Gå til innhold

Hvorfor blir man kategorisert som dum hvis man tror på intelligente energier, liv etter døden, underbevissthetens makt, det "uforklarlige", det magiske osv.


Guarana

Anbefalte innlegg

Intelligente mennesker er utstyrt med en velutviklet logisk evne som gjør dem i stand til å forstå hvordan verden fungerer, og forstå hva vitenskap er. Matematikk, fysikk og kjemi er språk som brukes for å forklare verden slik den faktisk fungerer.

Mennesker som ikke forstår dette kommer med egne forklaringsmodeller som for dem gir mer mening, og kommer med noe merkelige utsagn som at "både bibelen og vitenskap handler om blind tro". Nei, vitenskapen er faktabasert og basert på empiriske funn, ikke synsing og tro. Forstår man ikke hva det innebærer betyr ikke det at ingen andre gjør det heller. Det ER faktisk ting vi kan vite, og ikke bare tro. Man kan ikke bare velge bort virkeligheten, selv om mange gjør det.

I "gamle dager" var jo overtro normen nettopp på grunn av mangel på kunnskap.

Det finnes forøvring forskning som tilsier at overtroiske er mindre intelligente. http://forskning.no/filosofiske-fag-overtro-religion/2013/08/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens Det betyr jo ikke at det ikke finnes intelligente overtroiske eller idiotiske realister.

Men forskning handler vel bare om blind tro det også, så det er ikke av betydning, eller hva.

Anonymkode: 4bb6c...aa2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Intelligente mennesker er utstyrt med en velutviklet logisk evne som gjør dem i stand til å forstå hvordan verden fungerer, og forstå hva vitenskap er. Matematikk, fysikk og kjemi er språk som brukes for å forklare verden slik den faktisk fungerer.

Mennesker som ikke forstår dette kommer med egne forklaringsmodeller som for dem gir mer mening, og kommer med noe merkelige utsagn som at "både bibelen og vitenskap handler om blind tro". Nei, vitenskapen er faktabasert og basert på empiriske funn, ikke synsing og tro. Forstår man ikke hva det innebærer betyr ikke det at ingen andre gjør det heller. Det ER faktisk ting vi kan vite, og ikke bare tro. Man kan ikke bare velge bort virkeligheten, selv om mange gjør det.

I "gamle dager" var jo overtro normen nettopp på grunn av mangel på kunnskap.

Det finnes forøvring forskning som tilsier at overtroiske er mindre intelligente. http://forskning.no/filosofiske-fag-overtro-religion/2013/08/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens Det betyr jo ikke at det ikke finnes intelligente overtroiske eller idiotiske realister.

Men forskning handler vel bare om blind tro det også, så det er ikke av betydning, eller hva.

Anonymkode: 4bb6c...aa2

Albert Einstein sa: it's more important to be imaginative then to be intelligent.

 

Anonymkode: fa371...cad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Albert Einstein sa: it's more important to be imaginative then to be intelligent.

 

Anonymkode: fa371...cad

Det kan godt hende, men hvorfor tror du det finnes en motsetning mellom å være kreativ/fantasifull og å være intelligent? :) Jeg vil heller påstå at disse egenskapene går hånd i hånd. De mest intelligente menneskene jeg kjenner er kunstnere av virke, men å være kreativ/fantasifull og ha god forestillingsevne er heldigvis ikke ensbetydende med å TRO på fantasifostre og eventyr. Forskere og vitenskapsmenn/-kvinner trenger også god forestillingsevne for å utvikle teorier og oppnå ny viten.

Det skrives forresten "than", ikke "then".

Anonymkode: 4bb6c...aa2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen sammenheng mellom intellekt og religiøs tro, men det vil alltid være noen som hevder at alle som ikke tror det samme som dem selv, er dumme.

Mange tror på Gud fordi de kommer fra en religiøs familie. Det er en holdning man tar med seg fra oppveksten med foreldrene. Hadde jeg vært oppvokst i en religiøs familie, så hadde jeg sikkert trodd på Gud jeg også. Så enkelt er det. It runs in the family. Det har ingenting med dumskap å gjøre. 

Anonymkode: d5a19...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende, men hvorfor tror du det finnes en motsetning mellom å være kreativ/fantasifull og å være intelligent? :) Jeg vil heller påstå at disse egenskapene går hånd i hånd. De mest intelligente menneskene jeg kjenner er kunstnere av virke, men å være kreativ/fantasifull og ha god forestillingsevne er heldigvis ikke ensbetydende med å TRO på fantasifostre og eventyr. Forskere og vitenskapsmenn/-kvinner trenger også god forestillingsevne for å utvikle teorier og oppnå ny viten.

