Gå til innhold

7 av 10 har ikke DAB radio i bil


ajarRun

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/nordland/100-dager-til-fm-slukkingen-starter-1.13161951

Er det overraskende? DAB-radio er jo søppel, dårlig dekning, og ingen fordeler over spotify/nettradio (som har uendelig mye bedre dekning). Jeg aner ikke hva et DAB-adapter koster, men jeg kan virkelig ikke se for meg hvordan det skal være brukbart. Har DAB i en bil, og det er helt elendig dårlig dekning.

Kjøper dere DAB eller hopper dere over den allerede avleggse teknologien og går rett til nettradio?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøpte brukt bil i vår. Selger monterte DAB gratis. Men foreløpig har jeg mest brukt FM. 

Men mest bruker jeg AUX inngangen og spiller mp3 og Spotify fra mobilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to siste biler har hatt Dab +. Tviler på at så mange som 7 av 10 ikke har Dab. Ellers koster en plugg til sigarettenneren fra 400 kr. Og oppover. Alle har jo smart mobil i dag med nettradiomuligheter. Dette blir neppe noe problem. 

Anonymkode: b7b9a...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radio er bare full av reklame, hører heller på podcasts i bilen. Tror ikke jeg gidder å investere i DAB radio selv om de slukker nettet.

Anonymkode: 1ceb4...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Radio er bare full av reklame, hører heller på podcasts i bilen. Tror ikke jeg gidder å investere i DAB radio selv om de slukker nettet.

Anonymkode: 1ceb4...48f

Det er sant, og hva skjer med at alle kanalene har reklame samtidig? Jeg hører kun på radio dersom en av ungene i baksetet sitter og griner (den 11 mnd gamle som er trøtt, som elsker bråkete populærmusikk, som sovner av slikt), men ellers synes jeg f.eks cder er bedre. Kan tenke meg lydbøker er fint, hvis man greier å følge med, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper myndighetene får seg en overraskelse når FMnettet slukkes, det kommer til å bli noe helsikes leven når mange ikke kan få inn DAB signaler overhodet. Og det er det mange steder som ikke har! Har ikke DAB+ i bilen, og kommer ikke til å gjøre noe heller før det er dødt på FM. Enda så er vel hele opplegget til behandling i EØS domstolen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte nylig nytt anlegg til ene bilen min, og da kjøpte jeg uten DAB. Av prinsipp. Jeg kommer til å slutte med å høre på radio når nettet evt slukkes. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3. oktober 2016 den 23.34, AnonymBruker skrev:

Mine to siste biler har hatt Dab +. Tviler på at så mange som 7 av 10 ikke har Dab. Ellers koster en plugg til sigarettenneren fra 400 kr. Og oppover. Alle har jo smart mobil i dag med nettradiomuligheter. Dette blir neppe noe problem. 

Anonymkode: b7b9a...010

Jeg tror det stemmer at 7 av 10 biler ikke har Dab. Bilen min, en Audi 2011-modell har ikke Dab. Og jeg opplever den fortsatt som ganske ny, har ingen planer om å bytte den på endel år. På arbeidsplassen min har de fleste eldre biler enn min. Så det store flertallet vil nok få "tause" biler når FM slukkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk ikke følger med er nå så, men dette blir det jo godt opplyst om. Om dekningsmangelen utbedres før nettet slukkes (om man rekker det) så bør ikke dette være noe problem.

Dog tviler jeg på at myndighetene greier å gjennomføre utrulling av resterende DAB+ infrastruktur i tide. Som vanlig når det er økonomer og politikere i førersetet og ikke teknologer, så går ting som regel i dass. 

Anonymkode: 527cf...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare FM radio, men bruker spotify osv med FM-sender og det fungerer helt ok. Kommer nok muligens til å kjøpe en sånn DAB-adapter om det skulle bli aktuelt. Om alt annet skjærer seg så har jeg (faktisk) kasettspiller 😂 Og nei, bilen min er ikke mer enn 10 år gammel 😝

Anonymkode: 052a6...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en DAB+ radio for 1100kr for to år siden. Det var knapt dekning noe sted! For en stund siden gikk den i stykker mens jeg vasket bilen. Erstattet den med en 120kr radio med USB inngang fra AliExpress og har ikke savnet DABen ett sekund.  Uansett bare samboer som av og til lytter til radio.

Hele DAB konseptet er foreldet vræl. Ufattelig at offentlige midler brukes på det den dag i dag, istdf å bygge ut 4g/wifi over hele landet.

Anonymkode: 2edc3...9f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nybil i 2015, men den hadde kun vanlig FM. Hører så sjeldent på radio, bruker som regel sportify uansett, så kommer nok ikke til å oppdatere til DAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke overraskende.

