Gå til innhold

Skal endelig tørre å bestille tannlegetime!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Planen er å gjøre det imorra, etter over et tiår uten tannlegebesøk. Vet det er helt galskap, men slik er det blitt.

Tennene mine ser ikke så verst ut, så håper jeg slipper de store utgiftene. Jeg kan maks betale 10.000, så håper å holde meg under det.

Men jeg er jo likevel ganske så nervøs for hva tilstanden er i munnhulen. Og jeg kan ikke jo så mye om disse forskjellige tingene, som bro og krone. Dette er jo det mest kostbare, men hva skal til for at man trenger dette?

Jeg har ingen smerter i tennene, bortsett fra litt ising. Jeg vet jeg har noe syreskader på fortenner oppe og nede. Kan tannlegen fylle på emalje her?

Jeg har også to jeksler hvor det er svarte områder både oppå tannflaten og på baksiden av tannen. Betyr dette at det er et stort hull? Det er slik på begge tennene. Har ikke smerter i dem, men det kan likevel bety at jeg må rotfylle dem?

Kan jo ta et par uker før jeg før time, så sitter og er litt nervøs.

Anonymkode: 6aabd...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert du må rotfylle så lenge du ikke har vondt. Det svarte på baksiden av jekselen kan jo være tannstein? Syreskadene kan tannlegen fikse, hun bare renser og legger plastfylling over.

Lykke til! Jeg krysser fingrene for at det ikke blir for dyrt :)

Anonymkode: b680e...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert du må rotfylle så lenge du ikke har vondt. Det svarte på baksiden av jekselen kan jo være tannstein? Syreskadene kan tannlegen fikse, hun bare renser og legger plastfylling over.

Lykke til! Jeg krysser fingrene for at det ikke blir for dyrt :)

Anonymkode: b680e...4e5

Takk!

Det svarte på tanna ser mer ut til å være på innsiden, på en måte.. Iallefall på baksiden av tennene.

Anonymkode: 6aabd...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

Det svarte på tanna ser mer ut til å være på innsiden, på en måte.. Iallefall på baksiden av tennene.

Anonymkode: 6aabd...762

Er det hardt er det vel tannstein, er det mykt er det kanskje hull. Tror jeg da :) 

Anonymkode: b680e...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen altså, turte ikke og bestille time!

Jeg leste om rotfyllinger og at det ikke trengs å være vondt i tanna for å rotfylle. Jeg ser to helt tydelige hull i to av jekslene mine, jeg er så nervøs for å måtte rotfylle. Er ikke det et smertehelvete og veldig dyrt?

Jeg har tannlegeskrekk, men akkurat nå er det verste økonomien.. Jeg vet jo at ikke tannhelsen blir bedre, men det føles umulig å komme seg gjennom dette her.

Anonymkode: 6aabd...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk, hull i tennene kan gå tilbake av seg selv med rett kosthold. Man må ikke alltid fylle noe i tenner med hull. 

Og den som skrev at man fu´yller plast på syreskader, har jeg aldri hørt om! Hvordan gjør man det liksom? Det kan jo falle av igjen? Mener at det viktigste er å spise næringsrikt, få nok mineraler, da tenner er jo bein. Tror heller ikke at fluor er bra. 

Slapp av ts! Ta omega 3 ( viktig for tannhelsa faktisk ) , spis sundt og bruk tanntråd regelmessig, gjerne tannkrem uten fluor.

Anonymkode: 7a4ca...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faen altså, turte ikke og bestille time!

Jeg leste om rotfyllinger og at det ikke trengs å være vondt i tanna for å rotfylle. Jeg ser to helt tydelige hull i to av jekslene mine, jeg er så nervøs for å måtte rotfylle. Er ikke det et smertehelvete og veldig dyrt?

Jeg har tannlegeskrekk, men akkurat nå er det verste økonomien.. Jeg vet jo at ikke tannhelsen blir bedre, men det føles umulig å komme seg gjennom dette her.