Det skrives forresten "than", ikke "then".

Anonymkode: 4bb6c...aa2

Jeg er enig med deg i at det går hånd i hånd. Jeg synes kreative mennesker ofte er de mest intelligente. Kreativitet er den høyeste formen for intelligens. Det var mer som et svar på at den måten du omtalte intelligens på, er for snevert. Vitenskapen har ikke alle svarene.

Anonymkode: fa371...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde helst sett at du kom med eksempler når du først gir deg ut for å kjenne til det som står i "eventyrboka mi" så godt ;) 

Jesus sa dessuten aldri noe om hva slags generasjon han skulle komme tilbake, ei heller sier bibelen noe om det. Annet enn "Jeg kommer snart" 

og snart kan være så mangt. "Snart" kan vi se flyvende biler. "Snart" bryter ozonlaget og når det skjer blir vi "snart" stekt levende. Og igjen; kan du i det minste prøve å vise litt respekt for andre mennesker uavhengig av tro og livssyn? Hvilken rett har egentlig du til å kalle andre mennesker indirekte for idioter? 

Anonymkode: 82675...479

Vil du virkelig gå inn i en diskusjon om hva i bibelen som faktisk henger på greip? De fleste kristne vet at den er stappet full av bullshit, og velger å se bort fra det som er direkte feil eller galskap fra tiden den ble skrevet i, og ser på det mer som metaforer, og en rettesnor mer enn regelbok. Det står at man skal brenne en okse i hagen på søndager og steines hvis man går i plagg av to stofftyper liksom, så ikke kom her og plukk ut en setning om at homofile skal steines eller hva som nå passer folk i dag å plukke ut og skyld på at du følger den forbanna boka der. Ingen følger den boka bokstavrett eller tror alt i den stemmer med fakta, da er du GAL. 

Hvis du lurer på hva som er feil i bibelen så kan du jo bare google eller kjøpe en bok om det og lære deg litt, dette er det forsket på og skrevet metervis om, både innen kristen lære og av historikere og ateister. Men nei, du er ikke interessert i det, du har allerede valgt å bare ikke tro på det når folk forteller deg noe du ikke liker, og du spør meg ikke fordi du er nysgjerrig og åpen, men fordi du er ute etter å forsvare ditt trangsynte, lukkede syn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Vil du virkelig gå inn i en diskusjon om hva i bibelen som faktisk henger på greip? De fleste kristne vet at den er stappet full av bullshit, og velger å se bort fra det som er direkte feil eller galskap fra tiden den ble skrevet i, og ser på det mer som metaforer, og en rettesnor mer enn regelbok. Det står at man skal brenne en okse i hagen på søndager og steines hvis man går i plagg av to stofftyper liksom, så ikke kom her og plukk ut en setning om at homofile skal steines eller hva som nå passer folk i dag å plukke ut og skyld på at du følger den forbanna boka der. Ingen følger den boka bokstavrett eller tror alt i den stemmer med fakta, da er du GAL. 

Hvis du lurer på hva som er feil i bibelen så kan du jo bare google eller kjøpe en bok om det og lære deg litt, dette er det forsket på og skrevet metervis om, både innen kristen lære og av historikere og ateister. Men nei, du er ikke interessert i det, du har allerede valgt å bare ikke tro på det når folk forteller deg noe du ikke liker, og du spør meg ikke fordi du er nysgjerrig og åpen, men fordi du er ute etter å forsvare ditt trangsynte, lukkede syn.

Oi. Må ikke bli så fornærme når noen fornærmer troen din.

Anonymkode: 03c56...dfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Vil du virkelig gå inn i en diskusjon om hva i bibelen som faktisk henger på greip? De fleste kristne vet at den er stappet full av bullshit, og velger å se bort fra det som er direkte feil eller galskap fra tiden den ble skrevet i, og ser på det mer som metaforer, og en rettesnor mer enn regelbok. Det står at man skal brenne en okse i hagen på søndager og steines hvis man går i plagg av to stofftyper liksom, så ikke kom her og plukk ut en setning om at homofile skal steines eller hva som nå passer folk i dag å plukke ut og skyld på at du følger den forbanna boka der. Ingen følger den boka bokstavrett eller tror alt i den stemmer med fakta, da er du GAL. 

