Gå til innhold

hvordan samfunnets kroppspress påvirker oss ubevisst..


Enaks

Anbefalte innlegg

Samfunnet er styrt av sosiale medier og falske bilder om hvordan man egentlig skal se ut. Jeg er så absolutt sikker i meg selv, men ønsker å få et svar fra dere. ( je g har selv tatt en Inbody-scan og vet nøyaktig hva min kroppssammensetning er, om jeg er feit / overvektig / normal) Jeg er derfor ikke ute etter å spør dere om jeg er normal eller om jeg er lett overvektig, men hva "samfunnet" hadde kategorisert meg som, og faktisk hvor uheldig dette er og ikke alltids stemmer overens med kroppsammensetting!

jeg er en kvinne, har en nordisk kroppsbygning. Jeg er 180 og veier 77 kg. I perioder har jeg veid 80, uten at det har synlige store forskjeller. Jeg er i regelmessig aktivitet og spiser normalt sunt, og spiser nok litt mer i mengde enn mange andre. Koser meg med godteri i helgene og stresser ikke med kalorier og sånn. Ut fra hvilke mål jeg har av kroppen min og klesstørrelser er jeg fort en "stor jente", og i ytterkant av "normal" sonen på BMI. Hvorfor blir kategorien her? Hvem bestemmer dette? Hvem er "samfunnet"? 

Se innlegg nr 2 for flere synspunkter

Endret av Enaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 167 sånn ca og grensen min er 67 kg før jeg tipper overvektig, det er fastslått av ernæringsfysiolog.

Så du er nok ikke det når du er såpass høy.

Anonymkode: e881b...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. Din bmi er normal og et godt stykke unna overvekt. 

Fortsett sånn! 

Det viktigste er uansett om du føler deg vel. 

 

Anonymkode: beab5...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på deg som helt normalvektig, og på ingen måte en som nærmer seg overvekt!

Anonymkode: 233a5...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 167 sånn ca og grensen min er 67 kg før jeg tipper overvektig, det er fastslått av ernæringsfysiolog.

Så du er nok ikke det når du er såpass høy.

Anonymkode: e881b...97b

Synes jeg virker overdrevent. Med 167 må du vel veie 70 kilo for å være overvektig. Hysteri.

Anonymkode: beab5...11b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt så vet jeg jo selv at jeg ikke er overvektig, 'en ettersom jeg alltid har hatt en vekt over/under 80 kg blir det i statistikk raskt inn under den gruppen.  Hvor jeg må i strl 40/42 i ene ytterpunkt men 36 i andre retningen, helt avhengig av leverandør av merker. Jeg har alltid hatt "litt ekstra" har jeg tenkt selv, har lovehandels, cellulitter og fyldige overarmer. 

Sosiale medier med dens påvirkning over lang tid har resultert i at jeg hele tiden har tenkt at jeg er "normal", uten at jeg er slank eller feit - og forsåvidt synes det var greit.

Når jeg gikk gravid var jeg opp mot 95 kg, og jordmor begynte å gi meg tips til kostholdsendringer med bakgrunn i høy vekt. Da ble jeg så yrende forbanna - hadde så lyst til å skrike til henne " se på hvem som står fremfor deg; jeg er ikke feit! Ikke bare se på tallet på vekta!"

jeg er fra naturlig hold atletisk, og har så mange ganger oppover livet blitt målt ut fra fra vekten sier - og ikke hva blikket sier på hvordan sammensettingen er. Jeg er ressurssterk og trygg i meg selv, så aldri blitt et personlig problem. men jeg ble overrasket når jeg tok en Inbody - og forsto først da hvordan jeg faktisk har blitt påvirket av samfunnet. Og jeg blir litt lei meg for det. Jeg, som er så trygg i meg selv og ikke bryr meg om fasade sånn egentlig - hvordan er det da for de med dårligere selvbilde? 

