Gå til innhold

Hjelp - hunden min mister pelsen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en Leonberger på 3 år som har vært plaget av sykdom i sommer. Han ble bitt av en annen hund og fikk en infeksjon i huden - etter kur med antibiotika og kortison er han blitt friskmeldt for 2 mnd siden. Han ble også kastrert i samme tidsrom, først med en chip og senere "på ordentlig".

Nå 2 mnd etter at alt skulle vært bra har han plutselig mistet enorme mengder med pels. All underullen er borte og nå begynner det resterende også å bli løst. Jeg kan dra av ham store mengder hver eneste dag og hele han er ugjenkjennbar utseendemessig fordi pelsen er så tynn og annerledes. Det er liksom ikke noe igjen av den han var. Ellers er han i fin form, spiser og drikker normalt, går turer og virker glad.

Jeg tok kontakt med veterinær for å høre men de sa jeg kunne vente og se om det ble bedre først - problemet har vart i ca 3 uker. Er det noen andre her som har erfaringer med lignende?

Anonymkode: 9a729...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få han til en vetrinær som sjekker litt mer.Blodprøver og en diett.Mulig du kan teste Råforing - vom & hundemat.

De røyter noe inn i h.... i perioder.Men ikke alt av pels.

Kan du sette inn bilde?

Er hunden stresset? har den fått nytt for ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kårky skrev:

Få han til en vetrinær som sjekker litt mer.Blodprøver og en diett.Mulig du kan teste Råforing - vom & hundemat.

De røyter noe inn i h.... i perioder.Men ikke alt av pels.

Kan du sette inn bilde?

Er hunden stresset? har den fått nytt for ?

 

Takker så mye for svar. Jeg ringer veterinær igjen på mandag. Synes det er synd første jeg kontaktet bare avfeide det med å vente for det kan jo være tegn på at noe er galt og da er jo behandling bedre jo tidligere man kommer igang.

Han har røytet masse før, men dette er noe helt annet. Hele hunden har kun pistrete og tørr pels igjen - all underull er borte. Før var det nesten umulig å se huden hans f.eks pga mye pels - nå er det mulig over hele kroppen bare man letter litt på lokkene.

Har ikke bilde her og nå men kan se hva jeg får til

Han virker ikke stresset, er en veldig rolig og harmonisk hund. Han har heller ikke skiftet for den siste tiden.

 

 

 

Anonymkode: 9a729...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at kastrerte hannhunder får pelsforandringer og at de melder seg noen uker etter kastreringen. Men ut fra sykdomshistorien hans kan det jo være flere ting. Snakk med dyrlegen og hvis du føler at du ikke blir tatt på alvor, så oppsøker du en annen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Det er ikke uvanlig at kastrerte hannhunder får pelsforandringer og at de melder seg noen uker etter kastreringen. Men ut fra sykdomshistorien hans kan det jo være flere ting. Snakk med dyrlegen og hvis du føler at du ikke blir tatt på alvor, så oppsøker du en annen.

Takker :)

Kastreringen var det første jeg trodde det kunne være, men veterinæren sa at de aldri har hørt om hund som mister pelsen etter kastrering - at bivirkningen der heller er mer pels..?  Men ja, det er som du sier mye det kan være med tanke på at hunden har vært syk over en lengre periode i sommer. Tenker man skal ta signalene på alvor og ta en grundig sjekk av dette

Anonymkode: 9a729...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være kastreringen ja. Men ville uansett fått en vetrinær til å sjekke.

Hva forer du med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Kårky skrev:

Det kan være kastreringen ja. Men ville uansett fått en vetrinær til å sjekke.

Hva forer du med ?

Nå får han Labb etter anbefaling fra oppdretter. Har fått det hele veien.

Å miste så mye pels har endret adferden hans - før la han seg bestandig på det kjøligste stedene nå legger han seg i sofaen for å sove.. ringer veterinæren i morgen for å høre hva de tenker. Om jeg klapper hunden sitter jeg igjen med masse løse hår i hånda :/

Anonymkode: 9a729...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I farta ville jeg sagt : Gå over til vom og hundemat- råforing .

Og så håper jeg det ikke er noe mer alvorlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...