Gå til innhold

Definer hva feminisme betyr for deg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler om frihet, likestilling og rettferdighet for begge kjønn. Selve ordet feminisme kommer opprinnelig av det latinske ordet feminia, som betyr kvinne.

Anonymkode: 3fe53...ce8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er feminisme frihet til å være meg, selv om jeg er kvinne. Når folk sier de er imot feminisme så blir jeg skeptisk. Er de imot at kvinner også skal få utdanne seg, jobbe, generelt leve et likeverdig liv som menn? 

Men idag er jo ordet blitt vridd. Litt som ordet "rasisme", som ikke har noe med "rase" å gjøre lenger. Så man vet jo ikke hva folk mener når de sier de er imot feminisme. 

Anonymkode: 3fe53...ce8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes katalogiseringen av feminisme som en ideologisk, politisk og sosial bevegelse eller tankesett er underordnet. Det samme er den leksikalske betydningen av ordet.

Det som betyr noe er feminismens mål og nytte for et samfunn.

Feminisme for meg er verktøyet for å gjøre kjønn irrelevant som faktor ved det menneskelige potensial.

Hudfarge er også en irrelevant faktor ved det menneskelige potensial. Og vi har i dag i stor grad kvittet oss med forskjellsbehandlingen basert på hudfarge. Nå er tiden kommet for å gjøre det samme med kjønn.

 

 

 

Anonymkode: 8a6e2...53b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er feminisme det å verdsette seg selv som kvinne. Og å kreve å bli behandlet på lik linje som enhver mann (økonomisk og sosialt), og at jeg på ingen måte er mindre verdt eller dårligere på noen måte enn typen min fordi jeg er født med en vagina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis er feminismen ofte en måte å se verden på, et sett med briller, eller en tvangstrøye om du vil. Dette kommer gjerne til uttrykk ved at alt skal problematiseres, og der resten av oss har kommet langt nok til at vi ikke mener kjønn er så viktig, er feminister gjerne veldig raske til å fokusere på kjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror veldig mange folk missforstår hva feminisme er. De tror det er kun det kvinnegruppa Ottar står for. 

For meg betyr feminisme å hylle kjønnsforskjeller. Damer og menn har forskjellige egenskaper og med dette så utfyller vi hverandre helt perfekt. Og vi er også like mye verdt. Om vi går sammen og bruker våre egenskaper til det maksimale sammen, er vi uovervinnelige. Om vi samarbeider på likt nivå, så kan vi oppnå store mål. Fordi vi sammen fyller alle egenskaper som trengs. 

Daglig blir kvinner undertrykt pga deres kjønn. Heldigvis er vi mer åpne i Norge og feminismen har båret frukter. Men det er fortsatt en del menn som ser ned på damer og har lite respekt for kvinners kunnskaper og egenskaper. Min teori er at de er redde for damer og redde for at vi skal ta makta fra de. Men som feminist er man ikke ute etter å overta makta, men å fordele makta. Maktbalanse er jo det vi ikke ønsker mer av. 

Anonymkode: dc0af...708

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror veldig mange folk missforstår hva feminisme er. De tror det er kun det kvinnegruppa Ottar står for. 

For meg betyr feminisme å hylle kjønnsforskjeller. Damer og menn har forskjellige egenskaper og med dette så utfyller vi hverandre helt perfekt. Og vi er også like mye verdt. Om vi går sammen og bruker våre egenskaper til det maksimale sammen, er vi uovervinnelige. Om vi samarbeider på likt nivå, så kan vi oppnå store mål. Fordi vi sammen fyller alle egenskaper som trengs. 

Daglig blir kvinner undertrykt pga deres kjønn. Heldigvis er vi mer åpne i Norge og feminismen har båret frukter. Men det er fortsatt en del menn som ser ned på damer og har lite respekt for kvinners kunnskaper og egenskaper. Min teori er at de er redde for damer og redde for at vi skal ta makta fra de. Men som feminist er man ikke ute etter å overta makta, men å fordele makta. Maktbalanse er jo det vi ikke ønsker mer av. 

Anonymkode: dc0af...708

Rettelse siste setning "maktubalanse er jo det vi ikke ønsker mer av". 

Anonymkode: dc0af...708

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er definisjonen på feminisme?

Anonymkode: 813d1...bfa

Frihet, likestilling i forhold til lønn for likt arbeid, slippe kvotering som er diskriminerende for kvinner og ellers behandle kvinner som et normalt menneske, uten og ta spesielle hensyn, som man gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Daglig blir kvinner undertrykt pga deres kjønn.

