Gå til innhold

Jeg har lagt på meg så jævla mye og klarer ikke skjerpe meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg stiger på vekten ser jeg at tallet er høyere. Det som tidligere pleide å være 60 hyggelige kilo, har nå økt til 88 jævlige, og jeg har ikke nok selvkontroll til å komme meg ned.

Jeg fikk mitt første barn nå i våres. Hele svangesskapet var et helvete hvor jeg ikke fikk til å spise (hyperemesis) og raste ned i vekt. På et punkt var jeg undervektig og måtte drikke sånne shaker fra apoteket for å gå opp. Det holdt på fra uke 4 og frem til fødsel. Når hun ble født og kvalmen forsvant ble jeg manisk når det kom til mat. Alle smaker smakte så inn i helsikes godt, og jeg kunne spise 2 pizzaer, 3 sjokoladeplater og drikke cola til hvert måltid. Det å kunne spise igjen var så godt at jeg rett og slett ikke klarte å begrense meg. 

Etter fødsel måtte jeg ha en operasjon i magen (vil ikke gå inn på detaljer, ikke alvorlig, men ikke noe plastisk), og kunne derfor ikke bruke jeans eller bukser som satt litt stramt på noen uker (de kutta inni navlen så var kjempe vondt å ha noe stramt i omårdet mens det grodde). Etter det hadde grodd kom jeg ikke inn i buksene mine lenger. 

Nå har det gått over stokk og stein. Jeg føler meg som en sakkosekk. Jeg kommer ikke inn i noen av klærne mine og måtte opp flere størrelser når jeg måtte kjøpe noe nytt. Det er vondt og jeg føler meg så stor og ekkel. 

Problemet er at jeg ikke får til å gå ned i vekt. Jeg har i perioder vært flink å trene og spise sunt, men nå får jeg nesten like abstinenser som når jeg sluttet med snus nå som jeg prøver å slutte med sukker. Jeg klarer rett og slett ikke kontrollere meg. 

I tillegg til å ha mammaperm har jeg 100% skole. Jeg er ikke fysisk på skolen hver dag, (et fag på skolen + noen hjemme), og føler jeg ikke har tid eller overskudd til å trene. Når jeg er hjemme fra skolen er jeg med baby og samboer når han kommer hjem fra jobb, og når baby har lagt seg så sitter jeg å jobber med skole til jeg legger meg. De få gangene jeg faktisk har tid til noe mer bruker jeg på resten av familien eller venner. 

Jeg har lite tid til overs og derfor blir det ofte raske løsninger når det kommer til mat. Når jeg står opp må jeg bare haste avsted og kjøre baby til besteforeldre (som har hun de timene jeg er på skolen), og det er svært sjeldent at jeg rett og slett får laget mat å ta med. Jeg vet jeg kan skjerpe meg, og prøver, men det er så fort gjort når man er trøtt og stressa å bare kjøre innom en butikk istedenfor. 
Middag lager samboeren (han elsker lage mat), og det er som regel ordentlig mat fra bunnen av så middag er ikke et problem. Problemet blir alle andre måltider. Han står opp veldig tidlig på morgenen og legger seg veldig tidlig om kvelden. Det vil si at det eneste måltiden vi har sammen og hvor det prioriteres å lage noe ordentlig er middag. Etter han har lagt seg er jeg rask med å finne noe digg å kose med meg. Jeg hater meg selv for det, for jeg vet at det hele er bare min egen feil.

Hvordan kan jeg komme meg ut at dette? Det er så sykt fordi jeg VET så godt at alt som trengs er å bevege meg litt mer og spise mindre/sunnere, men jeg har så dårlig selvkontroll!

Noen som har noen gode tips eller måter? Noen som har kommet seg ut av dette? Det hjelper på en måte ikke bare å si "skjerp deg" for jeg har bokstavelig talt prøvd å si det til meg selv hver dag i flere mnder nå! :( 

Anonymkode: 3a743...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp et aktivitetsarmbånd som forteller deg hvor mye du forbrenner. Også veier du maten din og passer på å spise mindre enn dét.

