Gå til innhold

Aspergers psykisk lidelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ha satset på ny utredning. Legger ved denne: http://forskning.no/psykiske-lidelser/2016/08/noen-blir-nesten-kvitt-symptomene-pa-aspergers-syndrom

Anonymkode: e8256...737

Signerer denne. Du skal ha tydelige utfordringer på flere områder for å få en slik diagnose, så dersom du ikke kjenner deg igjen i det (lengre), så hadde jeg bedt om en second opinion/ ny utredning. 

 

Anonymkode: ddbd0...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en medfødt utviklingsforstyrrelse som medfører økt sårbarhet, samt nedsatt funksjon på noen kognitive og psykologiske områder. Det samme gjelder dem med ADHD.

Det jeg har markert gjelder deg (oppramsingen av eksempler er ikke utømmelig som du ser)

Anonymkode: ddbd0...ad2

 Men jeg har ikke en psykisk lidelse eller angstlidelse, depressiv lidelse eller spiseforstyrrelse

 

Anonymkode: d4f57...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Som en annen her skrev er vel Aspergers mer en form for autisme enn psykisk lidelse.

Hvorvidt denne autismen regnes som ekskluderende for politiarbeid vil jeg tro har en sammenheng med hvor kvinneliggjort politiet har rukket å bli. I et feminisert samfunn som Norge vil nok antagelig dårlige sosiale evner regnes som tjenesteudyktighet for politiyrket - hvor evnen til å dille settes høyere enn evnen til håndgripelighet i et feminint samfunn.

 

Politi yrket blir mer og mer sosialt og kommunikasjon er viktig, men jeg mener at jeg ikke har dårlige sosiale evner

Anonymkode: d4f57...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Politi yrket blir mer og mer sosialt og kommunikasjon er viktig, men jeg mener at jeg ikke har dårlige sosiale evner

Anonymkode: d4f57...51f

Korreksjon, i politiyrket gjøres sosiale kommunikasjonsevner viktigere og viktigere. Det har en sammenheng med den pågående feminiseringen av det norske samfunnet.

I det forhenværende maskuline Norge var politiets evner til håndgripeligheter langt viktigere enn evnen til å dille, og følgelig var ikke en sosial autisme som Aspergers spesielt yrkesekskluderende så lenge man fungerte sånn noenlunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer denne. Du skal ha tydelige utfordringer på flere områder for å få en slik diagnose, så dersom du ikke kjenner deg igjen i det (lengre), så hadde jeg bedt om en second opinion/ ny utredning. 

 

Anonymkode: ddbd0...ad2

Egentlig ikke. Det eneste man trenger gjøre er å svare på sånn 100 spørsmål og dersom du svarer "stemmer" på mange av de får du diagnose. Du trenger ikke ha tydelige utfordringer på flere områder. Er nok å bli sendt til psykolog, traume eller andre grunner og der får man en utredning for asperger. Det kan være relativt enkelt å få en asperger diagnose

Anonymkode: b9b71...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig ikke. Det eneste man trenger gjøre er å svare på sånn 100 spørsmål og dersom du svarer "stemmer" på mange av de får du diagnose. Du trenger ikke ha tydelige utfordringer på flere områder. Er nok å bli sendt til psykolog, traume eller andre grunner og der får man en utredning for asperger. Det kan være relativt enkelt å få en asperger diagnose

Anonymkode: b9b71...679

Hvor har du dette fra? Sånn skal det ikke være, og jeg tør påstå at det ikke er så "enkle" utredninger i de aller fleste tilfeller hvor personer blir utredet for en autismespekterdiagnose.

Anonymkode: fd455...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Men jeg har ikke en psykisk lidelse eller angstlidelse, depressiv lidelse eller spiseforstyrrelse

 

Anonymkode: d4f57...51f

Er du Ts?`I så tilfelle høres det ut som du allerede har bestmt deg for en konklusjon, eller misforstår jeg nå?

Anonymkode: e8256...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren synsing her, men jeg synes at TS burde få lov til å komme til intervju (dersom jeg var verdens hersker og blablabla) og at ledelsen selv kunne vurdere hvor vidt TS var egnet for en jobb innen politi. Selve yrket er ikke bare å være sivil politi, men også mye kontorarbeid noe som dem med aspergers kan være utrolig flinke til. Det å få dem med psykiske lidelser (dersom man definerer autismespekteret som psykisk lidelse) ut i arbeid er viktig for å forhindre at de ender på nav. 

