Gå til innhold

Hvordan avslutte en lue? (Strikking)


Jolene

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, hva er deres beste måte for å avslutte en strikkelue? Trenger noen gode råd merker jeg, for dette var jeg rusten på! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan du feller av kommer an på hvordan lua skal se ut. Skal den forme seg som en tett sak etter hodet, eller skal den snurpes sammen? Har den mønster eller er den ensfarget og glattstrikket? 

Anonymkode: 3457b...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig strikking, tenkte snurping. Lua skal være litt "baggy". Ikke noe mønster og ensfarget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når luen er så lang som du vil ha den så strikker du to og to masker sammen hele tiden inntil du har mellom 4 -8 masker igjen. Vil du ha litt mindre snurp, så tar du enten to masker sammen og strikker en eller to masker i mellom. Du kan og legge inn een omgang uten felling mellom pinnene/rundene du feller på. 

Om du ikke har en veldig tykk tråd, så tror jeg å slutte på 8 masker er passelig. Da klipper du av tråden med ca 20 margin mellom arbeid og klipp. Så strikker du vanlig, og drar hele tråden igjenom maskene en etter en i stedenfor å la tråden være en maske på pinnen. Viktig å feste tråden godt når du er ferdig. 

Anonymkode: 3457b...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lua får finest fasong med eh, hva heter det egentlig? Stjernefelling? Denne metoden begynner du med når lua er lang nok til å dekke sidene av hodet - legg til et par-tre cm for en småbaggy look. eller 5+ for en baggy lue. Fellingsrundene former den avrundede toppen av lua, så det gir ikke så mye ekstra lengde (med mindre du bruker tykt garn/store pinner).

Hvis du har 120 (juster med + eller - 12) masker på pinnene, begynner du med å strikke 10 masker rett og 2 rett sammen - fortsett med det ut omgangen. Deretter strikker du to omganger uten felling. Strikk så 9 masker rett og 2 rett sammen - gjenta ut omgangen. To omganger rett igjen. 8 masker rett og 2 rett sammen, osv.... Når du står igjen med 20 (eller mindre, avhengig av hvor mange masker du startet med) på pinnen, klipper du av tråden og trekker den gjennom de resterende maskene. Snurp godt sammen, og fest tråden godt på innsiden av lua.

Med denne metoden blir snurpingen nesten usynlig og passformen blir omtrent slik (denne er strikket ekstra lang):

https://www.epla.no/media/u/shops/12844/products/647348/dda40e8d-9069-497f-a252-0c437cd3ef59_org_medium.jpg

https://www.epla.no/media/u/shops/12844/products/647348/2c864d9d-1999-4a18-b139-09bcb3bc2680_org_medium.jpg 

Om du er ute etter "bestermorsnurp" med tydelige falder, passer denne metoden dårlig, men det går jo an å justere ved å strikke luen ekstra lang og slutte med fellingene på et tidligere tidspunkt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn1
5 timer siden, Jolene skrev:

Vanlig strikking, tenkte snurping. Lua skal være litt "baggy". Ikke noe mønster og ensfarget.

Baggy? Er det ikke best og snurpe sammen med alle maskene da?

Endret av Naturbarn1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Naturbarn1 skrev:

Baggy? Er det ikke best og snurpe sammen med alle maskene da?

Å snurpe sammen mellom 80 og flere masker blir for mye snurp til at det blir særlig fint. Det er og lett at en tråd ryker. 

Anonymkode: 3457b...455

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn1
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å snurpe sammen mellom 80 og flere masker blir for mye snurp til at det blir særlig fint. Det er og lett at en tråd ryker. 

Anonymkode: 3457b...455

Har gjort det flere ganger. Uten problem

😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Naturbarn1 skrev:

Baggy? Er det ikke best og snurpe sammen med alle maskene da?

Det kan man godt gjøre, hvis man liker at luen ser slik ut på toppen. Smak og behag, men personlig synes jeg ikke det blir så fint:

0304689698a69274ce18b5cc5b12019a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn1
1 minutt siden, Antlers skrev:

Det kan man godt gjøre, hvis man liker at luen ser slik ut på toppen. Smak og behag, men personlig synes jeg ikke det blir så fint:

0304689698a69274ce18b5cc5b12019a.jpg

Det er sant, det er smak og behag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Begynte med ca 100 masker, har minket det ned til 50. Jeg kan ikke strikke med flere pinner (har brukt rundpinne frem til nå), så for min del blir avslutningen med 50 masker egentlig. Spørsmålet er om det blir bra? Og kan jeg virkelig bare tre en tråd gjennom alle maskene, eller burde jeg heller avslutte strikkingen, for deretter å snurpe det sammen?

For er egentlig litt usikker på avslutningen også, for er det vanlig avslutning til tross for at det er på rundpinne?

Forøvrig, nei, jeg er ikke spesielt bevandret når det kommer til strikking, men prøver å lære :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jolene skrev:

Tusen takk for svar alle sammen! Begynte med ca 100 masker, har minket det ned til 50. Jeg kan ikke strikke med flere pinner (har brukt rundpinne frem til nå), så for min del blir avslutningen med 50 masker egentlig. Spørsmålet er om det blir bra? Og kan jeg virkelig bare tre en tråd gjennom alle maskene, eller burde jeg heller avslutte strikkingen, for deretter å snurpe det sammen?

