil ikke høre snakk om at han skal betale mer. Venninnen min er alene, og har ordning gjennom nav. Der økes det jevnt og trutt. Ikke mye, men det øker. Når jeg er i full jobb, så klarer vi oss veldig bra. Det er bare nå jeg kjenner veldig på dette, og skulle ønske han hadde bidratt litt mer :(

Anonymkode: 86233...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Ville tatt bidraget gjennom nav

Hvorfor det om hun får 2700? Han kan vel kjøpe klær til barnet når han tjener såpass. Men snakk med barnefaren om det. Tror bidraget skal dekke det meste ja minus konfirmasjon og sertvikat.

Anonymkode: 921b4...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Ville tatt bidraget gjennom nav

Jeg ville lagt inn i bidragskalkulatoren til Nav før jeg gjorde det. Det blir ikke uten videre tatt hensyn til at man har midlertidig nedsatt inntekt - det heter seg at det ikke er ekspartner som skal betale for at man jobber redusert eller feks studerer (da jeg studerte var det inntekten  jeg hadde før som ble brukt som grunnlag). Det er flere som har brent seg og endt opp med mindre bidrag etter å ha fått nav til å se på det. Så bruk bidragskalkulatoren,  men legg inn inntekten du hadde før, du risikerer det er den nav bruker. 

Ellers, all sympati ned vanskelig eks. Det er trist når de ikke ser at det er like mye barnet som eksem de rammer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som Borgen over skrev. Det er ikke sikkert en midlertidig inntekt blir vektlagt. Det skal være et tidsrom før inntekten blir permanent . Du må bli godkjent av NAV med en lav inntekt som bidrasgrunnlag. Det kan  tenkes bidraget blir lavere om du tar det gjennom NAV  med sin tidligere inntekt. Du bør absolutt kontrollere dette gjennom NAV  kalkulatoren før du tar det til for fastsettelse. 

Om far er vanskelig har vi ikke grunnlag for å si. Ikke kjenner vi til hans økonomiske situasjon. Hans samboers inntekt har ikke betydning så lenge han er bidragsdyktig. 

Det er mange som sliter etter nedbemanning og ikke mottar barnebidrag. De kan ikke rope på mer bidrag. Jeg forstår det er tøffe tider for deg,  men det nytter ikke skylde på andre. Har det vært far som har vært nedbemannet har han se samme kriterier for å få nedsatt grunnlaget for bidraget. Det kan heller ikke kreves ekstra utover barnebidraget når slike situasjoner oppstår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det om hun får 2700? Han kan vel kjøpe klær til barnet når han tjener såpass. Men snakk med barnefaren om det. Tror bidraget skal dekke det meste ja minus konfirmasjon og sertvikat.

Anonymkode: 921b4...caa

Om han nekter det økt og hun ønsker det økt så er det helt kurant å ta det gjennom nav så vil hun få korrekt bidrag, uten diskusjoner

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Om han nekter det økt og hun ønsker det økt så er det helt kurant å ta det gjennom nav så vil hun få korrekt bidrag, uten diskusjoner

Men det forutsetter at man har krav på mer enn de 2700 hun får, det hjelper ikke at hun ønsker det økt. Jeg har hørt flere historier om folk som gjennom NAV har bedt om revurdering og endt opp med mindre enn det man hadde gjennom privat avtale. Så derfor er det alltid smart å bruke kalkulatoren nav har for å sjekke om det er realistisk å ønske mer bidrag. 

Og som sagt, man må ta den inntekten man har hatt de siste årene, ikke det man har akkurat nå. Nav tar ikke hensyn til midlertidig arbeidsledighet. De tar heller ikke hensyn til at man feks jobber redusert.  Det er et personlig valg og ikke noe eksen skal betale for.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Borgen skrev:

Men det forutsetter at man har krav på mer enn de 2700 hun får, det hjelper ikke at hun ønsker det økt. Jeg har hørt flere historier om folk som gjennom NAV har bedt om revurdering og endt opp med mindre enn det man hadde gjennom privat avtale. Så derfor er det alltid smart å bruke kalkulatoren nav har for å sjekke om det er realistisk å ønske mer bidrag. 

