Gå til innhold

.


Eigladjente

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lærere har taushetsplikt. Om læreren snakker om dette med deg, bør både læreren og du bidra til at det skjer diskret.

Men læreren vil jo i klasserommet kanskje gi deg ekstra oppmerksomhet, fordi du trenger det og har behov for mer hjelp enn andre elever. Dette er ikke brudd på taushetsplikten, men kan jo føre til at andre elever gjetter seg til at du strever med faget. 

Du bør jo også for din egen del prøve å sitte og jobbe sammen med noen som er (litt) bedre enn deg, det kan være en god måte å jobbe på. De du jobber sammen med vil jo også få et inntrykk av nivået ditt. Samtidig må du kanskje bruke mer tid på faget.

 

Det er jo viktig å huske på at hensikten med å gå på skole er jo at man ikke kan, men ønsker å lære. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Læreren har selvsagt taushetsplikt når det gjelder det faglige, med unntak av ovenfor dine foreldre. Du bør kunne forvente at læreren er diskret, om du velger å ta det opp med vedkommende. Likevel blir det gjerne lett å se i et klasserom hvem som får hjelp, man spør ofte hverandre om resultater på prøver etc. Prøv å tenke at det faktisk er ok å ikke være god i alle fag, og at det er mange som sliter med matematikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stan skrev:

Lærere har taushetsplikt. Om læreren snakker om dette med deg, bør både læreren og du bidra til at det skjer diskret.

Men læreren vil jo i klasserommet kanskje gi deg ekstra oppmerksomhet, fordi du trenger det og har behov for mer hjelp enn andre elever. Dette er ikke brudd på taushetsplikten, men kan jo føre til at andre elever gjetter seg til at du strever med faget. 

Du bør jo også for din egen del prøve å sitte og jobbe sammen med noen som er (litt) bedre enn deg, det kan være en god måte å jobbe på. De du jobber sammen med vil jo også få et inntrykk av nivået ditt. Samtidig må du kanskje bruke mer tid på faget.

 

Det er jo viktig å huske på at hensikten med å gå på skole er jo at man ikke kan, men ønsker å lære. 

Ja helt sant :) Tusen takk for svar. Jeg blir så glad for alle svar jeg får når jeg lurer på noe her inne på KG. Ja, jeg jobber veldig mye med matte, men sliter dessverre uansett med faget :( Ønsker derfor og snakke med læreren om dette, slik at vi sammen kan komme frem til best mulig måter for meg å lære meg pensumet. Ønsker veldig sterkt og få det til, så :) God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eigladjente skrev:

Ja helt sant :) Tusen takk for svar. Jeg blir så glad for alle svar jeg får når jeg lurer på noe her inne på KG. Ja, jeg jobber veldig mye med matte, men sliter dessverre uansett med faget :( Ønsker derfor og snakke med læreren om dette, slik at vi sammen kan komme frem til best mulig måter for meg å lære meg pensumet. Ønsker veldig sterkt og få det til, så :) God helg!

Be om en fagsamtale.

Bli f.eks. igjen etter en time. Ikke forvent at læreren kan gi deg et tryllesvar, men start en dialog med læreren om hva som trengs. Det er ofte ikke en ting, men en rekke med små, i tillegg til å bruke tid på faget.

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lærer på ungdomsskolen, som sa (foran alle de andre elevene) at jeg hadde vært syk noen dager - foran heile klassen. Jeg hadde vært veldig forkjølet, og hadde ikke hatt skole-bøkene mine hjemme akkurat de dagene, så jeg hadde ikke fått gjort matte-leksene mine til den ene skoletimen. Det var også en god del andre elever i klassen min, som heller ikke hadde gjort leksene sine til akkurat den timen. Men deres grunn, var nok stort sett at de ikke gadd å gjøre alle leksene sine heile tiden.

Så læreren ble nok ganske irritert over at det var så mange elever, som ikke hadde giddet å gjøre de matte-leksene sine. Så han sa høyt foran heile klassen at den eneste gyldige grunnen til å ikke gjøre matte-leksene sine, er å være syk akkurat som det jeg hadde vært.....

Så dermed fikk jo heile klassen høre hvorfor jeg hadde vært borte noen dager. Dette var kanskje ikke så fryktelig ille i seg selv. Jeg hadde jo bare vært forkjølet. Men den matte-læreren kunne uansett ha holdt seg for godt til å si dette høyt foran alle og enhver...

Anonymkode: d41fa...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en lærer på ungdomsskolen, som sa (foran alle de andre elevene) at jeg hadde vært syk noen dager - foran heile klassen. Jeg hadde vært veldig forkjølet, og hadde ikke hatt skole-bøkene mine hjemme akkurat de dagene, så jeg hadde ikke fått gjort matte-leksene mine til den ene skoletimen. Det var også en god del andre elever i klassen min, som heller ikke hadde gjort leksene sine til akkurat den timen. Men deres grunn, var nok stort sett at de ikke gadd å gjøre alle leksene sine heile tiden.

Så læreren ble nok ganske irritert over at det var så mange elever, som ikke hadde giddet å gjøre de matte-leksene sine. Så han sa høyt foran heile klassen at den eneste gyldige grunnen til å ikke gjøre matte-leksene sine, er å være syk akkurat som det jeg hadde vært.....

Så dermed fikk jo heile klassen høre hvorfor jeg hadde vært borte noen dager. Dette var kanskje ikke så fryktelig ille i seg selv. Jeg hadde jo bare vært forkjølet. Men den matte-læreren kunne uansett ha holdt seg for godt til å si dette høyt foran alle og enhver...

Anonymkode: d41fa...788

Off.. Så kjedelig. Ikke noe kjekt når en lærer sier noe sånn høyt i klassen. De andre elevene trenger ikke og vite hvorfor en annen elev har vært borte fra skolen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, læreren har taushetsplikt. Merk likevel at det er mange lærere som ikke ser behovet ditt om å holde det lavt med mindre du er tydelig på nettopp dette. Fortell at du ikke ønsker at andre medelever skal ha kjennskap til dette. 

Jeg synes forresten det er fint at du selv tar initiativ til en samtale om dette med lærer. :) 

Anonymkode: 2e445...562

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært bedre om du var åpen om det i klassen selv, slik at du kan be de andre om hjelp uten å være redd for at de skal "avsløre" deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Hadde det ikke vært bedre om du var åpen om det i klassen selv, slik at du kan be de andre om hjelp uten å være redd for at de skal "avsløre" deg?

Jeg ønsker ikke og si noe om dette til den klassen jeg går i. Men om de legger merke til noe, så er det heller ingen verdens undergang og går fint. Men at jeg selv skal si noe, nei det vil jeg ikke :) Men takk for forslaget. Jeg skjønner tanken din, så det var et fint forslag :)

Endret av Eigladjente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...