Gå til innhold

Aspergers psykisk lidelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I utredningen skal man også snakke med foreldre/søsken/lærere som kan bekrefte eller avkrefte spesielll atferd. 

Å bli kvitt diagnosen skjer ikke bare fordi man er uenig  man må gjennomgå det på nytt, evt be om second opinion for om en oppfyller disgnosekriteriene. Noen ganger blir man feildiagnostisert  

 

Anonymkode: d54b8...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utredningen skal man også snakke med foreldre/søsken/lærere som kan bekrefte eller avkrefte spesielll atferd. 

Å bli kvitt diagnosen skjer ikke bare fordi man er uenig  man må gjennomgå det på nytt, evt be om second opinion for om en oppfyller disgnosekriteriene. Noen ganger blir man feildiagnostisert  

 

Anonymkode: d54b8...eae

Men hos noen foregår visst utredningen bare med spørreskjemaer, og i det tilfellet så blir det vel enklere?

Anonymkode: fd455...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hos noen foregår visst utredningen bare med spørreskjemaer, og i det tilfellet så blir det vel enklere?

Anonymkode: fd455...440

Da blir det mangelfullt og sjansen for feil konklusjon blir større. 

Anonymkode: d54b8...eae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

kan det virke omvendt og man kan fake seg til ikke diagnose?

Anonymkode: d4f57...51f

Regner med at personen som evaluerer deg ser deg med litt skjeve briller når hen vet hvilken diagnose andre har kommet til tidligere.

Om du må fake for å bli kvitt diagnosen så har du jo aspergerstrekkene og de er jo ikke noe mindre synlig for Politihøgskolen. Om noe så er det jo lettere for dem å oppdage trekkene, de tester jo dine sosiale evner over tre år. 

Tror ikke man har noe å hente på å spille med falske kort og håper at du kommer inn på en redelig måte.

Endret av Summers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Men jeg har ikke en psykisk lidelse eller angstlidelse, depressiv lidelse eller spiseforstyrrelse

 

Anonymkode: d4f57...51f

 Men jeg har ikke en psykisk lidelse eller angstlidelse, depressiv lidelse eller spiseforstyrrelse

 

Anonymkode: d4f57...51f

Måten du svarer meg på her får meg til å tenke at diagnosen din nok er riktig, du henger deg opp i ordlyden bokstavelig, uten å se på helheten. At du i tillegg har vært gjennom så god utredning som det høres ut som at du har, styrker også min tro på det.

At noen skal få en diagnose på bakgrunn av et skjema og noen få timer hos psykolog høres overflatisk og uetisk ut, i et slikt tilfelle ville jeg nok ha anbefalt dem det gjelder å gå for en skikkelig utredning.

Anonymkode: ddbd0...ad2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For så vidt. (Ja, det var DPS forresten). Samtidig må man gjøre det ganske helhetlig om man tenker fake det. Man må bevisst kontrollere eget kroppspråk og "huske på" å kanskje unngå øyekontakt i noe grad og kanskje fikle med noe/ virke rastløs og stresset. Man må også spille litt skuespill. Så jeg tror nok man må være noe god dersom man skal fake det, men det er nok veldig mulig hos noen behandlere. Det er mye informasjon tilgjengelig om autister av autister der man kan sette seg ganske godt inn i hvordan man kan fungere og tenke som autist. Siden slike prosesser er veldig tungt avhengige av mennesket, så er det rom for mye feil. Både fra pasienten selv som er "biased" om egen situasjon og feilvurderinger fra behandlers side

I mitt tilfelle var jeg henvist til psykolog grunnet depresjon osv. Det var jeg som tok opp at jeg mistenkte jeg var autist. I mitt tilfelle har jeg relativt bra innsikt og vet at jeg i noen tilfeller kan virke rar for andre mennesker. Men det skaper ikke direkte problemer eller konflikter i mitt tilfelle, folk bruker tenke at jeg "bare" er litt eksentrisk- en bygdeoriginal om du vil. Jeg er heller ikke interessert eller opptatt av å vinne diskusjoner eller prakke på egen mening. Som regel lar jeg andre ha sin mening uten å krangle om det. Er generelt et ganske rolig og stille menneske som folk bruker respektere. Og jeg respekterer andre tilbake. Jeg er selvsagt ikke perfekt og feilfri, bare forklarer hvordan autister kan være noe annerledes enn stereotypene man har hørt om dem.

Anonymkode: b9b71...679

 

 

Anonymkode: d4f57...51f

Det er ganske utrolig at du fikk en slik diagnose på så få timer og at ikke også differensialdiagnoser ble vurdert. Føler du selv at det stemmer?

