Gå til innhold

Dere som er døve


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som er døve, om det er noen her som er det, kan dere se forskjell på folks dialekter (både som i talte med munnen og som i med hendene) når folk prater døvespråk? Bare lurer.

Anonymkode: be801...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg er ikke døv, er dog tunghørt.

Er til dels mulig å se forskjell på folks dialekter ja, flere grunner til dette bl.a. at i forskjellige regioner benyttes forskjellige ord og måten de uttales på er også forskjellig-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke døv, men kan norsk tegnspråk. Jeg får ofte høre at jeg "høres tysk ut" fordi jeg snakker så "høyt". Dvs, jeg holde hendene ovenfor midjen, nærmere brystet når jeg "snakker", og det er visstnok en typisk ting for tyske døve å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke døv, men kan grunnleggende tegnspråk, som jeg har lært av ei jeg gikk i klasse med som er døv. Hun prater "rett fram", mens tolkene hennes bygger opp setningene annerledes. Litt merkelig forklart kanskje. Hun i klassen min kunne si (med tegn) "nå skal vi på kino", mens tolkene sa "på kino skal vi nå". Hun fortalte meg også at hun hadde problemer med å forstå døve trøndere for eksempel, fordi de bruker andre ord og andre bevegelser med munnen enn det hun gjør. 

Noe som er ganske dumt, er at tegnspråket ikke er det samme i alle land. Det skulle vært internasjonalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tweet skrev:

Jeg er ikke døv, men kan grunnleggende tegnspråk, som jeg har lært av ei jeg gikk i klasse med som er døv. Hun prater "rett fram", mens tolkene hennes bygger opp setningene annerledes. Litt merkelig forklart kanskje. Hun i klassen min kunne si (med tegn) "nå skal vi på kino", mens tolkene sa "på kino skal vi nå". Hun fortalte meg også at hun hadde problemer med å forstå døve trøndere for eksempel, fordi de bruker andre ord og andre bevegelser med munnen enn det hun gjør. 

Noe som er ganske dumt, er at tegnspråket ikke er det samme i alle land. Det skulle vært internasjonalt. 

Det er jeg enig i. Jeg ble rimelig overrasket da jeg fikk med meg på tv at tegnspråket varierer alt etter hvor du bor. Det burde vært bygget opp slik vi hørende har det bokmål tegn eller nynorsk tegn. Engelsk tegn, Fransk tegn....osv Lurer på hva de døve selv mener om dette. Det må jo gjøre komunikasjonen unødvendig tung for dem som ikke hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...