Gå til innhold

Livet etter døden


Hans72

Anbefalte innlegg

http://buzzit.no/forskere-har-funnet-det-forste-tegnet-pa-liv-etter-doden/

 

Forskningsartikkelen det refereres til, forteller, kort oppsummert, at mennesker som har overlevd hjertestans har vært ved bevissthet, til tross for at de ikke skal kunne ha vært bevisst da. Dette fordi hjernen ikke skal kunne fungere når hjertet ikke slår. Likevel hadde altså en betydelig andel av menneskene i studiene, bevisste opplevelser, til tross for at hverken hjertet eller hjernen skulle kunne fungere. 

Tyder dette på at bevisstheten eksisterer uavhengig av vår fysiske kropp? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må du gjerne mene, men det hadde vært interessant å høre hvorfor du mener at dette IKKE tyder på et liv etter døden. Faktum er uansett at mennesker kan ha bevisste opplevelser etter at de er erklært klinisk døde, og endatil kan beskrive hva som har skjedd i rommet de var i mens dette foregikk:

http://www.nettavisen.no/nyheter/--derfor-finnes-det-ikke-et-liv-etter-dden/8548383.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Hans72 skrev:

Det må du gjerne mene, men det hadde vært interessant å høre hvorfor du mener at dette IKKE tyder på et liv etter døden. Faktum er uansett at mennesker kan ha bevisste opplevelser etter at de er erklært klinisk døde, og endatil kan beskrive hva som har skjedd i rommet de var i mens dette foregikk:

http://www.nettavisen.no/nyheter/--derfor-finnes-det-ikke-et-liv-etter-dden/8548383.html

Selvfølgelig er det et liv etter døden. Kan anbefale "Sjelereiser" eller "Journey Of Souls" av Michael Newton om du er interessert. Jeg vil si at den boken går langt i å bevise at man lever i beste velgående etter man er såkalt "død".

Også Anita Moorjain i "Døden ga meg livet" eller "Dying to be me" forteller at hun kunne høre ikke bare hva som foregikk i rommet mens hun var i koma og døende, men også hva som skjedde utenfor rommet. Hun kalte en lege ved navn som bare hadde presentert seg for mannen hennes utenfor i gangen, da hun våknet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de vel ikke vært helt døde da, siden de kan fortelle om det etterpå.

Anonymkode: f1974...857

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man er erklært død, som er en grense for når de kan bringe deg tilbake til livet igjen, tar selve døds-prosessen til hjernecellene tid. Selvfølgelig tusler du ikke rundt med kroppen din i et etterliv, etter at den har blitt til jord. Ellers er det mange som har god fantasi. 

Anonymkode: ccd54...758

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har de vel ikke vært helt døde da, siden de kan fortelle om det etterpå.

Anonymkode: f1974...857

Nå må nok jeg skuffe noe av dere. Jeg er en av de få som har overlevd hjertestans,og blitt tilnærmet 100 % frisk og uten hjerneskade. Lå i koma i ei uke, og husker ingenting. Absolutt helt svart.

Anonymkode: 0c435...742

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må nok jeg skuffe noe av dere. Jeg er en av de få som har overlevd hjertestans,og blitt tilnærmet 100 % frisk og uten hjerneskade. Lå i koma i ei uke, og husker ingenting. Absolutt helt svart.

Anonymkode: 0c435...742

Så flott at du overlevet og ble helt frisk. :)

Er ikke sikker på hvorfor du svarte akkurat meg, da. Du skuffer ikke meg, for å si det sånn.

Anonymkode: f1974...857

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man er erklært død, som er en grense for når de kan bringe deg tilbake til livet igjen, tar selve døds-prosessen til hjernecellene tid. Selvfølgelig tusler du ikke rundt med kroppen din i et etterliv, etter at den har blitt til jord. Ellers er det mange som har god fantasi. 

Anonymkode: ccd54...758

Jeg mener ikke at man tusler rundt i kroppen etter døden, men det er ting som tyder på at bevisstheten vår fortsetter å eksistere selv om vi er klinisk døde, og hjerneaktiviteten har opphørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2016 den 23.59, Hapi skrev:

Selvfølgelig er det et liv etter døden. Kan anbefale "Sjelereiser" eller "Journey Of Souls" av Michael Newton om du er interessert. Jeg vil si at den boken går langt i å bevise at man lever i beste velgående etter man er såkalt "død".

Også Anita Moorjain i "Døden ga meg livet" eller "Dying to be me" forteller at hun kunne høre ikke bare hva som foregikk i rommet mens hun var i koma og døende, men også hva som skjedde utenfor rommet. Hun kalte en lege ved navn som bare hadde presentert seg for mannen hennes utenfor i gangen, da hun våknet igjen.

Ingenting av dette er i nærheten av å bevise et liv etter døden. Det eneste disse fortellingene viser er at hjernen reagerer på ulike måter ved ulike former for traumer (som for eksempel oksygenmangel). Mange av beskrivelsene passer perfekt på ting man opplever når man tar narkotiske stoffer, og forskere har også fremkalt "nær døden-opplevelser" nettopp med ulike stoffer.

Det er ikke noe liv etter døden, og alle disse historiene dine kan enkelt forklares med enkel biologi og hvordan hjernen faktisk fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2016 den 21.53, Hans72 skrev:

http://buzzit.no/forskere-har-funnet-det-forste-tegnet-pa-liv-etter-doden/

 

Forskningsartikkelen det refereres til, forteller, kort oppsummert, at mennesker som har overlevd hjertestans har vært ved bevissthet, til tross for at de ikke skal kunne ha vært bevisst da. Dette fordi hjernen ikke skal kunne fungere når hjertet ikke slår. Likevel hadde altså en betydelig andel av menneskene i studiene, bevisste opplevelser, til tross for at hverken hjertet eller hjernen skulle kunne fungere. 