For er egentlig litt usikker på avslutningen også, for er det vanlig avslutning til tross for at det er på rundpinne?

Forøvrig, nei, jeg er ikke spesielt bevandret når det kommer til strikking, men prøver å lære :P

Ja, du trer bare tråden (samme veien som du ville strikket, altså mot venstre) gjennom alle maskene og snurper så sammen.

Noe annet du eventuelt kan prøve er å bruke magic loop for å felle mer. Det pleier alltid jeg å gjøre - strikker vanlig på rundpinne og går over til magic loop når det begynner å bli langt mellom maskene. Det kan bli knotete om kabelen er kort, så bytt gjerne til en rundpinne som er lengre hvis du har det.

Her ser du metoden:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Antlers skrev:

Ja, du trer bare tråden (samme veien som du ville strikket, altså mot venstre) gjennom alle maskene og snurper så sammen.

Noe annet du eventuelt kan prøve er å bruke magic loop for å felle mer. Det pleier alltid jeg å gjøre - strikker vanlig på rundpinne og går over til magic loop når det begynner å bli langt mellom maskene. Det kan bli knotete om kabelen er kort, så bytt gjerne til en rundpinne som er lengre hvis du har det.

Her ser du metoden:

 

Wow! Tusen hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forøvrig fikk jeg snurpet ting sammen, endte opp med å avslutte etter 25 masker. Brukte den metoden din @Antlers! Brukte to rundpinner for å få den metoden :) Tusen takk alle sammen!

Endret av Jolene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurt å bruke to rundpinner, @Jolene! Det må jeg huske på i tilfelle jeg mangler pinner med lang kabel en gang. Noe av det morsomste med strikking er å finne egne løsninger som faktisk fungerer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Antlers skrev:

Så lurt å bruke to rundpinner, @Jolene! Det må jeg huske på i tilfelle jeg mangler pinner med lang kabel en gang. Noe av det morsomste med strikking er å finne egne løsninger som faktisk fungerer :)

Det fungerte ypperlig, for da fikk du dem lange og fine :) Har ikke så stort utvalg av pinner, så da måtte jeg bare gjøre det. Satt med hjertet litt i halsen, men tenkte som så at "blir dette helt feil, får jeg bare sy det pent når jeg er ferdig" Haha! Ikke spesielt strikke-vant kan du si :P Men takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Antlers skrev (På 8.10.2016 den 16.11):

Jeg synes lua får finest fasong med eh, hva heter det egentlig? Stjernefelling? Denne metoden begynner du med når lua er lang nok til å dekke sidene av hodet - legg til et par-tre cm for en småbaggy look. eller 5+ for en baggy lue. Fellingsrundene former den avrundede toppen av lua, så det gir ikke så mye ekstra lengde (med mindre du bruker tykt garn/store pinner).

Hvis du har 120 (juster med + eller - 12) masker på pinnene, begynner du med å strikke 10 masker rett og 2 rett sammen - fortsett med det ut omgangen. Deretter strikker du to omganger uten felling. Strikk så 9 masker rett og 2 rett sammen - gjenta ut omgangen. To omganger rett igjen. 8 masker rett og 2 rett sammen, osv.... Når du står igjen med 20 (eller mindre, avhengig av hvor mange masker du startet med) på pinnen, klipper du av tråden og trekker den gjennom de resterende maskene. Snurp godt sammen, og fest tråden godt på innsiden av lua.

Med denne metoden blir snurpingen nesten usynlig og passformen blir omtrent slik (denne er strikket ekstra lang):

https://www.epla.no/media/u/shops/12844/products/647348/dda40e8d-9069-497f-a252-0c437cd3ef59_org_medium.jpg

https://www.epla.no/media/u/shops/12844/products/647348/2c864d9d-1999-4a18-b139-09bcb3bc2680_org_medium.jpg 

Om du er ute etter "bestermorsnurp" med tydelige falder, passer denne metoden dårlig, men det går jo an å justere ved å strikke luen ekstra lang og slutte med fellingene på et tidligere tidspunkt :)

Jeg gikk litt amokk å har da lue med over 200 masker.. hvordan blir denne fellingen da?😅 er vell dette som er stjernefelling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Nystrikkern said:

Jeg gikk litt amokk å har da lue med over 200 masker.. hvordan blir denne fellingen da?😅 er vell dette som er stjernefelling?

Tror ikke det blir noe særlig forskjell. Med mindre du strikker med tynn tråd og tynne pinner så blir vel lua seende lik ut i formen, bare en mindre tettsittende variant fordi du har flere masker :) Blir en slags naturlig avrundet topp  - ikke flat, og ikke spiss.

Hvis du lurte på hvordan selve fellingen skal gjøres med 200 masker så ville jeg enten felt av (relativt jevnt fordelt) så du sitter igjen med 192 masker, eller lagt til  4 masker så du har 204 på pinnen, slik at du sitter igjen med henholdsvis 16 eller 17 rapporter med 12 masker. Deretter kan du felle slik jeg beskrev i innlegget du siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...