Og som sagt, man må ta den inntekten man har hatt de siste årene, ikke det man har akkurat nå. Nav tar ikke hensyn til midlertidig arbeidsledighet. De tar heller ikke hensyn til at man feks jobber redusert.  Det er et personlig valg og ikke noe eksen skal betale for.

 

Vet at det kan slå tilbake på en selv, men om der er tvist og en ønsker det løst så er nav en grei utvei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidrag økes jevnlig hvert eneste år. En venninne av meg har bidrag fra far gjennom nav, og det øker jevnt og trutt hele tiden. Tror det er en gang pr år. Ikke mange kr det er snakk om, men når jeg regner ut på bidrag på kalkulatoren inne på nav sine sider, så er summen på over 3300 kr. Da har jeg plottet inn min vanlige årslønn, som ikke er veldig høy da jeg ikke jobber 100 % hele tiden, antall dager han har henne (4 netter pr mnd) hans inntekt, osv.

Problemet er bare at hvis jeg tar dette gjennom nav, så kommer han til å gå for 50/50 deling, noe min datter overhodet ikke vil for alt i verden. Det er henne jeg tar hensyn til her. Hva som gjør at hun ikke vil det, vet jeg dessverre ikke, annet enn at pappa er veldig streng som hun sier. Jeg ser at han er streng der det trengs. Hun har det ikke vondt hos han. Han er en veldig god pappa på de fleste måter, men synes han er kjip når han ikke vil hjelpe til med noe som helst. Jeg betaler fritidsaktivitetene hennes og det hun trenger for å være med der, sparer til leirskole/konfirmasjon, kjøper alt av skoleutstyr, klær, sko, lommepenger til evnt shopping med venninner ( ikke veldig ofte vel og merke ;) ) og alt annet en 10 åring trenger. Hun er 156 cm lang, og vokser i rekordfart, så i det siste har det vært en del innkjøp av klær. Vinterklærne fra i fjor passer ikke lenger, så det må vi ha nytt nå. Jeg vet at jeg har ansvaret for dette, men kjenner jo veldig på at han ikke vil bidra så med så mye som en eneste kr ekstra hvis jeg har litt dårlig råd en mnd. Det nytter ikke å si at datteren hans (det eneste barnet han har) trenger noe nytt, og at det haster. Ikke snakk om å legge ut og få igjen av meg engang.

Vi klarer oss helt greit, men noen ganger er det litt trangt, da jeg også har en sønn på 3 år som også trenger sitt. Det er tøffere å være alene og ha bare en inntekt dessverre. Jeg synes bare det er veldig merkelig at en pappa ikke kan bidra med noe som helst ekstra fordi bidraget skal dekke alt! Han forstår ikke at det er datteren sin han "straffer" og ikke meg. Ikke mins er der ekstra irriterende da jeg vet han jobber "svart" hver ettermiddag og tjener meget godt på den jobben også. En 500 lapp til datteren sin har han råd til innimellom en sjelden gang. Spesielt med tanke på at dem ALDRI er ute på noe som helst de helgene hun er hos han.

Anonymkode: 86233...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bidrag økes jevnlig hvert eneste år. En venninne av meg har bidrag fra far gjennom nav, og det øker jevnt og trutt hele tiden. Tror det er en gang pr år. Ikke mange kr det er snakk om, men når jeg regner ut på bidrag på kalkulatoren inne på nav sine sider, så er summen på over 3300 kr. Da har jeg plottet inn min vanlige årslønn, som ikke er veldig høy da jeg ikke jobber 100 % hele tiden, antall dager han har henne (4 netter pr mnd) hans inntekt, osv.

