Gå til innhold

Ung ufør - Kan dette stemme?


Arabella

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da blir saken en litt annen. Da får hun barnetrygd for to barn og sikkert også noe barnetillegg. Hvorfor oppgir du ikke dette med en gang? Spørs og om hun får noe bidrag for barnet. 

Anonymkode: 89fe3...83b

Jeg siterte noe av det vedkommende skrev i innlegget sitt. Det falt meg virkelig ikke inn at eventuelle barn skulle komme med i beregningen av uførepensjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan stemme.

Jeg har sette flere utbetalinger fra unge uføre, de har utbetalt ca 20-23 000 i mnd..

Det blir nok ca 400 000 i året ja

Anonymkode: 47bb2...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung ufør betyr bare at arbeidsevnen ble nedsatt, og diagnose satt før fylte 25 år. Mulig hun har fått ung ufør nå i ettertid, og fått etterbetalt en del.

Anonymkode: e9d68...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei dette stemmer ikke. Jeg har ung ufør på aap og jeg hadde en inntekt på 400,000 før jeg fikk en skade som sendte meg ut av arbeidslivet. Jeg har LANGT under 400,000 nå for å si det slik 🙄 Gleder meg til den dagen jeg er tilbake i jobb!

Anonymkode: 4ee1c...0c7

Ung ufør + aap er noe ganske annet enn ung ufør + ufør da. Aap beregnes vel av 66% av inntektsgrunnlaget ditt eller noe.

Anonymkode: e9d68...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mye og går hjemme?? Folk i full jobb har ikke så mye engang. Urettferdig verden. Bli ufør bli rik. Jobb fullt bli fattig. Sykt.

Anonymkode: f2206...a13

Som en skrev ovenfor: Hvorfor tar du og andre og adopterer slike påstander med en gang.  Slutter aldri å forbause meg over at så fort noen skriver et eller annet så blir det tatt som en sannhet.

Nei, dette er bare tull, hun får nok ikke dobbelt så mye, virkeligheten ramler nok over denne unge uføre når utbetalingene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hun tør skrive det åpent i sosiale medier. De som jobber fullt og får mindre kan jo bli provosert. Det SKAL lønne seg å jobbe! Kjenner andre unge på avklaringspenger som har over 350000 året inkl barnetrygder ect. Det er provoserende når f.eks assistenter eller frisører får maks 280 000 året i full stilling. Det må aldri lønne seg å gå hjemme.

Anonymkode: f2206...a13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan stemme.

Jeg har sette flere utbetalinger fra unge uføre, de har utbetalt ca 20-23 000 i mnd..

Det blir nok ca 400 000 i året ja

Anonymkode: 47bb2...db1

Eller rundt 16.000, da, som de reelt får ;) 

Anonymkode: ef497...f81

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Arabella skrev:

Jeg leser på facebook at en perifer bekjent av meg har fått innvilget "ung ufør" med 95 prosent. Hun har aldri hatt fast, ordinært arbeid, bare mer forefallende.

Sitat: Jeg har fått innvilget 95% Ung Ufør, og det tilsvarer en årsinntekt på nesten det dobbelte av det jeg har nå! Fra 255 tusen til 416 tusen! Da går jeg fra under fattigdomsgrensa til over! :D Jeg beholder også stillingen i X - så dette er himmelrike for oss!

Jeg vet ikke noe om "ung ufør"-satser, men kan dette stemme? Damen er 38 år. For å komme dem i forkjøpet (og slike er det mange av på KG) som mener jeg er misunnelig, så nei. Det er jeg ikke.

 

Det er ikke mulig. Sakset fra NAV:

 

"Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi. Det er kun årlig inntekt opptil 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) som tas med i beregningen av uføretrygden."

Anonymkode: 68750...ada

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig hun tør skrive det åpent i sosiale medier. De som jobber fullt og får mindre kan jo bli provosert. Det SKAL lønne seg å jobbe! Kjenner andre unge på avklaringspenger som har over 350000 året inkl barnetrygder ect. Det er provoserende når f.eks assistenter eller frisører får maks 280 000 året i full stilling. Det må aldri lønne seg å gå hjemme.

Anonymkode: f2206...a13

Hvorfor skal de bli provosert fordi en som har blitt ufør som ung? Er det virkelig noe å være sjalu over? Blir du sjalu over slikt må du seriøst ta en runde med deg selv, og håpe du selv aldri blir syk... Forøvrig så er nok hennes beregning ganske feil, så summen stemmer nok ikke. Tror maks summen er 360 000, men jeg kan ta feil her.

