Gå til innhold

Noe "sprekker" i muskel under trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ved to anledninger de siste månedene opplevd dette jeg skal beskrive nå. Første gang (ca en måned siden) var på tredje serien på tung beinpress, andre gang på tredje serien forholdsvis tung knebøy. Det som skjer, er at jeg midt under et løft føler et lite knepp i en muskelgruppe i låret, som om noe liksom sprekker. På beinpressen var det foran på høyre lår, på knebøyen på siden av venstre lår. Etter kneppet får jeg en helt konkret følelse av væske som siver utover et knyttnevestort område hvor kneppet kom. Det er en kjemperar følelse! Det føles virkelig fullstendig som om treningstightsen skal være søkkvåt i det jeg tar på den, men det er den jo altså ikke. Første gang det skjedde, så løp jeg til toalettet for å sjekke om jeg kunne se noen merker, men jeg kunne ikke se noe, og hadde i grunn ikke noe mer ubehag. Jeg fortsatte dermed treningsøkten som normalt. Andre gangen ble jeg ganske øm i muskulaturen i området rundt der det føltes som om noe sprakk, så det ble ikke mer bentrening på meg da. Denne siste gangen var i går, og jeg kjenner meg forsatt litt svakt øm i området, men ingen smerter.

Noen som har vært borti noe liknende eller vet hva det kan være? Dersom det ikke er et godt tegn i en eller annen retning (tviler), så vil jeg jo helst gjøre mitt for å unngå at de skjer igjen.

Anonymkode: 5bb0e...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du trener styrke så vil du få små avrivninger i musklene. Og så blir du stiv når musklene begynner å reparere seg selv og gjøre seg selv større for å tåle slike belastninger. Det høres ut som du får litt for stor avrivning i musklene enn normalt. Har du vondt i ettertid? Mer støl enn vanlig?

Anonymkode: 59ae0...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du trener styrke så vil du få små avrivninger i musklene. Og så blir du stiv når musklene begynner å reparere seg selv og gjøre seg selv større for å tåle slike belastninger. Det høres ut som du får litt for stor avrivning i musklene enn normalt. Har du vondt i ettertid? Mer støl enn vanlig?

Anonymkode: 59ae0...475

Takk for svar!

Det forklarer gjerne stølheten og vondtene jeg går rundt med i skuldre, armer og rygg akkurat nå. :-)

Men når det gjelder disse to "punkteringene", som jeg er fristet til å kalle episodene, så var jeg litt øm i muskelen ca 12-14 timer etter den siste gangen, men kjente ingenting den første. Ville man følt det som om væske siver ut når det du beskriver skjer? Er dette noe som i så fall kan være "genetisk" for meg, eller skjer det kun av og til?

 

Mvh, TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...