Gå til innhold

Er det verdt å leve selv om man sliter med angst , ptsd , depresjon , ibs og bipolar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ganske enkelt spørsmål , er det verdt å leve et liv der man sliter ganske lenge?

har dere noen av disse? 

Del gjerne hva dere tenker.

Anonymkode: fac47...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har både bipolar og ptsd ,mange tøffe tak .Men har det godt ,så absolutt vert å leve 😊😊et godt liv også 😊

Anonymkode: 02b43...792

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er et enkelt ja/ nei spørsmål. Sykdommene vil ikke være identisk hos to personer. Når det er sagt, så hadde jeg forstått det veldig godt om en person med mange sykdommer ikke hadde livskvalitet til å fortsette å leve. Men om et individ kan finne det er det bare han eller hun som kan bestemme seg for. Jeg forstår mennesker som tar livet av seg grunnet sykdom, og jeg unner dem å slippe

Anonymkode: f8401...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAAA! 

Min beste venninne har slitt med angst og bipolaritet siden tenårene,er nå i 30-årene. Hun har klart å kjempe seg opp og  ut av hengemyra, tatt en god utdannelse med supre resultater, fått en god jobb og funnet Mannen i sitt liv.. Og trappet ned medisinene til et minimum, langt under hva legene trodde var mulig

Hvis du er i en hengemyr nå - husk at den varer ikke evig, håper du får hjelp fra familie, venner og støtteapparatet rundt deg! Klem fra meg :blomst:

Anonymkode: 46b88...f2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JAAA! 

Min beste venninne har slitt med angst og bipolaritet siden tenårene,er nå i 30-årene. Hun har klart å kjempe seg opp og  ut av hengemyra, tatt en god utdannelse med supre resultater, fått en god jobb og funnet Mannen i sitt liv.. Og trappet ned medisinene til et minimum, langt under hva legene trodde var mulig

Hvis du er i en hengemyr nå - husk at den varer ikke evig, håper du får hjelp fra familie, venner og støtteapparatet rundt deg! Klem fra meg :blomst:

Anonymkode: 46b88...f2b

Tusentakk for det , ble faktisk glad akkurat nå ;) 

er 18 , og har hatt disse i 3 år nå... 

Og som du sier "husk at den varer ikke evig" 

gir meg håp ;) 

virkelig tusentakk. 

Anonymkode: fac47...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er et enkelt ja/ nei spørsmål. Sykdommene vil ikke være identisk hos to personer. Når det er sagt, så hadde jeg forstått det veldig godt om en person med mange sykdommer ikke hadde livskvalitet til å fortsette å leve. Men om et individ kan finne det er det bare han eller hun som kan bestemme seg for. Jeg forstår mennesker som tar livet av seg grunnet sykdom, og jeg unner dem å slippe

Anonymkode: f8401...3c6

Det er sant

Anonymkode: fac47...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har både bipolar og ptsd ,mange tøffe tak .Men har det godt ,så absolutt vert å leve 😊😊et godt liv også 😊

Anonymkode: 02b43...792

Takk for at du deler den med meg :) 

gir meg håp i livet. 

Tusentakk

Anonymkode: fac47...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, først: sliter du med selvmordstanker og en følelse av at du ikke er god nok? for da burde du skaffe hjelp, slik at du kan se selv at livet er verdt å leve uansett <3 og for det andre, husk at du bare er 18. Livet byr på mange utfordringer når man er ung, spesielt i din situasjon. Gjør det beste ut av det, prøv å lev litt og glem alt det vonde. Du er din egen lykkesmed, og ingen kan si at livet ikke er verdt å leve, for det er det. Du vet ikke hva fremtiden bringer, men du burde ønske å finne ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 18 åring slet jeg masse med depresjoner, angst og flere andre ting. Jeg trodde livet aldri skulle bli bra! Men det ble det!  I din alder er i tillegg følelser forsterket,  og det er steintøft å komme seg gjennom.  Men det blir bedre! Hold ut,  og lykke til! :klem: 

Anonymkode: 2f782...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 28 år og har lært meg å leve med de psykiske sykdommene mine. Jeg har fått mye god hjelp på veien med psykolog og medisinering i perioder. Jeg har fått familie og har et greit liv. Veien har vert tung, men det er absolutt verdt det. Jeg har vert syk nå i 15 (!) år og vil nok alltid slite med ptsd blant annet. Nå er jeg mere klar over hva som trigger panikkanfall og gjør det jeg kan for å unngå eller mestre situasjoner på best mulig måte.