Anonymkode: a61bb...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du dette fra? Sånn skal det ikke være, og jeg tør påstå at det ikke er så "enkle" utredninger i de aller fleste tilfeller hvor personer blir utredet for en autismespekterdiagnose.

Anonymkode: fd455...440

Det var slik jeg fikk diagnosen etter 4 psykologtimer. Kjente ikke psykologen fra før av. Har også en bekjent som fikk diagnosen på ved å svare på samme skjema. Og dette var ganske nylig. TS sin diagnose er 10 år gammel, tviler den er mye mer nøyaktig enn den jeg fikk. Mulig at man helst vil at aspergerdiagnosen skal være "vanskeligere" å få, men det virker som om det har mye å si hvilken psykolog du får og hvor i landet du er. Ikke alle har tilgang på psykologer e.l med spesialkunnskap for eks. Er nok mye innenfor faget generelt som ikke er så bra som det burde være.

Anonymkode: b9b71...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var slik jeg fikk diagnosen etter 4 psykologtimer. Kjente ikke psykologen fra før av. Har også en bekjent som fikk diagnosen på ved å svare på samme skjema. Og dette var ganske nylig. TS sin diagnose er 10 år gammel, tviler den er mye mer nøyaktig enn den jeg fikk. Mulig at man helst vil at aspergerdiagnosen skal være "vanskeligere" å få, men det virker som om det har mye å si hvilken psykolog du får og hvor i landet du er. Ikke alle har tilgang på psykologer e.l med spesialkunnskap for eks. Er nok mye innenfor faget generelt som ikke er så bra som det burde være.

Anonymkode: b9b71...679

Det er mulig det er forskjell på å bli utredet hos en psykolog på DPS(?) og å bli utredet f.eks på et autismesenter, ja. At det noen steder er så enkelt å få en autismediagnose at alt man trenger å gjøre er å lese om diagnosen og vite hvor man skal svare "riktig", det er veldig problematisk. (Dette er ikke rettet mot deg, kun en reaksjon på denne utredningspraksisen.)

Anonymkode: fd455...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var slik jeg fikk diagnosen etter 4 psykologtimer. Kjente ikke psykologen fra før av. Har også en bekjent som fikk diagnosen på ved å svare på samme skjema. Og dette var ganske nylig. TS sin diagnose er 10 år gammel, tviler den er mye mer nøyaktig enn den jeg fikk. Mulig at man helst vil at aspergerdiagnosen skal være "vanskeligere" å få, men det virker som om det har mye å si hvilken psykolog du får og hvor i landet du er. Ikke alle har tilgang på psykologer e.l med spesialkunnskap for eks. Er nok mye innenfor faget generelt som ikke er så bra som det burde være.

Anonymkode: b9b71...679

ts her

jeg var liten da så husker ikke så mye av hva jeg gjorde. Det jeg husker var det var 2 fulle dager med mye tester osv husker ikke så mye om det var spørsmål.  Men tror jeg tok generell uttredelse for mange diagnoser for å finne rett.  Tror kanskje jeg hadde samtale med noen med spørsmål og men usikker. Det eneste jeg husker godt var og teste hukomelse og iq osv og se ansikter om de er glade, sinte, lei seg osv

Anonymkode: d4f57...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig det er forskjell på å bli utredet hos en psykolog på DPS(?) og å bli utredet f.eks på et autismesenter, ja. At det noen steder er så enkelt å få en autismediagnose at alt man trenger å gjøre er å lese om diagnosen og vite hvor man skal svare "riktig", det er veldig problematisk. (Dette er ikke rettet mot deg, kun en reaksjon på denne utredningspraksisen.)

Anonymkode: fd455...440

kan den lette måten virker motsatt og? En med aspergers kan pugge seg til å få vekk diagnose med og svare rett?

Det høres ikke bra ut

Anonymkode: d4f57...51f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svarer på mang ting  her

jeg fikk diagnosen omtrent for 10 år siden siden og fikk høytfungerende aspergers diagnose da.  Jeg føler jeg har endret meg mye og at mange av symptomene på diagnosen ikke gjelder for meg lengre. Kan vær fordi jeg har blitt bevist på negative ting og jobbet med de.  Føler ikke at jeg burde hatt diagnosen lengre, og har tenkt på ny utredning

Kontakt med mennesker og sosiale ting er ikke noe jeg har problem med, så den biten mener jeg ikke er noe problem med en eventuelt jobb som politi

 

jeg og kan forstå svaret til politihøgskolen  men mener at det blir feil å sette alle med den diagnosen i en bås.  En person med høytfungerende aspergers kan være like forskjell som folk uten diagnoser er forrskjelige.

