Gå til innhold

Hvor finner vi julemarkeder og julestemning?


-Fiona-

Anbefalte innlegg

Tenkte å ta med samboeren på en weekendtur i desember, og vil et sted hvor det er skikkelig julestemning. Tips? 

Jeg er gravid, så vil ikke kjempelangt. Innenfor Europa er fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trondheim sitt anbefales i britisk avis, og jeg er enig, det har blitt kjempeflott! 

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/08/25/Julemarkedet-i-Trondheim-blir-anbefalt-i-britisk-avis-13233410.ece

Ellers har jeg vært på julemarked i Krakow og Praha, jeg likte det i Krakow best. Krakow er jo veldig billig. 

Min mor skryter av julemarkedet i Østersund, men jeg har aldri vært der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i Praha med samboer rundt juletider i fjor, og det var helt fantastisk. Nydelig stemning, de gjør mye ut av jula på en veldig koselig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu vet jo ikke jeg hvor i landet du bor, men julemarkedet i Trondheim er meget flott,  i tilegg til at Trondheim er en nydelig by. I Oslo så er det jo en julegate på Karl Johan samt et julemarked på Bygdøy som er verdt et besøk.

Anonymkode: 3a5f3...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge synes jeg julemarkedene på Bygdøy og på Maihaugen (Lillehammer) er veldig fine.

I utlandet kan jeg anbefale Praha, Wien, København eller Liseberg.

Anonymkode: 86105...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke julemarkedet i Trondheim er noe særlig i forhold til mange andre europeiske byer. Men er kanskje fordi jeg kommer derifra.

Anonymkode: c2372...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, jeg kommer også fra Trondheim og vil ikke anbefale å dra hit pga julemarkedet. Som regel regner det hver dag i desember, og det er en SUR og kald vind på Torget pga brede gater opp fra fjorden. Noen få boder med kjempedyre ting. En lavvo som er varm (hvis du takler bålrøyk), men der har det vært fullt hver gang jeg har vært der med barna, så vi har ikke prøvd den ordentlig. Kom gjerne hit for andre ting, da.  :)

Jeg ville valgt Køben. Akkurat passe nært, FLOTT julestemning i Tivoli.

Selv skal jeg til London på juleshopping. Synes den byen er fantastisk uansett årstid. Men det kan kanskje bli litt for masete hvis du er gravid og blir fort sliten?

Anonymkode: 7c589...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskerne kan det med julemarked. Logisk siden tradisjonen startet der. Anbefaler Dresden som er Tyskland's eldste julemarked. Men om du ikke vil så langt sørover, så anbefaler jeg Lübeck. (Anbefaler IKKE Liseberg og København.) 

Anonymkode: e0fa5...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tyskerne kan det med julemarked. Logisk siden tradisjonen startet der. Anbefaler Dresden som er Tyskland's eldste julemarked. Men om du ikke vil så langt sørover, så anbefaler jeg Lübeck. (Anbefaler IKKE Liseberg og København.) 

Anonymkode: e0fa5...072

Ja, 100 % enig !  I tillegg til Lübeck  har du Rostock og Berlin (hvis det ikke er for langt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2016 den 14.36, AnonymBruker skrev:

Haha, jeg kommer også fra Trondheim og vil ikke anbefale å dra hit pga julemarkedet. Som regel regner det hver dag i desember, og det er en SUR og kald vind på Torget pga brede gater opp fra fjorden. Noen få boder med kjempedyre ting. En lavvo som er varm (hvis du takler bålrøyk), men der har det vært fullt hver gang jeg har vært der med barna, så vi har ikke prøvd den ordentlig. Kom gjerne hit for andre ting, da.  :)

Jeg ville valgt Køben. Akkurat passe nært, FLOTT julestemning i Tivoli.

Selv skal jeg til London på juleshopping. Synes den byen er fantastisk uansett årstid. Men det kan kanskje bli litt for masete hvis du er gravid og blir fort sliten?

Anonymkode: 7c589...297

Jeg bor også i Trondheim, så tenkte bare å komme med litt motvekt til denne :)

De siste årene har julemarkedet her blitt ganske bra! Det er selvfølgelig ikke kjempestort, all den tid Trondheim er en liten by, men det er veldig koselig stemning der, med flere opplyste julegater rundt markedet på torget. Vi var flere ganger innom lavvoen på torget i fjor, en gang drakk vi kakao mens det var en fyr som spilte julesanger, vi har spist middag der, eller bare vært innom for å varme oss og høre på musikken/underholdningen. Det har også vært fullt enkelte ganger vi har prøvd å stikke innom, men vi har nå likevel klart å finne plass flere ganger uten det helt store problemet. 

Markedet i seg selv har mye mat, du finner en god del lokale råvarer. Det er bål og grøtsalg og gløgg og juletre, og selv om været i Trondheim er fantastisk ustabilt, så regner det ikke hver eneste dag i desember. Det er gjerne ganske glatt i Trondheim i desember, men det er ikke et veldig stort problem på torget akkurat :)

 

Og når alt det er sagt, så tenker jeg at Trondheim er en grei plass å dra til hvis du vil innom et lite marked. Hvis du vil oppleve noe mer annerledes så er Tyskland full av flotte julemarked, Tivoli i København er trivelig og London har god julestemning (men er veldig, veldig fult som regel, litt utover det vanlige...).

 

 

Anonymkode: 261bd...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2016 den 2.50, Pooh skrev:

Lubeck 

Lubeck er fint for det er lite og koselig. Det et riktig gammelt sykehus som er gjort om til bruk av hobby kunst utstillere med små ting som smykker og slik. Tror vi fløy til hamburg og tok tåg til L

Store tyske byer som Berlin har 50-60 markeder og det variere lite hva de har. Selger nesten de samme tingene alle steder. Mer koselig på mindre byene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...