Uten behandling hadde jeg aldri vert der jeg er i dag, så det er viktig å få hjelp for sykdommene sine :blomst: 

Anonymkode: 826fc...d0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Fikk diagnosene bipolar og PTSD da jeg var 19, ting hadde da allerede gått nedover i en del år. Er nå blitt 27. Lever et forholdsvis velfungerende liv både arbeidsmessig og sosialt, men det er en daglig kamp. En må virkelig stå på for å ikke havne tilbake i gamle mønstre, men det er jo utvilsomt verdt å leve likevel! Det gir mestringsfølelse å klare seg godt på tross av utfordringer.

For å komme med en megaklisje; hver dag er ikke god, men det er noe godt med hver dag. Ikke gi opp! Ikke bær på ting alene, vær ærlig, ta i mot hjelp, slipp mennesker rundt deg innpå deg.

Ønsker deg lykke til :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ganske enkelt spørsmål , er det verdt å leve et liv der man sliter ganske lenge?

har dere noen av disse? 

Del gjerne hva dere tenker.

Anonymkode: fac47...c6d

Det er individuelt. Synes du det er verdt? Hva du synes er det eneste som tells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir hva du gjør det til. Min mor har en alvorlig revmatisk lidelse, schizofreni, bipolar lidelse, sterk angst, ptsd og flere andre følgetilstander. Hun klarer allikevel å ha et ganske godt liv ettersom hun gjør det beste ut av situasjonen og jobber hardt med seg selv hver dag. Så lenge man ikke legger seg ned å gir opp har man alltid håp :hjerte:

Anonymkode: 4dabc...e84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ptsd og bulimi. Så har jeg 4 forskjellige diagnoser på fysisk sykdom. Men ja, det er verdt å leve. For man har bra dager, og med hjelp, så kan man komme langt. Går til psykolog, og prøver å se glede i de små tingene. Finner ting jeg liker å gjøre, og mestrer.

Anonymkode: 315ae...bf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg er over 30 og har hatt angst siden jeg var barn, og har også vært deprimert i perioder.

Har hatt perioder hvor ting var veldig vanskelig og nå har jeg begynt å bevege meg fremover etter en periode hvor jeg virkelig nådde bunnen. Tror jeg aldri har virkelig gjort det før, men det var etter det at jeg virkelig oppsøkte hjelp og har nå et støtteapparat som hjelper meg å komme meg videre.

Jeg har aldri gitt opp uansett hvor langt nede jeg har vært, så jeg vil si at det er verdt å leve. Klarer man ikke å komme seg videre eller takle ting alene så bør man oppsøke hjelp uansett om det føles "nedverdigende"  å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Baremenneske

Det er absolutt verdt å leve videre- Du er LANGT FRA ferdig med livet allerede!! Man kan være langt nede og føle alt er håpløst og ikke se noe løsninger....men er viktig å ikke gi opp håpet, og det å prøve kunne se litt positivt også- enda det kun er "småting" - En dag så er det bedre!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 18 år og kommer til å ha vonde knær og rygg resten av livet. Er det verdt å avslutte det hele fordi jeg har litt mindre muligheter i livet enn andre? Nei. Absolutt alle sliter med noe, noe som gjør at de ikke kan gjøre ting andre gjør, sånn er det. Jeg har borderline og unnvikende pf men kommer jeg fortsatt til å reise jorda rundt? JA! 

Anonymkode: fbf28...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA. Livet er verdt å leve selv om jeg er psykisk syk pluss flere fysiske sykdommer. Jeg må jobbe med å bli bedre hele tiden og har utfordringer som ikke friske har. 

Stå på, ikke gi opp. En dag snur det til det positive 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...