Gå til innhold

Glemt p-pille og fått mellomblødning. Kan jeg bare fortsette å ta pillene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg glemte en p-pille forrige uke samt at jeg også tok en pille altfor sent. Dette skjedde pga en særdeles stressende uke, tror jeg ikke jeg har glemt en p-pille på flere år faktisk..

Jeg har nå fått en slags type mellomblødning, sikkert fordi det ble rot i p-pille systemet. Jeg skal helst ikke ha menstruasjon da jeg har endometriose og skal ha så lite blødning som mulig. (Har fått beskjed av gyn om å hoppe over menstruasjon kontinuerlig). 

Mitt spørsmål er derfor: Kan jeg bare fortsette på pillebrettet mitt som vanlig, selv om jeg har glemt en pille forrige uke og fått blødning? Eller burde jeg ta en "pause" og la det blø i 7 dager og starte med piller igjen på den 8 dagen? (Og vil jeg da være trygg mtp prevensjon?)

Håpet er at blødningen skal forsvinne fortere hvis jeg bare fortsetter å ta p-pillene.

Hilsen meg :)

 

Anonymkode: d5a32...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker du enfase-piller så kan du bare fortsette å ta pillene som vanlig og hoppe over pillefri som vanlig.
Det står også spesifisert i pakningsvedlegget at om du glemmer en pille, så skal du ta den så snart du husker det, selv om det betyr at du må ta to samtidig (fordi du ikke husker det før du skal ta neste pille)
De aller fleste med endo bruker Microgynon eller tilsvarende som er enfasepiller, så jeg antar det går bra.

Enfasepiller kjennetegnes på at alle pillene har samme farge. Er det trifasepiller har pillene tre forskjellige farger utifra hvor på brettet du er.

Blødningen forsvinner ikke nødvendigvis fortere om du fortsetter å ta pillene, men det kan lønne seg å ta en pillefri uke med blødning etter en slik mellomblødning for å unngå at du får flere mellomblødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...