 

 Kan godta og få avslag hvis de ser at jeg ikke har det som skal til på intervju og bli vurdert som alle andre, men ikke avslag bare pågrunn av en diagnose som utarter seg veldig forskjellig

 

Anonymkode: d4f57...51f

Alle er jo forskjellige, men vil bare nevne at min venninne som har Aspergers har store problemer med å innse at hun ikke fungerer normalt i flere sosiale settinger. Hun tror det, og nekter ta imot forklaring på hvorfor ikke osv. JEg sier ikke at du er som hu, men at min erfaring er at det ikke er lett å se seg selv... :/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du får be om second opinion om du mener du ikke har Asperger. 

Selv om å forstå det sosiale samspillet er viktig når man skal være politi, så er ikke det eneste grunnen til at diagnosen ikke er forenelig med å være politi. Å tåle stress og dramatiske situasjoner er også svært viktig for politi, og dette er noe aspergere vil slite med. 

Anonymkode: d54b8...eae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Asp er en nevrologisk medfyt lyte- nevroner er involvert her, men husker ikke helt eksagtlig hva-lurer på om de er speilvendt. Det er ikke psykisk, men kan fort bli det hvis en går gjennom livet og aldri blir fortsått, hørt og sett for den man er.

Anonymkode: 5c65e...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Black Amethyst

Jeg synes du burde ta en ny test for å finne ut av om du kanskje ble feil diagnosisert. Kanskje du egentlig ikke har aspergers syndrom? Hvis dette er tilfelle så blir det nok lettere å søke igjen innpå politi høyskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig det er forskjell på å bli utredet hos en psykolog på DPS(?) og å bli utredet f.eks på et autismesenter, ja. At det noen steder er så enkelt å få en autismediagnose at alt man trenger å gjøre er å lese om diagnosen og vite hvor man skal svare "riktig", det er veldig problematisk. (Dette er ikke rettet mot deg, kun en reaksjon på denne utredningspraksisen.)

Anonymkode: fd455...440

For så vidt. (Ja, det var DPS forresten). Samtidig må man gjøre det ganske helhetlig om man tenker fake det. Man må bevisst kontrollere eget kroppspråk og "huske på" å kanskje unngå øyekontakt i noe grad og kanskje fikle med noe/ virke rastløs og stresset. Man må også spille litt skuespill. Så jeg tror nok man må være noe god dersom man skal fake det, men det er nok veldig mulig hos noen behandlere. Det er mye informasjon tilgjengelig om autister av autister der man kan sette seg ganske godt inn i hvordan man kan fungere og tenke som autist. Siden slike prosesser er veldig tungt avhengige av mennesket, så er det rom for mye feil. Både fra pasienten selv som er "biased" om egen situasjon og feilvurderinger fra behandlers side

I mitt tilfelle var jeg henvist til psykolog grunnet depresjon osv. Det var jeg som tok opp at jeg mistenkte jeg var autist. I mitt tilfelle har jeg relativt bra innsikt og vet at jeg i noen tilfeller kan virke rar for andre mennesker. Men det skaper ikke direkte problemer eller konflikter i mitt tilfelle, folk bruker tenke at jeg "bare" er litt eksentrisk- en bygdeoriginal om du vil. Jeg er heller ikke interessert eller opptatt av å vinne diskusjoner eller prakke på egen mening. Som regel lar jeg andre ha sin mening uten å krangle om det. Er generelt et ganske rolig og stille menneske som folk bruker respektere. Og jeg respekterer andre tilbake. Jeg er selvsagt ikke perfekt og feilfri, bare forklarer hvordan autister kan være noe annerledes enn stereotypene man har hørt om dem.

Anonymkode: b9b71...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig det er forskjell på å bli utredet hos en psykolog på DPS(?) og å bli utredet f.eks på et autismesenter, ja. At det noen steder er så enkelt å få en autismediagnose at alt man trenger å gjøre er å lese om diagnosen og vite hvor man skal svare "riktig", det er veldig problematisk. (Dette er ikke rettet mot deg, kun en reaksjon på denne utredningspraksisen.)

Anonymkode: fd455...440

kan det virke omvendt og man kan fake seg til ikke diagnose?

Anonymkode: d4f57...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan det virke omvendt og man kan fake seg til ikke diagnose?

Anonymkode: d4f57...51f

Det aner jeg ikke, men vil i så fall tro det er vanskeligere å kvitte seg med en diagnose hvis man faktisk har den, enn å fake seg til en, hvis det er så "enkel" utredning jeg fikk inntrykk av av AB.

Anonymkode: fd455...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...