Anonymkode: 6aabd...762

Jeg har måtte rotfylt mange, mange ganger pga. veldig dårlige tenner. Og nei, det gjør ikke vondere enn vanlig borring i ei tann. Noe som ikke skal gjøre vondt i det hele tatt, hvis man har fått "nok" bedøvelse.

Det du først gjør er å ta en sjekk. En sjekk koster ikke all verden, og du ikke komme tilbake for borring o.l. Du kan alltids spørre om en circa-kostnad for det som må gjøres. Hos meg var de så greie en gang at jeg kunne komme tilbake og betale senere en gang! Etter sjekken når de spør når du vil ha time til borring, hvis det viser seg at det er noe du ikke har råd til så sier du bare at du må vente litt pga. økonomien. Du er neppe den første med den problemstillingen, så de har nok hørt det før og kommer til å ha forståelse. Kanskje er det da de sier du kan betale ved neste time? Jeg ville absolutt ikke ha spurt rett ut, men si det som det er at du har dårlig økonomi også sier de sikkert ifra hvis de har en mulig løsning. Hvis ikke så kan du være ekstra nøye med tannhygienen frem til du har råd til å gjøre det.

Når det kommer til tannlegeskrekk er det veldig viktig at du sier ifra til tannlegen om det. Når du bestiller time, enten om du ringer eller trapper opp personlig på kontoret, så si at du sliter med tannlegeskrekk og skulle gjerne ha hatt noen som har litt erfaring med det. Tannlegeskrekk er veldig vanlig, og igjen så er du absolutt ikke den første eller siste som tar kontakt med de om det. Å ha noen som sakte og rolig forklarer hva de gjør i munnen din, hvor lenge de skal gjøre det, hvorfor de gjør det, samtidig som de tar seg god tid for at eventuelle bedøvelser skal fungere godt, hjelper en god del. Det er også mulig å få beroligende tabletter hos tannlegen, som man blir veldig trett og fysisk avslappet av. Ikke noe jeg personlig likte, men kanskje det hjelper på deg? Ta det opp med tannlegen når du bestiller time eller rett etter at tannsjekken er unnagjort, så kommer dere helt sikkert frem til en god løsning.

Noe jeg spesielt sliter med når det kommer til tannlegen er frykten for at bedøvelsen skal gå ut halvveis under borringen eller at det ikke skal være nok bedøvelse jeg får. I tillegg er jeg redd for at selve bedøvelsen skal gjøre vondt. Hvis dette er noe du også er redd for, er det viktig at du tar det opp også. Man kan få en bedøvende krem som smøres på tannkjøttet der de setter sprøyten. Synes det hjelper. Også er det viktig å ikke være redd for å løfte opp hånda og komme med et "ØH" mens de driver å holder på i munnen din, hvis det gjør vondt. Det er viktig for de å vite sånn at de vet om du må ha mer bedøvelse, om de har "bommet" litt på tanna, om de legger for mye press på kjeven din eller andre problemer som kan oppstå. Tannleger er heller ikke synske, og de klarer dessverre ikke å lese tankene våres selv om vi skulle ønske det mens vi ligger der med munnen full av dingsebomser og hender. :fnise: 

Husk at det er du som betaler for tannlegen og jobben de gjør, og da har du også rett på å si ifra når noe er vondt. Du blir på en måte sjefen deres mens de holder på å fikse tennene dine, så du skal aldri være redd for å si ifra, enten det handler om frykt, smerte eller andre ting. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faen altså, turte ikke og bestille time!

Jeg leste om rotfyllinger og at det ikke trengs å være vondt i tanna for å rotfylle. Jeg ser to helt tydelige hull i to av jekslene mine, jeg er så nervøs for å måtte rotfylle. Er ikke det et smertehelvete og veldig dyrt?

Jeg har tannlegeskrekk, men akkurat nå er det verste økonomien.. Jeg vet jo at ikke tannhelsen blir bedre, men det føles umulig å komme seg gjennom dette her.

