Gå til innhold

hvordan kutte småspising?


treningsgal

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gå ned i vekt. Har et mål om ned 10 kg før mai 2017. Jeg trener styrke 2-4 ganger i uka, løper 2-3 ganger, og sykler 4-5 timer i uka. Varierer hvor mye styrke, løping og sykling det blir hver uke, men ligger på rundt 8 timer trening i uka. 

Jeg har tidligere fulgt en diett som fungerte bra, men nå trener jeg mye mer variert og alt etter hva jeg har lyst til å føler mye mer framgang. 

MEN for å komme ned i vekt så må jeg gjøre noe med kostholdet mitt, og jeg tror det største problemet er småspising på formiddagen når jeg på jobb. Jeg sliter med å få i meg mye mat om morgen, så det kan fort bare bli litt frukt eller en brødskive. 

 

Noen som har tips til lettvindte, enkle og mettende måltid? Eller andre tips til hvordan jeg skal klare å kutte denne småspisingen :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Protein-barer fungerer vel. Hvis du har gått på diett tidligere kan du jo vurdere å gå tilbake på den...ofte er små-spising/mellom-måltider en del av den dietten. Kroppen vender seg til ting gradvis. Jeg gikk nylig på melkefri diett, hvor jeg holdt meg helt unna kumelk-produkter over en periode. Dette var forferdelig de første dagene, og jeg hadde en konstant sult-følelse. Men når jeg fikk orden på det, og husket mellom-måltider, så forsvant sult-følelsen. Kroppen må bare bli vant til omstillingen her. Mellom-måltider jeg spiser er epler med peanutsmør, mandler, proteinbarer og kiwi. Knekkebrød er også en fin ting. Mulig jeg er utafor temaet ditt nå, men dette er meg. 

Du må bare være "konsekvent" mot deg selv. Husk at du kan også få muskelmasse av å trene, samtidig så skal jo treninga hjelpe deg til å gå ned i vekt :) Småspising trenger ikke være "negativt" så lenge det du spiser er sunt. "Bare" litt frukt eller en brødskive bør være en grei nok frokost det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Millimani skrev:

Protein-barer fungerer vel. Hvis du har gått på diett tidligere kan du jo vurdere å gå tilbake på den...ofte er små-spising/mellom-måltider en del av den dietten. Kroppen vender seg til ting gradvis. Jeg gikk nylig på melkefri diett, hvor jeg holdt meg helt unna kumelk-produkter over en periode. Dette var forferdelig de første dagene, og jeg hadde en konstant sult-følelse. Men når jeg fikk orden på det, og husket mellom-måltider, så forsvant sult-følelsen. Kroppen må bare bli vant til omstillingen her. Mellom-måltider jeg spiser er epler med peanutsmør, mandler, proteinbarer og kiwi. Knekkebrød er også en fin ting. Mulig jeg er utafor temaet ditt nå, men dette er meg. 

Du må bare være "konsekvent" mot deg selv. Husk at du kan også få muskelmasse av å trene, samtidig så skal jo treninga hjelpe deg til å gå ned i vekt :) Småspising trenger ikke være "negativt" så lenge det du spiser er sunt. "Bare" litt frukt eller en brødskive bør være en grei nok frokost det. 

Skjønner hva du mener. Jeg har trent i 4-5 år, så tror ikke jeg går så fort opp i muskelmasse på kort tid. Jeg har for noen uker siden klart å kutte ut sjokolade i småspisingen:klappe: men nå spiser jeg mye fersk frukt, tørka frukt, nøtter, yoghurt frem til lunsj. Vet at nøtter inneholder en god del kcal så prøver å begrense det men det er ikke så lett :P

Den dietten inneholder litt for mye matlaging (mye kjøtt/fisk til nesten alle måltid) for at jeg orker det akkurat nå, og jeg tror nok jeg også trenger litt mer kcal pga treningsmengden.

Det jo ikke direkte usunt det jeg småspiser, men tror det blir for store mengder. 
 

Kanskje jeg må trappe ned, og gi meg selv lov å spise en bestemt mengde to ganger før lunsj. Og så bare en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70
27 minutter siden, treningsgal skrev:

Jeg ønsker å gå ned i vekt. Har et mål om ned 10 kg før mai 2017. Jeg trener styrke 2-4 ganger i uka, løper 2-3 ganger, og sykler 4-5 timer i uka. Varierer hvor mye styrke, løping og sykling det blir hver uke, men ligger på rundt 8 timer trening i uka. 

