Gå til innhold

Lengde på middag/bryllupsfesten - lite bryllup. Noen erfaringer med små bryllup?


PaperFlower

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært i bryllup før og vet ikke helt hva som er normalt og ikke normalt.

Vi har få gjester som skal inviteres og for det meste bare familie. Har tellet oss frem til at på det meste blir vi kanskje 25, på det minste 15.

Har funnet et lite lokale med eget kjøkken, og syntes det høres greit ut. Min utkårede er fra utlandet, der bryllupsfesten/middagen ikke er lengre enn 3-4 timer. Her i Norge, så vidt jeg har forstått det, pleier det å vare til midnatt og av og til enda lengre. Her har vi da en liten uenighet om "hva som er vanlig" og hvor lenge vi skal la festen vare. Bryllupet skal foregå her i Norge, og tenker da at det er best å følge norske normer rundt dette.

En annen ting er jo det med at vi har så få gjester, hvor flertallet blir familie. Jeg kjenner jeg har liten lyst til å sitte å drikke og "feste" med søsken, foreldre, bestemødre og tanter til midnatt. Men blir det rart å "bare" ha middag, en tale eller to, kanskje litt musikk der muligens ingen danser, for så å avslutte allerede rundt 7-tiden på kvelden? Leker og taler og sang etter sang etter sang høres liksom ut som det passer dårlig til et lite familie-bryllup.

Kanskje blir det dumt å leie et "helt", men lite, lokale og pynte det opp skikkelig fint hvis vi bare spiser middag der? Blir det kleint å leie noen som spiller musikk og synger hvis ingen danser? En del av familien snakker norsk, den andre snakker engelsk. Så kjempemange taler blir det nok neppe. Morsomme tulle-sanger kan bli litt vanskelig også når en stor del bare snakker norsk og den andre snakker bare engelsk.

Er det noe annet jeg kan fylle tiden med uten at det blir kleint? Ønsker at alle gjestene mine koser seg og ikke blir nødt til å ønske at de kunne dra hjem tidlig pga. pinlig stillhet eller venting.

Alle slags tips tas imot. :) 

Endret av PaperFlower
La til spm. om erfaringer i tittelen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bumper denne litt jeg.

Noen som har noen erfaringer med små bryllup, enten gjest eller brud/brudgom? Hva slags "opplegg" hadde det bryllupet? Eller noen som har noen tanker om hva som kan være et ok opplegg for et lite bryllup?

Jeg har sett litt om hva slags oppsett som passer for litt større bryllup, med 50-70 gjester, men med ca. 20 gjester ser jeg for meg et stort opplegg som det der kan fort bli litt pinlig. Quizer, leker, sanger, drikking... Jeg kan ikke se for meg at det passer i et lite familie-bryllup?

Jeg hadde satt veldig stor pris på tilbakemelding, da jeg egentlig står på bar bakke for øyeblikket. En blomst til den som svarer. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta middagen på en restaurant istedet for å leie lokale? Det avhenger naturligvis av hvor dere bor, men det finnes en del restauranter som har egne skjermede rom eller avdelt areale der man kan ha flere på middag og samtidig være litt avskjermet fra andre gjester. I så fall begrenser det seg naturlig nok mtp aktiviteter og dans, men taler er det alltids rom for :)

Det er mange måter å holde bryllup på, og jeg har vært i et par små. I det ene spiste vi på restaurant, og ble sittende ved bordet en stund før de som ønsket å fortsette (bl.a. brudeparet) fortsatte en stund i en bar på taket av restauranten. Ingen "leker" eller sanger, men noen taler og masse koselig prat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lydia D skrev:

Hva med å ta middagen på en restaurant istedet for å leie lokale? Det avhenger naturligvis av hvor dere bor, men det finnes en del restauranter som har egne skjermede rom eller avdelt areale der man kan ha flere på middag og samtidig være litt avskjermet fra andre gjester. I så fall begrenser det seg naturlig nok mtp aktiviteter og dans, men taler er det alltids rom for :)

Det er mange måter å holde bryllup på, og jeg har vært i et par små. I det ene spiste vi på restaurant, og ble sittende ved bordet en stund før de som ønsket å fortsette (bl.a. brudeparet) fortsatte en stund i en bar på taket av restauranten. Ingen "leker" eller sanger, men noen taler og masse koselig prat.

Tusen takk for svar. :blomst:

Ja, en restaurant er jo selvfølgelig en mulighet. Heldigvis har vi et litt fancy, gammeldags hotell/restaurant i nærheten som kan brukes. Kanskje vi bør begynne å vurdere det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å servere kaffe og et par kaker en stund etter middagen? 

