Gå til innhold

Var for høye lyder, sterkt lys


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg er slik. Og aller helst skulle jeg ønske at jeg ikke trengte å ta det opp i det hele tatt, men jeg må erkjenne at dette er et problem. Jeg er ekstremt var for høye lyder. Om det er folk som snakker høyt og i tillegg i munn på hverandre. Jeg bor med folk som roper til hverandre når de er irriterte og skal gi en liten beskjed, i stedet for å snakke med innestemme. Det gjelder også høy musikk (men det rare er at det kun er i spesielle settinger. Jeg er instruktør og spiller høy musikk på timene mine), støy fra støvsuger over lengre tid. 

I tillegg til dette gjelder det også mye sterkt lys. I dag dro jeg for eksempel på kjøpesenteret. Det pleier i grunn ikke å være noe problem, for jeg er ikke der lenge. Men i det jeg hadde vandret i ti minutter, med masse støy (mange mennesker), masse lys... da ble jeg kvalm og svimmel. Gikk ut og på parkeringen så raskt jeg kunne og lukket øynene så snart jeg satt i bilen. 

Jeg lurer på hvor unormal jeg er. Er det flere? Og er dette noe jeg bare må ta meg sammen på? Er det muligens angst? :( 

Anonymkode: 07cb6...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig var for lys og lyder og føler det bare blir verre og verre med tiden. Før kunne jeg høre på musikk på stereoanlegget hele dagen, og nå orker jeg knapt å høre på musikk lengre. For min del kan jeg nok legge skylden på migrene.

Anonymkode: ad52b...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du er litt høysensitiv?

Anonymkode: f66a4...000

Har lurt på det selv. Er dette da noe jeg kan jobbe meg ut av? Jobbe for å håndtere/tenke om situasjonen åå annen måte? 

Anonymkode: 07cb6...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig var for lys og lyder og føler det bare blir verre og verre med tiden. Før kunne jeg høre på musikk på stereoanlegget hele dagen, og nå orker jeg knapt å høre på musikk lengre. For min del kan jeg nok legge skylden på migrene.

Anonymkode: ad52b...15b

Så kjedelig. Jeg har ikke migrene, så kan ikke skulde på dette. Det er helt forferdelig å være slik. Som om det treffer nervene :icon_frown:

Anonymkode: 07cb6...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg er slik. Og aller helst skulle jeg ønske at jeg ikke trengte å ta det opp i det hele tatt, men jeg må erkjenne at dette er et problem. Jeg er ekstremt var for høye lyder. Om det er folk som snakker høyt og i tillegg i munn på hverandre. Jeg bor med folk som roper til hverandre når de er irriterte og skal gi en liten beskjed, i stedet for å snakke med innestemme. Det gjelder også høy musikk (men det rare er at det kun er i spesielle settinger. Jeg er instruktør og spiller høy musikk på timene mine), støy fra støvsuger over lengre tid. 

I tillegg til dette gjelder det også mye sterkt lys. I dag dro jeg for eksempel på kjøpesenteret. Det pleier i grunn ikke å være noe problem, for jeg er ikke der lenge. Men i det jeg hadde vandret i ti minutter, med masse støy (mange mennesker), masse lys... da ble jeg kvalm og svimmel. Gikk ut og på parkeringen så raskt jeg kunne og lukket øynene så snart jeg satt i bilen. 

Jeg lurer på hvor unormal jeg er. Er det flere? Og er dette noe jeg bare må ta meg sammen på? Er det muligens angst? :( 

Anonymkode: 07cb6...fc3

Høysensitiv. Jeg var verre da jeg var liten. Da var det et helvete når lastebiler kjørte forbi eller jentene sang i dusjen... det skar seg i ørene, nesten som når en drar et tavlekritt så det kommer en irriterende skjærende gnisselyd... og hos tannlegen var det helt grusomt med det sterke lyset, jeg knep igjen øynene og tårene rant. Det var ikke smerten ved borringen jeg grudde meg til, fikk ikke bedøvelse engang.... men lyset!

Nå tåler jeg stort sett litt ståk, men på lekeland osv blir det fort slitsomt, og jeg orker ikke heavy metal og slik bråkete musikk... og jeg tåler ikke sterkt lys fra lommelykter osv. 

 

Anonymkode: 07fff...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...