Gå til innhold

Hvor mange skritt om dagen er bra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått meg en sånn fitbit klokke i bursdagsgave, og den teller jo skritt og sånn :)

Målet er nå på 10.000 skritt, noe som jeg ikke har noe problem med å klare, så lurer på om dette er bra?

Jeg har en liten på under 6 mnder og prøver å gå ned babyvekten, men har sjeldent tid eller mulighet til å trene, så prøver å holde dietten og bevege meg nok. Å gå lange turer er fint for da tar jeg bare hun med i vogna. Far har for tiden et krevende prosjekt på jobben og er derfor litt lite hjemme akkurat nå og jeg har derfor lite avlastning :) Har ingen hast med å gå ned i vekt, men ønsker å på en måte gå "nedover" hver dag istedenfor oppover :) 

Hvor mange skritt om dagen er bra?

Anonymkode: 7fecb...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 000 skritt om dagen er ett bra mål. Det er også det antallet som anbefales fra høyere hold :)

 

Anonymkode: 319bb...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

10 000 skritt om dagen er ett bra mål. Det er også det antallet som anbefales fra høyere hold :)

 

Anonymkode: 319bb...fec

Takk for svar! :)

For å gå ned i vekt, altså? 

Anonymkode: 7fecb...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at du bør ha 12000 om dagen om du skal gå ned i vekt.

jeg ligger på litt over 10000 i gjennomsnitt PR dag

men prøver ikke å gå ned i vekt

Anonymkode: 00c51...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden april har jeg klart å nå målet med 10 000 skritt per dag (med unntak av 1 dag i august hvor jeg gikk 8000 skritt), og har siden den gang gått ned 25 kg. Klart man kan klare å gå ned i vekt ved å gå 10 000 skritt, det handler også om hva man spiser og får i seg. Ved å gå 10 000 skritt daglig forbrenner jeg i gjennomsnitt 3000 kalorier per dag, og prøver å ligge med et kaloriunderskudd på 1000. 

Nå skal det sies: jeg trener hver dag, men ofte telles treningen i disse 10 000 skrittene, rett og slett fordi det å f.eks løfte vekter eller lignende ikke regnes som skritt, men det er jo veldig god trening. Samme med f.eks svømming og andre treningsformer hvor fitbit'en ikke vil klare å fange opp skritt.

Anonymkode: 7370a...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener å ha lest at du bør ha 12000 om dagen om du skal gå ned i vekt.

jeg ligger på litt over 10000 i gjennomsnitt PR dag

men prøver ikke å gå ned i vekt

Anonymkode: 00c51...6b0

Ok! :) Burde jeg kanskje øke målet til 12000? Det er flere dager jeg går over det (jeg elsker å gå trilleturer og har jo permisjon så blir fort gåturer i byen og til venner på dagen), så burde jeg kanskje ha det som mål istedenfor?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden april har jeg klart å nå målet med 10 000 skritt per dag (med unntak av 1 dag i august hvor jeg gikk 8000 skritt), og har siden den gang gått ned 25 kg. Klart man kan klare å gå ned i vekt ved å gå 10 000 skritt, det handler også om hva man spiser og får i seg. Ved å gå 10 000 skritt daglig forbrenner jeg i gjennomsnitt 3000 kalorier per dag, og prøver å ligge med et kaloriunderskudd på 1000. 

Nå skal det sies: jeg trener hver dag, men ofte telles treningen i disse 10 000 skrittene, rett og slett fordi det å f.eks løfte vekter eller lignende ikke regnes som skritt, men det er jo veldig god trening. Samme med f.eks svømming og andre treningsformer hvor fitbit'en ikke vil klare å fange opp skritt.

Anonymkode: 7370a...bc4

Takk for godt svar!

Jeg har dessverre ikke tid til annen trening (altså trening hvor ikke babyen kan bli med) for tiden. Har tenkt å få det til etterhvert, men med far som jobber slik han gjør akkurat nå, så må tiden hvor han kunne ha hatt henne heller gå til at vi alle tre (eller bare meg og han etter hun har lagt seg) koser oss. 

Forresten, gratulerer med så god vektnedgang! Det er godt gjort!!! Du har mye å være stolt av! Jeg ønsker meg ned 7 kg (tilbake til før fødsel) og jeg syntes det er kjempe vanskelig, så at du får til det fortjener du ros for!

 

Anonymkode: 7fecb...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flest mulig, hvor mange som er bra kommer jo an på hva man driver med - trener man på treningstudio (styrke), ror, sykler eller svømmer etc så kan selv få skritt være meget bra, alder spiller jo også inn. Personlig synes jeg man burde vært aktiv minst en time pr dag om man får litt mosjon i jobben også - med stillesittende jobb burde man nok ha tilsvarende to time med gange hver dag (dvs at løper man så tar det jo kortere tid).

Dette bør være et absolutt minimum mener jeg, gjennomsnittsnordmannen beveger seg dog mindre enn det og de rådene som gis er latterlig lave.

Man finner råd som:

5 om dagen av frukt og grønt - sett i ett ernæringsperspektiv så er 9 om dagen mer riktig. Dog spiser vi mindre enn 5 om dagen, det er i grunn et stort nok mål som virker uoppnåelig for snittet pr i dag - derfor de også har satt seg ett lavere mål enn hva man ideelt sett burde spise, vil jo ta pusten fra folk om de skulle sagt f.eks. 9 om dagen.

Samme med aktivitetsnivår hvor anbefalinger er alt fra 30 min til 1 time hver dag, kroppen er laget for å bevege seg og mange har veldig stillesittende jobbing - kroppen ville vært i bedre stand dersom man hadde jobbet fulltid fysisk - en som sitter på kontor, stille hele dagen og foran pc og tv hjemme, kan ikke kompensere stillesittingen med f.eks. en 40 minutters spasertur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk mye tur da jeg fikk siste baby, og jeg gikk ned alt + litt til. Jeg gikk i gjennomsnitt 10 km ute hver dag, i tillegg til skritt resten av dagen. Fikk ikke pulsklokke før i slutten av permisjonen, og da så jeg at jeg lå på 15.000-30.000 skritt hver dag. Men jeg fikk dilla. Skikkelig dilla på tur! Lastet ned mange podkaster og koste meg enormt med sovebaby i vogn. Etter hvert som kondisen ble bedre løp jeg litt med vogna, og tok knebøy trillende med vogn. Eller utfall heter det vel.

10 km er ca 2 timer tur hver dag.

Anonymkode: bf428...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...