Gå til innhold

Kristen, vil ikke feire halloween - naboene sure.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke barn, men bor i en studentby der det bor mange barnefamilier både norske og internasjonale. Nå har de foreslått å feire Halloween og vi bor i små kompleks med få leiligheter i hvert kompleks. Det ble foreslått at hvert kompleks skulle bidra med godteri og div slik at barna i studentbyen kunne gå og samle godteri ved å ringe på. Jeg har også blitt spurt om å delta på dette da de andre skal bidra.

Jeg er kristen og feirer ikke halloween grunnet min tro og ønsker dermed ikke å bidra med dette. Folk får feire halloween som de selv ønsker, men jeg ønsker ikke å bli blandet inn i dette. Naboene mine er nå sure da jeg ymtet om dette og mente jeg var smålig som ikke ønsket at barna skulle få det morsomt og få en minnerik kveld. De nærmest fnøs da jeg sa grunnen til at jeg ikke ville delta på det. Som sagt jeg ønsker ikke å stoppe feiringen eller noe slikt, MEN jeg vil ikke delta. 

Er jeg smålig som ikke ønsker å bidra til halloweenkvelden for barna i studentbyen?  

Anonymkode: 29f03...9c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det synes jeg ikke.

Jeg er ikke kristen og hadde takket nei rett og slett fordi jeg ikke ønsker en haug med barn på døra mi.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel bidra med godteri uten og feire halloween vel? Det er jo med på og skape godt sammhold i studentbyen, så ja jeg synest det er litt smålig og ikke bidra litt.

Anonymkode: 83060...144

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du er ikke det spor smålig, bare klok og fornuftig. Halloweewn er bare noe jævla amerikansk kommersielt piss som handelsstanden har inført. Stå på ditt du

Anonymkode: 74fb8...2d7

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan vel bidra med godteri uten og feire halloween vel? Det er jo med på og skape godt sammhold i studentbyen, så ja jeg synest det er litt smålig og ikke bidra litt.

Anonymkode: 83060...144

Nei, jeg ønsker ikke å bidra med absolutt noe som helst, selv ikke godteri, da jeg da selv vil delta i en hedensk tradisjon.

Anonymkode: 29f03...9c6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke barn, men bor i en studentby der det bor mange barnefamilier både norske og internasjonale. Nå har de foreslått å feire Halloween og vi bor i små kompleks med få leiligheter i hvert kompleks. Det ble foreslått at hvert kompleks skulle bidra med godteri og div slik at barna i studentbyen kunne gå og samle godteri ved å ringe på. Jeg har også blitt spurt om å delta på dette da de andre skal bidra.

Anonymkode: 29f03...9c6

Naboene har da ingenting med om du feirer Halloween eller ikke. Høres merkelig ut å spørre hver enkelt om de vil delta, det er da bare for ungene å gå videre til neste dør.

Anonymkode: 13113...bb8

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, kanskje litt smålig? De barna jeg kjenner synes Halloween er stor stas, og har allerede begynt å planlegge kostymer, hvem de skal møtes hos før/ etter de har gått runden, og hva slag små knep de skal gjøre der de ikke får noe. Så de bruker mye tid på å forbedrede seg til dette, for min del handler det om å kjøpt kjøpe litt godteri på vei hjem fra jobb og åpne døren når barna ringer på. 

Om du ikke ønsker å delta så ikke gjør noe stort nummer ut av det. Bare si at du ikke feirer Halloween, og ikke vet om du er hjemme den kvelden. 

Ellers så trodde jeg at Halloween var en kristen tradisjon, som en hyllest til de døde? 

 

Anonymkode: e4cb8...235

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen. Jeg ELSKER Halloween! :hoppendeglad: Jeg hadde nok også hevet bryna om du sa at det var grunnen. Jeg synes det kommer helt an på din økonomi jeg. Har du lite økonomi kan du oppgi det som grunn, eller eventuelt se etter tilbud på godteri som det pleier å være rundt Halloween.

Har du lite økonomi er det ikke smålig. Har du OK med økonomi synes jeg du er det, ja. Ellers vil jeg legge til at jeg synes det er en uting det som naboene dine gjør, nettopp fordi de med stram økonomi kanskje ikke har råd til slikt og vil føle seg presset. Om de ikke kjøper inn noe kan de bli oppfattet som "kjip", noe som ikke er kult. Men om de da kjøper inn noe så spiser de kanskje ikke middag på to dager.

