Gå til innhold

Lov til å si nei, når man allerede har sagt ja?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sagt ja til å jobbe en lørdag for noen andre på jobb, men nå har det dukket opp noe som kommet i veien. Er det da galt av meg å si at jeg ikke kan jobbe den dagen alikevell? Føler meg litt slem når jeg har sagt ja, og nå sier at det ikke går.

Anonymkode: 0d0f6...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har sagt ja til å jobbe, så blir det da opp til deg å skaffe noen andre som kan ta vakta. Sånn fungerer det i alle fall der jeg jobber.

Anonymkode: 655da...5c8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare meg og h*n andre som jobber der. Pleier å ha annenhver lørdag. Den lørdagen er egentlig min fri dag. 

Er det da dumt å si det ikke går alikevell?

Anonymkode: 0d0f6...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Ja, det er dumt og galt å si at det ikke går allikevel hvis det er lørdagen i morgen det er snakk om.

Hen føler seg nok litt snytt over at du ombestemmer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da synes jeg det er dumt.
Du kan selvfølgelig snakke med personen du jobber med, og forklare situasjonen, men synes du skal legge vekt på at siden du allerede har sagt ja, så skjønner du godt hvis h*n da allerede har lagt andre planer, og ikke kan slippe unna.

Anonymkode: 655da...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wanda Maximoff
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det da galt av meg å si at jeg ikke kan jobbe den dagen alikevell?

Anonymkode: 0d0f6...b25

Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har byttet med noen andre så vil det være veldig uetisk å kansellere det. Vedk kan ha lagd planer, kjøpt billetter osv. 

Samtidig så er det avhengig av hvorfor du plutselig ikke kan. Er det fordi du plutselig er invitert på en fest, og ikke har lyst, eller om du vil følge din syke mor til sykehus (dette er eksempler), og ikke kan, så er det to forskjellige ting. Den første er helt No No, den andre mer forståelig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at den andre spurte om dette fordi vedkommende ønsket å gjøre / være med på noe spesielt som skjer den dagen. Når du da sa ja, så ble planene spikret. Man bytter jo ikke arbeidshelg for å sitte hjemme i sofaen og se Stjernekamp heller. 

Så om du plutselig sier at du ikke kan likevel så kan det hende vedkommende taper penger, ikke fått vært med på reunion, ikke kunne delta i bryllup/barnedåp/whatever. Med mindre du har en særdeles vektig grunn for å gjøre det (og nei, se boksing, party, whatever er ikke vektig grunn) så er det rett og slett råttent og egoistisk, og du kan regne med særdeles dårlig stemning på jobb en stund og null forståelse om du selv trenger å bytte en gang i fremtiden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når du har sagt ja til dette er det ditt ansvar å få byttet vakten. Det kommer nok også vedkommende du byttet med til å si dersom du skulle være så frekk å gå tilbake fra det du har sagt. 

Anonymkode: e8bf3...1dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sagt ja til å jobbe en lørdag for noen andre på jobb, men nå har det dukket opp noe som kommet i veien. Er det da galt av meg å si at jeg ikke kan jobbe den dagen alikevell? Føler meg litt slem når jeg har sagt ja, og nå sier at det ikke går.

Anonymkode: 0d0f6...b25

Ja det er galt. Det som dukket opp får heller utsettes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg spurte noen om å bytte og de sa ja, for så å komme senere å si at de ikke kunne bytte alikevel, da hadde jeg blitt sur!

Når du sa ja til å bytte, så ble det inngått en avtale som du ikke bare kan gå fra fordi du ombestemte seg. Man spør jo folk om å bytte av en grunn, og vedkommende du byttet med har nå antakelig planer (og gjerne også utgifter) knyttet til dette.

Nå varierer det jo hvilke regler arbeidsplassene har på dette, men jeg synes det er dårlig gjort å trekke seg når man først har sagt ja og andre har planlagt ut fra det! 

Jeg tenker jo at her spørs det litt hva din grunn er til at du ikke vil jobbe likevel og hva som var den andres grunn til å spørre om byttingen. Du kan jo spørre om dere kan bytte tilbake, men hvis ikke vedkommende synes det er greit, så bør du stille opp med mindre du har en ekstremt god grunn.

Du bør hvertfall huske, særlig når dere bare er to som jobber der, at det kan jo komme en dag hvor DU trenger å bytte. Jeg hadde hvertfall ikke sagt ja til å bytte med noen som oppfører seg slik og ikke kan holde en avtale.

 

Anonymkode: a4276...ab5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...