Gå til innhold

Book lovers - Lesesirkel - Avstemming 2


Gjest supernova_87

Hvilke bøker vil du lese fremover?   

13 stemmer

  1. 1. Hvilke bøker vil du lese fremover?

    • Unnskyld
    • Mengele Zoo
    • Døde menn går i land
    • Anna Karenina
    • Parfymen
    • The night manager (Nattportieren)
    • En mann ved navn Ove
    • Kvinne går til lege - mann går på by'n
    • Utrenskning
      0
    • Stoner
    • Geisha
    • Ondskapens hotell


Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Hei! 

PS: Hvis det er noen som kunne tenke seg å være med i lesesirkelen så er det bare å gå til denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/topic/1034243-book-lovers-never-go-to-bed-alone-lesesirkel/?page=9 Alle er velkomne! 

Stemmingen er for de som skal være med i lesesirkelen, og dere kan stemme på FEM bøker hver. 

Da er det på tide å stemme over de nye bøkene! Vær grei og bare bli med å stemme hvis du er med eller vil bli med i lesesirkelen. 
For å få litt liv i lesesirkelen så tagger jeg dere som er med, og hvis dere ikke vil være med lenger så er det bare å si fra så skal dere slippe å bli tagget mer! @Rosaboble15, @liljene, @amativeReflection, @Monky, @Hapi, @Frida, @Stueloff, @momo, @stjernefrukt, @Pottah, @Cel, @Angeleye, @Tonje!, @Bimle, @Invicta, @The damned, @tirben, @Zzyzx, @Bloodless, @Pretty Potato, @Arabella

Her er kort info om hver av de 12 bøkene vi kan velge mellom! (Stem på 5 bøker hver) 

 «Unnskyld» av Ida Hegazi Høyer
222 s. Norsk roman
Man må være to, sa du, og jeg skulle vært en bok, og jeg skulle vært uendelig. Jeg skulle stått i hylla di, eller ligget på bordet ditt, eller hvilt i hendene dine. Og du skulle bladd i meg, lest i meg, tegna kruseduller i margen min, små dyr og strekmennesker, lev vel og la stå. Jeg skulle ikke ønsket mer. Jeg skulle ikke ønsket lenger. Men at du ville tilgitt denne boka. De minste orda, og de aller største.

En ung kvinne møter en ung mann, de flytter sammen nærmest umiddelbart, fullstendig oppslukt av hverandre. Men etter kort tid kommer de første tegnene på at alt ikke er som det skal være. Hva vet de egentlig om hverandre, hvor mye vil de vite, og hvor går den faktiske grensen mellom sannhet og løgn, drøm og virkelighet?

«Mengele Zoo» av Gert Nygårdshaug
454 s. Norsk roman
Fattiggutten Mino er født i regnskogen. Han er sommerfuglfanger og elsker jungelens mangfold av liv. Samtidig som Mino samler sommerfugler, ser han at jungelen ødelegges av multinasjonale selskaper. 

En dag rammer katastrofen også hans landsby, og Mino er plutselig i sentrum av de store regnskogenes tragedie. Etter dette forvandles Mino til en fryktet kriger med ustoppelig hevntørst. I spissen for den beryktede sommerfugl-ligaen drar han ut i verden og sprer terror og skrekk.

«Døde menn går i land» av Andre Bjerke
272 s. Norsk krim
En ung mann forsøker å gjøre den gamle Kapergården om til hotell. Men så begynner det å skje uhyggelige og mystiske ting. Det oppstår en så stemning så nifs at det reisler og går kaldt nedover ryggen på en. Her er overtro og svart magi og døde menn i dryppende oljehyrer. Og hele tiden er spenningen på topp.

«Anna Karenina» av Lev Tolstoj
964 s. Russisk klassiker
Det er den sosialt respektable og vakre Anna Karenina historien kretser om. Hun bryter sitt ekteskap og forlater sitt barn da hun møter den store kjærligheten i den flotte offiseren Vronskij. Men hos Tolstoj viser ikke denne kjærligheten seg som noe varmt og vedvarende. Snarere skildres den som en skjebnesvanger sykdom som plutselig slår ned og rammer menneskets vilje.

«Alle lykkelige familier ligner hverandre, hver ulykkelig familie er ulykkelig på sin egen måte.» Slik innledes en av litteraturhistoriens store romaner, Anna Karenina av Lev Tolstoj (1828-1910).

Boken utkom i Russland i årene 1875?1877, få år etter at han fullførte kjempeverket Krig og fred, altså da Tolstoj nærmet seg de 50. Det er den sosialt respektable og vakre Anna Karenina historien kretser om. Hun bryter sitt ekteskap og forlater sitt barn da hun møter den store kjærligheten i den flotte offiseren Vronskij. Men hos Tolstoj viser ikke denne kjærligheten som noe varmt og vedvarende. Snarere skildres den som en skjebnesvanger sykdom som plutselig slår ned og rammer menneskets vilje.

