Gå til innhold

Har du mye krydder hjemme?


Gjest Supersol

Anbefalte innlegg

Gjest Supersol

Jeg er veldig glad i  veldig sterk mat og spiser gjerne mat med høy styrkegrad på indisk restaurant. Orker bare ikke å ha så mye forskjellig krydder hjemme  som bare blir stående. Har opplevd det før at krydderet fikk en litt merkelig ettersmak når det ble stående lenge pluss at det mistet mye smak. Det var ikke pepper, men en type  grillkrydder. Spiste selvsagt opp, men vil unngå det igjen så kjøper helst ferskt. Da kjøper jeg chillipepper og hvitløk. Har noen ganger et pepperglass tilgjengelig. Taco er f.eks ikke noe  problem  for der brukes krydderposen opp i en eller to omganger. Noen ganger dropper  jeg å kjøpe krydderposen og  bruker fersk chili istedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har utrolig mye krydder. Vet ikke hvor mye det selv er engang. Lager mat fra bunn og liker å lage matretter fra hele verden. Lager man indisk feks må man jo nesten regne med å bruke 5-7 krydder pr.rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
4 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Jeg har utrolig mye krydder. Vet ikke hvor mye det selv er engang. Lager mat fra bunn og liker å lage matretter fra hele verden. Lager man indisk feks må man jo nesten regne med å bruke 5-7 krydder pr.rett.

Ja. Det er sant. Derfor jeg ikke orker å lage indisk hjemme, men spiser på den lokale Mother India restauranten istedet for. Prøvde de glassene fra Saritas, men de var ikke gode. Luktet kryddersursild på hele kjøkkenet i flere dager etterpå. Ferdigrettene fra Saritas er imidlertid gode, de smaker mere autentisk indisk, det eneste som er synd er at det er sånn oppmalte kylling terninger i dem istedet for ordentlig kyllingkjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liste skrevet etter hukommelsen, dette er hva som vanligvis er i skapene mine.


Vanlig salt, både grovt og fint
Maldonsalt
Hjemmelaget urtesalt, gjerne et par ulike varianter med urter og/eller grønnsaker fra hagen

Svart pepper
Hvit pepper
Rosa pepper
Peppermix

Spisskummen
Gurkemeie
Allehånde
Kanel, både malt og hel
Nellik, både malt og hele 
Kardemomme, både malt og hel
Ingefær, både tørket og fersk
Koriander, både malt og hele frø
Safran
Hvitløkspulver
Løkpulver
Sennep, både brune og gule frø, og malt som pulver
Tørket chili, både pulver og to varianter med frø og flak
Muskatnøtt, kjøper dem hele og knuser dem i grove biter, da er det supert å ha dem i en pepperkvern
Paprikapulver, både vanlig og røkt
Valmuefrø
Fennikelfrø
Nigellafrø
Sesamfrø

Rosmarin, tørket og fersk
Timian, tørket og fersk
Oregano, tørket og fersk
Merian, tørket
Estragon, tørket og fersk
Løpstikke, tørket og fersk
Urteblandinger, både kjøpte og hjemmelagede
Gressløk, frossen og fersk
Persille, frossen og fersk

Limeblader, frosne
Laurbærblad, tørre
Tandoori masala
Kinesisk fivespice
Vaniljepulver
Tørket sitronskall
Tørket limeskall
Tørkede sure plommer

Currypaste, både grønn og rød thaivariant, og et par indiske
Galangalpasta
Chilipasta
Sojabønnepasta
Fishsauce
Sojasaus
Østerssaus
Worcestersaus
Trøffelolje
Peanøttsmør
Teriyakisaus
Flytende røykaroma

Rødvinseddik
Hvitvinseddik
Balsamicoeddik
Eplesidereddik
Brunt sukker
Hvitt sukker
Mørk sirup
Lys sirup

Hvitløkspepper
Chicken n steak

Jeg har sånt tradisjonellt krydderskap over koketoppen som er fullt, ett vanlig overskap ved siden av det som også er fullt av krydder, en hel hylle i kjøleskapet og litt mer her og der på kjøkkenet. Skjønner ikke hvordan folk får laget mat uten krydder. Jeg kjøper ikke sånne ferdige blandinger da, ikke tacokrydderposer, grillkrydder eller spesielle blandinger der navnet beskriver bruken og ikke innholdet. Eneste unntaket er glasset med Chicken n steak, som jeg ikke helt vet hvorfor står i skapet mitt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også massevis av krydder og smakstilsetninger. Elsker å lage mat, og lager hjemmelaget omtrent hver eneste dag. De fleste krydderblandingene lager jeg selv for å ha kontroll på hva som er i dem. Har kjøpt noen plastkurver på Clas Ohlson jeg oppbevarer krydderne mine i.  I tillegg til det som står i listen bruker jeg helst friske urter, sitron, lime, hvitløk, chili og løk. Fersk er alltid bedre enn tørket. Har ikke listet opp oljene jeg har, men har en drøss av de også.

