Gå til innhold

Streik blant lokførere. Gjerne med teskje


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier. Så klarer jeg ikke forstå dette med streiken blant lokførere i disse to dagene. Jeg har lest en artikkel på Dagbladet, men klarer ikke helt se bildet. Hvem streiker og hvorfor? Og hvorfor går det et tog, men ikke de to-fire neste? Hvem er ikke blitt enige og om hva? (Lokførerutdanning hæ?) 

 

Mange spm, men setter utrolig stor pris på svar. Og bruk gjerne et lett språk her 🙏🏻🙏🏻🙏🏻😝

Anonymkode: 6954a...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelt: man ønsker en standard utdanning for lokførere, altså at alle må ha lik kompetanse for å få kjøre i Norge. Nå når jernbanen splittes og det kan komme mange nye selskaper, kan det være de selskapene ønsker å utdanne egne førere (billigere). Problemet da er at den utdanning kan være gjort billigere ved at man forenkler/forkorter  utdanningen slik at det kommer til å være mange førere uten tilstrekkelig kompetanse, om regelverk, om kjøring og sikkerhet på norske skinner. F.eks var det en sak for litt siden der godsselskapet Cargo Link hadde latt en lokførerstudent kjøre et rutegående tog alene. 

Lokførerne streiker bl.a for min og din sikkerhet som passasjer, samtidig som de streiker for jobbene sine. Det gjelder også arbeidsavtaler, som f.eks at de ikke skal skaltes og valtes med etter selskapseiers forgodtbefinnende. Delte dagsverk kan bli mer vanlig, og noen selskaper kan foretrekke "billige" lokførere, altså de med minst kompetanse (om man ikke har en felles utdanning/krav). 

Anonymkode: cb3cb...58a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen  til at noen tog går og andre ikke er at ikke alle lokførerer er tatt ut. De togene hvor vaktlisten har streikende førere må stå.

Anonymkode: b6e0c...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, 

 

tusen takk for alle svar! Jeg er en av de rammede så fikk jeg spm og jeg prøvde å google men kom bare til Db sin artikkel. Nå ble det klarere 😁👌🏻 

Anonymkode: 6954a...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...