«Parfymen» av Patrick Süskind
308 s. tysk fantasy
Jean-Baptiste Grenouille blir født en het og stinkende julidag i 1738 i Paris og vokser opp under harde kår. Tidlig skiller han seg ut og vekker mistro: Han har ingen lukt! Til gjengjeld har han en luktesans så velutviklet at han kan finsortere selv de flyktigste dufter. Han blir - selvfølgelig - verdens mest geniale parfymemaker. Hva han ellers blir? Et uhyre! En gud?

Med denne frodige og fargerike debutromanen vakte Patrick Süskind internasjonal sensasjon. "Parfymen" kan oppleves på mange plan: som en gruoppvekkende kriminalhistorie, en lattervekkende satire, en kulturhistorisk fortelling og en personskildring om en kunstnerisk besettelse.

«The night manager» (Nattportieren) av John Le Carré
514 s. Thriller, krim
For Jonathan Pine, nattportieren på Hotel Meister i Zürich, er den kalde krigen ikke slutt. Det er den som skapte det store trauma i hans liv, og som innhenter ham, slynger ham ut i en ny, mørk krig, med verden som scene. Pine drives ut i et ondskapsfullt spill, med den hensikt å skjule sin egen fortids forbrytelse.

«En mann ved navn Ove» av Fredrik Backman
322 s. svensk nåtidsroman
Ove er 59 år. Han kjører Saab. Til tross for at han ble sparket som styreleder i borettslaget for flere år siden (i det som Ove selv bare omtaler som «statskuppet»), klarer han ikke å la være å blande seg inn. Han sjekker at alt er på stell, og at ingen bryter reglene.

Men når de nyinnflyttede naboene i rekkehuset midt imot er så uheldige å ødelegge Oves postkasse, blir det opptakten til en humoristisk og hjertevarm historie om rufsete katter, uventet vennskap – og kunsten å rygge med tilhenger. Det som skjer, kommer til å forandre en mann og et borettslag for alltid.

En roman om kjærlighet, skikkelig verktøy og betydningen av alltid å kjøre Saab.

«Kvinne går til lege - mann går på by’n» av Kluun
318 s. nederlandsk
Carmen og Stijn har alt: interessante jobber, penger, hip leilighet, mange venner og en liten datter. Så får Carmen kreft. Verden snus på hodet. Plutselig er cellegift temaet, og ikke interiør og festing. Hun må fjerne det ene brystet, og  utviklingen går ikke i riktig retning. Parallelt med fortvilelsen over sin elskedes sykdom, klarer ikke Stijn å gi slipp på livet som var. Carmen går til lege, og selv om Stijn støtter henne så godt han kan, gjør han noe annet også. Han går på byen. Han har alltid hatt draget, han har aldri vært helt trofast, men hva nå?

«Utrenskning» av Sofi Oksanen
362 s. finsk
En dag i 1992 finner den gamle kvinnen Aliide en forkommen ung jente på tunet utenfor huset. Aliide blir først urolig og skremt, men så vinner medfølelsen, og hun tar henne inn. Slik møtes Aliide og Zara. Den eldste har levd hele sitt liv på gården i Vest-Estland, den yngste har vokst opp i det østligste Russland og har søkt lykken i Vest-Europa, men er nå på flukt fra menn som forfølger henne. Gradvis blir vi klar over hvilke bånd som forener de to kvinnene, og en fortelling om en familie som går i oppløsning når et samfunn får nye makthavere folder seg ut. Handlingen foregår dels under krigen og den sovjetiske okkupasjonen på førtitallet i Estland, dels på begynnelsen av nittitallet når et nytt Europa tar form etter murens fall.

«Stoner» av John Williams
278 s. fiksjon, klassiker, amerikansk
William Stoner er født mot slutten av det 19. århundre i en lutfattig bondefamilie i Missouri. Han blir sendt til universitetet for å studere agronomi, men forelsker seg i stedet i litteratur og omfavner livet som akademiker. Etter som årene går, møter Stoner motgang på motgang: Hans ekteskap inn i en respektabel familie fremmedgjør ham fra foreldrene, hans karriere bremses, hans kone og datter vender seg vekk fra ham og en skjellsettende forelskelse blir satt under press fra trusselen om skandale. Hans liv er stille, og etter hans død er det få som husker ham. Likevel, med oppriktighet, medfølelse og en intens kraft avdekker denne romanen universelle verdier. Stoner forteller om de konflikter, tap og seire som mennesker gjennomlever selv om de ikke noteres i historiebøkene og tar tilbake betydningen av hvert enkelt menneskes liv. Denne dypt rørende, lysende romanen er en stille, men perfekt leseropplevelse.

«(Memoirs of a) Geisha» av Arthur Golden
434 s. historisk fiksjon, romanse, japansk kultur
«Jeg ble ikke født og oppdratt til å bli Kyoto-geisha. Jeg ble ikke engang født i Kyoto. Jeg er fiskerdatter fra en liten landsby som heter Yoroido ved Japanhavet. Jeg har ikke fortalt noe om Yoroido til andre enn en håndfull mennesker, og heller ikke om huset vårt, eller om mor og far og den eldre søsteren min – og iallfall ikke om hvordan jeg ble geisha, eller hvordan det var å være det. De fleste vil helst spinne videre på den fantasien at både mor og bestemor var geishaer, og at jeg begynte å lære dans da jeg var avvendt fra morsmelken.»

