Gå til innhold

Aspergers psykisk lidelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du har asperger vil du jo ofte mangle innsikt, altså vil du ikke være i stand til å forstå at du ikke fungerer helt normalt. 

Anonymkode: b093a...b0c

jeg mangler ikke innsikt da 

 

Anonymkode: d4f57...51f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har funksjon hos deg bedret seg? Jeg mener, det er vel en grunn til at du opprinnelig gikk gjennom utredning for å få en diagnose. Uansett må jo lege vurdere din tilstand, så det er jo der du må begynne. Jeg vet ikke nok om tilstanden til å kunne si noe fra eller til, det er vel forskjellig hvor hardt rammet en person er, og om det finnes utviklingspotensiale. 

Anonymkode: f49cd...1b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det siden du fikk Aspergersdiagnosen? Hva med å gå igjennom ny utredning, kanskje du ikke lenger oppfyller kriteriene for diagnosen? Ellers: Det at du fungerer normalt nå, vil jo ikke si at det ikke er situasojner i den eventuelt nye jobben din som du vil kunne komme til å takle dårligere enn dine kolleger på grunn av din diagnose. Jeg ville ha undersøkt dette nærmere. 

Anonymkode: e8256...737

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personer med Asperger kan jo fungere svært forskjellig, da, så når man bare vet diagnosen, vet man egentlig ikke så veldig mye om diagnosen. Men, jeg må likevel si at i politiet mener jeg evnen til å lese sosiale situasjoner må være ganske vesentlig for å gjøre en god jobb. Politifolk er i så mange vanskelige situasjoner, og særlig de som har blitt utdannet i senere tid, lærer mye på studiet om hvordan mennesker fungerer og hvordan man kan snakke med dem for å unngå farlige situasjoner. Og da vil jeg tro dette handler mye om å lese kroppsspråk og tolke folks oppførsel. Så det å jobbe som politi er ikke det første som slår meg som optimalt yrkesvalg med en Asperger-diagnose. Uten at jeg er politi, altså. Men jeg på en måte forstå svaret til politihøyskolen, da.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Personer med Asperger kan jo fungere svært forskjellig, da, så når man bare vet diagnosen, vet man egentlig ikke så veldig mye om diagnosen. Men, jeg må likevel si at i politiet mener jeg evnen til å lese sosiale situasjoner må være ganske vesentlig for å gjøre en god jobb. Politifolk er i så mange vanskelige situasjoner, og særlig de som har blitt utdannet i senere tid, lærer mye på studiet om hvordan mennesker fungerer og hvordan man kan snakke med dem for å unngå farlige situasjoner. Og da vil jeg tro dette handler mye om å lese kroppsspråk og tolke folks oppførsel. Så det å jobbe som politi er ikke det første som slår meg som optimalt yrkesvalg med en Asperger-diagnose. Uten at jeg er politi, altså. Men jeg på en måte forstå svaret til politihøyskolen, da.

Svarer på mang ting  her

jeg fikk diagnosen omtrent for 10 år siden siden og fikk høytfungerende aspergers diagnose da.  Jeg føler jeg har endret meg mye og at mange av symptomene på diagnosen ikke gjelder for meg lengre. Kan vær fordi jeg har blitt bevist på negative ting og jobbet med de.  Føler ikke at jeg burde hatt diagnosen lengre, og har tenkt på ny utredning

Kontakt med mennesker og sosiale ting er ikke noe jeg har problem med, så den biten mener jeg ikke er noe problem med en eventuelt jobb som politi

 

jeg og kan forstå svaret til politihøgskolen  men mener at det blir feil å sette alle med den diagnosen i en bås.  En person med høytfungerende aspergers kan være like forskjell som folk uten diagnoser er forrskjelige.

 

 Kan godta og få avslag hvis de ser at jeg ikke har det som skal til på intervju og bli vurdert som alle andre, men ikke avslag bare pågrunn av en diagnose som utarter seg veldig forskjellig

 

Anonymkode: d4f57...51f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg mangler ikke innsikt da 

 

Anonymkode: d4f57...51f

Jo, det vil jeg si dersom du ikke ser at diagnosen vil bli et problem.

Anonymkode: d1ada...519

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det vil jeg si dersom du ikke ser at diagnosen vil bli et problem.

Anonymkode: d1ada...519

Du kjenner ikke meg, eller vet hvordan jeg blir påvirket så du kan ikke si om det vil bli problem eller ikke

 

Anonymkode: d4f57...51f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en jobb i dag som krever gode sosiale ferdigheter?

Anonymkode: 5ee8b...637

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når du har asperger vil du jo ofte mangle innsikt, altså vil du ikke være i stand til å forstå at du ikke fungerer helt normalt. 

Anonymkode: b093a...b0c

Dette er feil, min sønn med asp forstår veldig godt at han ikke er som alle andre-mer innsikt enn det skal man lete lenge etter.

Anonymkode: 5c65e...797

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarer på mang ting  her

jeg fikk diagnosen omtrent for 10 år siden siden og fikk høytfungerende aspergers diagnose da.  Jeg føler jeg har endret meg mye og at mange av symptomene på diagnosen ikke gjelder for meg lengre. Kan vær fordi jeg har blitt bevist på negative ting og jobbet med de.  Føler ikke at jeg burde hatt diagnosen lengre, og har tenkt på ny utredning

Kontakt med mennesker og sosiale ting er ikke noe jeg har problem med, så den biten mener jeg ikke er noe problem med en eventuelt jobb som politi

 

jeg og kan forstå svaret til politihøgskolen  men mener at det blir feil å sette alle med den diagnosen i en bås.  En person med høytfungerende aspergers kan være like forskjell som folk uten diagnoser er forrskjelige.

