Gå til innhold

Ung ufør - Kan dette stemme?


Arabella

Anbefalte innlegg

Jeg leser på facebook at en perifer bekjent av meg har fått innvilget "ung ufør" med 95 prosent. Hun har aldri hatt fast, ordinært arbeid, bare mer forefallende.

Sitat: Jeg har fått innvilget 95% Ung Ufør, og det tilsvarer en årsinntekt på nesten det dobbelte av det jeg har nå! Fra 255 tusen til 416 tusen! Da går jeg fra under fattigdomsgrensa til over! :D Jeg beholder også stillingen i X - så dette er himmelrike for oss!

Jeg vet ikke noe om "ung ufør"-satser, men kan dette stemme? Damen er 38 år. For å komme dem i forkjøpet (og slike er det mange av på KG) som mener jeg er misunnelig, så nei. Det er jeg ikke.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm...så all kritikk om at den blå regjeringen er en fare for uføretrygdede og de svake i samfunnet er altså ikke særlig reell? Jeg er ufaglært i et tungt fysisk yrke(som jeg trives i ) og tjener vel rundt 420 000 i året.

Ja, jeg vil heller være fattig og i arbeid enn å være syk. Er ikke misunnelig.

Anonymkode: 85e2d...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg leser på facebook at en perifer bekjent av meg har fått innvilget "ung ufør" med 95 prosent. Hun har aldri hatt fast, ordinært arbeid, bare mer forefallende.

Sitat: Jeg har fått innvilget 95% Ung Ufør, og det tilsvarer en årsinntekt på nesten det dobbelte av det jeg har nå! Fra 255 tusen til 416 tusen! Da går jeg fra under fattigdomsgrensa til over! :D Jeg beholder også stillingen i X - så dette er himmelrike for oss!

Jeg vet ikke noe om "ung ufør"-satser, men kan dette stemme? Damen er 38 år. For å komme dem i forkjøpet (og slike er det mange av på KG) som mener jeg er misunnelig, så nei. Det er jeg ikke.

 

Selvsagt stemmer ikke det. 

Anonymkode: 1ca04...190

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
9 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg leser på facebook at en perifer bekjent av meg har fått innvilget "ung ufør" med 95 prosent. Hun har aldri hatt fast, ordinært arbeid, bare mer forefallende.

Sitat: Jeg har fått innvilget 95% Ung Ufør, og det tilsvarer en årsinntekt på nesten det dobbelte av det jeg har nå! Fra 255 tusen til 416 tusen! Da går jeg fra under fattigdomsgrensa til over! :D Jeg beholder også stillingen i X - så dette er himmelrike for oss!

Jeg vet ikke noe om "ung ufør"-satser, men kan dette stemme? Damen er 38 år. For å komme dem i forkjøpet (og slike er det mange av på KG) som mener jeg er misunnelig, så nei. Det er jeg ikke.

 

Spørs om ikke hun skal få seg en solid overraskelse når virkelighetens utbetaling åpenbarer seg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, chisandra skrev:

Spørs om ikke hun skal få seg en solid overraskelse når virkelighetens utbetaling åpenbarer seg. :ler:

Er et noe å le av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sly skrev:

Er et noe å le av?

At noen tror at de skal få over 400.000 i uføretrygd uten å egentlig ha jobbet noe særlig er jo latterlig, da. :)

Anonymkode: 1ca04...190

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Dersom hun er gift/samboer skulle hun hatt 2.66 * 92 576 (1G) = 246 252 kr. Dette er vel gitt 100% ufør. Er hun enslig blir det 2.91 istedet for 2.66. Så jeg aner ikke hvor hun får tallene sine fra.

Endret av Herr Heftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-ufør--348909

Hadde du googlet deg frem slik jeg nå har gjort, så ser du av lenken over at uføretrygd med unguførtillegg utgjør 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp. Grunnbeløpet er pr. I dag kr. 92. 576. 

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Grunnbelopet+i+folketrygden

Tar du da og ganger 2,91 med 92 576 =  269 396,16.

Innvilges kun 95 % uføretrygd (høyst uvanlig % andel)  så må beløpet over reduseres med 5 %. 

Men har mennesket tjent opp pensjon fra privat eller offentlig pensjonskasse så får hun nødvendigvis pensjon også derifra. 

Anonymkode: 89fe3...83b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo heilt feil ut. Jeg er voksen og går på AAP og har under 300 000 i året. Jeg har jobbet mer enn 25 år + og hadde god inntekt før jeg ble syk. At ung ufør uten noen opptjent fra før får så mye kan bare ikke være korrekt 

Anonymkode: 9ec0d...a5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Dersom hun er gift/samboer skulle hun hatt 2.66 * 92 576 (1G) = 246 252 kr. Dette er vel gitt 100% ufør. Er hun enslig blir det 2.91 istedet for 2.66. Så jeg aner ikke hvor hun får tallene sine fra.

Hun er enslig med et barn på syv år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hmm...så all kritikk om at den blå regjeringen er en fare for uføretrygdede og de svake i samfunnet er altså ikke særlig reell? Jeg er ufaglært i et tungt fysisk yrke(som jeg trives i ) og tjener vel rundt 420 000 i året.

Ja, jeg vil heller være fattig og i arbeid enn å være syk. Er ikke misunnelig.

Anonymkode: 85e2d...907

Hvorfor tar du og andre og adopterer slike påstander med en gang.  Slutter aldri å forbause meg over at så fort noen skriver et eller annet så blir det tatt som en sannhet.

Nei, dette er bare tull, hun får nok ikke dobbelt så mye, virkeligheten ramler nok over denne unge uføre når utbetalingene kommer.

Anonymkode: 943cd...1cc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel. Jeg har uføretrygd på max. Dvs 366600 i året. I tillegg jobber jeg opptil de 36000 man kan tjene før det blir trekk i trygden. Dette blir tilsammen 402600. Jeg jobber 4-5 timer i uken.

Jeg klarer meg veldig fint på 402600 i året

Jeg vet ikke hva en ung ufør kan ha

Anonymkode: e8dde...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer nok ikke. Og problemet med uføretrygd, er jo ikke de som får utbetalt maks. Det er de som får utbetalt minimum. Jeg har selv 180 000 kr i året, og er alene med 2 barn. Hvordan skal man overleve på det?

Anonymkode: 954cb...366

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Arabella skrev:

Hun er enslig med et barn på syv år.

Da blir saken en litt annen. Da får hun barnetrygd for to barn og sikkert også noe barnetillegg. Hvorfor oppgir du ikke dette med en gang? Spørs og om hun får noe bidrag for barnet. 

Anonymkode: 89fe3...83b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye og går hjemme?? Folk i full jobb har ikke så mye engang. Urettferdig verden. Bli ufør bli rik. Jobb fullt bli fattig. Sykt.

Anonymkode: f2206...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette stemmer ikke. Jeg har ung ufør på aap og jeg hadde en inntekt på 400,000 før jeg fikk en skade som sendte meg ut av arbeidslivet. Jeg har LANGT under 400,000 nå for å si det slik 🙄 Gleder meg til den dagen jeg er tilbake i jobb!

Anonymkode: 4ee1c...0c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hvor mye hun hadde i inntekt før hun ble ufør. Altså året som er satt for ung ufør. Dette kan være noen år tilbake.

Anonymkode: 46ec2...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...