Jeg har tidligere fulgt en diett som fungerte bra, men nå trener jeg mye mer variert og alt etter hva jeg har lyst til å føler mye mer framgang. 

MEN for å komme ned i vekt så må jeg gjøre noe med kostholdet mitt, og jeg tror det største problemet er småspising på formiddagen når jeg på jobb. Jeg sliter med å få i meg mye mat om morgen, så det kan fort bare bli litt frukt eller en brødskive. 

 

Noen som har tips til lettvindte, enkle og mettende måltid? Eller andre tips til hvordan jeg skal klare å kutte denne småspisingen :sukk:

Har du mulighet til å ta frokosten med på jobb og spise den der? I stedet for å småspise fram til lunsj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nanne70 skrev:

Har du mulighet til å ta frokosten med på jobb og spise den der? I stedet for å småspise fram til lunsj?

Ja har kontorjobb, så det er fullt mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med havregrøt til frokost?

Nå er det jo også litt forskjell på hjemme og jobb, men det som får meg til å ikke småspise, er å ha maten vekk fra PC-en (der jeg tilbringer mange timer). Hvis du sitter foran PC-en som du sikkert gjør med en kontorjobb, blir det fort til at du knasker på noe uten å tenke over det, men det blir noe annet om du må reise deg opp for å finne maten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Ginavn skrev:

Hva med havregrøt til frokost?

Nå er det jo også litt forskjell på hjemme og jobb, men det som får meg til å ikke småspise, er å ha maten vekk fra PC-en (der jeg tilbringer mange timer). Hvis du sitter foran PC-en som du sikkert gjør med en kontorjobb, blir det fort til at du knasker på noe uten å tenke over det, men det blir noe annet om du må reise deg opp for å finne maten

At jeg ikke har tenkt på det?! :klaske: Spiser det ofte til kveldsmat. Skal prøve det til frokost i morgen :) 
Det stemmer nok at jeg sitter foran PC-en, og jeg har frukt ol. i skuffen ved siden av meg. Tror jeg skal begynne å la det ligge på kjøkkenet i steden for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, treningsgal skrev:

At jeg ikke har tenkt på det?! :klaske: Spiser det ofte til kveldsmat. Skal prøve det til frokost i morgen :) 
Det stemmer nok at jeg sitter foran PC-en, og jeg har frukt ol. i skuffen ved siden av meg. Tror jeg skal begynne å la det ligge på kjøkkenet i steden for :)

Havregrøt er godt også :D Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ginavn skrev:

Havregrøt er godt også :D Ønsker deg lykke til!

Helt enig! Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du spiser noe tilsvarende et mellommåltid til frokost, så kan du vel spise frokost som mellommåltid? Et par knekkebrød med magert pålegg (ikke ost!), lomper med pålegg eller et par skiver grovbrød med egg er gode og enkle alternativer. For å kutte ut småspising av usunn mat er det viktigste å ikke ha usunn mat tilgjengelig hjemme. Ikke ha sjokolade, godteri og potetgull liggende i skuffen, for da blir fristelsen for stor. Et annet tips er å ikke gå sulten på butikken, for da har mange av oss tendenser til å dra med seg noe usunt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spis mens du gjør andre ting. :) Jeg er student og vet blant annet at mange av mine medstudenter klager på vektoppgang i eksamenstider fordi det blir så mye kjapp snacks mens de sitter med nesa i boka. Jeg har det som en regel at når jeg spiser så spiser jeg (gjerne en annen plass enn der jeg gjør andre ting) og når jeg jobber med noe/gjør noe annet så gjør jeg det. :) Da får du mer ut av måltidene du spiser óg, ettersom du faktisk setter av fokus til dem, og ikke bare trør dem i deg hodeløst uten å egentlig merke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis store, mettende måltider og dropp småspisingen helt. Du trenger ikke å spise frokost hvis du ikke vil, du kan drøye det til lunsj (du blir vant til det ganske fort). Men hvis du vil ha frokost så er det greit å få i seg en smoothie. Lag den med avokado, et rått egg, banan og frosne bær. Gresk yoghurt naturell kan du også ha i (fra Lindahls, den metter ganske mye). Og litt havregryn kan du ha i. Til lunsj kan du for eksempel ha med rester fra gårsdagens middag, eller en omelett. Kanskje en sukkerfri skyr til dessert? Spiser du skikkelige måltider trenger du ikke å småspise.

Anonymkode: 39e4c...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...