Gå til innhold

Kvinnelige sjakkspillere blir tvunget til å bruke hijab under VM


Example

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, Example skrev:

Hvis myndighetene i Iran hadde ment at hijab var et religiøst plagg ville de ikke tvunget ikke-muslimer til å bære det. Enkelt og greit.

Denne tråden utviklet seg i grunn som forventet. Selv i slike saker skal man holde seg så korrekt som mulig.

Største skandalen her er dog at man legger VM til et land som dette. Det er dessverre utviklingen i alle mulige idretter. Forbundene er ofte korrupte og deres ledere setter pris på å bli vartet opp. Derfor ender OL og VM i ulike idretter opp i land som dette. Fotball VM i Qatar tar kaka. Blir spennende å se hvordan de vil takle fyll, prostitusjon, bråk og lettkledde kvinnelige supportere, som følger med et VM.

Irans ungdom virker det som de hater teokratene der, en dag i fremtiden kanskje de blir et sekulært land. Shia virker langt mere mildere en sunni da.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, om noen kvinner velger dette overgrepet selv, så burde det vel være lov? Hva om en kvinne ønsker å leve 50-tallsdiealet der hun går hjemme med barn og steller i heimen og baker? Burde vi forby det fordi hun ikke er i jobb og selvrealiserer seg selv? Hva med de som velger å være underdanige seksuelt? Burde ikke det være lovlig?

Anonymkode: c5685...421

Som forventet gulper det opp useriøse svar her på KG, som igjen bekrefter at debatt og kunnskap om hijab, er nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Apis skrev:

Hvilke PK folk syntes det er greit å tvinge religiøse plag som Hijaben på noen?

Tror du bør kontrollere ditt spørsmål, eller stille det til andre. For jeg har ikke snakket om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe galt med hijab, men det blir feil å tvinge noen til å ta den på, spesielt når det blir veldig feil for de det gjelder. Akkurat som det hadde vært feil av oss å tvinge utøvere fra andre land å ta hijaben av om de skal utøve noe her i Norge. 

Carlsen sier jo selv at hun føler seg utilpass, i likhet med at om de hadde vært påbudt å spille i bikini. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I Iran og Saudi-Arabia er den islamske drakten påbudt ved lov. Hodeplagget har vært påbudt siden den islamske revolusjonen i 1979." Interessant.

Jeg kan ikke si jeg er overrasket. Det er bare sånn det i disse landene. Tydeligvis sterke krefter i sving for å kontrollere kvinnene der nede. Det er synd. 

Anonymkode: 331fb...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès
2 minutter siden, kat-e skrev:

Lurer på hvordan de hadde reagert om kvinnene stilte opp i bikini og hijab som protest?

Det var det de skulle gjort, men det tør de nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du mistet poenget mitt i mitt svar til brukeren.

Jeg tror bildet er tatt bevisst for å provosere. Ser du jenta bakerst har hun ingen hijab. Dessuten går ikke jentene i Iran så voldsomt dekket kledd. De viser håret som f.eks i dette bildet:

Hvorfor disse jentene har kvalt seg selv synes jeg er merkelig. Dette ser man sjelden i dette landet. 

Iran-dress-code-girls-845x684.jpg

Anonymkode: 434fa...b88

Det er påbudt for kvinner i Iran å gå med hijab på offentlig plass. Så vet du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

HVIS DET ER SÅ JÆVLA VANSKELIG OG RESPEKTERE DET LANDET SINE LOVER, OG MAN FINNER DET SÅ INNMARI HARDT OG BARE SETTE ET SKJERF RUNDT HODET DEN LILLE TIDEN MAN ER DER?! Kanskje man burde rett og slett bare ikke dra. Skjønner ikke hvorfor alt skal være så hutti-heita VANSKLIG for tiden.æsj

Anonymkode: 5effc...d73

Det er vanskelig å respektere fordi dette handler om mindreverdighet og underkastelse. Iran burde aldri fått tildelt VM i det hele tatt på grunn av dette.

Regner også med det er siste gangen de får utdelt noe større sportsarrangementer, med mindre de løsner opp for de kvinnelige spillerne. 

Personlig har jeg lyst å reise til Iran en gang, men jeg tror det blir uten damen i huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke det mest gjennomtenkte å arrangere VM i Iran. Eller? Jeg vet ikke helt, men alle med litt kunnskap om dette landet, vet at hijab er påbudt i Iran. Hadde jeg reist som turist til Iran, under dagens omstendigheter, hadde jeg måttet dekke meg til, fordi det er påbudt i loven, og det er lite jeg som turist kunne ha gjort med det. Der har jeg også et valg om å reise dit. Det er selvfølgelig annerledes for dem som bor der, og faktisk må leve med det. Jeg tror de er dem som kan gjøre mest for å endre systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gothminister skrev:

Som forventet gulper det opp useriøse svar her på KG, som igjen bekrefter at debatt og kunnskap om hijab, er nødvendig.