Bilparken i Norge er over 10 år gammel i snitt, i tillegg er jo selv de nyeste bilene gjerne produsert i land som ikke har noen umiddelbare DAB-planer, så flere produsenter driter i å ha DAB som standard bare for lille Norge. Bilbransjen har fått kjeft nå da såvidt jeg har forstått, de må iallefall informere tydelig om at de nå selger deg et produkt som vil slutte å fungere om få år hvis de prakker på deg nybil med FM, hvis ikke har du en sak til forbrukerrådet. 

Elektronikkbutikkene har vært bedre, Clas Ohlson kuttet rene FM-radioer helt for årevis siden. Men at pensjonister har vært flinke til å bytte ut kjøkkenradioen er ikke nok til å redde radiolyttingen, særlig for de kommersielle, når folk ikke gidder bytte i bil. Og det skjønner jeg, adapterne er stygge, relativt kostbare og en del av dem er av dårlig kvalitet. Det har i tillegg vært dårlig jobbet med informasjonen, selv jeg som har fulgt saken skjønner jo egentlig ikke hva som faktisk er poenget med å bytte til DAB. 

Jeg tror det blir en kø av folk som vil bytte når det først slås av, som med analog/digitalTV-skiftet. Folk er late og treige, og jeg tror mange kan savne radio litt mer enn de hadde trodd i utgangspunktet. Men ikke like mye som TV.. Jeg frykter for kommersiell radioenes fremtid, alle pensjonistene sitter hjemme og lytter til NRK imens bilførerne plugger inn Spotify, og det er i bilen de kommersielle er kongen. Spår den sikre død for Radio Norge, P4 er vel litt større og har noe bedre økonomi men kommer til å gå på en kjempesmell de og. De må snu seg rundt og sette opp priser på reklame eller finne nye forretningsmodeller ganske kjapt nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cuntzilla skrev:

Ikke overraskende.

Bilparken i Norge er over 10 år gammel i snitt, i tillegg er jo selv de nyeste bilene gjerne produsert i land som ikke har noen umiddelbare DAB-planer, så flere produsenter driter i å ha DAB som standard bare for lille Norge. Bilbransjen har fått kjeft nå da såvidt jeg har forstått, de må iallefall informere tydelig om at de nå selger deg et produkt som vil slutte å fungere om få år hvis de prakker på deg nybil med FM, hvis ikke har du en sak til forbrukerrådet. 

Elektronikkbutikkene har vært bedre, Clas Ohlson kuttet rene FM-radioer helt for årevis siden. Men at pensjonister har vært flinke til å bytte ut kjøkkenradioen er ikke nok til å redde radiolyttingen, særlig for de kommersielle, når folk ikke gidder bytte i bil. Og det skjønner jeg, adapterne er stygge, relativt kostbare og en del av dem er av dårlig kvalitet. Det har i tillegg vært dårlig jobbet med informasjonen, selv jeg som har fulgt saken skjønner jo egentlig ikke hva som faktisk er poenget med å bytte til DAB. 

Jeg tror det blir en kø av folk som vil bytte når det først slås av, som med analog/digitalTV-skiftet. Folk er late og treige, og jeg tror mange kan savne radio litt mer enn de hadde trodd i utgangspunktet. Men ikke like mye som TV.. Jeg frykter for kommersiell radioenes fremtid, alle pensjonistene sitter hjemme og lytter til NRK imens bilførerne plugger inn Spotify, og det er i bilen de kommersielle er kongen. Spår den sikre død for Radio Norge, P4 er vel litt større og har noe bedre økonomi men kommer til å gå på en kjempesmell de og. De må snu seg rundt og sette opp priser på reklame eller finne nye forretningsmodeller ganske kjapt nå.

Hvis det er politikere og økonomer som skal stå i spissen for utbygging av resterende dekning (f. eks. på steder der det er dekningsskygge) så kan det gå tregt ja. 

Men jeg syntes likevel ikke dette er spesielt dramatisk, og folk må da følge med litt selv. Beslutningen ble jo i utgangpsunktet tatt allerede i 1997, så når nettet slukkes neste år så har man jo strengt tatt hatt nesten 20 år på seg til å gå over. Og selv om dette ikke har vært prekært nok til å være oppe i media hele tiden, så har det blitt tatt opp mange ganger de siste tiårene - DAB skal innføres for fullt, og FM nettet skal til syvende og sist slukkes. Nei, det vil ikke være helt problemfritt å gå over til en nyere standard for kringkasting, men tar man ingen grep så vil heller ingenting skje. Du skriver at folk er late, og det er riktig. Har man ikke et endelig avslutningstidspunkt, så vil man bare forlenge gammel teknologi i det uendelige. DAB har noen dekningsmessige svakheter som må løses med flere sendere, men den store fordelen er at det er plass til flere kanaler i frekvensspekteret. Det vil si plass til flere kanaler om ønskelig, som særlig kan være en fordel for lokalradioer og lignende. 

