Gå til innhold

Øvre grense på husleie ved sosial stønad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 1.10.2016 den 11.09, AnonymBruker skrev:

Skal flytte fra en rimelig leilighet hvor vi til sammen betaler 8400 kr. Flytter pga mugg og skader.

Prisene i Oslo er jo skyhøye. Men den vi skal se på koster 14 000 i mnd inkl strøm, tv og internett. Er bare 45 kvm.

Dekker Nav halvparten av denne husleien (vi er et par) eller er den for høy?

Anonymkode: a5a43...e0c

Jeg har ingen tro på at NAV dekker en husleie på 14 000 kr med hele 7000 kr.

Jeg får heller ikke tak i om dere begge får støtte fra NAV, eller bare samboeren din,
Problemet hvis bare en av dere har NAV støtte så vil begges inntekt legges til grunn for om dere får støtte til livsopphold.

Sjekk om deres samlede inntekt er for høy til å søke om bostøtte, det ligger en kalkulator ute på nett.

Anonymkode: c3f10...8af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor ikke på Frogner det var bare et eksempel.

Men jeg tror dere tar feil alle sammen. Nav forholder seg til prisene i bydelen man går til. De ber deg ikke flytte ut.

Jeg tjener for mye til å få bostøtte.

Anonymkode: a5a43...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre som mottar eller har mottatt sosialhjelp som kan si hva de får/fikk dekket av boutgifter?

Anonymkode: a5a43...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen andre som mottar eller har mottatt sosialhjelp som kan si hva de får/fikk dekket av boutgifter?

Anonymkode: a5a43...e0c

Jeg får dekket husleie til 5500. Litt usikker på om de gir meg penger for strøm eller ikke, da jeg fikk det for første gang nå sist måned. Eller om strøm og slikt skal taes fra livsopphold :)

Anonymkode: 0d436...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2016 den 15.49, AnonymBruker skrev:


Problemet hvis bare en av dere har NAV støtte så vil begges inntekt legges til grunn for om dere får støtte til livsopphold.
 

Anonymkode: c3f10...8af

Dette er feil. Samboere har ikke forsørgerplikt, derfor kan ikke Nav pålegge dette, selv om de selvsagt prøver seg. Det finnes en forskrift som spesifiserer dette, og den sier at samboere kun får en redusert sats til livsopphold, da de har økonomisk fordel av felles økonomi. 

Anonymkode: 3bd87...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...