Anonymkode: dc0af...708

Tenker du her på kvotering? Som alle vet er rein diskriminering av kvinner. For ellers kan jeg ikke se at kvinner undertrykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alle mennesker uansett kjønn, religion eller etnisitet har like muligheter i livet. At man ikke skal bli født og dømt til å leve et liv sånn som andre har bestemt, men ha muligheten til å ta en utdanning med lønn deretter, ha like stor innflytelse på politikk (altså at alle skal få stemme ved valg for eksempel) og mye annet sånt. 

For en del i Norge så mener de at vi skal slutte å kjempe for en mer fredelig verden med like muligheter for alle fordi vi har kommet så langt i vårt eget land, men det er nå vi er så sterke at vi og kan kjempe for mennesker i andre land som ikke har det like godt som oss. 

Anonymkode: c7f7c...1fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gothminister skrev:

Tenker du her på kvotering? Som alle vet er rein diskriminering av kvinner. For ellers kan jeg ikke se at kvinner undertrykkes.

Du vet at det finnes kvotering for menn og, sant? Dermed er det ingen diskriminering. Kvotering brukes for å utjevne kjønnsforskjeller. Spesielt på sykepleiestudiet er dette viktig når det gjelder menn, fordi vi trenger at flere menn blir sykepleiere. 

Anonymkode: c7f7c...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er feminisme å kjempe for likestilling mellom kjønnene på arbeidsplassen, og ellers for en holdning i samfunnet om at mennesker er individer (ikke kun kjønn) og åpne opp for valgfrihet og like muligheter på alle arenaer.

Altså et samfunn hvor individet kan velge det han eller hun ønsker her i livet. De kan velge å jobbe som frisør, ingeniør, bonde, lege, sykepleier, barnehageassistent, soldat eller å være hjemme med barn uten å bli fortalt av samfunnet at de kan ikke ditt eller datt fordi de er kvinne/mann. Hvor man kan drive med ballett, sjakk, fotball eller turn etter egne interesser og ikke etter hva man har mellom bena. En forståelse for at far kan en like god, eller bedre, omsorgsperson som mor. En forståelse for at en kvinne kan være en like god, eller bedre, soldat enn en mann.

Dessverre blir definisjonsmakten for feminisme (og andre -ismer) forsøkt kuppet av de som skriker høyest og har de mest ekstreme meningene - i begge retninger. Så på kg og lignende arenaer pleier jeg å moderere meg til å si at jeg for "for likestilling".

Endret av melly666
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Gothminister skrev:

Tenker du her på kvotering? Som alle vet er rein diskriminering av kvinner. For ellers kan jeg ikke se at kvinner undertrykkes.

Du har fått med deg at det finnes en FB-side som heter Mannegruppa Ottar? Siden er ren sjikane av damer der de hyller ideen om at damer kun er et tømmehøl og ikke verdt mer enn det. 

Anonymkode: dc0af...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at det finnes kvotering for menn og, sant? Dermed er det ingen diskriminering. Kvotering brukes for å utjevne kjønnsforskjeller. Spesielt på sykepleiestudiet er dette viktig når det gjelder menn, fordi vi trenger at flere menn blir sykepleiere. 

Anonymkode: c7f7c...1fb

Alle former for kvotering er diskriminering. Og ja vi trenger mange flere sykepleiere, leger og annet helsepersonell. Hva de har mellom beina, er uinteressant, det er kvaliteten som er viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått med deg at det finnes en FB-side som heter Mannegruppa Ottar? Siden er ren sjikane av damer der de hyller ideen om at damer kun er et tømmehøl og ikke verdt mer enn det. 

Anonymkode: dc0af...708

Jeg er ikke på FB og nei har ikke sett denne siden. Og ikke har jeg behov for å se slikt tøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror veldig mange folk missforstår hva feminisme er. De tror det er kun det kvinnegruppa Ottar står for. 

Anonymkode: dc0af...708

Jeg tror vell heller veldig mange ser hva feminister i dag står for og jobber for, og dermed er i stand til å se at feminisme som ideologi, filosofi og måte å se verden på, er veldig mye mer enn noe som kan fanges i en setning, og i dag står i motsetning til resten av oss, som ikke ønsker diskriminering.