Hvis du lurer på hva som er feil i bibelen så kan du jo bare google eller kjøpe en bok om det og lære deg litt, dette er det forsket på og skrevet metervis om, både innen kristen lære og av historikere og ateister. Men nei, du er ikke interessert i det, du har allerede valgt å bare ikke tro på det når folk forteller deg noe du ikke liker, og du spør meg ikke fordi du er nysgjerrig og åpen, men fordi du er ute etter å forsvare ditt trangsynte, lukkede syn.

Hehe. I rest my case. Disse utsagnene beviser jo egentlig bare hvor lite kunnskap om hva som står i bibelen du faktisk har, når du drar opp regler fra moseloven som retningslinjer for kristne. Moseloven er en pakt mellom Gud og JØDENE. Dermed gjelder ikke reglene i mosebøkene for andre enn jødene. Igjen. Det er noen lærere som bør få sparken, as. 

Anonymkode: 82675...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OverMyKnee
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. I rest my case. Disse utsagnene beviser jo egentlig bare hvor lite kunnskap om hva som står i bibelen du faktisk har, når du drar opp regler fra moseloven som retningslinjer for kristne. Moseloven er en pakt mellom Gud og JØDENE. Dermed gjelder ikke reglene i mosebøkene for andre enn jødene. Igjen. Det er noen lærere som bør få sparken, as. 

Anonymkode: 82675...479

Så kristne forkaster hele det gamle testamente,  eller bare visse deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, OverMyKnee skrev:

Så kristne forkaster hele det gamle testamente,  eller bare visse deler?

Hvorfor vrir du om på det jeg sier? Kanskje DU oppfatter det som at vi forkaster hele det gamle testamente men det gjør vi heller altså ikke. Kristne lever derimot hovedsakelig etter det nye testamente, så mye av det som står i GT er for vår del irrelevant. Blant annet Guds pakt med jødene. Fordi hva var det Jesus gjorde igjen? Som skiller kristendommen fra jødedommen? 🤔 Kristne følger Jesus, ikke Moses. 

Anonymkode: 82675...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OverMyKnee
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vrir du om på det jeg sier? Kanskje DU oppfatter det som at vi forkaster hele det gamle testamente men det gjør vi heller altså ikke. Kristne lever derimot hovedsakelig etter det nye testamente, så mye av det som står i GT er for vår del irrelevant. Blant annet Guds pakt med jødene. Fordi hva var det Jesus gjorde igjen? Som skiller kristendommen fra jødedommen? 🤔 Kristne følger Jesus, ikke Moses. 

Anonymkode: 82675...479

Hvem har bestemt at det er irrelevant? 

Og hva er ikke irrelevant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, OverMyKnee skrev:

Hvem har bestemt at det er irrelevant? 

Og hva er ikke irrelevant? 

Vel, dersom din mor har en avtale med noen. Er det da din avtale også? Eller gjelder det kun avtalepartene? 

Nå er du faktisk bare kverulant. Pakten mellom JØDENE og Gud er selvsagt irrelevant for de kristne å følge, fordi kristne ikke er en av avtalepartene. 

Anonymkode: 82675...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OverMyKnee

Kverulerte faktisk ikke nå, spurte av nysgjerrighet. 

Siden jeg ikke har ett behov for å tro på noe "mer" og er vant til å bruke logikk og fornuft, blir bibelen og religion litt vanskelig å forstå.. 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende, men hvorfor tror du det finnes en motsetning mellom å være kreativ/fantasifull og å være intelligent? :) Jeg vil heller påstå at disse egenskapene går hånd i hånd. De mest intelligente menneskene jeg kjenner er kunstnere av virke, men å være kreativ/fantasifull og ha god forestillingsevne er heldigvis ikke ensbetydende med å TRO på fantasifostre og eventyr. Forskere og vitenskapsmenn/-kvinner trenger også god forestillingsevne for å utvikle teorier og oppnå ny viten.

Det skrives forresten "than", ikke "then".

Anonymkode: 4bb6c...aa2

Jeg vil gjerne tilføye at gode forskere ofte også er veldig kreative :) De bruker ikke sine kreative evner til å skape et kunstverk men i forskningen sin. 

Anonymkode: 53863...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Guarana skrev:

Ja, hvorfor? Jeg tror på Gud, at guden lever i oss alle, at vi = gud. Jeg tror på et liv etter døden. Jeg tror at tro kan flytte fjell. Jeg tror at vi har evner som vi har distansert oss fra, at vår logiske tankegang har tatt kontroll, og at vi ikke lenger er i ett med naturen, slik vi er ment til å leve. Jeg tror på en kraft som binder oss sammen, men som vi idagens samfunn stritter imot.    Hvorfor føler jeg meg dum og gal med disse tankene? 