Det er alltid tøft i starten, men når kroppen din vender seg til å ta energi fra fettlagrene så er det bare snakk om hvor lenge du gidder å holde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør med mat kvelden før og sett i kjøleskapet, så er det problemet løst. Ikke kjøp godteri på butikken og ikke ha noe hjemme. Når du får søtsug: spis en banan eller knekkebrød. 

Anonymkode: e2807...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du ikke skal prøve å endre så mye på en gang. For eksempel begynn med å ha fokus på grønnsaker en uke. Om du spiser pizza så ta litt salat eller en gulrot samtidig. Ha en grønnsak eller mer til hvert måltid. Vil du gjøre det enkelt kjøpe poser med sukkererter og knaskegulrøtter, det kan du ha med deg i veska. Bær er også supert!

Uka etter har du fokus på protein, en god proteinkilde til hvert måltid. Ikke tenk på kalorier de første ukene. Når du har jobbet inn grønnsaker og gode proteinkilder ser du på resten av måltidet. Tenk grovkarbo, sunne fettkilder osv.

Eksempel på mat: frokost, havregrøt i mikro laget med vann og havregryn. Når den er ferdig rører du inn cottage cheese. I bilen på vei til skolen snasker du litt sukkererter. Lunsj, omelett du lager kvelden i forveien med digge grønnsaker i. Mellommåltider kan være litt grønnsaker og et kokt egg/kald fiskekake etc. Middag fikser samboeren. Kveldsmat, et par knekkebrød/grove skiver med digg pålegg og grønnsaker/smoothie.

Så bruker du noen uker på å komme inn i gode matrutiner. Når det er på plass og du spiser deg god og mett med mat som gir deg energi og næring er det ikke sikkert du har så lyst på alt sukkeret. Men om du fortsatt føler du må ha godteri så gjør avtaler med deg selv om for eksempel 2 dager uten. Så spiser du det du vil. Så er neste mål at det skal gå 3 dager imellom osv. Etter hvert er det kanskje nok å ha lørdag som kosedag.

Når man er i inne i en ond sirkel er det viktig å ikke gape over for mye på en gang, det du trenger er å føle mestring. Kanskje denne måten kan hjelpe deg? Lykke til :)

Anonymkode: 8bfbf...b2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som funker for meg er enten eller.

Kutt ut "triggerne" dine. På hverdager, til frokost, til lunsj, til kvelds, når du er fysen på noe. Spis havregrøt. Det tar 2-3 min i mikroen og så er det ferdig. Med melk eller vann, det velger du selv. Ha i frosne bær og knuste nøtter for å friske opp. 

Havregrøt er den eneste maten jeg har funnet som smaker OK, og som jeg ikke fråtser i. Faktisk den eneste matretten, som smaker ok, som hjernen min sier "stopp" til når jeg er mett. 

Anonymkode: 6fe01...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du er veldig veldig sliten?

Det første året til baby var jeg desperat etter sukker og suget forsvant da jeg fikk sove hele natta uforstyrret. Jeg merker det samme sukkersuget i stressa perioder hvor det er mye å gjøre og lite søvn.

I barselspermisjonen spiste jeg ting jeg aldri spiser til vanlig som doh'nuts, wienerbrød, franske makroner og berlinerboller og virkelig stappet i meg. Til vanlig spiser jeg aldri slike ting fordi jeg ikke har lyst på det.

Anonymkode: 81a02...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du mulighet til å legge deg samtidig som mannen din og heller stå opp tidligere? Da kanskje du unngår en del av kosebehovet om kvelden og kan rekke å trene etter ungen er levert hos besteforeldrene?

Anonymkode: 5b847...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt inn en gitt kaloriplan i f.eks. Fitnesspal. Der du inkluderer noe du liker i løpet av dagen, for ikke å bli gal.

F.eks. er det lettere for meg å holde meg til 1600 kalorier på en dag, når det allerede er gitt at jeg kan nyte sjokolade og rødvin på kvelden med god samvittighet. Da er selvsagt resten av dagen mye grønnsaker, sunt fett og protein.

 

Anonymkode: 1049a...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...