Kanel (pulver)
Kanel (hel)
Allehånde 
Koranderfrø (malt)
Korianderfrø (hele)
Koriander (bladene, malt)
Stjerneanis (hel)
Anis (hel)
Laurbærblad
Svart kummin (hele)
Spisskummin (frø)
Spisskummin (malt)
Nellik (hele)
Kardemomme (malt)
Timian
Chilipulver
Paprika
Røkt paprika
Cayennepepper
Knust chili
Gurkemeie
Karri
Sitronpepper
Løkpulver
Ingefær (malt)
Hvitløkspulver
Rosmarin
Basilikum
Merian
Persille
Gressløk
Dill
Gastromat
Sennepspulver
Estragon
Havsalt
Maltdon
Kvernsalt
Muskat
Hvit pepper
Sort pepper (hele)
Hvite sesamfrø
Worchestersaus
Chilisalt (lager selv)
Urtesalt (lager selv)
Garam Masala
Fiskekrydder
Zahtar
Tsire
Fajitakrydder 
Ras-el-hanout
Gyros 
Indisk curry
Garam Masala
Provencekrydder
soyasaus
Sursøt chilisaus
Balsamicoeddik
Granateplesiryp
Hvitvinseddik
Rødvinseddik
Eplecidereddik
Coconut aminos
Granatepleeddik
Glytende røykaroma
Kapers
Grønn thai currypaste 
Rød thai currypaste
Sambal oelek
Sumac (knust)
Tabasco (rød)
Råkakao
Fishsauce

Edit:
Jeg er forresten etnisk norsk. Og ikke spesielt glad i typisk norsk husmannskost.

Endret av Solbærsaft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
22 timer siden, Kvist skrev:

Liste skrevet etter hukommelsen, dette er hva som vanligvis er i skapene mine.


Vanlig salt, både grovt og fint
Maldonsalt
Hjemmelaget urtesalt, gjerne et par ulike varianter med urter og/eller grønnsaker fra hagen

Svart pepper
Hvit pepper
Rosa pepper
Peppermix

Spisskummen
Gurkemeie
Allehånde
Kanel, både malt og hel
Nellik, både malt og hele 
Kardemomme, både malt og hel
Ingefær, både tørket og fersk
Koriander, både malt og hele frø
Safran
Hvitløkspulver
Løkpulver
Sennep, både brune og gule frø, og malt som pulver
Tørket chili, både pulver og to varianter med frø og flak
Muskatnøtt, kjøper dem hele og knuser dem i grove biter, da er det supert å ha dem i en pepperkvern
Paprikapulver, både vanlig og røkt
Valmuefrø
Fennikelfrø
Nigellafrø
Sesamfrø

Rosmarin, tørket og fersk
Timian, tørket og fersk
Oregano, tørket og fersk
Merian, tørket
Estragon, tørket og fersk
Løpstikke, tørket og fersk
Urteblandinger, både kjøpte og hjemmelagede
Gressløk, frossen og fersk
Persille, frossen og fersk

Limeblader, frosne
Laurbærblad, tørre
Tandoori masala
Kinesisk fivespice
Vaniljepulver
Tørket sitronskall
Tørket limeskall
Tørkede sure plommer

Currypaste, både grønn og rød thaivariant, og et par indiske
Galangalpasta
Chilipasta
Sojabønnepasta
Fishsauce
Sojasaus
Østerssaus
Worcestersaus
Trøffelolje
Peanøttsmør
Teriyakisaus
Flytende røykaroma

Rødvinseddik
Hvitvinseddik
Balsamicoeddik
Eplesidereddik
Brunt sukker
Hvitt sukker
Mørk sirup
Lys sirup

Hvitløkspepper
Chicken n steak

Jeg har sånt tradisjonellt krydderskap over koketoppen som er fullt, ett vanlig overskap ved siden av det som også er fullt av krydder, en hel hylle i kjøleskapet og litt mer her og der på kjøkkenet. Skjønner ikke hvordan folk får laget mat uten krydder. Jeg kjøper ikke sånne ferdige blandinger da, ikke tacokrydderposer, grillkrydder eller spesielle blandinger der navnet beskriver bruken og ikke innholdet. Eneste unntaket er glasset med Chicken n steak, som jeg ikke helt vet hvorfor står i skapet mitt :ler:

 

5 timer siden, Solbærsaft skrev:

Jeg har også massevis av krydder og smakstilsetninger. Elsker å lage mat, og lager hjemmelaget omtrent hver eneste dag. De fleste krydderblandingene lager jeg selv for å ha kontroll på hva som er i dem. Har kjøpt noen plastkurver på Clas Ohlson jeg oppbevarer krydderne mine i.  I tillegg til det som står i listen bruker jeg helst friske urter, sitron, lime, hvitløk, chili og løk. Fersk er alltid bedre enn tørket. Har ikke listet opp oljene jeg har, men har en drøss av de også.

