Gå til innhold

7 av 10 har ikke DAB radio i bil


ajarRun

Anbefalte innlegg

På ‎07‎.‎10‎.‎2016 den 7.33, AnonymBruker skrev:

Hele DAB konseptet er foreldet vræl. Ufattelig at offentlige midler brukes på det den dag i dag, istdf å bygge ut 4g/wifi over hele landet.

Anonymkode: 2edc3...9f2

Egentlig er det helt innlysende at offentlige midler brukes på DAB. Det er nemlig ikke et godt alternativ å erstatte FM med nettradio. Årsaken er ganske enkelt at kostnad for brukeren ødelegger den tilgjengeligheten som et nytt system må ha for å være en funksjonell erstatter for FM. Tenk bare på hvor heftig og kostnadsekskluderende dataabonnement du må ha hvis du er storforbruker av radio og skal strømme alt sammen over 4G.

Landsdekkende Wi-fi fritt tilgjengelig for publikum er også en dårlig erstatning fordi det sier seg selv at kapasiteten vil bli sprengt av all mulig annen nettrafikk enn radio. For å erstatte FM trenger man derfor et system som er eksklusivt for radio.

På ‎07‎.‎10‎.‎2016 den 17.29, AnonymBruker skrev:

Men jeg skjønner virkelig ikke tvangsinnføringen av DAB, det gjør meg igrunn ganske forbanna at vi tvinges til å bytte ut fullstendig fungerende spillere.

Anonymkode: 4607b...1a5

Egentlig er det helt innlysende at man tvangsinnfører DAB ved å slukke FM-nettet. Årsaken er nemlig at det er fryktelig dyrt å drifte to radiosystemer i et så stort og langstrakt land som Norge. Jeg tror de fleste har forståelse for at det er langt bedre alternativer å bruke disse pengene på, enn å drifte et overflødig og dyrt FM-nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De spiller så mye dårlig musikk på riksdekkende radio at jeg klarer ikke høre lenge på det uansett. Det virker som om de har to kriterier for musikken de spiller der ett av dem må være tilstede ved enhver tid:

1. Det må være gammelt og utspilt
2. Det må være dårlig

Blir ikke noe DAB på meg, og tviler på at jeg kommer til å savne radio.

Endret av Hapi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke DAB i bilen, kommer ikke til å bruke penger på å få det heller. Skjønner ikke hva jeg skal med radio i bilen, det finnes ikke slike programmer jeg liker å høre på uansett, musikken er fæl og reklamen slitsom. Setter heller på en cd.

Anonymkode: 40ee9...637

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jus sanguinis, det er gode argumenter dette! Men én ting overser du: At teknologien utvikler seg fort. Det er ikke lenge til 5G er klart. Man hadde kunnet funnet på en standard/kryptering på Wifi som bare fungerer til nye typer radioer og befolkningsvarsling. Ellers hadde det nok ikke vært umulig å satse på et nettverk som klarer å bære store datamengder, eller som automatisk prioriterer radiotilkoblinger (f.eks. via apparatets signatur).

Anonymkode: 2edc3...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2016 den 9.11, AnonymBruker skrev:

@Jus sanguinis, det er gode argumenter dette! Men én ting overser du: At teknologien utvikler seg fort. Det er ikke lenge til 5G er klart. Man hadde kunnet funnet på en standard/kryptering på Wifi som bare fungerer til nye typer radioer og befolkningsvarsling. Ellers hadde det nok ikke vært umulig å satse på et nettverk som klarer å bære store datamengder, eller som automatisk prioriterer radiotilkoblinger (f.eks. via apparatets signatur).

Anonymkode: 2edc3...9f2

Det er mulig å prioritere enkelte typer trafikk over et nettverk ja, men håndhevelsen av dette kan faktisk være svært tungvint. Skal man f. eks. prioritere på "signatur" så må man vedlikeholde en liste over alle radiotilkoblinger. Man må også konfigurere hver eneste komponent i nettverksinfrastrukturen til å prioritere den. Utover det rent tekniske så har man også policyutfordringer som hvorfor radio skal være prioritert over noe annet dersom myndighetene først bygger ut allmenn nettverksinfrastruktur for wifi. En nettilbyder skal i utgangspunktet være nøytral når det gjelder innhold, og sterk prioritet er heller noe som brukes av bedrifter og organisasjoner som individuelle juridiske objekter - det er selvfølgelig helt greit at bedrift X ønsker å strupe for kapasiteten for nettradio dersom de trenger kapasiteten til noe annet, men mer problematisk er det i det offentlige rom, der alle i større eller mindre grad deler den samme infrastrukturen. 

Og skal det offentlige bygge ut wifi over hele landet så får det unektelig konsekvenser for de som lever av dette i dag. Det er på ingen måte uproblematisk når det offentlige tar over oppgaver som det private utøver i dag, og et allment tilgjengelig nett vil gå utover svært mange bredbåndstilbydere. Det vil også medføre betydelige kostnader over skatteseddelen. Og jeg tviler sterkt på at man kan forvente noen særlig hjelp fra bedriftene som i dag sitter med ekspertisen, du skal nok jobbe hardt for å overbevise noen til å tilby noens ekspertise slik at man senere i praksis legger ned deres jobber. 

I følge deg selv går teknologien raskt fremover, det innebærer også at en på et eller annet tidspunkt må fatte et valg. Om man hele tiden skal vente på noe som kommer ""snart eller "neste år" eller som på annen måte promoteres som rett rundt hjørnet så kommer man ingen vei. Jeg jobber med infrastruktur selv og man må på et tidspunkt ta et aktivt valg, hvis ikke får man ikke gjort en døyt. 

Anonymkode: 527cf...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror NRK kommer til å gå på en smell. Alle som har gammelradio i bilen, og kommer over det første sjokket med stillhet. Det blir nok en del av lytterskaren til NRK. Hvor mange av de vil savne morgensendingene? Det der kosepjattet, interjuvet av Stoltenberg sin boklansering o.l og hippe Admiral P i nitimen. Ikke godt å si? Ja jeg sitter på til jobb.

Endret av Uhørt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...