Anonymkode: 6aabd...762

Når du ikke har vondt i tennene og det ser ganske greit ut kan jeg ikke tenke meg at du må gjennom noe særlig omfattende. En tannlegesjekk er jo uansett ganske rimelig, og da kan du få et estimat på hvor mye eventuelle inngrep vil koste deg. 

Jeg håper du trosser frykten og prøver på nytt med å bestille time. :) 

Anonymkode: 96f55...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, har du ikke problemer med tennene, så er det i utgangspunktet ikke noe behov for å gå til tannlege heller. (Noen kommer kanskje til å motsi meg på dette, men de har nok visse egeninteresser.. nok om det).

Så lenge du har normal tannhygiene, og ikke problemer med visdomstenner/smerter i tenner og tannkjøtt osv, så er det kjekt nok med årlig tannlegebesøk, men overhodet ikke noen nødvendighet.

Anonymkode: 07d2c...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var akkurat som du, utsatte tannlegebesøket i år etter år, faktisk hele 16 år. . Men jeg ble gledelig overrasket, null hull og kun litt tannstein å fjerne. Det gjorde ikke vondt i det hele tatt, og jeg har veldig tannlegeskrekk. Jeg sa fra da jeg kom og tannlegen tok veldig hensyn til det og var kjempehyggelig. Jeg fikk vite at jeg burde få byttet en gammel fylling og jeg fikk ny time til det. Jeg sa fra at jeg ville ha bedøvelse og det fikk jeg. Ikke noe problem, et lite stikk var alt jeg merket. Jeg følte at jeg svevet av lettelse sa jeg forlot tannlegen, og nå blir det sjekk hvert år. 

Jeg synes du skal bestille tannlegetime, som regel er ting aldri så ille som vi forestiller oss. 

Anonymkode: 8a14a...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2016 den 0.13, AnonymBruker skrev:

Planen er å gjøre det imorra, etter over et tiår uten tannlegebesøk. Vet det er helt galskap, men slik er det blitt.

Tennene mine ser ikke så verst ut, så håper jeg slipper de store utgiftene. Jeg kan maks betale 10.000, så håper å holde meg under det.

Men jeg er jo likevel ganske så nervøs for hva tilstanden er i munnhulen. Og jeg kan ikke jo så mye om disse forskjellige tingene, som bro og krone. Dette er jo det mest kostbare, men hva skal til for at man trenger dette?

Jeg har ingen smerter i tennene, bortsett fra litt ising. Jeg vet jeg har noe syreskader på fortenner oppe og nede. Kan tannlegen fylle på emalje her?

Jeg har også to jeksler hvor det er svarte områder både oppå tannflaten og på baksiden av tannen. Betyr dette at det er et stort hull? Det er slik på begge tennene. Har ikke smerter i dem, men det kan likevel bety at jeg må rotfylle dem?

Kan jo ta et par uker før jeg før time, så sitter og er litt nervøs.

Anonymkode: 6aabd...762

Sist jeg hadde vært uten tannlege i en tiårs tid, sa tannlegen: Det er hull i alle tennene dine. 
Det ble dyrt, men pga det var så omfattende, så var jeg der en gang i mnd og fiksa 2-3 tenner av gangen. 

Anonymkode: 96f15...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel ikke hos tannlegen på kanskje 15 år eller noe, jeg hadde null hull. Bestill time du, så får du det overstått :)

Anonymkode: 56248...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Har enda ikke turt å bestille time!

Jeg blir sittende og google ting som har med tenner å gjøre, og blir skrekkslagen ved tanke på eventuelle kostnader. Leste at EN rotfylling kan komme opp mot 7000 kroner! Stemmer dette? Og hva mener med rotfylling med 1, 2, 3, eller fire kanaler..?

Planen er å vente til over jul med å bestille time.