Kanel (pulver)
Kanel (hel)
Allehånde 
Koranderfrø (malt)
Korianderfrø (hele)
Koriander (bladene, malt)
Stjerneanis (hel)
Anis (hel)
Laurbærblad
Svart kummin (hele)
Spisskummin (frø)
Spisskummin (malt)
Nellik (hele)
Kardemomme (malt)
Timian
Chilipulver
Paprika
Røkt paprika
Cayennepepper
Knust chili
Gurkemeie
Karri
Sitronpepper
Løkpulver
Ingefær (malt)
Hvitløkspulver
Rosmarin
Basilikum
Merian
Persille
Gressløk
Dill
Gastromat
Sennepspulver
Estragon
Havsalt
Maltdon
Kvernsalt
Muskat
Hvit pepper
Sort pepper (hele)
Hvite sesamfrø
Worchestersaus
Chilisalt (lager selv)
Urtesalt (lager selv)
Garam Masala
Fiskekrydder
Zahtar
Tsire
Fajitakrydder 
Ras-el-hanout
Gyros 
Indisk curry
Garam Masala
Provencekrydder
soyasaus
Sursøt chilisaus
Balsamicoeddik
Granateplesiryp
Hvitvinseddik
Rødvinseddik
Eplecidereddik
Coconut aminos
Granatepleeddik
Glytende røykaroma
Kapers
Grønn thai currypaste 
Rød thai currypaste
Sambal oelek
Sumac (knust)
Tabasco (rød)
Råkakao
Fishsauce

Edit:
Jeg er forresten etnisk norsk. Og ikke spesielt glad i typisk norsk husmannskost.

Krydderet deres går vel i arv i generasjoner. Hahaha :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Supersol skrev:

 

Krydderet deres går vel i arv i generasjoner. Hahaha :fnise:

Ikke i det hele tatt, det brukes opp alt sammen så jeg kjøper nytt med ujevne mellomrom. Jeg lager tross alt mat med det hver dag, fra ett til tre måltider daglig stort sett. Men selv om jeg er etnisk norsk i massevis av generasjoner er jeg ikke så glad i beige mat med kokte poteter til. 

Det jeg håper skal gå i arv til neste generasjon er derimot gleden ved å lage mat, og evnen til å heve smaken på omtrent alle råvarer med riktig balanse av krydder. Jeg tror jeg er på vei til å lykkes, for sjuåringen min kom hjem fra middag hos ei venninne og fortalte med overraskelse i stemmen at i den familien spiste de den sammen maten hver fredag, hver tirsdag osv. Hun var rimelige fornøyd med at her i huset varieres det kraftig, selv om vi spiser på et veldig lavt budsjett for tida.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
8 timer siden, Kvist skrev:

Ikke i det hele tatt, det brukes opp alt sammen så jeg kjøper nytt med ujevne mellomrom. Jeg lager tross alt mat med det hver dag, fra ett til tre måltider daglig stort sett. Men selv om jeg er etnisk norsk i massevis av generasjoner er jeg ikke så glad i beige mat med kokte poteter til. 

Det jeg håper skal gå i arv til neste generasjon er derimot gleden ved å lage mat, og evnen til å heve smaken på omtrent alle råvarer med riktig balanse av krydder. Jeg tror jeg er på vei til å lykkes, for sjuåringen min kom hjem fra middag hos ei venninne og fortalte med overraskelse i stemmen at i den familien spiste de den sammen maten hver fredag, hver tirsdag osv. Hun var rimelige fornøyd med at her i huset varieres det kraftig, selv om vi spiser på et veldig lavt budsjett for tida.

Det hørtes fornuftig ut. Litt misunnelig på dere som er flinke til å lage mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Supersol skrev:

Krydderet deres går vel i arv i generasjoner. Hahaha :fnise:

Det gjør det nok ikke :). Det aller meste blir brukt opp i mer eller mindre (u)jevne mellomrom. Jeg lager mat fra bunnen hver dag, og da kreves det nok mer enn bare salt for å få skikkelig god mat. Hel- eller halvfabrikata er det lenge siden vi har hatt her i huset :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så Harry at det eneste jeg bruker er piffi allkrydda. 

Anonymkode: ee851...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker krydder! Regner med jeg har omtrent 30+ glass med forskjellige kryddertyper i skapet, synes det er fantastisk å kunne gi matrettene en liten vri bare ved å gi den ett dryss av spennende krydder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en hylle full av krydder. "Chili explosion" (til sønnen min, han elsker chili), peppermix, hvitløkspepper, hvitløkspulver, sitronpepper, salt, kanel, paprika, kyllingkrydder, oregano, timian osv. Husker ikke alle :-)

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alle de "vanlige" krydderne, og ting jeg har kjøpt etterhvert som jeg trenger den i oppskriftene jeg bruker. Har fyllt opp alle hyllene over komfyren og har de mest brukte ved siden av komfyren (ca 8-10 stk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

salt, pepper, kanel, piffikrydder, gastromat, kajennepepper, basilikum, chilikrydder, tandoori masala, garam masala, paprikakrydder, karri, spisskummen, koriander, oregano, to ferdige krydderblandinger for kylling/kjøtt, hjemmelaget taco- og fajitakrydder :)

veldig glad i krydder!

Endret av fresia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...