Du svarte ikke på spørsmålet, så regner med det betyr du er enig

Anonymkode: c5685...421

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skandaløst og uakseptabelt krav.

En uforståelig og lite gjennomtenkt beslutning å holde VM i Iran.

Et bevis på at dette politiske plagget er påtvunget kvinner og overhodet ikke noe frivillig valgt.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Example skrev:

http://www.dagbladet.no/sport/kvinnelige-sjakkspillere-raser-tvinges-til-a-bruke-hijab-i-vm/63819349

For alle som tror at hijab er et "frivillig religiøst plagg". 

Passe skandale å legge VM til et land som dette, hvor kvinnene som deltar blir nødt til å nedgradere seg selv.

Ja, VM legges til mange merkelige land, blant annet Iran hvor alle oppegående nordmenn vet at hijab er påbudt. Det er ingen som har sagt at hijab ikke er påbudt i Iran som er en islamsk stat. Svært mange iranere er ikke "pesonlig" religiøse og må bruke hijab fordi Iran ikke er et fritt land. Om hijab er valgfritt andre steder, er et annet spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer. Blir dette forbudt kan visse bestemødre ikke delta på MGP heller. Det er underlig hva folk henger seg opp i og hva de vil ha en hijab til å bety. Hijab, skaut, same shit. Det er bare et stk tøy. 

Anonymkode: 434fa...b88

Hva betyr KKK uniformen? Hva betyr nazi uniformen? Hva betyr hakkekorset? Hva betyr David-stjernen på klærne? 

Hijab er et politisk plagg som tvinges på muslimske kvinner i muslimske land. Det er fortsatt et politisk plagg også når det tvinges på små jentebarn i ikke-muslimske land.

Underlig hvor lite opplyste er folk som mener ''det er bare et stk tøy''. Det er et stk tøy, men det symboliserer og representerer noe vi her i Vesten tar sterk avstand fra. Såpass grunnleggende kunnskaper bør enhver ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du mistet poenget mitt i mitt svar til brukeren.

Jeg tror bildet er tatt bevisst for å provosere. Ser du jenta bakerst har hun ingen hijab. Dessuten går ikke jentene i Iran så voldsomt dekket kledd. De viser håret som f.eks i dette bildet:

Hvorfor disse jentene har kvalt seg selv synes jeg er merkelig. Dette ser man sjelden i dette landet. 

Iran-dress-code-girls-845x684.jpg

Anonymkode: 434fa...b88

Del gjerne med oss av din viten, som er så mye større enn organisasjonen My StealthyFreedom.

:ironi:

 

http://mystealthyfreedom.net/en/campaigns/items/3199/

It is only one minutes video of our only one minute freedom, we call all women around the world especially those who visit Iran to join us and say NO to compulsory hijab, We the women of Iran need a hijab deal. please share our message.

 

maintopimage.png.600x600_q85.png

 

In Iran women have to cover their hair in public according to the dress rule enforced after the Iranian Revolution in 1979. My Stealthy Freedom is an online social movement where Iranian women share photos of themselves without wearing the hijab. 
 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En hyggelig prat med moralpolitiet. http://eaworldview.com/2016/04/iran-daily-rouhani-criticizes-expansion-of-moral-police/

Image result for iran morality police

Se også:

http://mystealthyfreedom.net/en/blog/7/

Sitat

At the time of her arrest, she was wearing a coat and a type of scarf that government employees tend to wear. The stress of having worked for 9 hours all day and the edginess of having had a long day were all taking their toll on her. Typically, after a long workday, her face becomes so tired and sallow that she would not have the energy to think what would happen if her scarf slipped down and if the morality police arrested her. However, that day, she was detained by the Morality Police and she was placed in a van with 10-12 other unveiled or badly-veiled women destined for the military outpost....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Example skrev:

Det er påbudt for kvinner i Iran å gå med hijab på offentlig plass. Så vet du det.

Du har en merkelig tendens til å ikke lese det som blir skrevet. Jeg skrev at de ikke skjuler all håret, så vet du det. Ingen skrev at det ikke er påbudt å gå med hijab. 

Anonymkode: 434fa...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...