Sitat

For meg betyr feminisme å hylle kjønnsforskjeller. Damer og menn har forskjellige egenskaper og med dette så utfyller vi hverandre helt perfekt. Og vi er også like mye verdt. Om vi går sammen og bruker våre egenskaper til det maksimale sammen, er vi uovervinnelige. Om vi samarbeider på likt nivå, så kan vi oppnå store mål. Fordi vi sammen fyller alle egenskaper som trengs. 

Stort sett så virker det som feminister fokuserer på det motsatte av deg, i og med at forskjeller mellom kjønnene motarbeides, og man prøver å bortforklare mange av disse ved å skylde på vage størrelser som "samfunnet" og "patriarkatet" heller enn å innse at vi er forskjellige og det er greit.

Sitat

Daglig blir kvinner undertrykt pga deres kjønn. Heldigvis er vi mer åpne i Norge og feminismen har båret frukter. Men det er fortsatt en del menn som ser ned på damer og har lite respekt for kvinners kunnskaper og egenskaper. Min teori er at de er redde for damer og redde for at vi skal ta makta fra de. Men som feminist er man ikke ute etter å overta makta, men å fordele makta. Maktbalanse er jo det vi ikke ønsker mer av. 

Som du sier, man er ute etter å fordele makt, og være den som bestemmer hvem som skal ha makt. Da vil jeg si man i stor grad ønsker å "ta" makta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, herzeleid skrev:

Jeg tror vell heller veldig mange ser hva feminister i dag står for og jobber for, og dermed er i stand til å se at feminisme som ideologi, filosofi og måte å se verden på, er veldig mye mer enn noe som kan fanges i en setning, og i dag står i motsetning til resten av oss, som ikke ønsker diskriminering.

Stort sett så virker det som feminister fokuserer på det motsatte av deg, i og med at forskjeller mellom kjønnene motarbeides, og man prøver å bortforklare mange av disse ved å skylde på vage størrelser som "samfunnet" og "patriarkatet" heller enn å innse at vi er forskjellige og det er greit.

Som du sier, man er ute etter å fordele makt, og være den som bestemmer hvem som skal ha makt. Da vil jeg si man i stor grad ønsker å "ta" makta. 

Du tar helt feil. Jeg er feminist og jeg har mange venninner som også er feminister. Noen av de litt mer hardbarka. Ingen ønsker å ta over makta fra menn men alle vil ha samme makt som menn. En fordeling av dette og et samarbeide sammen. Ingen ønsker å kastere mannfolka med ideologi og maktsyke (ok kanskje noen men de er ikke feminister men fundameliister). 

Igjen jeg tror bare menn er redde for damer og lager mange rare ideer om at vi må holdes nede så vi ikke skal ta over hele landet. Skulle nesten tro noen menn mente vi var forkledde is-medlemmer så redde de er for å slippe damer til :P 

vi vil ha likhet og respekt. That's it. Forstått? 

Anonymkode: dc0af...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar helt feil. Jeg er feminist og jeg har mange venninner som også er feminister. Noen av de litt mer hardbarka. Ingen ønsker å ta over makta fra menn men alle vil ha samme makt som menn. En fordeling av dette og et samarbeide sammen. Ingen ønsker å kastere mannfolka med ideologi og maktsyke (ok kanskje noen men de er ikke feminister men fundameliister). 

Anonymkode: dc0af...708

Du ønsker makten til å "fordele" makt, og "ta" "makta" fra menn. Med andre ord går ideologi og kjønn foran individet, for jeg har antagelig ikke noe mer makt enn deg. 

Sitat

Igjen jeg tror bare menn er redde for damer og lager mange rare ideer om at vi må holdes nede så vi ikke skal ta over hele landet. Skulle nesten tro noen menn mente vi var forkledde is-medlemmer så redde de er for å slippe damer til :P 

Jeg tror på at du tror på din egen virkelighetsforståelse, det er det som er hele problemet. Du tror at feministene utgjør en så liten del av befolkningen fordi vi er "redde for å slippe damer til", mens realiteten antagelig er nærmere at vi ønsker like rettigheter for kvinner og menn, vi er mot diskriminering og vi ønsker ikke at kjønn skal være det som definerer oss. Nettopp derfor er vi ikke feminister. 

Sitat

vi vil ha likhet og respekt. That's it. Forstått? 

Dere har likhet, uten å forstå det selv. Videre tror dere at respekt er noe som kan kreves som gruppe, heller enn fortjenes som individ. Jeg forstår hva du tror du "kjemper" for, men jeg tror ikke du forstår realiteten helt selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...