Problemet er bare at hvis jeg tar dette gjennom nav, så kommer han til å gå for 50/50 deling, noe min datter overhodet ikke vil for alt i verden. Det er henne jeg tar hensyn til her. Hva som gjør at hun ikke vil det, vet jeg dessverre ikke, annet enn at pappa er veldig streng som hun sier. Jeg ser at han er streng der det trengs. Hun har det ikke vondt hos han. Han er en veldig god pappa på de fleste måter, men synes han er kjip når han ikke vil hjelpe til med noe som helst. Jeg betaler fritidsaktivitetene hennes og det hun trenger for å være med der, sparer til leirskole/konfirmasjon, kjøper alt av skoleutstyr, klær, sko, lommepenger til evnt shopping med venninner ( ikke veldig ofte vel og merke ;) ) og alt annet en 10 åring trenger. Hun er 156 cm lang, og vokser i rekordfart, så i det siste har det vært en del innkjøp av klær. Vinterklærne fra i fjor passer ikke lenger, så det må vi ha nytt nå. Jeg vet at jeg har ansvaret for dette, men kjenner jo veldig på at han ikke vil bidra så med så mye som en eneste kr ekstra hvis jeg har litt dårlig råd en mnd. Det nytter ikke å si at datteren hans (det eneste barnet han har) trenger noe nytt, og at det haster. Ikke snakk om å legge ut og få igjen av meg engang.

Vi klarer oss helt greit, men noen ganger er det litt trangt, da jeg også har en sønn på 3 år som også trenger sitt. Det er tøffere å være alene og ha bare en inntekt dessverre. Jeg synes bare det er veldig merkelig at en pappa ikke kan bidra med noe som helst ekstra fordi bidraget skal dekke alt! Han forstår ikke at det er datteren sin han "straffer" og ikke meg. Ikke mins er der ekstra irriterende da jeg vet han jobber "svart" hver ettermiddag og tjener meget godt på den jobben også. En 500 lapp til datteren sin har han råd til innimellom en sjelden gang. Spesielt med tanke på at dem ALDRI er ute på noe som helst de helgene hun er hos han.

Anonymkode: 86233...502

Å få 50/50 deling etter å ha praktisert 4 overnattinger pr mnd over lengre tid tror jeg nok far bare kan skyte en lang pil etter då det blir nok bare tomme ord

Endret av Fru Uperfekt
Hmm
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at "streng far" er god grunn til å ikke ha 50/50 samvær så lenge det ikke er snakk om å være urimelig. Og ikke synes jeg det er mer rart å kreve mer samvær for å redusere bidrag enn å forsøke å redusere samvær for å få mer bidrag. Jeg synes en far burde få se barnet sitt mer enn 4 dager per mnd. Om man ikke økes til 50/50 over natten så burde det ikke alle fall økes gradvis. Og barnet få beskjed om at det er ulike regler i ulike hjem.

Når det er sagt så synes jeg ikke det er særlig sjarmerende å være gnien på bidrag heller,  det er jo barnet det går ut over.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Borgen skrev:

Jeg synes ikke at "streng far" er god grunn til å ikke ha 50/50 samvær så lenge det ikke er snakk om å være urimelig. Og ikke synes jeg det er mer rart å kreve mer samvær for å redusere bidrag enn å forsøke å redusere samvær for å få mer bidrag. Jeg synes en far burde få se barnet sitt mer enn 4 dager per mnd. Om man ikke økes til 50/50 over natten så burde det ikke alle fall økes gradvis. Og barnet få beskjed om at det er ulike regler i ulike hjem.

Når det er sagt så synes jeg ikke det er særlig sjarmerende å være gnien på bidrag heller,  det er jo barnet det går ut over.  

