Gå til innhold

Sparekonto i barnets navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt forelder og tenker å spare deler av barnetrygden på en fondskonto jeg har opprettet i nettbanken min. Men jeg har også et ønske om å opprette en sparekonto i barnets navn hvor barnet kan sette inn sine sparepenger og gaver etc opp gjennom årene. Jeg var inne på Nordea sine nettsider og der står det at begge foreldre må ha samme bank osv for å kunne opprette konto. Og dersom jeg blir medlem der blir det "automatisk" opprettet brukskonto, VISA kort ++. Jeg er ikke interessert å bytte fra Skandiabanken, og Skandiabanken tilbyr ikke egen konto for de under 18. 

Er det noen som har noe erfaring og kan komme med noen anbefalinger til meg? Er litt rådløs her rett og slett :vetikke: 

Anonymkode: 5d027...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil du ha kontoen i barnets navn og ikke ditt eget?

Har du det i ditt eget navn slipper du at det blir kluss med lånekassen osv når hun blir så gammel. I tillegg så kan du selv avgjøre om du mener hun er voksen nok til å overta alt av penger du og familien har spart for henne når hun fyller 18 år.

Om det kun er snakk om å tømme sparebørsen en gang i halvåret har det ikke mye å si, men skal en spare større beløp ville jeg valgt å spare i eget navn.

Forøvrig så har jeg konto til min datter i DNB, har ikke konto der selv og den ble opprettet i forbindelse med barnedåpen hennes da noen av en eller annen grunn ga penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du konto i barnets navn får du vanskeligheter i forhold til Fylkesmannen dersom beløpet blir stort. Mener det er over 2G, ca. 185 000. Skal du spare så mye anbefales ikke konto i barnets navn. 

Blir det skilsmisse/brudd med din partner/barnets far og barnet har en del på sparekonto så kan det gi deg noen utfordringer. 

Er det snakk om å spare småpenger så kan dette være greit, om ikke så ha pengene på konto i ditt navn merket med barnets navn. 

Anonymkode: bef21...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt forelder og tenker å spare deler av barnetrygden på en fondskonto jeg har opprettet i nettbanken min. Men jeg har også et ønske om å opprette en sparekonto i barnets navn hvor barnet kan sette inn sine sparepenger og gaver etc opp gjennom årene. Jeg var inne på Nordea sine nettsider og der står det at begge foreldre må ha samme bank osv for å kunne opprette konto. Og dersom jeg blir medlem der blir det "automatisk" opprettet brukskonto, VISA kort ++. Jeg er ikke interessert å bytte fra Skandiabanken, og Skandiabanken tilbyr ikke egen konto for de under 18. 

Er det noen som har noe erfaring og kan komme med noen anbefalinger til meg? Er litt rådløs her rett og slett :vetikke: 

Anonymkode: 5d027...f83

Jeg laget en egen sparekonto i mitt navn i Skandiabanken for mitt barn. Der har vi begge spart penger. Laget konto med begrenset uttak pr år. Dette fungerte veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Planen har hele tiden vært å spare de større beløpene på konto i mitt navn men at de mindre beløpene/gavene skulle på en konto som sto i barnets navn. Jeg ønsker å skille litt på kontoene da pengene jeg sparer i mitt navn skal øremerkes bolig og lappen når den tid kommer. Det kommer ikke til å være så mye på kontoen i barnets navn at overformynderiet tar over eller at barnet får problemer med lånekassen etc.

Anonymkode: 5d027...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn hadde jeg i praksis tre kontoer. En sparekonto i mammas navn der foreldrene mine sparte penger, og der store gaver ble satt inn. En sparekonto i mitt navn som var låst til jeg ble atten der besteforeldre satte inn gaver, denne passet pappa på at ikke skulle bli så stor at overformynderiet grep inn. Jeg hadde også en brukskonto i postbanken (dnb) der jeg sammen med pappa satte inn pengene fra sparegrisen en gang i året.

Da jeg ble atten og viste at jeg var voksen ble pengene på sparekontoen i mammas navn overført til sparekontoen i mitt navn. Dersom jeg hadde vært en som kom til å bruke opp pengene på fjas ville mamma holdt igjen pengene til jeg trengte dem som egenkapital på bolig. Siden jeg snart skal bruke sparepengene til egenkapital er jeg veldig glad for at jeg hadde hatt dem nå også om jeg hadde vært et sløsehue som attenåring. 

Kontoen til sparegrisen tror jeg var veldig viktig for at jeg lærte meg sparsommelighet. Jeg hadde nemlig et lite hefte der pappa skrev totalsummen hver gang vi satte inn, og jeg syntes det var så gøy å se at det økte at jeg ikke brukte de. Det var ikke noe jeg ønsket meg så mye at det var verdt å få tallet til å bli mindre.

Anonymkode: cf356...f32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...