 

Til informasjon da, så ser jeg ut som og føler meg som ei helt normal jente med litt ekstra kose-kg som så mange av oss. Jeg koser meg med godis og vil leve livet uten å telle og tenke på kalorier og trening, 'en gjør det lystbetont.

når inbody da viste en fettprosent på kun 13 % forsto jeg ingenting, og at kroppsammensettingen var som en toppidrettsutøver opp mot forhold muskulatur og fett forsto jeg heller ingenting. Jeg overtrener ikke, jeg bare koser meg. Jeg liker å spise sunn mat fordi det gir meg mer energi og "friskhet". Jeg liker å være i aktivitet, men trener sjelden styrke spesifikt eller har en PT hengende over meg.

og det overrasker meg at jeg er overrasket over resultatet. Jeg med min kunnskap og forståelse for helse og livsstil burde egentlig vite at jeg lå rundt dette område - men allikevel; samfunnet har fått meg til å gå rundt å tro at jeg er litt chubby.

og DET er IKKE greit! 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du ser overvektig ut eller ei er vanskelig å bestemme ut ifra noen tall. Det hele går jo ut på hvordan det fordeler seg på kroppen din. 

Jeg ville uansett ikke ha ansett deg som overvektig - særlig ikke med bakgrunn i hva du selv legger frem. 

Anonymkode: 30760...bb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorvidt du ser overvektig ut eller ei er vanskelig å bestemme ut ifra noen tall. Det hele går jo ut på hvordan det fordeler seg på kroppen din. 

Jeg ville uansett ikke ha ansett deg som overvektig - særlig ikke med bakgrunn i hva du selv legger frem. 

Anonymkode: 30760...bb3

Jeg vet at jeg ikke er overvektig, er ikke det jeg er ute etter å spør om. Er ute etter systemet med vekt og høyde og hva du passer inn i, hvem som bestemmer hva som egentlig er "normalt". Tanken med posten var å sette min situasjon som et eksempel, på hva samfunnet gjør med oss - selv om vi egentlig ikke tror det. Tilogmed på meg som jeg anser som en person som ikke er lett påvirkelig av samfunnets krav og kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Cathrine88 skrev:

I hvilken verden er en BMI på 23,5 på grensen mot overvektig?

Satt det på spissen for å få frem poenget mitt. Har tidligere veid 80-82 kg uten at jeg har sett så annerledes ut. Da var jeg på grensa, så det sitter vel litt enda tenker jeg; mentalt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 BMI er virkelig ikke en god målestokk for mange av oss.

Jeg har vært overvektig siden jeg var 12 - de andre jentene i klassen fikk pupper og former, jeg fikk bare mage. Men ifølge BMI er jeg med mine 162 cm og 60 kg ikke overvektig, og har heller aldri vært det. Med stabile 99 cm rundt magen er det ikke vanskelig å være uenig.

Fett veier mindre enn muskler, og jeg går gjerne ned i vekt mens klærne blir trangere. Når det har blitt mye jobb og lite aktivitet merker jeg det godt på lavere tall på vekten, mens klærne strammer mer.

Vi har så mange former og fasonger at det er umulig å si på bakgrunn av tall. Hva du ser i speilet og hvordan du føler deg er det eneste som betyr noe.

Anonymkode: 51aab...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Enaks skrev:

Satt det på spissen for å få frem poenget mitt. Har tidligere veid 80-82 kg uten at jeg har sett så annerledes ut. Da var jeg på grensa, så det sitter vel litt enda tenker jeg; mentalt 

Men du er veldig høy. Du måtte ha veid over 100 kilo for at det i det hele tatt kunne falt meg inn å tenke at det var mye,  og selv da kunne du godt ha sett normalvektig ut ettersom mennesker bærer vekt såpass forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Enaks skrev:

Samfunnet er styrt av sosiale medier og falske bilder om hvordan man egentlig skal se ut. Jeg er så absolutt sikker i meg selv, men ønsker å få et svar fra dere. ( je g har selv tatt en Inbody-scan og vet nøyaktig hva min kroppssammensetning er, om jeg er feit / overvektig / normal). 

Men : hva hadde dere sagt opp mot denne infoen som for de fleste av oss er det vi har?

Alder: 31

kjønn: kvinne

høyde: 180

vekt: 77 kg

aktivitet; jogger/ løper 2 x uken, både høy og lav intensitet. Sjelden over 60 min.

kosthold: standard normalt norsk kosthold inkl snop i helgene. Spiser nok generellt mer enn normalt, sikkert 2000-3000 i gj.snitt. 

 

Så; ville dere sagt jeg er mot grensen "overvektig"? (Det BMI ville sagt) 

Er mange hensyn BMI-skalaen ikke tar hensyn til, bl.a. hvor godt trent man er, forholdet mellom fett og fettfri masse, samt kroppsfasong (det finnes tre hovedtyper og undertyper av disse). Du er høy, jo høyere en person er dess høyere tall kan man også score på BMI skalaen uten å virke overvektig.