Anonymkode: 6aabd...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time for en sjekk er ikke så dyrt, og det er jo ikke sikkert at det er så mye å gjøre inni der heller? Jeg var ikke hos tannlegen på 18 år og ventet det verste. Men var ingenting å gjøre unntatt litt tannstein. Og jeg hadde også noen mørke flekker og greier. Ta en time for en sjekk, ikke sitt og Google alt som kan gå galt. Da kan man bli litt "gal" ;). Si i fra at du er redd og ikke har vært hos tannlege på lenge når du ringer, og det finnes de kontorene hvor du kan få et par små hvite piller også. Da blir du såå blid så :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Honnikorn skrev:

En time for en sjekk er ikke så dyrt, og det er jo ikke sikkert at det er så mye å gjøre inni der heller? Jeg var ikke hos tannlegen på 18 år og ventet det verste. Men var ingenting å gjøre unntatt litt tannstein. Og jeg hadde også noen mørke flekker og greier. Ta en time for en sjekk, ikke sitt og Google alt som kan gå galt. Da kan man bli litt "gal" ;). Si i fra at du er redd og ikke har vært hos tannlege på lenge når du ringer, og det finnes de kontorene hvor du kan få et par små hvite piller også. Da blir du såå blid så :Hehe:

Blir 13 år siden, hvis jeg venter til våren.. 18 år uten hull høres jo nesten for godt ut til å være sant. Var du god med tannhygienen og lite sukkerinntak? Jeg får i meg mye sukker, men tygger tyggis daglig, pusser tennene godt, samt tar fluor og munnskyllevann. Iallefall i det siste.

Jeg har et veldig tydelig hull i den ene jekselen hvor området rundt er svart. Det gjør ikke vondt. Men det må jo være et hull, i karies-forstand? Det er vel neppe naturlige ujevnheter i tannen.. Ellers har jeg en del isninger i tennene, samt syreskader. Tannlegeregning over 10.000 kr har jeg ikke råd til..

I tillegg får jeg vondt i et par jeksler når jeg tygger litt hardt. Det har jeg merket i det siste. Den store frykten er jo at noe skulle utvikle seg midt i jula.. *Grøss*.

Anonymkode: 6aabd...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir 13 år siden, hvis jeg venter til våren.. 18 år uten hull høres jo nesten for godt ut til å være sant. Var du god med tannhygienen og lite sukkerinntak? Jeg får i meg mye sukker, men tygger tyggis daglig, pusser tennene godt, samt tar fluor og munnskyllevann. Iallefall i det siste.

Jeg har et veldig tydelig hull i den ene jekselen hvor området rundt er svart. Det gjør ikke vondt. Men det må jo være et hull, i karies-forstand? Det er vel neppe naturlige ujevnheter i tannen.. Ellers har jeg en del isninger i tennene, samt syreskader. Tannlegeregning over 10.000 kr har jeg ikke råd til..

I tillegg får jeg vondt i et par jeksler når jeg tygger litt hardt. Det har jeg merket i det siste. Den store frykten er jo at noe skulle utvikle seg midt i jula.. *Grøss*.

Anonymkode: 6aabd...762

Ta å få sett på det, og om du får beskjed om omfattende prosjekter, få en ny vurdering og et nytt prisoverslag.

Anonymkode: c64f6...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2016 den 4.16, AnonymBruker skrev:

Ta å få sett på det, og om du får beskjed om omfattende prosjekter, få en ny vurdering og et nytt prisoverslag.

Anonymkode: c64f6...594

Ja, jeg må få gjort det.

I den tanna jeg kan fysisk se et stort hull, klarte jeg å stikke en tannpirker nedi slik at dem stod der.. Bekymringsfullt`?

Anonymkode: 6aabd...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg må få gjort det.

I den tanna jeg kan fysisk se et stort hull, klarte jeg å stikke en tannpirker nedi slik at dem stod der.. Bekymringsfullt`?

Anonymkode: 6aabd...762

Nja. Ikke nødvendigvis. Blir nok fylling eller trekking, men om det ikke verker så er det someregel relativt plankekjøring.

Anonymkode: c64f6...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja. Ikke nødvendigvis. Blir nok fylling eller trekking, men om det ikke verker så er det someregel relativt plankekjøring.

Anonymkode: c64f6...594

Fylling= hull? Trekking vil jeg ikke, det ser jo ikke ut..

Anonymkode: 6aabd...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...