Anonymkode: 2ff99...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å servere kaffe og et par kaker en stund etter middagen? 

Anonymkode: 2ff99...fc7

Ja, det går jo ann. Tenker kanskje bare at det kan bli litt kjedelig for alle å sitte å vente mellom middagen og kakene? Eller kanskje det er "underholdning nok" å bare snakke med andre? Kanskje det går ann å leie musikk som spilles/synges i mellomtiden?

Eller blir det litt sånn "å herregud nå må vi sitte her musestille og høre på musikk jeg ikke liker i en time" ? Uff, så vanskelig dette skulle bli da. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, PaperFlower skrev:

Ja, det går jo ann. Tenker kanskje bare at det kan bli litt kjedelig for alle å sitte å vente mellom middagen og kakene? Eller kanskje det er "underholdning nok" å bare snakke med andre? Kanskje det går ann å leie musikk som spilles/synges i mellomtiden?

Eller blir det litt sånn "å herregud nå må vi sitte her musestille og høre på musikk jeg ikke liker i en time" ? Uff, så vanskelig dette skulle bli da. :fnise: 

Kanskje folk har litt behov for å røre litt på seg, rusle litt rundt hvis det er mulig? 

Anonymkode: 2ff99...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det DERE har lyst til TS :)

Ellers støtter jeg ideen om restaurant. Etter middagen kan dere servere kaffe og de som ønsker kan strekke litt på beina. Så serverer dere kaker så fort dette virker "naturlig". Er det litt flinke ansatte på restauranten så vil dette gå helt fint. La folk sitte til det naturlig brytes opp på egenhånd, eventuelt si at "klokken da og da går vi videre til "Bennys Bar". De som ønsker kan være med." Dersom dere for eksempel ønsker å avslutte kvelden med noen drinker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje folk har litt behov for å røre litt på seg, rusle litt rundt hvis det er mulig? 

Anonymkode: 2ff99...fc7

Ja, det er jo en mulighet, det hadde jeg ikke tenkt på en gang. Takk for tipset! :) Hvis vi går for det lokalet vi opprinnelig hadde tenkt så ligger det litt "øde" til så folk kan rusle litt rundt og se seg om. Tror spesielt det hadde vært populært for de som kommer fra utlandet, som sikkert vil se litt på naturen og snøen. Og om vi velger en restaurant så ligger den litt mer i "byen" og folk kan se seg rundt i det gamle, historiske hotellet/restauranten eller gå litt rundt i gatene og se.

Kanskje hadde det gått ann å ha noen til å spille/synge litt samtidig som folk får snakke med hverandre/gå litt rundt utendørs eller innendørs, og høre på den som opptrer samtidig? Eller blir det kanskje litt for "løst" og som om vi ikke har forberedt noen ting? Vil jo ikke at gjestene mine skal føle seg uønsket og oversett heller. :klo:

Har uansett veldig lyst til å ha noe musikk, føler liksom ikke at dagen blir helt komplett uten noen fine "bryllupssanger" som jeg har tenkt meg ut. Kanskje jeg skulle finne en annen tid til musikken...? Kanskje det blir litt vanskelig å snakke med de andre gjestene hvis musikk spilles samtidig?

Jeg stiller nok flere spørsmål enn det finnes svar, beklager til deg AB som må ta imot alle spørsmålene mine. Jeg tenker litt høyt her, du ikke svare på alle spørsmålene hvis du ikke har noe godt svar. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirah skrev:

Gjør det DERE har lyst til TS :)

Ellers støtter jeg ideen om restaurant. Etter middagen kan dere servere kaffe og de som ønsker kan strekke litt på beina. Så serverer dere kaker så fort dette virker "naturlig". Er det litt flinke ansatte på restauranten så vil dette gå helt fint. La folk sitte til det naturlig brytes opp på egenhånd, eventuelt si at "klokken da og da går vi videre til "Bennys Bar". De som ønsker kan være med." Dersom dere for eksempel ønsker å avslutte kvelden med noen drinker :)

Ah ja, takk for tipset. Det er jo en mulighet. Den mulige restauranten i byen har mange års erfaring med bryllup og andre fester, så kanskje de allerede har noen ideer om hva som kan gjøres og ikke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, PaperFlower skrev:

Ah ja, takk for tipset. Det er jo en mulighet. Den mulige restauranten i byen har mange års erfaring med bryllup og andre fester, så kanskje de allerede har noen ideer om hva som kan gjøres og ikke. :) 