BMI-skalaen er bare veiledende, en helt ok skala for de fleste da den er treffende - men for å kunne uttale noe eksakt så må man nesten se ett menneske også - så poster du et bilde i fullfigur så kan folk uttale seg mer treffende enn hva man kan bare ut fra tekniske data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, made4u skrev:

Er mange hensyn BMI-skalaen ikke tar hensyn til, bl.a. hvor godt trent man er, forholdet mellom fett og fettfri masse, samt kroppsfasong (det finnes tre hovedtyper og undertyper av disse). Du er høy, jo høyere en person er dess høyere tall kan man også score på BMI skalaen uten å virke overvektig.

BMI-skalaen er bare veiledende, en helt ok skala for de fleste da den er treffende - men for å kunne uttale noe eksakt så må man nesten se ett menneske også - så poster du et bilde i fullfigur så kan folk uttale seg mer treffende enn hva man kan bare ut fra tekniske data.

Nei - jeg må ha ordlagt meg litt feil. Jeg er ikke ute etter tilbakemelding om jeg personlig er overvektig eller ikke, men "samfunnets" syn på hvilken kategori jeg er ut fra info jeg la ut.

jeg vet at jeg ikke er overvektig, men ut fra tallene så vil "samfunnet" ikke kategorisere meg som tynn, men normal. Hvis du ser mitt innlegg nr 2 så står det litt mer om mine tanker om posten og hvor skrudd disse målingene i ene og andre veien egentlig er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok kategorisert deg som normal bare ved å bedømme utfra informasjonen.

Anonymkode: 7416c...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske

Du er normal! Du er også ganske høy, og da er det også naturlig å ha littegrann mer enn "standardvekta alle er ute etter"! Du veier ikke mye, og det er grunnet din høyde og det at du sikkert har bygga opp litt sunne muskler!😊 Synes det blir litt feil når folk prøver bli sunnere/ slankere å kun å gå etter vekta! Målebånd er egentlig bedre!🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det at du må inn her og skrive og spørre om folk anser deg som overvektig når du selv vet du ikke er det, gjør deg bare til enda en av de som bidrar til kroppspress :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Enaks skrev:

Samfunnet er styrt av sosiale medier og falske bilder om hvordan man egentlig skal se ut. Jeg er så absolutt sikker i meg selv, men ønsker å få et svar fra dere. ( je g har selv tatt en Inbody-scan og vet nøyaktig hva min kroppssammensetning er, om jeg er feit / overvektig / normal). 

Men : hva hadde dere sagt opp mot denne infoen som for de fleste av oss er det vi har?

Alder: 31

kjønn: kvinne

høyde: 180

vekt: 77 kg

aktivitet; jogger/ løper 2 x uken, både høy og lav intensitet. Sjelden over 60 min.

kosthold: standard normalt norsk kosthold inkl snop i helgene. Spiser nok generellt mer enn normalt, sikkert 2000-3000 i gj.snitt. 

 

Så; ville dere sagt jeg er mot grensen "overvektig"? (Det BMI ville sagt) 

Nei.

Dessuten kan det hende at du (hvis du har mye muskler og lite fett på kroppen) har for lav fettprosent (noe som er helseskadelig), og hvis du har for lav fettprosent bør du legge på deg fett.

Anonymkode: ee51d...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Enaks skrev:

Nei - jeg må ha ordlagt meg litt feil. Jeg er ikke ute etter tilbakemelding om jeg personlig er overvektig eller ikke, men "samfunnets" syn på hvilken kategori jeg er ut fra info jeg la ut.

jeg vet at jeg ikke er overvektig, men ut fra tallene så vil "samfunnet" ikke kategorisere meg som tynn, men normal. Hvis du ser mitt innlegg nr 2 så står det litt mer om mine tanker om posten og hvor skrudd disse målingene i ene og andre veien egentlig er. 

Nå dømmer de færreste noen ut fra slik info uten å ha sett personen, ergo er det den visuelle opplevelsen av deg du blir bedømt ut ifra, ikke de tekniske spesifikasjonene. Dog kan noen jo ha en viss forestilling av hvordan du ser ut basert på tørre tall, men det blir feil å konkludere ut fra bare dem. Derfor tror jeg ikke dem som leser dine tall har så mange andre forestillinger enn at du er høy for å være en jente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...