Gå til innhold

Sunn snacks?


mjauritz

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg litt med å finne noe "sunt" (eller altså, ikke usunt) snacks som stopper trangen på noe søtt?

Er på slankern, og de siste dagene har jeg drømt om sjokolade, cola og junkfood. Jeg har forsøkt det typiske, banan (frukt generelt), knekkebrød eller vannis (saft is laget av funlight), men det stopper det ikke. 

Noen gode tips? Trenger ikke være noe som er så sunt at det kan spises hver dag, men hva kan man kose seg med en gang i blant når man er på diett? (Kan ikke ta meg en sjokolade i ny og ne, da sprekker jeg bare for fult)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med ristede kikerter? -Krydres etter eget ønske, f.x; salt & pepper, paprika &chilli, http://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/krydrede-stekte-kikerter/

Gratinerte epler med sukrin og kanel? -Skjær eplene opp i  tynne båter eller skiver, dryss på med sukrin og kanel, legg det i ildfast form, 220* i 15min

Sjokolademousse av avocado? http://www.godt.no/#!/oppskrift/1318/supersunn-sjokolademousse


Og skulle du nå likevel ha lyst på noe mer søtt;
Bær & frukt dyppet i sjokolade; Men gå for en mørk sjokolade-litt mer sunnere :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Cyrus skrev:

Er du på lavkarbo så er bacongull tingen 😊

Er ikke på lavkarbo, kun kcal kutt :( 

Men akkurat nå skulle jeg ønske jeg var det :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det typiske grønnsaker i dip! Spiser ofte gulrot i dip selv! Også fryser jeg ned brune bananer og kjører det i smoothiemaskina med kakao og litt melk. Det smaker som is :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, mjauritz skrev:

Kan noen hjelpe meg litt med å finne noe "sunt" (eller altså, ikke usunt) snacks som stopper trangen på noe søtt?

Er på slankern, og de siste dagene har jeg drømt om sjokolade, cola og junkfood. Jeg har forsøkt det typiske, banan (frukt generelt), knekkebrød eller vannis (saft is laget av funlight), men det stopper det ikke. 

Noen gode tips? Trenger ikke være noe som er så sunt at det kan spises hver dag, men hva kan man kose seg med en gang i blant når man er på diett? (Kan ikke ta meg en sjokolade i ny og ne, da sprekker jeg bare for fult)

Jeg har mange gode råd om slikt, men vil ikke gi deg noen råd om det nå...

For å kunne gi deg råd om dette så må du informere meg mer, er så mange taktikker og løsninger at jeg fort kan komme til å gi deg dårlige råd dersom jeg bare slenger ut generelle ting...

Noen føler for å belønne seg selv med noe godt hver gang de er på handletur, det er jo fordi dem opplever handleturen som kjedelig og noe de må selv om de egentlig ikke har lyst - de handler derfor en sjokolade eller noe annet godt for å belønne seg selv og spise seg ut av den kjipe følelsen.

Andre hater å reise med offentlig transport, men de må ta ferjeturen eller den kjedelige togturen, og hver gang de må det så har de et ritual for det, som kan inkludere at dem må ha med seg strikketøyet, lesestoff eller noe å spise for den saks skyld.

Alle har vi forskjellige vaner og uvaner, mønster for hvordan man pleier å gjøre ting - våre spisemønstre er ikke helt tilfeldig, vi spiser gjerne de forskjellige tingene i de samme situasjonene gang etter gang. Og det er det du må få brutt med, du må få en strategi og en teknikk for å komme bedre ut med tanke på de uvanene du har.

De fleste forbinder kanskje film og noe snacks til filmen, i alle fall hører kino og noe godt sammen for mange. så den uvanen deler mange - er hva dem spiser til filmen som varierer noe - dog er det dem som får lyst på noe med paprikasmak, de velger kanskje paprikachips - andre har ett søtsug når de sitter og ser film, de velger kanskje smågodt.

Vanene er så forskjellig, når de forskjellige sugene kommer og ikke minst hva som fører til sugene - noen sug er følelsesmessig, andre ikke. Eksempelvis opplever mange dem mest mens dem er alene, andre igjen forbinder snacks med festlig lag. Noen får sug når dem er i dårlig humør, andre etter å ha vært sinte, atter andre igjen når de får deppresive tanker...

Sug kan komme grunnet savn, det kan komme fra ensomhet eller mangel på nærhet, ja for noen også når de er glad etc... Ett sug etter noe kan være en konsekvens av så mangt og noen har koblinger andre igjen ikke har - forskjellen er slik at noen aldri spiser foran PC'en, andre igjen gjør det - to som gjør akkurat det samme kan gjøre det av to forskjellige faktorer.

Høres kanskje komplekst ut dette her, og det er det forsåvidt også - men for å gi deg de råd jeg kanskje kan tro er best for deg, så er det greit å vite hva du spiser, i hvilken situasjoner du tyr til det du gjør, og ikke minst hva du tror utløser hungeren etter det du vil ha...

Hvis du ikke vil legge ut om det her fordi du synes det blir for personlig, så send meg gjerne en PM så skal jeg prøve å forklare deg hva som kan være årsakene og forskjellige strategier for å prøve å snu de uvanene til noe bedre - da må du nemlig tenke riktig rundt det også, det er ikke så enkelt som å bytte chips med knaskegullerøtter da slikt er dødfødt og således dumt å prøve på, de som gjør slike ting sprekker før eller siden uansett... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frosne druer 

Speltlomechips. Gode tips finner du her http://m.lindastuhaug.blogg.no/1397597236_15042014.html

Rista kikerter

Bananis med med ønsket topping  herfra https://www.proteinfabrikken.no/search?q=zero topping har prøvd forest fruit,ananas og salted caramell og de kan virkelig anbefales.

Varme eplebiter med salted caramell topping (fra linken ovenfor)

Sjokoladefluff:

2 eggehviter
2-3 ts kakaopulver
1-2 ts valgfri søtning som sukrin, natreen eller sukker
Slik gjør du det: Pisk eggehvitene til de er stive. Bland inn kakao og søtning, smak deg frem til hvor mye du trenger.

 

 

Anonymkode: 59296...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh, jeg hater slike ultrasunne fitnessgodiser som skal være såååå gode. Som for eksempel venninna mi, som mente at cottage cheese med litt ublandet fun light smakte akkurat som riskrem.

Det gjorde det ikke. Det smakte ikke likt. Det lukta ikke likt. Og det så heller ikke likt ut.

Mitt beste tips til deg, som får meg til å overleve diett (har perioder jeg må gå ned vektklasse før konkurranse), er:

- Frosne bringebær (kjøpt på pose, smaker som drops)

- Pepsi Max

Anonymkode: 98325...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blæh, jeg hater slike ultrasunne fitnessgodiser som skal være såååå gode. Som for eksempel venninna mi, som mente at cottage cheese med litt ublandet fun light smakte akkurat som riskrem.

Det gjorde det ikke. Det smakte ikke likt. Det lukta ikke likt. Og det så heller ikke likt ut.

Haha.

Å sammenligne CC med ublandet fun-light med riskrem er å ta litt hardt i, CC og fun-light har jeg aldri smakt, får frysninger bare med tanken så det frister absolutt ikke. CC med rørte jordbær glir dog ned her, liker det men er jo ikke det samme som riskrem.

Dog ser jeg riskrem som en dessert eller ren snop, CC med syltetøy som et måltid (kalorifattig er det også) - det har to forskjellige kategorier for min del altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...