Anonymkode: 5c2bb...366

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare mangle, 420.000 i året synes jeg at er en helt ok sum mennesker som er ufør allerede fra ung alder bør ha. Dem skal ikke gå i tap fordi om dem er ute av stand til å arbeide og 420.000 er nå en ganske så normal inntekt, husk også på at de uføre aldri har sjansen til å tjene godt heller og vil ligge på et slikt nivå kanskje resten av sitt yrkesaktive liv - vi andre har derimot muligheten til å tjene godt ut over de 420.000 dem får og har således muligheter dem ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, made4u skrev:

Skulle bare mangle, 420.000 i året synes jeg at er en helt ok sum mennesker som er ufør allerede fra ung alder bør ha. Dem skal ikke gå i tap fordi om dem er ute av stand til å arbeide og 420.000 er nå en ganske så normal inntekt, husk også på at de uføre aldri har sjansen til å tjene godt heller og vil ligge på et slikt nivå kanskje resten av sitt yrkesaktive liv - vi andre har derimot muligheten til å tjene godt ut over de 420.000 dem får og har således muligheter dem ikke har.

Du har helt rett. Når jeg tenker meg om så kan det hende at unge uføre får litt mer enn maks grensen, men jeg er ganske usikker altså.

Anonymkode: 5c2bb...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett. Når jeg tenker meg om så kan det hende at unge uføre får litt mer enn maks grensen, men jeg er ganske usikker altså.

Anonymkode: 5c2bb...366

Hvilken maksgrense? Samboer har aldri jobbet og får ung ufør. ca 15 000 etter skatt i måneden, husker ikke årsbeløpet. Men det er ikke 400 000 for å si det sånn ;)

Anonymkode: 72fd1...192

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mye og går hjemme?? Folk i full jobb har ikke så mye engang. Urettferdig verden. Bli ufør bli rik. Jobb fullt bli fattig. Sykt.

Anonymkode: f2206...a13

:scorpis:

Anonymkode: a53d0...b18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan stemme.

Jeg har sette flere utbetalinger fra unge uføre, de har utbetalt ca 20-23 000 i mnd..

Det blir nok ca 400 000 i året ja

Anonymkode: 47bb2...db1

Det stemmer ikke. Er ung uføre og det er ikke det vi får utbetalt. Ung uføre har en fast sats

Anonymkode: a53d0...b18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken maksgrense? Samboer har aldri jobbet og får ung ufør. ca 15 000 etter skatt i måneden, husker ikke årsbeløpet. Men det er ikke 400 000 for å si det sånn ;)

Anonymkode: 72fd1...192

Om man har jobbet 1+ år med høy inntekt før man ble ung ufør selvsagt, så tror jeg at maks inntekten man kan få er rundt 360 000 for vanlige uføre, 66% av tidligere inntekt. Er man ung ufør kan det hende at de får litt mer. Det er noe spesielt å skrive slikt på facebook da.

Anonymkode: 5c2bb...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, made4u skrev:

. Dem skal ikke gå i tap fordi om dem er ute av stand til å arbeide 

Skjønner virkelig ikke det "gå i tap" argumentet. Hvordan kan må gå i tap når man FÅR penger rett i lomma uten å gjøre noe? Det faller på sin egen urimelighet. 

Anonymkode: 04bf1...c89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønner virkelig ikke det "gå i tap" argumentet. Hvordan kan må gå i tap når man FÅR penger rett i lomma uten å gjøre noe? Det faller på sin egen urimelighet. 

Anonymkode: 04bf1...c89

Fordi man ikke er i stand til å jobbe? Fordi man ble syk som veldig ung? Hva skal man gjøre som syk da, leve på gata? Vi har en velferdsstat, og godt er det. Nå får du gå å ta deg ei pære.

Anonymkode: 5c2bb...366

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner virkelig ikke det "gå i tap" argumentet. Hvordan kan må gå i tap når man FÅR penger rett i lomma uten å gjøre noe? Det faller på sin egen urimelighet. 

Anonymkode: 04bf1...c89

Seriøst? Tapt arbeidsinntekt på grunn av manglende arbeidsevne

Anonymkode: fd465...e47

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...