Nyere biler har blitt levert med DAB en stund, og tilgjengeligheten på billigere DAB adaptere og rimelige DAB radioer er stor. Hvis interessen er stor nok for å høre på radio vil folk legge litt penger i det. Kjøper ikke argumentet om at det er DAB overgangen som "dreper radioen". Radioens undergang spådde man jo allerede da TV'en etterhvert ble allemannseie, det er ikke uten grunn at låter som Buggles "Video killed the radio star" ble populære :) . Teknologioverganger har alltid trigget en viss frykt, men når det gjelder media er det ikke noe som har slått til i full utstrekning ennå. Radio ble naturlig nok mindre populært da TV'en kom på markedet, men det er likefullt en del trofaste lyttere. I den grad profetiene om radions død skulle slå til i løpet av de nærmere årtiene, så tviler jeg sterkt på at det er innføringen av DAB+ standarden som er særlig avgjørende, men heller at yngre generasjoner tilegner seg nye lyttemønstre. For det er ikke lenger live sendinger med "generelt pjatt" som er det store lenger. Musikk og spesifikke programmer er det stadig flere som vil høre på når de ønsker selv ("Audio on demand" i form av ulike strømmetjenester), der alt utover rene sportssendinger (som nødvendigvis bør høres live) er ikke fullt så interessant lenger. 

Det viktige for fremtiden vil dermed bli utbyggingen av stadig raskere og mer stabile nett som kan understøtte den stadig voksende populariteten av strømmevidoer, og radiokanalene vil i større grad bli utfordret for å publisere innhold også der, på lik linje med sine TV-kolleger. Men denne konkurransen er langt fra ny. 

Anonymkode: 527cf...6ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, October 04, 2016 den 22.50, Neket skrev:

Kjøpte nylig nytt anlegg til ene bilen min, og da kjøpte jeg uten DAB. Av prinsipp. Jeg kommer til å slutte med å høre på radio når nettet evt slukkes. 

Da mister du trafikkmeldingene. Ved ulykker så kan det faktisk bety forskjellen mellom liv og død. 

 

Anonymkode: b7b9a...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da mister du trafikkmeldingene. Ved ulykker så kan det faktisk bety forskjellen mellom liv og død. 

 

Anonymkode: b7b9a...010

Takk for et "Kvinneguiden i et nøtteskall"-innlegg. Noen kjøper ikke radio, anonym bruker på KG knytter det opp mot døden. Fortreffelig! 

Anonymkode: 2edc3...9f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte uansett kjøpe ny spiller til bilen min da den originale slukte CD'er og ledningene var ødelagte. Gikk for en DAB-spiller og er veeeldig fornøyd med den! Jeg har knallbra lyd så godt som alle steder (ikke tuneller da... men de kjører jeg sjeldent i uansett) og jeg bor veldig godt utpå landet. Jeg la merke til at kjørelæreren min som har en brenn ny BMW med DAB integrert hadde veldig dårlig DAB-dekning i sin bil, men jeg har en helt annen dekning? Jeg vet ikke hvorfor.. Han hadde også elendig dekning i den forrige bilen, en 2013 mod. med integrert dab. Kjæresten min som har en ettermontert spiller har heller ikke dekning alle stedene jeg har, og hans skurrer mye mer enn min.. Tror nok det er veldig stor forskjell på spillerne. Min er en Kenwood dersom noen skulle lure. (Hans er en Sony, anbefales definitivt ikke)

Men jeg skjønner virkelig ikke tvangsinnføringen av DAB, det gjør meg igrunn ganske forbanna at vi tvinges til å bytte ut fullstendig fungerende spillere. Og det er mye reklame på DAB!

Anonymkode: 4607b...1a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2016 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Da mister du trafikkmeldingene. Ved ulykker så kan det faktisk bety forskjellen mellom liv og død. 

 

Anonymkode: b7b9a...010

Man dør ikke av kø. Jeg misser evt info om omkjøring før jeg treffer køen....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2016 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Da mister du trafikkmeldingene. Ved ulykker så kan det faktisk bety forskjellen mellom liv og død. 

 

Anonymkode: b7b9a...010

Dummeste jeg har hørt! Trafikkmeldingene går som de alltid har gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...