Gå til innhold

Egypt med barn - trygt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vi vurderer å reise til Egypt (Sinaihalvøya) i løpet av vinteren, feks Hurghada, Dahab eller Marsa Alam. I perioder har jo norske myndigheter frarådet reiser dit, men nå virker det som at turismen til Egypt øker igjen?

Hva tenker dere reisevante kg'ere?

Vi kommer til å reise med to barn på 5 og 8. Den eldre garde i slekten mener vi aldri i verden må reise til Egypt med to lyshårede, "pene" barn, men innebærer det noen ekstra risiko? 

Anonymkode: dd61d...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygt eller ikke, jeg hadde ikke reist til de fleste av landene i det området med tanke på hvordan de behandler kvinner. De har store inntekter av turisme, og jeg vil ikke støtte slike styrer.

Anonymkode: 337b5...8b0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vi vurderer å reise til Egypt (Sinaihalvøya) i løpet av vinteren, feks Hurghada, Dahab eller Marsa Alam. I perioder har jo norske myndigheter frarådet reiser dit, men nå virker det som at turismen til Egypt øker igjen?

Anonymkode: dd61d...a35

Hva med å bare google terror sinai? Her er en fersk en fra BBC skrevet i mai 2016 http://www.bbc.com/news/world-middle-east-25882504

Kort oppsummert. Det er på Sinai det skjer i Egypt. Og det er støtte i lokalbefolkningen for ISIS. Men er ferien billig så veier vel det mer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Uhørt skrev:

Hva med å bare google terror sinai? Her er en fersk en fra BBC skrevet i mai 2016 http://www.bbc.com/news/world-middle-east-25882504

Kort oppsummert. Det er på Sinai det skjer i Egypt. Og det er støtte i lokalbefolkningen for ISIS. Men er ferien billig så veier vel det mer?

Oi, den artikkelen var ikke særlig oppløftende lesing, nei. Takk for link! Da reiser vi et annet sted!

Anonymkode: dd61d...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde omtrent ingen norske charterselskap fløy til Egypt nå? Mente å huske jeg leste at etterspørselen til Egypt var så liten nå at de hadde stoppet rutene dit. Men meget mulig jeg tar feil altså!

Men uansett, jeg ville aldri dratt til Egypt nå. Har vært i Egypt for å dykke to ganger, og etter siste gang (som er mange år siden, før de siste års hendelser), var jeg sikker på at hit skulle jeg ikke tilbake. Følte meg utrygg hele tiden, på en utflukt arrangert av charterselskapet ble bussen stoppet og egyptisk politi kom inn og begynte å rote i bagene våre på en aggressiv måte. Dette provoserte "våre" vakter på bussen som var utstyrt med maskingevær som de begynte å vifte med. 

På utflukten satt vi og spiste ved en elv da det ble et voldsomt leven. Flere småbarn som løpende langs elva, der det fløt en død hest. Barna forsøkte å få tak i hesten og guiden sa det var for å kunne spise den. 

Dette er bare noen få eksempler på hvorfor familieferie i Egypt er litt annerledes enn f eks Spania. Og jeg er ikke sånn som aldri har vært utenfor døra, har vært i over 40 land, både før barn og etter :) sikkert mange som har bare flotte opplevelser med Egypt også. Men med terrorpotensialet tilstede ville jeg nok valgt noe annet :D

Anonymkode: 454b1...557

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12. oktober 2016 den 0.59, skruf skrev:

Jeg hadde absolutt ikke reist til Egypt nå i disse tider. Enkelt og greit. 

Ikke jeg heller. Jeg ville ikke tatt med barna mine til et sted hvor ting er såpass ustabilt, uavhengig av hårfargen deres...

Anonymkode: 98f8c...ea0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjipt det der altså, for det er et utrolig fint feriested. Kjempefin vintertempratur, billig, dykke og snorklemuligheter som andre "sydendestinasjoner" bare kan drømme om...

Men jeg ville nok ikke dratt dit nå nei. Med eller uten barn så er det ikke noe særlig å være litt på vakt/redd når man er på ferie. Jeg har definitivt lyst til å reie tilbake til Egypt, men ikke nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til Egypt på kjærestetu" i fjor, men til og med da så var vi helt sikre på at vi ikke dro dit for å se kultur, osv...det var altfor usikkert og ikke verdt risken. Dessuten ønsket vi å slappe av 100% enn å gå i folkefylte gater og alt det der... Vi booket rom hos et gigasvært all-inclusive 5-stjerners hotell, og det var faktisk ikke kjedelig eller ensformig. Anbefales hvis man vil besøke landet, men unngå storbyer, folkemengder og typiske turist-steder og heller bare nyte sol og strand i trygge omgivelser....

Anonymkode: 7f1de...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...