Gå til innhold

Stell av chiliplante


Sølvrosen

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en fin chiliplante, og skulle gjerne fått den til å trives hjemme hos meg. Dessverre er jeg ikke veldig flink til å stelle planter, så de eneste jeg har fått til å trives er kaktuser.

Er det noen med litt mer erfaring som kan gi klare instrukser for hvordan jeg skal stelle chilliplanten? Hvor ofte og hvordan skal den vannes? Trenger den gjødsel? Hvordan ser jeg at jeg har gitt den for mye/lite vann? Er det noe jeg må huske på?

Vinduet jeg kan tilby er litt trekkfullt, men holder stort sett minst 16 grader hele døgnet. Jeg skal la være å lufte med det. Det er vestvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt chiliplanter i ca 8 år nå, og de gir alltid masse chili og virker veldig "vitale". Er ingen ekspert, men det jeg har sett på mine er at nok plass, varme og SOL er det viktigste. Man ser med en gang om de er tørste, da henger de med hodet og ser visne ut med en gang. Om sommeren kan det hende de må vannes to ganger daglig om de står i sola.

Om vinteren går de i "dvale" og da pleier jeg bare å sette de et sted de ikke står i veien, vanne de en gang i blandt (ukentlig kanskje) og vente til de får fart på seg igjen. Et år hadde de tre blomstringer eller hva det kalles, men da var det mye sol og ok temperatur. Så sånn sett han man godt ha chili 9/12 måneder😀

Sikkert variasjoner plantene imellom da. Jeg har en type som er utrolig vanskelig å få til å gro i det hele tatt, og det tar evigheter fra frø til plante med chili (den lille grønne typen de har i innvandrerbutikker) Den typen man kjøper i butikkene derimot- gir sinnsykt mye chili (kanskje 40-50 til enhver tid), vokser fort, blir store og er generelt ganske enkle å ha med å gjøre. Hva slags type har du ts? 

Wow, ante ikke at jeg hadde så mye å si om chiliplanter😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, CoolSistah skrev:

Jeg har hatt chiliplanter i ca 8 år nå, og de gir alltid masse chili og virker veldig "vitale". Er ingen ekspert, men det jeg har sett på mine er at nok plass, varme og SOL er det viktigste. Man ser med en gang om de er tørste, da henger de med hodet og ser visne ut med en gang. Om sommeren kan det hende de må vannes to ganger daglig om de står i sola.

Om vinteren går de i "dvale" og da pleier jeg bare å sette de et sted de ikke står i veien, vanne de en gang i blandt (ukentlig kanskje) og vente til de får fart på seg igjen. Et år hadde de tre blomstringer eller hva det kalles, men da var det mye sol og ok temperatur. Så sånn sett han man godt ha chili 9/12 måneder😀

Sikkert variasjoner plantene imellom da. Jeg har en type som er utrolig vanskelig å få til å gro i det hele tatt, og det tar evigheter fra frø til plante med chili (den lille grønne typen de har i innvandrerbutikker) Den typen man kjøper i butikkene derimot- gir sinnsykt mye chili (kanskje 40-50 til enhver tid), vokser fort, blir store og er generelt ganske enkle å ha med å gjøre. Hva slags type har du ts? 

Wow, ante ikke at jeg hadde så mye å si om chiliplanter😂

Wow, takk!

Mulig planten kanskje får litt lite sol og varme hos meg, den er vandt til et sørvendt vindu.og har trivdes veldig godt der, nesten litt for godt med tanke på at den ikke var alene. 

Jeg aner ikke hva slags type det er, men den har små røde frukter, ca 3 cm lange.

Hvor ofte tror du jeg trenger å vanne den? Hvor mye vann skal den ha? Jeg vet det varierer med mengden sol og varme, men hva vil du anslå ut i fra forholdene her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner virkelig ikke, det kommer jo litt ann på temperatur, størrelse på potten, direkte sol, om den har mye frukt osv. Men jeg pleier bare å kjenne på jorden hos mine. Er den fuktig lar jeg være å vanne, er den tørr vanner jeg😁 Jeg tror de kan ha godt av å få tørke helt opp i blant også, det virker ikke som disse liker konstant fuktig jord ihvertfall.

Lykke til med planten din da! Kult å ha chilli, jeg spiser to, tre daglig og det har sikkert positiv effekt på noe😊 dessuten er de jo så fine og fargerike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...