Var det ikke den overtroen som holdt sivilisasjonen nede i den mørke middelalderen, intill i all hovedsak kristne forskere forklarte hvordan verden hang sammen? Det er faktisk frihet i å sette seg inn i hvordan ting fungerer. Det er faktisk penger i å forstå den virkelige verden og.

Det er da litt.

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, OverMyKnee skrev:

Kverulerte faktisk ikke nå, spurte av nysgjerrighet. 

Siden jeg ikke har ett behov for å tro på noe "mer" og er vant til å bruke logikk og fornuft, blir bibelen og religion litt vanskelig å forstå.. 😕 

Da kan jo jeg svare deg :) kristne ser bort i fra det meste i GT bortsett fra skapelsesberetningen, Noah og flommen, salmene og noen av profetiene (dem som omhandler Jesus). Resten av GT ser kristne bort ifra, fordi som AB sier over her så er det ikke relevant for kristne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, debatant skrev:

Var det ikke den overtroen som holdt sivilisasjonen nede i den mørke middelalderen, intill i all hovedsak kristne forskere forklarte hvordan verden hang sammen? Det er faktisk frihet i å sette seg inn i hvordan ting fungerer. Det er faktisk penger i å forstå den virkelige verden og.

Det er da litt.

Hvilke kristne forskere?

Anonymkode: cf6d1...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OverMyKnee
11 minutter siden, Maewest skrev:

Da kan jo jeg svare deg :) kristne ser bort i fra det meste i GT bortsett fra skapelsesberetningen, Noah og flommen, salmene og noen av profetiene (dem som omhandler Jesus). Resten av GT ser kristne bort ifra, fordi som AB sier over her så er det ikke relevant for kristne. 

Men hvem har sagt at det er irrelevant,  Jesus?

De ti bud ble vel gitt til jødene, er ikke de og irrelevant da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, OverMyKnee skrev:

Men hvem har sagt at det er irrelevant,  Jesus?

De ti bud ble vel gitt til jødene, er ikke de og irrelevant da?

De ti bud er også selvfølgelig relevant i kristendommen, så det var godt du sa. Sammen med den gyldne regel. 

Hvem som har sagt det kan jeg ikke svare deg på, men ta for eksempel moseloven. Bare til eksempel den regelen som sier at hvis en kvinne ligger hos en annen mann og ikke roper om hjelp, så skal de begge steines. Utroskap er som vi alle vet en synd, og dette var jo da avtalen mellom Gud og jødene, at syndere skulle straffes. MEN. Fordi Jesus døde på korset for at våre synder kunne rettferdiggjøres i Kristus, så har det blitt irrelevant å steine ihjel mennesker som synder. Jesus har allerede tatt straffen for våre synder og vår skyld. Henger du med? :) 

Men som kristne skal vi da vende oss bort fra synden, og ikke leve i den bevisst. men vi skal heller ikke dø fordi vi har syndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OverMyKnee
3 minutter siden, Maewest skrev:

De ti bud er også selvfølgelig relevant i kristendommen, så det var godt du sa. Sammen med den gyldne regel. 

Hvem som har sagt det kan jeg ikke svare deg på, men ta for eksempel moseloven. Bare til eksempel den regelen som sier at hvis en kvinne ligger hos en annen mann og ikke roper om hjelp, så skal de begge steines. Utroskap er som vi alle vet en synd, og dette var jo da avtalen mellom Gud og jødene, at syndere skulle straffes. MEN. Fordi Jesus døde på korset for at våre synder kunne rettferdiggjøres i Kristus, så har det blitt irrelevant å steine ihjel mennesker som synder. Jesus har allerede tatt straffen for våre synder og vår skyld. Henger du med? :) 

Men som kristne skal vi da vende oss bort fra synden, og ikke leve i den bevisst. men vi skal heller ikke dø fordi vi har syndet.

Henger ikke helt med nei, fornuft og logikk vet du.. :)

Er glad jeg slipper å forholde meg til det, det er en sånn enorm brist mellom jesus og den gammeltestamentlige guden at det henger ikke på greip..

Gud i GT er vel den mest syke og ondskapsfulle hovedpersonen i en bok noen sinne, så kommer jesus og alt blir bare kjærlighet..

At dere ikke skjønner at alt sammen er menneskeskapt er bare rart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...