Da er dere nok eventuelt i gode hender TS :) Om jeg var dere så ville jeg tatt meg en tur ned å snakket med dem! Dere får garantert en uforpliktende samtale der! Kanskje de har arrangert noe lignende tidligere? Kanskje de har tips til musikk? Dette blir sikkert knallbra uansett hva dere velger å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirah skrev:

Da er dere nok eventuelt i gode hender TS :) Om jeg var dere så ville jeg tatt meg en tur ned å snakket med dem! Dere får garantert en uforpliktende samtale der! Kanskje de har arrangert noe lignende tidligere? Kanskje de har tips til musikk? Dette blir sikkert knallbra uansett hva dere velger å gjøre :)

Tusen takk! :) Ja, jeg har lest noe om det på hjemmesiden deres, så det kan iallefal ikke skade å ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Live musikk i så små forsamlinger tenker jeg fort kan bli litt rart. Jeg er ingen danser, og ofte spiller de veldig høyt når det er live, slik at man ikke kan holde en normal samtale i samme rom uten å måtte rope omtrent. Det blir fort til at folk føler de må være høffelige og høre på og det blir litt som en tvunget konsert. Så om du er rimelig sikker på at det ikke er veldig stemning for dans blant dem som kommer, så tror jeg jeg hadde droppet live musikk. Eventuelt gjort det klart for de du leier inn at det er bakgrunnsmusikk du er ute etter. Jeg var sammen med en musiker en periode og en gang var han leid inn for å spille på julebordet til et ganske stort firma. Han klagde i etterkant over at folk bare satt å pratet og ikke hørte på når han spilte... Jeg syns jeg det er var rimelig teit av han å bli irritert over det da, da prating som oftest er det folk ønsker å gjøre på et julebord (om man ikke er veldig glad i å danse), og folk kom ikke der for å høre på han spille og synge. Så om du velger å ha live musikk så kan det være greit å gjøre det klart for dem om hva du ønsker med musikken. Men om det var meg, så tror jeg nesten jeg bare hadde laget en passende spilleliste på spotify og latt den gå i bakgrunnen. 

Når det kommer til program så vet jeg ikke om det er nødvendig å ha så mye av det om dere ikke har noen spesifikke ønsker. Man kan jo tenke at det er litt som et litt stor familiebursdagsbesøk. Vi har i det minste svært sjeldent opplegg under bursdagsbesøkene våre. Man spiser middag og bli gjerne sittende å prate en stund med middagbordet før man gjerne flytter seg til salongen. Der tar vi gjerne en kopp te eller kaffe og setter frem en liten skål sjokolade eller noe sikt. Deretter går praten en god stund før man gjerne har noe kaker. Holder besøket enda en stund til, setter vi gjerne frem noe snacks utpå kvelden. Slike besøk blir gjerne ganske mange timer uten at det er noe mer opplegg enn god mat og hyggelig prat. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Faith- skrev:

Live musikk i så små forsamlinger tenker jeg fort kan bli litt rart. Jeg er ingen danser, og ofte spiller de veldig høyt når det er live, slik at man ikke kan holde en normal samtale i samme rom uten å måtte rope omtrent. Det blir fort til at folk føler de må være høffelige og høre på og det blir litt som en tvunget konsert. Så om du er rimelig sikker på at det ikke er veldig stemning for dans blant dem som kommer, så tror jeg jeg hadde droppet live musikk. Eventuelt gjort det klart for de du leier inn at det er bakgrunnsmusikk du er ute etter. Jeg var sammen med en musiker en periode og en gang var han leid inn for å spille på julebordet til et ganske stort firma. Han klagde i etterkant over at folk bare satt å pratet og ikke hørte på når han spilte... Jeg syns jeg det er var rimelig teit av han å bli irritert over det da, da prating som oftest er det folk ønsker å gjøre på et julebord (om man ikke er veldig glad i å danse), og folk kom ikke der for å høre på han spille og synge. Så om du velger å ha live musikk så kan det være greit å gjøre det klart for dem om hva du ønsker med musikken. Men om det var meg, så tror jeg nesten jeg bare hadde laget en passende spilleliste på spotify og latt den gå i bakgrunnen. 

Når det kommer til program så vet jeg ikke om det er nødvendig å ha så mye av det om dere ikke har noen spesifikke ønsker. Man kan jo tenke at det er litt som et litt stor familiebursdagsbesøk. Vi har i det minste svært sjeldent opplegg under bursdagsbesøkene våre. Man spiser middag og bli gjerne sittende å prate en stund med middagbordet før man gjerne flytter seg til salongen. Der tar vi gjerne en kopp te eller kaffe og setter frem en liten skål sjokolade eller noe sikt. Deretter går praten en god stund før man gjerne har noe kaker. Holder besøket enda en stund til, setter vi gjerne frem noe snacks utpå kvelden. Slike besøk blir gjerne ganske mange timer uten at det er noe mer opplegg enn god mat og hyggelig prat. :) 

Tusen takk for et utfyllende svar! :) Skal ha det i bakhode for eventuell musikk.

