Gå til innhold

er det normalt å bli innlagt? Psykologen min sier at den beste behandlingen er innlegelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette kan ingen svare deg bedre på enn behandleren din. Hun kjenner deg, situasjonen din, og mener tydeligvis at du bør innlegges. Lytt til henne. 

Anonymkode: 044d9...c98

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig :) og er det denne behandlingen du behøver, så lytt til henne! På psykiatrisk er det som regel de aller beste behandlerne i kommunen. Se på det som at du får den beste behandlingen som er å oppdrive. Når du reiser inn frivillig, så kan du også forlate når du ønsker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier du jo ingenting om hva din problematikk er og hvor det er snakk om innleggelse så det er egentlig kava umulig å gi en ordentlig svar uten den basic infoen.

Anonymkode: aba55...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangr har god nytte av en innleggelse over tid. Men det kommer ann på problemstillingen DIN. Og hvor du blir lagt inn, samt spesialiteten på stedet. Men det som er viktig er at du er motivert, ønsker hjelp og går inn 130% for å jobbe med problemet/problemene dine. Blir du lagt inn uten at du er 130% motivert og velger å jobbe beinhardt så er vitsen liten. Det er intensivt og råtøft og vanskelig og tungt å være innlagt under behandling. Men når det er så intensivt så trenger du ikke nødvendigvis like lang behandling som poliklinisk. Samtat personalet hele tiden kan følge med på deg og se utvikling, forværring, bedring eller andre endringer med deg. Og du har hele tiden noen å kontakte for å snakke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle ønske jeg hadde penger til å dra på rekreasjon ved institutt for sjelesorg i Vikersund, for eksempel. Det er veldig likt en innleggelse på dps, det er bare det at man slipper journal og innsyn (lovlig/ulovlig - sånn tomato - tomato greie). Faste rutiner, samtaler om ønskelig, kontakt med andre mennesker. Man kan jo ikke være veldig dårlig for å være der, og det er absolutt ingen som blir innlagt uten en (jhævhliiig) god grunn. Det ligner bare, og er gode alternativ før man kommer så langt som at sykehus blir alternativet.

Anonymkode: ddbd2...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver inn her en gang til fordi mitt innlegg ble slettet da jeg har sitert noe som har blitt ansett som helseskadelig råd.

Det var en person som i sitt innlegg antydet at en innleggelse ikke inneholder behandling, noe som i og for seg kan være riktig, det kommer an på hva man tenker er behandling. En innleggelse er jo en "oppbevaring" over kortere tid (jeg fokuserer på dette fordi langtidsinnleggelser er sjeldne nå og mest sannsynlig kommer til å være saga blott om ikke så altfor lenge). Poenget med mitt svar til vedkommende er at en innleggelse hvor det er fokus på rutiner, som mat og søvn er behandling. Og kontakt med andre mennesker. Uansett hvilken psykisk diagnose som skulle ligge til grunn, er slike ting som å få en viss kontroll over hverdagslige aktiviteter "selvivaretakelse" av det gode. Man trenger søvn, mat, kontakt med andre - uansett. Jeg skrev også noe om at enkelte miljøarbeidere kan overdrive syn på egen kompetanse når det gjelder det å "behandle psykiske lidelser", man får ikke endret personlighetsstruktur, familierelasjoner, barndomstraumer etc over noen dager bare fordi man mener man er flink til det. Slike ting kan oppleves støtende for den som er under behandling. Jeg mener uansett at det er til det gode, og hvis psykologen mener det er riktig - så skal jeg love deg at det er riktig. Det er så mange mennesker som ikke får den behandlingen som du er tilbudt, som det går skikkelig dårlig med (for å si det mildt), si ja takk og se hvordan det går :)

Anonymkode: ddbd2...89d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver inn her en gang til fordi mitt innlegg ble slettet da jeg har sitert noe som har blitt ansett som helseskadelig råd.

Det var en person som i sitt innlegg antydet at en innleggelse ikke inneholder behandling, noe som i og for seg kan være riktig, det kommer an på hva man tenker er behandling. En innleggelse er jo en "oppbevaring" over kortere tid (jeg fokuserer på dette fordi langtidsinnleggelser er sjeldne nå og mest sannsynlig kommer til å være saga blott om ikke så altfor lenge). Poenget med mitt svar til vedkommende er at en innleggelse hvor det er fokus på rutiner, som mat og søvn er behandling. Og kontakt med andre mennesker. Uansett hvilken psykisk diagnose som skulle ligge til grunn, er slike ting som å få en viss kontroll over hverdagslige aktiviteter "selvivaretakelse" av det gode. Man trenger søvn, mat, kontakt med andre - uansett. Jeg skrev også noe om at enkelte miljøarbeidere kan overdrive syn på egen kompetanse når det gjelder det å "behandle psykiske lidelser", man får ikke endret personlighetsstruktur, familierelasjoner, barndomstraumer etc over noen dager bare fordi man mener man er flink til det. Slike ting kan oppleves støtende for den som er under behandling. Jeg mener uansett at det er til det gode, og hvis psykologen mener det er riktig - så skal jeg love deg at det er riktig. Det er så mange mennesker som ikke får den behandlingen som du er tilbudt, som det går skikkelig dårlig med (for å si det mildt), si ja takk og se hvordan det går :)

Anonymkode: ddbd2...89d

Støtter denne :) Kanskje ikke så mye behandlig i form av timer med psykolog men det hjelper! Noen har kurs for de innlagte om feks hvordan vi tenker eller andre ting som hobbytimer hvor man er kreativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom behandleren din mener at det er det beste burde du gjøre det. Prøv det du kan, de vet gjerne best. Lykke til og håper du får det bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på deg og din situasjon. Mange vil vel ha nytte av en innleggelsen,men om det er det beste for deg kan vel egentlig bare din behandler svare på.

Jeg kunne godt tenkt meg å ha blitt innlagt på Modum bad,men vet ikke hvor enkelt det er. Tror det hadde vært bra. Å kun fokusere på å jobbe med mine problemer i stedenfor sånn som det er nå hvor jeg bare har gått i terapi en gang annenhver uke. Det går ganske treigt fremover da.

Anonymkode: 2ba13...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innlagt på avdelinger direkte under sykehuset hvor det virkelig har vært terapi og et godt opplegg. Disse innleggelsene har hjulpet meg, men de har vært tøffe og har varde i 3 mnd. Jeg har også vært innlagt i 2 uker på DPS hvor det ikke er annet enn oppbevaring, mulighet til pause fra hverdagen, ha mennesker rundt seg og daglige rutiner. Disse har ikke hjulpet meg.

 

Hva som hjelper deg er det kun du og psykologen som kan komme frem til. Jeg ønsker deg lykke til på veien! :klem:

 

PS: Om det er normalt - jo, om man sliter sterkt psykisk, er det ofte at innleggelse behøves :)

Anonymkode: f948d...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...