Sayuri forteller historien om sitt liv som geisha. Det er en besettende og rørende historie om en liten pike med uvanlig vakre grå øyne som ble tatt fra sin far da moren døde, og plassert i lære for å bli geisha. For Sayuri fantes det ikke noe valg. Hvis hun ikke var vakker og dyktig nok til å bli en etterspurt geisha ventet et liv i fattigdom og fornedrelse.

Sayuri forteller historien om en verden der det ytre betydde alt, der en pikes jomfrudom ble solgt på auksjon til høystbydende, der kvinnene ble lært opp til å friste de mektigste mennene og kjærlighet foraktelig ble avskrevet som en illusjon. 

«Ondskapens hotell» («The Shining») av Stephen King
379 s. grøsser, thriller
Som et lysende slott ligger Hotel Overlook der med sine mange rom og nesten like mange tragedier, tragedier skjult under et glemselens slør. Likevel er det som om det onde lever der. Hit kommer Jack Torrance, kona Wendy og deres fem år gamle sønn Danny. Alkoholikeren Jack skal føre tilsyn med hotellet, mens han egentlig forsøker å lappe sammen sitt mislykkede liv. Wendy forsøker å redde et strandet ekteskap, og Danny...? Danny har telepatiske evner, og "ser" og fornemmer hotellet på sin egen måte. Men han sier ingenting. Og katastrofen raser familien i møte. 

:hjerte: Rainstorm

 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

@MissAlba: Hei jeg ser at du har stemt på avstemmingen, denne er egentlig for medlemmene av lesesirkelen, så jeg ville bare høre om dette betyr at du kunne tenke deg å være med? 

@Frida, @The damned, @Cel, @momo, @Angeleye, @Hapi, @tunaen, @stjernefrukt, @Aina Y K S, @liljene

Så bra at dere har stemt! Ser at noen av dere har bare stemt én gang, og ville opplyse om at dere kan stemme på 5 bøker hver, i tilfelle dere ikke hadde fått med dere det. 
Det hadde hjulpet hvis hver person i hvertfall stemte på 3 bøker hver, og om dere kunne tenke dere 5 av dem, trykk gjerne på 5. Dette er slik at vi kan bestemme de 5 neste bøkene fremover. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper over Mengele Zoo. Vil helst lese alt på engelsk, for etter en forferdelig opplevelse med en oversettelse fra norsk til engelsk, går jeg kun for romaner hvor originalspråket ikke er norsk. 

Leser The Night Manager nå, og gleder meg til å se serien når boka er ferdiglest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
3 timer siden, liljene skrev:

Jeg hopper over Mengele Zoo. Vil helst lese alt på engelsk, for etter en forferdelig opplevelse med en oversettelse fra norsk til engelsk, går jeg kun for romaner hvor originalspråket ikke er norsk. 

Leser The Night Manager nå, og gleder meg til å se serien når boka er ferdiglest. 

Den er grei! For nysgjerrighets skyld, hvilken bok var det som var oversatt da? 

Jeg har ikke lest The Night Manager, men det blir nok en av de neste bøkene. MEN jeg har sett serien, og den synes jeg var veldig spennende, så du har noe å glede deg til! Og jeg håper jeg har noe å glede meg til når det kommer til boken! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
4 minutter siden, liljene skrev:

Har også lånt "The American Pastoral" nå, siden den har blitt filmet. 

http://www.imdb.com/title/tt0376479/

Gleder meg til å se filmen :)

Han har også regissert filmen. 

 

Å! Den hadde jeg ikke hørt om. 

Jeg pleide å tenke at jeg alltid ville heller lese bøkene først, i stedet for å se serien/filmen, for da ble det ofte sånn at jeg ikke endte med å lese bøkene i det hele tatt. Så massevis av serier/filmer har jeg unngått fordi "jeg må jo lese boka først", men jeg begynner å vurdere om det er en dårlig livstaktikk, for det er jo så uendelig mange bøker! Kanskje jeg bare skal se seriene/filmene, og så lese bøker som ikke har blitt filmatisert? 

Kan jeg spørre hvorfor du kun vil lese engelsk? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en hektisk hverdag blir det å se filmen en slags belønning for å ha lest boka. Nå leser jeg stort sett skjønnlitterære bøker for at elevene skal ha flere bøker å velge mellom. Grunnen til at jeg kun ønsker å lese på engelsk er fordi jeg underviser i engelsk. Det er en fin måte å utvide ordforrådet, samt kunne tilby flere bøker elevene kan velge mellom. Da jeg tok engelsk, anbefalte de ikke at elevene leste samme bok, men at de fikk noen å velge mellom. Nå tilbyr jeg 22 ulike bøker, og kun bøker jeg likte å lese selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...