Gå til innhold

Noen her med hypotyreose/ lavt stoffskifte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått påvist dette, er 27 år gammel :/

Har alltid hatt problemer med mye halsbetennelser, men aldri tatt mandlene. Nå viste det seg på en blodprøve at jeg har så høy anti-TPO så legen mener at jeg har hypotyreose. Jeg har begynt på laveste dose med levaxin, 25 mg. Jeg har tatt i ca. 2 mnd. nå og merker egentlig ingen forskjell. Så tror kanskje meg må ha høyere dose? Jeg har egentlig ikke fått vite så mye, annet enn at jeg må ta levaxin resten av livet.

Jeg leser nå at om man har fått påvist anti-tpo i blodet så har man noe som heter hashimotos, som er en (autoimun) versjon av hypotyreose? Noen som kan forklare?

Jeg lurer veldig på hvorfor jeg har fått dette, og har spurt legen, men han sier at sånt bare skjer, og at det ikke går an å finne noen forklaring. Jeg er redd det kan ligge noe mer bak, og at det henger sammen med at jeg alltid har hatt så mye halsbetennelser (streptokokker), og lurer på om det hadde hjulpet å fjerne mandlene?

Til andre som har denne sykdommen; hva slags symptomer merket du? Hvilken dose levaxin bruker du og hvor lang tid brukte du på å finne riktig dose? Er det noen som bruker noe annet enn levaxin? Og er det noen som har hatt noe bivirkninger av levaxin? Legen min sier, og felleskatalogen, at de ikke har noe påfallende bivirkninger.

Er det noen som har hatt hypotyreose men blitt kvitt det? Altså at det har gått over av seg selv?

Jeg føler meg veldig trøtt, og har følt det sånn en god stund, jeg kan fint sove 17 timer hver dag, men tvinger meg selv til å ikke gjøre det. Har også skjedd noe med håret mitt, blitt veldig tørt, har også lagt på meg litt (4 kg) uten at jeg har spist noe annerledes eller sluttet å trene. Utenom det har jeg ikke merket noe.

Anonymkode: a976c...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk påvist hypotyreose da jeg var 20. Hadde da gått 2år ubehandlet pga kluss med blodprøveresultater.

Merket ingen forskjell på energinivå eller vekt før eller etter påbegynt behandling. Det eneste var at blodsukkeret ble lettere å regulere da jeg begynte på Levaxin. Jeg bruker idag 200 mikrogram daglig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje det ikke er så uvanlig å få det såpass tidlig da. Alle jeg snakker med sier bare "hæ? såå tidlig?" 

Anonymkode: a976c...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også påvist da jeg var 20. Tok ca ett år å finne riktig dose. Bruker nå 137mcg. Levaxin og merker ingen bivirkninger. Men Før jeg ble medisiner var jeg helt zombie. Som TS kunne jeg sove 17 timer i døgnet, samt at jeg hadde stadig hodepine og frøs bestandig. Hadde også veldig tørr hud og tørt hår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. halsbetennelser, så får man veldig lett infeksjoner når man går med ubehandlet hypothyreose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må øke dosen med levaxin. Skal høre med legen min. Tar jo bare 25 mcg, og har ikke merket noen endring. Dere som har svart tar jo mye høyere doser, og andre jeg har snakket med også. 

Jeg syntes også jeg har blitt mer oppblåst og blek i ansiktet det siste året, leste et sted at det var normalt. 

Anonymkode: a976c...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt i risiko-sone for stoffskifte-problematikk, men enn så lenge har jeg sluppet unna. En av søstrene mine fikk det påvist etter mye om og men, og hun var 17 år, så ja... Den kan altså påvises før 20-årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...