Verken rastløshet, stressethet eller det å være opptatt av å vinne diskusjoner er symptomer på autisme. Manglende øyekontakt, lite mimikk og stivt kroppspråk er symptomer, men de er samtidig også symptomer på depresjon og angst alene, og det må derfor vurderes nøye om pasienten alltid har vært slik (aktivt deprimerte pasienter vil som en del av depresjonen huske negative minner bedre enn gode, og generalisere negativt om fortid, fremtid og seg selv) eller om det på et tidspunkt har skjedd en endring.

Folk flest er alle litt rare og har sine særegenheter, men synlig eksentrisitet er som du nevner et symptom. Det ses derimot også hos mange pasienter med bipolar lidelse eller schizoaffektiv lidelse.

 

Anonymkode: ddbd0...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske utrolig at du fikk en slik diagnose på så få timer og at ikke også differensialdiagnoser ble vurdert. Føler du selv at det stemmer?

Verken rastløshet, stressethet eller det å være opptatt av å vinne diskusjoner er symptomer på autisme. Manglende øyekontakt, lite mimikk og stivt kroppspråk er symptomer, men de er samtidig også symptomer på depresjon og angst alene, og det må derfor vurderes nøye om pasienten alltid har vært slik (aktivt deprimerte pasienter vil som en del av depresjonen huske negative minner bedre enn gode, og generalisere negativt om fortid, fremtid og seg selv) eller om det på et tidspunkt har skjedd en endring.

Folk flest er alle litt rare og har sine særegenheter, men synlig eksentrisitet er som du nevner et symptom. Det ses derimot også hos mange pasienter med bipolar lidelse eller schizoaffektiv lidelse.

 

Anonymkode: ddbd0...ad2

Ts skriver at vedkommende var gjennom en utredning som varte i to fulle dager. Og som jeg forstår flere timer i etterkant. Det er en grundig utredning, og tydeligvis vurderte de mer enn kun spørreskjemaer. En utredning vil også innebære en generell vurdering av pasientens fremtreden, ikke bare skjemaer.

om ts mener at diagnosen likevel er feil, er det jo bare å søke om en ny utredning. Det hjelper ikke at ts ikke mener aspergers ikke er en psykisk lidelse, når både fagmiljøet, ICD-10 og Politigøyskolen er av en annen oppfatning. 

Man må i alle fall ikke holde diagnosen skjult. Det vil kunne komme frem senere og gi etterspill. Man må spille med åpne kort.

Anonymkode: 03a55...488

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har asperger, vil generelt ha problemer med ironi, sarkasme og de misforstår ofte det som blir sagt. Det kan oppstå sinne og "klaus" for en del ting og forståelsen er ikke på topp. Dette er ikke egenskaper de ønsker en politi skal ha da man ofte kan komme opp i utfordrende situasjoner. Det at du ikke ser dette selv er en av symptomene. Og det er nok en grunn til at du har fått diagnosen.

Beklager at det ikke var det du ville høre, men jeg vil helst unngå å oppsøke hjelp hosnoen som kan få panikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på, følg drømmen din, spør om en begrunnelse eller mulighet for personlig vurdering fra politi høyskolen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Summers skrev:

Regner med at personen som evaluerer deg ser deg med litt skjeve briller når hen vet hvilken diagnose andre har kommet til tidligere.

Om du må fake for å bli kvitt diagnosen så har du jo aspergerstrekkene og de er jo ikke noe mindre synlig for Politihøgskolen. Om noe så er det jo lettere for dem å oppdage trekkene, de tester jo dine sosiale evner over tre år. 

Tror ikke man har noe å hente på å spille med falske kort og håper at du kommer inn på en redelig måte.

burde jeg gå til en helt ny da som ikke kjenner meg?

Anonymkode: d4f57...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, CaramelDevil skrev:

De som har asperger, vil generelt ha problemer med ironi, sarkasme og de misforstår ofte det som blir sagt. Det kan oppstå sinne og "klaus" for en del ting og forståelsen er ikke på topp. Dette er ikke egenskaper de ønsker en politi skal ha da man ofte kan komme opp i utfordrende situasjoner. Det at du ikke ser dette selv er en av symptomene. Og det er nok en grunn til at du har fått diagnosen.

Beklager at det ikke var det du ville høre, men jeg vil helst unngå å oppsøke hjelp hosnoen som kan få panikk.

Jeg har ikke de problemene.

Som sagt før har jeg ingen problemer i sosiale situajsoner, forstår ironi og sarkasme og misforstår utrolig sjeldent

få panikk?

 

Anonymkode: d4f57...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

burde jeg gå til en helt ny da som ikke kjenner meg?