Anonymkode: 570d8...60f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du kristen, og vil følge troen din, må du heller ikke gå med klær laget av blandede stoffer. (Lev. 19:19) Men har jeg rett, så velger du nok å "tolke" dette annerledes.... :sarkasme:

Hiv i en pose Dumle og ikke vær ei sur kjerring.

Anonymkode: 41d2d...325

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://snl.no/allehelgensdag

Flere religioner deler denne tradisjonen, men ikke med å tigge godteri. Det religionene har til felles er å minnes de døde. Det gjør de egentlig på halloween, derav skjelettene. Har ei meksikansk venninne som alltid ordner huset med skjeletter og hodeskaller og minnes sin døde far. 

Vi har noen gode venner som ikke feirer, og de slukker bare utelyset. Ingen som ser skjevt på de for det. 

Anonymkode: 41b98...f03

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du kristen, og vil følge troen din, må du heller ikke gå med klær laget av blandede stoffer. (Lev. 19:19) Men har jeg rett, så velger du nok å "tolke" dette annerledes.... :sarkasme:

Hiv i en pose Dumle og ikke vær ei sur kjerring.

Anonymkode: 41d2d...325

Hvorfor må man ikke det?

Anonymkode: dbe35...d50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Hadde det vært meg, så hadde jeg sagt at de ikke kunne ha regnet med at jeg var hjemme, for det er jo sant. Plutselig skjer det noe annet den dagen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har ingen ting med økonomi å gjøre, men min tro og at jeg ikke ønsker å delta. Jeg er ikke interessert i å diskutere teologi i denne tråden. Det er snakk om at alle kjøper inn godteri på forhånd og gir til den "som er ansvarlig" for feiringen i komplekset. Ellers kunne jeg jo bare brukt argumentet om at det ikke er noen norsk tradisjon, men innført av handelsstanden

Anonymkode: 29f03...9c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, selvfølgelig er det ikke smålig. Jeg feirer selv Halloween, er ikke kristen, men respekterer selvfølgelig at andre ikke ønsker å delta. Det er helt greit å si ifra at man ikke ønsker å være med, og dersom naboene dine ikke aksepterer/respekterer dette der det de som er teite :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har ingen ting med økonomi å gjøre, men min tro og at jeg ikke ønsker å delta. Jeg er ikke interessert i å diskutere teologi i denne tråden. Det er snakk om at alle kjøper inn godteri på forhånd og gir til den "som er ansvarlig" for feiringen i komplekset. Ellers kunne jeg jo bare brukt argumentet om at det ikke er noen norsk tradisjon, men innført av handelsstanden

Anonymkode: 29f03...9c6

Så de skal ikke ringe på alle dørene for å be om godteri? Du skal altså kjøpe godteri TIL foreldrene som skal gi det videre til ungene sine?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, penny_ skrev:

Så de skal ikke ringe på alle dørene for å be om godteri? Du skal altså kjøpe godteri TIL foreldrene som skal gi det videre til ungene sine?

Det er slik jeg har forstått det

Anonymkode: 29f03...9c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingen ting med økonomi å gjøre, men min tro og at jeg ikke ønsker å delta. Jeg er ikke interessert i å diskutere teologi i denne tråden. Det er snakk om at alle kjøper inn godteri på forhånd og gir til den "som er ansvarlig" for feiringen i komplekset. Ellers kunne jeg jo bare brukt argumentet om at det ikke er noen norsk tradisjon, men innført av handelsstanden

Anonymkode: 29f03...9c6

Du er smålig, ja...

Anonymkode: 570d8...60f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg ønsker ikke å bidra med absolutt noe som helst, selv ikke godteri, da jeg da selv vil delta i en hedensk tradisjon.

Anonymkode: 29f03...9c6

Jula er også en hedensk tradisjon. Feirer du ikke jul?

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er slik jeg har forstått det

Anonymkode: 29f03...9c6

Det er jo helt merkelig. Hvis de ikke har råd til å gi ungene godteri selv, så får de droppe Halloween.

Jeg hadde sagt nei.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...