 

 Kan godta og få avslag hvis de ser at jeg ikke har det som skal til på intervju og bli vurdert som alle andre, men ikke avslag bare pågrunn av en diagnose som utarter seg veldig forskjellig

 

Anonymkode: d4f57...51f

Følg drømmene dine, snu det som folk mener er negativt om til noe positivt- ha tro på deg selv, men samtidig må alle mennesker være realistisk. 

Anonymkode: 5c65e...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ble du utredet for asperger for 10 år siden? Jeg tenker at dersom du gikk til psykolog grunnet for eks depresjon, og psykolog foreslo utredning, så er det mindre "alvorlig" enn om du gikk til psykolog grunnet mistanke om autisme. I første tilfelle var du jo der grunnet problemer med depresjon, noe som kan jobbes med og bli bedre. Var du der grunnet autisme betyr det at problemene dine knyttet til den diagnosen var så merkbare at du ble sendt til psykolog pga det.

Dess smartere en person med asperger er, dess bedre er han på å lese og forstå mennesker. Man kan utvikle ganske kompleks forståelse av mennesker på 10 år om man har måten å tenke på som gjør til at man utvikler de evnene.

 

Anonymkode: b9b71...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ble du utredet for asperger for 10 år siden? Jeg tenker at dersom du gikk til psykolog grunnet for eks depresjon, og psykolog foreslo utredning, så er det mindre "alvorlig" enn om du gikk til psykolog grunnet mistanke om autisme. I første tilfelle var du jo der grunnet problemer med depresjon, noe som kan jobbes med og bli bedre. Var du der grunnet autisme betyr det at problemene dine knyttet til den diagnosen var så merkbare at du ble sendt til psykolog pga det.

Dess smartere en person med asperger er, dess bedre er han på å lese og forstå mennesker. Man kan utvikle ganske kompleks forståelse av mennesker på 10 år om man har måten å tenke på som gjør til at man utvikler de evnene.

 

Anonymkode: b9b71...679

Jeg var barn da når jeg ble utredet da. Så vet ikke helt grunnen men tror det var fordi jeg hadde forsinket utvikling og kognitive vansker da.  Det eneste jeg har nå er at jeg trenger litt mer tid for å lære meg ting på skolen enn normalt, men ikke noe problem. 

Anonymkode: d4f57...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du innkalt til førstegangstjeneste og reagerte de på diagnosen?

Anonymkode: 5ee8b...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dessverre ikke slik at man vokser av seg aspergers syndrom. Jeg tror neppe du kommer gjennom intervju og opotaksprøve uten at det er et stort minus, trolig så stort at de heller velger dem uten psykisk lidelse (det er jo det det kategoriseres under). Som politi er det spesielt viktig å kunne lese sosiale situasjoner, og selv om du etter ditt syn fungerer greit sosialt på privaten, betyr det ikke nødvendigvis at du kan tokke komplekse samspill i spente situasjoner, blant mennesker i krise. 

Du kan jo gjerne utredes på nytt for å bekrefte eller avkrefte diagnosen, men om den er rett, ville jeg heller akspetert at det ikke er alt man kan bli, alle har sine sterke og svake sider. Og så ville jeg funnet et yrkesvalg der asperbeger kan være en styrke fremfor en svakhet. 

Anonymkode: 03a55...488

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎11‎.‎10‎.‎2016 den 10.45, AnonymBruker skrev:

Hei er høytfungerende Aspergers en psykisk lidelse?

Anonymkode: d4f57...51f

Som en annen her skrev er vel Aspergers mer en form for autisme enn psykisk lidelse.

 

Endret av lillesky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergers går innunder kapittel F (psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser) i ICD10. Her faller også andre diagnoser i autismespekteret inn. Det er dermed helt riktig at du får avslag basert på denne årsaken. 

Anonymkode: ef208...653

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei er høytfungerende Aspergers en psykisk lidelse?

Har den diagnosen

skal søke politihøgskolen men fikk vite at det bryter med dette punktet i de medisinske kravene av de, og at jeg ikke blir innkalt da

  1. Psykisk helsekrav og sosial tilpasning
    Pågående psykisk lidelse medfører udyktighet. Både aktuell og tidligere alvorlig sinnslidelse / psykotisk lidelse som schizofreni eller bipolar affektiv lidelse medfører udyktighet. Sykehistorie med annen psykisk lidelse som eksempelvis angstlidelse, depressiv lidelse eller spiseforstyrrelse medfører udyktighet dersom dette vurderes å kunne medføre betydningsfull forhøyet sårbarhet, og / eller at tjenesten ikke kan utføres tilfredsstillende.
    Alvorlig personlighetsforstyrrelse medfører udyktighet.
    Misbruk av medikamenter og / eller alkohol medfører udyktighet.
    Bruk av illegale substanser medfører udyktighet. 

jeg merker ikke at jeg har aspergers lengre, jeg bruker ikke medisiner, aldri hatt noen psykiske problemer som er listet over

Anonymkode: d4f57...51f

Det er en medfødt utviklingsforstyrrelse som medfører økt sårbarhet, samt nedsatt funksjon på noen kognitive og psykologiske områder. Det samme gjelder dem med ADHD.

Det jeg har markert gjelder deg (oppramsingen av eksempler er ikke utømmelig som du ser)

Anonymkode: ddbd0...ad2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du har asperger vil du jo ofte mangle innsikt, altså vil du ikke være i stand til å forstå at du ikke fungerer helt normalt. 

Anonymkode: b093a...b0c

Det tror jeg ikke stemmer.

Anonymkode: ddbd0...ad2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...