Gå til innhold

Hva er et ambulant team?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bare lurt på det veldig og fant ikke noe konkret svar på det. 

Om dere kunne si hva det innebærer og hva teamet gjør i detaljer , hadde det vært supert ;)

Anonymkode: 590c5...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på type behandling, så vanskelignå svare deg konkret. Dessuten så jobber ambulante team ulikt fra sted til sted. Vet at det er hjemmebesøk o.l! 

Anonymkode: c3c53...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel feks være at et tverrfaglig team behandler/gir hjelp feks hjemme i stede for dps/institusjon? 

 

Anonymkode: 0906f...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambulant team i kommunene er der for å følge opp og komme hjem til folk som har noe de sliter med psyisk. Ett eksempel er etter at mennesker har blitt sendt hjem fra sykehus etter selvmordsforsøk, et annet er etter at noen har mistet noen ved brå død og trenger oppfølging i akuttfasen etterpå. Da kommer ambulant team hjem for samtale og oppfølging. Hva de gjør konkret er avhengig av hvilke behov den de kommer til har og hva problemstillingen er. 

Anonymkode: 6233c...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er det, her jeg bor, en avdeling på psykiatrisk enhet med akuttfunksjon. Du skal kunne ringe når som helst på døgnet og få kontakt med noen på psykiatrisk avdeling. De kan foreta hjemmebesøk, være noen å snakke med, er det noen som er i fare for å ta livet sitt skal man ikke henvises til ventelister slik man kan se eksempler på, men man skal kunne ringe og få hjelp umiddelbart.

Endret av applestories
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med ambulant team (i Bergen) og her følger de opp pasienter som trenger tettere oppfølging etter innleggelse eller kontakt fra behandler. Ofte kommer de hjem til deg og du kan ringe eller sende SMS til de.

 

Mine erfaringer er negative. De har sjelden tid til å ha lengre hjemmebesøk enn 15-20 minutter og de vil ikke gå inn i vanskelig problematikk. En gang hadde jeg skrevet et brev hvor jeg beskrev hvor vanskelig jeg hadde det, men da fikk jeg beskjed om at jeg fikk ta det opp med behandler :( Dette var min erfaring og forhåpentlig har de fleste bedre erfaringer ;)

Anonymkode: 93735...ba0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i kontakt med ambulant team (i Bergen) og her følger de opp pasienter som trenger tettere oppfølging etter innleggelse eller kontakt fra behandler. Ofte kommer de hjem til deg og du kan ringe eller sende SMS til de.

 

Mine erfaringer er negative. De har sjelden tid til å ha lengre hjemmebesøk enn 15-20 minutter og de vil ikke gå inn i vanskelig problematikk. En gang hadde jeg skrevet et brev hvor jeg beskrev hvor vanskelig jeg hadde det, men da fikk jeg beskjed om at jeg fikk ta det opp med behandler :( Dette var min erfaring og forhåpentlig har de fleste bedre erfaringer ;)

Anonymkode: 93735...ba0

Takk for svaret ;) 

jeg er også fra Bergen , lurer hvilken ambulant team du tok kontakt med ? 

Anonymkode: 590c5...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, applestories skrev:

Slik jeg har forstått det er det, her jeg bor, en avdeling på psykiatrisk heter med akuttfunksjon. Du skal kunne ringe når som helst på døgnet og få kontakt med noen på psykiatrisk avdeling. De kan foreta hjemmebesøk, være noen å snakke med, er det noen som er i fare for å ta livet sitt skal man ikke henvises til ventelister slik man kan se eksempler på, men man skal kunne ringe og få hjelp umiddelbart.

Tusentakk

Anonymkode: 590c5...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ambulant team i kommunene er der for å følge opp og komme hjem til folk som har noe de sliter med psyisk. Ett eksempel er etter at mennesker har blitt sendt hjem fra sykehus etter selvmordsforsøk, et annet er etter at noen har mistet noen ved brå død og trenger oppfølging i akuttfasen etterpå. Da kommer ambulant team hjem for samtale og oppfølging. Hva de gjør konkret er avhengig av hvilke behov den de kommer til har og hva problemstillingen er. 

Anonymkode: 6233c...b38

Tusentakk

Anonymkode: 590c5...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dårlig erfaring med dette tilbudet. De utgir seg for å være ett akutt tilbud, men er bare tilgjengelig 9-17 hverdag der de ikke lengre gjør hjemmebesøk heller, men krever at en møter til poliklinisk time hos dem, når det passer deres timeplan. Som regel har en kortvaring oppfølging av dem fra en uke til noen få uker og treffer dem ikke mer enn en gang eller to og de har liten eller ingen oversikt over ens journal. Jeg forstår ikke relevansen av dette tilbudet. 

Anonymkode: 169ab...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎10‎.‎2016 den 17.49, AnonymBruker skrev:

Takk for svaret ;) 

jeg er også fra Bergen , lurer hvilken ambulant team du tok kontakt med ? 

Anonymkode: 590c5...8bc

 

Du kan ikke ta kontakt med et ambulant team selv, hvis jeg har forstått det riktig. F.eks. må behandler på DPS, lege på legevakten eller muligens psykiatritjenesten i kommunen (dvs. psykiatrisk hjemmesykepleie) henvise deg til ambulant team. Mulig også de på psykiatrisk legevakt (ikke lege) kan henvise. Noen ganger kan ambulant team si at de ikke har tid før om to dager pga. kapasitetsproblemer. Når de er på besøk (2 stk.) ringer telefonen deres stadig vekk og samtalen blir forstyrret.

 

Én positiv ting de gjorde: De kjørte meg til legevakten for videre tvangsinnleggelse :P

 

Det er ikke meningen å rakke ned på tjenestem, men i Bergen fungerer det dårlig.

 

PS: Tror de kun har et ambulant team i Bergen kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Artèm skrev:

 

Du kan ikke ta kontakt med et ambulant team selv, hvis jeg har forstått det riktig. F.eks. må behandler på DPS, lege på legevakten eller muligens psykiatritjenesten i kommunen (dvs. psykiatrisk hjemmesykepleie) henvise deg til ambulant team. Mulig også de på psykiatrisk legevakt (ikke lege) kan henvise. Noen ganger kan ambulant team si at de ikke har tid før om to dager pga. kapasitetsproblemer. Når de er på besøk (2 stk.) ringer telefonen deres stadig vekk og samtalen blir forstyrret.

 

Én positiv ting de gjorde: De kjørte meg til legevakten for videre tvangsinnleggelse :P

 

Det er ikke meningen å rakke ned på tjenestem, men i Bergen fungerer det dårlig.

 

PS: Tror de kun har et ambulant team i Bergen kommune.

Jeg bor også i bergen og har i perioder hatt kontakt med ambulant team. Jeg har en helt annen opplevelse en det du har. 

De jeg har hatt kontakt med tilpasset oppfølging til det jeg hadde behov for. Og noen ganger var de hos meg i opp til 1 time. Hadde jeg behov for å komme meg ut litt så gikk vi gjerne en tur sammen. Eller var vi hjemme hos meg. 

De har vært til god støtte og hjelp for meg både i tiden etter innleggelse, men også i faser hvor jeg har forsøkt å unngå innleggelse. De har kjørt meg og vært med på møter som for meg var vanskelig å gå uten støtte. 

Jeg har bare positive ting å si om ambulant team på dps jeg hører til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...