Han skal GJERNE få se barnet sitt mer hver mnd. Jeg er dønn sliten, både av å være alene om alt, en alvorlig sykdom jeg sliter med, pluss alvorlig sykdom i nærmeste familie. Så avlastning er noe jeg gjerne kunne tenkt meg. Problemet er jo at han ikke gidder! Jeg har ikke tall på hvor mange ganger han har "byttet" helg, men tar aldri igjen denne helgen. Det ender alltid med at jeg har henne 3 helger på rad. Så det med at han truer med 50/50 er vel mest sannsynlig tomme trusler. Samtidig er han så gnien at det ikke hadde forundret meg om han hadde gått for den fordelingen bare for å spare penger (tror han, for han vet ikke hva det koster å ha et barn!) Problemet mitt, er som sagt at jenta vår vil ikke være hos pappa mer enn den ordningen vi har. Ikke for alt i verden. En dag ekstra eller to, ja, men ikke annenhver uke. Og jeg regner med at hun også skal høres om dette blir aktuelt, og da ender det med tvang, for hun vil være hos meg, ikke minst fordi han bor 2 mil unna skole/venner og fritidsaktiviteter, med null naboer. Der sitter hun med pc/tv hele tiden, mens han holder på med svartjobbingen sin. Og å kjøre henne til venner, gjør han ikke. Punktum. Dette er altfor mye info, men sånn er altså saken. Det er mange grunner til at det føles veldig urettferdig at han betaler for lite, for pengene går til henne nå som hun er ferdig på sfo, både til det hun trenger oog sparing.

Anonymkode: 86233...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, O.G. skrev:

Anmeld ham til NAV for svartjobbingen. 

Eventuelt skattemyndighetene.

Anonymkode: 2a169...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han skal GJERNE få se barnet sitt mer hver mnd. Jeg er dønn sliten, både av å være alene om alt, en alvorlig sykdom jeg sliter med, pluss alvorlig sykdom i nærmeste familie. Så avlastning er noe jeg gjerne kunne tenkt meg. Problemet er jo at han ikke gidder! Jeg har ikke tall på hvor mange ganger han har "byttet" helg, men tar aldri igjen denne helgen. Det ender alltid med at jeg har henne 3 helger på rad. Så det med at han truer med 50/50 er vel mest sannsynlig tomme trusler.

Datteren deres er 10 år, og hun har etterhvert sitt å si angående samvær. 

 

Anonymkode: 2a169...b4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist når fedre ikke har tid til sine barn. Rart de får seg dame. Må være dumme damer hvertfall. Ingen går fra barna sine!

Anonymkode: 921b4...caa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, O.G. skrev:

Anmeld ham til NAV for svartjobbingen. 

Finnes det beviser?

Uansett vil det skape konflikter om mor anmelder far her. Hva vil skje med bidragsordningen som er i dag ved en konflikt.? Det uvist hvordan et bidrag gjennom NAV vil bli. Datteren er gammel nok til å bestemme samvær selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han skal GJERNE få se barnet sitt mer hver mnd. Jeg er dønn sliten, både av å være alene om alt, en alvorlig sykdom jeg sliter med, pluss alvorlig sykdom i nærmeste familie. Så avlastning er noe jeg gjerne kunne tenkt meg. Problemet er jo at han ikke gidder! Jeg har ikke tall på hvor mange ganger han har "byttet" helg, men tar aldri igjen denne helgen. Det ender alltid med at jeg har henne 3 helger på rad. Så det med at han truer med 50/50 er vel mest sannsynlig tomme trusler. Samtidig er han så gnien at det ikke hadde forundret meg om han hadde gått for den fordelingen bare for å spare penger (tror han, for han vet ikke hva det koster å ha et barn!) Problemet mitt, er som sagt at jenta vår vil ikke være hos pappa mer enn den ordningen vi har. Ikke for alt i verden. En dag ekstra eller to, ja, men ikke annenhver uke. Og jeg regner med at hun også skal høres om dette blir aktuelt, og da ender det med tvang, for hun vil være hos meg, ikke minst fordi han bor 2 mil unna skole/venner og fritidsaktiviteter, med null naboer. Der sitter hun med pc/tv hele tiden, mens han holder på med svartjobbingen sin. Og å kjøre henne til venner, gjør han ikke. Punktum. Dette er altfor mye info, men sånn er altså saken. Det er mange grunner til at det føles veldig urettferdig at han betaler for lite, for pengene går til henne nå som hun er ferdig på sfo, både til det hun trenger oog sparing.

Anonymkode: 86233...502

Jeg mener nå et du virker misunnelig på far her. Jeg vet ikke din alder, men håper den ikke er altfor voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...