Anonymkode: d4f57...51f

Ja. 

Anonymkode: d54b8...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke de problemene.

Som sagt før har jeg ingen problemer i sosiale situajsoner, forstår ironi og sarkasme og misforstår utrolig sjeldent

få panikk?

 

Anonymkode: d4f57...51f

Ja, dette er din mening. Resultatet fra utredningen du var gjennom gav et annet resultat. Dersom du er så uenig må du søke om ny utredning.

Er det ingen andre utdannelser du kan tenke deg? Hva slags interesser har du? Denne typen diagnose eller ei, å komme inn på Politihøyskolen kan være et nåløye og en blan B er uansett lurt å ha.

Anonymkode: 152fd...9ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Anonymkode: d54b8...eae

vil ikke vedkommende og uansett se med skjeve brller

får vel vite at jeg har diagnosen med 

Anonymkode: d4f57...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske utrolig at du fikk en slik diagnose på så få timer og at ikke også differensialdiagnoser ble vurdert. Føler du selv at det stemmer?

Verken rastløshet, stressethet eller det å være opptatt av å vinne diskusjoner er symptomer på autisme. Manglende øyekontakt, lite mimikk og stivt kroppspråk er symptomer, men de er samtidig også symptomer på depresjon og angst alene, og det må derfor vurderes nøye om pasienten alltid har vært slik (aktivt deprimerte pasienter vil som en del av depresjonen huske negative minner bedre enn gode, og generalisere negativt om fortid, fremtid og seg selv) eller om det på et tidspunkt har skjedd en endring.

Folk flest er alle litt rare og har sine særegenheter, men synlig eksentrisitet er som du nevner et symptom. Det ses derimot også hos mange pasienter med bipolar lidelse eller schizoaffektiv lidelse.

 

Anonymkode: ddbd0...ad2

De trekkene jeg nevnte der var ikke ment som symptomer, de første ses nok ofte hos en autist hos psykolog da slike intime situasjoner kan være stressende for en autist. Det siste handlet mer om stereotyper mennesker har om autisme.

Jeg tror vi mener litt ulike ting når vi sier eksentrisk. Jeg mener det i form av litt annerledes, ikke i form av klar indikator på en for for lidelse eller personlighetsfortyrrelse. Der jeg kommer fra er det ihvertfall vanlig å bruke ordet som en mer ufarlig/ sjarmerende betegnelse på folk som ikke er helt a4.

Hadde jeg ikke trodd at jeg var autist hadde jeg nok ikke akseptert den type utredning.

 

Anonymkode: b9b71...679

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrev "skjeve briller" så mente jeg at det sikkert skal mer til å få endret diagnosen enn å få diagnosen siden psykologen i det første tilfellet vet hva andre har kommet til. Jeg mener ikke at det er umulig og uansett bare spekulasjon fra min side. Jeg vet ikke og jeg vet ikke hvor skjeve brillene er. Kommentaren var egentlig kun ment til at det sikkert skal mer til for å fake seg vekk fra en diagnose man har og ikke at du ikke vil få fjernet diagnosen om du virkelig ikke lenger har aspergerssymptomene. 

Ser nå i ettertid at jeg ikke burde skrevet kommentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er din mening. Resultatet fra utredningen du var gjennom gav et annet resultat. Dersom du er så uenig må du søke om ny utredning.

Er det ingen andre utdannelser du kan tenke deg? Hva slags interesser har du? Denne typen diagnose eller ei, å komme inn på Politihøyskolen kan være et nåløye og en blan B er uansett lurt å ha.

Anonymkode: 152fd...9ea

Det er ikke sånn at du kan peke på hvem som helst med en autismediagnose og vite at de "ikke forstår ironi og sarkasme og misforstår ofte," kun fordi de har diagnosen. Det høres ut som du mener det, måten du skrev svaret her på? (Jeg er ikke ts.)

Anonymkode: fd455...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at du kan peke på hvem som helst med en autismediagnose og vite at de "ikke forstår ironi og sarkasme og misforstår ofte," kun fordi de har diagnosen. Det høres ut som du mener det, måten du skrev svaret her på? (Jeg er ikke ts.)

Anonymkode: fd455...440

Uheldig formulering, det er ikke det jeg mener,

Anonymkode: 152fd...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at dere som har en Asperger-diagnose men overhodet ikke har noen symptomer eller kjennetegn på syndromet finner dere i å ha den diagnosen? Hvis noen ga meg en diagnose på noe jeg overhodet ikke kjente meg igjen i, ville jeg satt himmel og jord i bevegelse for å få rettet feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...