Gå til innhold

Kan jeg spise eggene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kokte opp noen egg i går, skrellet dem og la de i kjøleskapet (plastret).

I dag lukter de helt forferdelig. Kan de spises?

Anonymkode: a6ed1...d5d

For det første, hvis du skreller de blir de fortere

dårlig,  hvis du plastrer de blir de fortere dårlig. Behold skallet på til de skal spises. Jeg koker opp egg på søndag og har hele uken. Hvis de skulle lukte  vondt vil de det normale så er de ofte dårlig. Spørsmåleg er din referanse på hva som er vondt.

For å svare på spørsmålet. Ta bittelitt og prøvesmak, med egg vil du på en eller annen måte ganske raskt merke at er dårlig, kroppen gir signaler. Dette gjelder det meste. 

 

Ps. Rå egg har holdbarhet på 9 måneder, uavhengig av  best før dato osv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 2Bhonest
2 timer siden, Onar skrev:

For det første, hvis du skreller de blir de fortere

dårlig,  hvis du plastrer de blir de fortere dårlig. Behold skallet på til de skal spises. Jeg koker opp egg på søndag og har hele uken. Hvis de skulle lukte  vondt vil de det normale så er de ofte dårlig. Spørsmåleg er din referanse på hva som er vondt.

For å svare på spørsmålet. Ta bittelitt og prøvesmak, med egg vil du på en eller annen måte ganske raskt merke at er dårlig, kroppen gir signaler. Dette gjelder det meste. 

 

Ps. Rå egg har holdbarhet på 9 måneder, uavhengig av  best før dato osv.

 

Kommer du over et dårlig egg, så trenger du ikke du klarer ikke smake på det. Det stinker noe helt for jævlig om man spiser ikke egg de neste ukene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2016 den 8.15, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. 

Anonymkode: 0f1de...161

Jo, det stemmer helt presis.

Om du koker egg, kjøler dem og så lar dem ligge med skallet på, da får de den grøne ringen rundt plommen. Den er ikke farlig på noen måte, men det ser litt uappetittelig ut for mange.

Om du derimot tar av skallet når eggene er nykokt (bare kjølt først), så ser de penere ut dagen etter når den grønne ringen rundt plommen ikke er der.

Ellers lukter kokte egg som... kokte egg. Uansett om du legger dem i en boks med lokk eller trekker et lag plast over en skål eggene ligger i.

Når egg blir dårlige så er du ikke i tvil ett sekund.

Anonymkode: 4cf7a...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2016 den 12.41, AnonymBruker skrev:

Jo, det stemmer helt presis.

Om du koker egg, kjøler dem og så lar dem ligge med skallet på, da får de den grøne ringen rundt plommen. Den er ikke farlig på noen måte, men det ser litt uappetittelig ut for mange.

Om du derimot tar av skallet når eggene er nykokt (bare kjølt først), så ser de penere ut dagen etter når den grønne ringen rundt plommen ikke er der.

Ellers lukter kokte egg som... kokte egg. Uansett om du legger dem i en boks med lokk eller trekker et lag plast over en skål eggene ligger i.

Når egg blir dårlige så er du ikke i tvil ett sekund.

Anonymkode: 4cf7a...fbd

Nei, det stemmer så absolutt ikke, det grønne kommer fra for lang varmebehandling. Det vil si enten er egget kokt for lenge, eller så har man ikke kjølt det ned godt nok etter koking, slik at varmebehandlingen innad i egget har fortsatt. Dette er en kjemisk reaksjon mellom jern og svovel, som er varmeavhengig.   
Men, i det man skreller egg, så kjenner man ofte at man ikke har nedkjølt dem tilstrekkelig, og dermed avkjøler dem mer.  Ved oppdeling vil man lage lage større overflater, og "kortere vei" til kjernen, og dermed vil kjernetemperaturen senkes mye raskere, og dermed vil man ikke få den kjemiske reaksjonen. 
Helt basic matkjemi.

Egg bør også oppbevares med skall på, kokt egg med skall på har en holdbarhet på 5-10 dager i kjøleskap, men taes skallet av forkortes denne holdbarheten til maks 3 dager. Skallet i seg selv beskytter egget mot mikroorganismer, så egget er så godt som sterilt innenfor skallet, og straks man ødelegger skallet, så slipper man inn mikroorganismer. 
Helt basic matmikrobiologi. 
 

 

Anonymkode: 8c0dc...e81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de u-økologiske egg? Jeg klarer seriøst ikke å spise egg som ikke er økologiske, det lukter så langt fra mat som det går an.
De økologiske er ok, og om du får dem fra noen som har høner i hagen er de enda bedre. Passet hønene til naboen en gang, og FOR noen egg jeg fikk gratis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Hapi skrev:

Er de u-økologiske egg? Jeg klarer seriøst ikke å spise egg som ikke er økologiske, det lukter så langt fra mat som det går an.
De økologiske er ok, og om du får dem fra noen som har høner i hagen er de enda bedre. Passet hønene til naboen en gang, og FOR noen egg jeg fikk gratis :) 

Ingen garanti for økologiske egg, selv om hønene går i hagen. Eneste du kan si er at det er egg fra frittgående høner.

Anonymkode: 39f43...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen garanti for økologiske egg, selv om hønene går i hagen. Eneste du kan si er at det er egg fra frittgående høner.

Anonymkode: 39f43...d38

De ga dem selvsagt økologisk fòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Hapi skrev:

De ga dem selvsagt økologisk fòr.

Og det tror du er nok til å kalle de for økologiske egg?

Anonymkode: 39f43...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, October 16, 2016 den 16.04, Hapi skrev:

Er de u-økologiske egg? Jeg klarer seriøst ikke å spise egg som ikke er økologiske, det lukter så langt fra mat som det går an.
De økologiske er ok, og om du får dem fra noen som har høner i hagen er de enda bedre. Passet hønene til naboen en gang, og FOR noen egg jeg fikk gratis :) 

Beklager, men dette er jo bare vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...