Og å tenke på det som en familiebursdag er en god ide. Kom nettopp hjem fra et lite familieselskap, og du har jo rett i at man ikke trenger et opplegg eller noen underholdning. Praten går og går og går i timesvis uansett, og "mat" er kanskje opplegg nok i seg selv. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et lite bryllup med bare 19 gjester, og hadde feiringen på et hotell. Vi valgte å ha vielsen først kl 16, og middag kl 17.30, var ferdig med denne mellom 19.30 og 20.00. Da tråkket gjestene litt rundt, mens vi gjorde om lokalet til kake og kaffe-servering. Mens vi ventet på kaffen, var det en kar som spilte litt på et piano som bakgrunns-underholdning. Ca kl 22.30 var kaffen drukket og kakene spist, og ca kl 23 var det noen av gjestene som gikk med oss i baren og tok et par drinker. Der ble det skålt og sunget og danset litt med hotellets øvrige gjester, som snappet opp at vi var nygifte. Vi var fornøyd med at det ikke ble feiring til langt på natt.

På formiddagen vielsesdagen var det en del av gjestene som benyttet tida til å gå en tur i området som vi hadde bryllupet, som er kjent for et svært fint turområde.

Anonymkode: 48b2d...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2016 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Vi hadde et lite bryllup med bare 19 gjester, og hadde feiringen på et hotell. Vi valgte å ha vielsen først kl 16, og middag kl 17.30, var ferdig med denne mellom 19.30 og 20.00. Da tråkket gjestene litt rundt, mens vi gjorde om lokalet til kake og kaffe-servering. Mens vi ventet på kaffen, var det en kar som spilte litt på et piano som bakgrunns-underholdning. Ca kl 22.30 var kaffen drukket og kakene spist, og ca kl 23 var det noen av gjestene som gikk med oss i baren og tok et par drinker. Der ble det skålt og sunget og danset litt med hotellets øvrige gjester, som snappet opp at vi var nygifte. Vi var fornøyd med at det ikke ble feiring til langt på natt.

På formiddagen vielsesdagen var det en del av gjestene som benyttet tida til å gå en tur i området som vi hadde bryllupet, som er kjent for et svært fint turområde.

Anonymkode: 48b2d...751

Tusen takk for et utfyllende svar til deg også! :) Skal ta med infoen og ha den i bakhodet når jeg planlegger vår fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde 25 gjester. Cateringmat, leid lokale med eget kjøkken.

Middag startet kl. 18, så de fleste gjestene kom da. De nærmeste var med på vielse tidligere på dagen.

Vi planla å sitte til kl. 24.00, så hadde et program til da (dans, et quiz, leker, bespisning). Dessert kl. 23.00. Noen begynte å dra etter midnatt. De siste dro kl 03. Vi var selvfølgelig med til de siste gjestene dro :) Det var morro!!!

Anonymkode: 9fa7c...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde 25 gjester. Cateringmat, leid lokale med eget kjøkken.

Middag startet kl. 18, så de fleste gjestene kom da. De nærmeste var med på vielse tidligere på dagen.

Vi planla å sitte til kl. 24.00, så hadde et program til da (dans, et quiz, leker, bespisning). Dessert kl. 23.00. Noen begynte å dra etter midnatt. De siste dro kl 03. Vi var selvfølgelig med til de siste gjestene dro :) Det var morro!!!

Anonymkode: 9fa7c...f42

Takk for svar til deg og! :)

Kan jeg spørre om når på dagen dere hadde vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, October 12, 2016 den 20.03, AnonymBruker skrev:

Vi hadde 25 gjester. Cateringmat, leid lokale med eget kjøkken.

Middag startet kl. 18, så de fleste gjestene kom da. De nærmeste var med på vielse tidligere på dagen.

Vi planla å sitte til kl. 24.00, så hadde et program til da (dans, et quiz, leker, bespisning). Dessert kl. 23.00. Noen begynte å dra etter midnatt. De siste dro kl 03. Vi var selvfølgelig med til de siste gjestene dro :) Det var morro!!!

Anonymkode: 9fa7c...f42

Moro for dere, men stakkars gjester som måtte sitte SEKS TIMER til bords. Man vil jo kanskje snakke med noen andre enn den håndfullen man har rundt seg ved bordet.... 

Anonymkode: e0171...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...