Tyder dette på at bevisstheten eksisterer uavhengig av vår fysiske kropp? 

For noe svada. Studien sier ikke en dritt om tegn på liv etter døden. Studien viser at hjernen enkelte ganger kan holde ut lenger enn vanlig, eller enn man trodde tidligere.

Det er ikke slik at hjernen plutselig slutter å fungere når hjertet stopper. Det går opp til noe slikt som noen minutter før det er uopprettelig hjerneskade, og under denne prosessen fortsetter hjernen å fungere. Men på grunn av oksygenmangel opplever man de stereotypiske "nær døden"-opplevelsene som ikke er annet enn naturlige reaksjoner på hjernen på situasjonen. Man kan fremkalle samme opplevelser med narkotiske stoffer. Og piloter som utsettes for sterke g-krefter i kontrollerte former opplever mye av det samme.

Men sånn går det når du henter "kunnskapen" din fra et underholdningsnettsted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2016 den 0.07, jabx skrev:

For noe svada. Studien sier ikke en dritt om tegn på liv etter døden. 

Om vi definerer "døden" som "klinisk død", så er det vel nettopp det den gjør.

Sitat

Det er ikke slik at hjernen plutselig slutter å fungere når hjertet stopper. Det går opp til noe slikt som noen minutter før det er uopprettelig hjerneskade

20-30 sekunder vanligvis. Her har man funnet bevissthet opptil 3 minutter etter. Noe som vel var poenget til trådstarter.

 

Anonymkode: 5dfbb...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi dør, vi våkner

Da kan vi se tings vi kunne ikke i dette livet, helt annen verden der er ekte liv, og her bare som en drøm, kort.

Der vi synes at dette liver var bare få timer

Dette jeg har lest i en religions book. Jeg tror på dette.

Anonymkode: 45653...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

livet

 

Anonymkode: 45653...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om vi definerer "døden" som "klinisk død", så er det vel nettopp det den gjør.

20-30 sekunder vanligvis. Her har man funnet bevissthet opptil 3 minutter etter. Noe som vel var poenget til trådstarter.

Anonymkode: 5dfbb...751

Når de nå er levende igjen så er det åpenbart at de ikke har vært fullstendig døde. Hele svadaen faller som et korthus i orkan. Det er ikke noe "etter døden". Og uansett hvordan du definerer det så er det hjernen selv som skaper disse opplevelsene, og ikke noe magisk sted eller dimensjon og ikke-fysisk etter døden.

Fail.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jabx skrev:

Når de nå er levende igjen så er det åpenbart at de ikke har vært fullstendig døde. 

Hvorfor er det åpenbart? Det virker som du begynner med din egen definisjon på "død", og så konkluderer med at det ikke kan være bevissthet etter denne.

Sitat

Fail.

Ja, du har failet her. Du leste ikke hva saken dreide seg om.

Anonymkode: 5dfbb...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det åpenbart? Det virker som du begynner med din egen definisjon på "død", og så konkluderer med at det ikke kan være bevissthet etter denne.

Det er åpenbart fordi de er levende nå. Den kliniske definisjonen på død handler om hva man kan undersøke der og da. Men det viser seg at det går signaler i hjernen som er meget vanskelige å måle, men som man etter hvert har klart å måle likevel.

Hjernen dør ikke i løpet av ett sekund. Det er en prosess som går over et visst tidsrom. I dette tidsrommet oppstår NDE, og det har en 100% fysisk og naturlig forklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personlig tror man har et liv etter døden ... da jeg tok formye lsd , ketamin og mdma engang så opplevde jeg ego død.-- kom til et sted der ingenting var fysisk, de var en tanke en følelse og ro.. alt var svart me hvite prikker,som verdensromme me stjerner hehe tenkte vokne opp så vokna jeg tilbake her:P

 

Anonymkode: a3d27...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg personlig tror man har et liv etter døden ... da jeg tok formye lsd , ketamin og mdma engang så opplevde jeg ego død.-- kom til et sted der ingenting var fysisk, de var en tanke en følelse og ro.. alt var svart me hvite prikker,som verdensromme me stjerner hehe tenkte vokne opp så vokna jeg tilbake her:P

 

Anonymkode: a3d27...6c1

Så fordi du opplevde noe i tidenes pillerus så tror du på det? 

For det første, slutt med det tullet du holder på med. Rus ødelegger liv. For det andre så er det ikke i verdensrommet man havner etter døden, men til Guds rike. Dersom man er frelst i Jesus vel og merke. 

Tilbake til rusmidler så kjenner jeg en person som ble tvangsinnlagt pga slike forestilinger som du beskriver. Problemet var da at han aldri landet ned på jorden igjen. Han måtte feire jul helt alene på lukket avdeling, ødelagg telefonen sin fordi han fikk forestillinger om at han ble overvåket. 

Jeg kjenner også en person som havnet i bilulykke i forbindelse med ruspåvirket kjøring, og den personen er nå invalid og totalt pleietrengende... 

Anonymkode: 5ddcb...1a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, jabx skrev:

 

Hjernen dør ikke i løpet av ett sekund. Det er en prosess som går over et visst tidsrom. I dette tidsrommet oppstår NDE, og det har en 100% fysisk og naturlig forklaring.

Men i denne studien var vel poenget at det ikke fantes noen hjerneaktivitet, men at mange likevel hadde bevisste opplevelser? Altså etter at hjernen ikke fungerte lengre, rent fysisk. Samt at noen av dem endatil kunne fortelle hva som hadde skjedd og blitt snakket om mens han eller hun var død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...