Gå til innhold

Dere som sverger til lavkarbo..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser dere brød? Og hvilke type - og hvor mye i løpet av dagen?

Anonymkode: fabf4...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sverger ikke til noe som helst, men jeg velger å kutte karbohydrater. Hvis jeg spiser karbohydrater blir det bare tull med blodsukkeret mitt, og jeg spiser mye mer enn jeg egentlig bør, men ja.. For å svare på spørsmålet ditt; nei, jeg spiser ikke brød. Nettopp fordi det inneholder karbohydrater. Det finnes en del erstatninger man kan lage med mindre kh. Ligger en del hvis du googler.

Jeg pleier å kjøpe isbergsalat som jeg bruker som "brød". Tar på pålegg og spiser som vanlig brødskive. Dette bruker jeg også når det er tacofredag i heimen.

Anonymkode: bd514...137

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri. Ikke når jeg har en utskeielse en gang. Brød er usunt og jeg liker ikke smaken heller. Så jeg ser ikke poenget med å spise det.

Anonymkode: 69330...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bakte lavkarbo brød og lavkarbo knekkebrød. Knekkebrødene var kjempegode. 

Anonymkode: 603fb...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke vanlig brød. Men så unngår jeg brød når jeg ikke går på lavkarbo også, fordi jeg blir oppblåst av det.

Det er allikevel mulig å spise lavkarbobrød for de som ønsker det. Så brødløs trenger man ikke være selv om man går på lavkarbo. 

Anonymkode: d5cf1...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag spiser gjennomsnittsnordmannen noen og 70 kg kornprodukter brød i året - lavkarbofolket er livredd brød og spiser minimalt.

Toppåret for kornprodukter (brød) var ett år mellom 1900-1905 (husker ikke årstall), konsumet var 210 kg for gjennomsnittsnordmannen. Den spiste dem totalt sett mer kalorier enn vi gjør i dagens samfunn, dem jobbet jo hardere og forbrukte mer og trengte det jo. Den gang fantes ikke fedme, bare blant overklassen som hadde såpass med penger at dem ikke jobbet (altså dem som beveget seg minst).

Brød er trygt å spise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, aldri. Ikke når jeg har en utskeielse en gang. Brød er usunt og jeg liker ikke smaken heller. Så jeg ser ikke poenget med å spise det.

Anonymkode: 69330...b4a

Yeah right. Nå gjelder det bare å finne dokumentasjon for den påstanden, men det vil du aldri finne.

Anonymkode: bb320...31f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå ja, det tok meg 5 sekunder. https://paljabekk.com/2011/10/22/veien-til-god-helse-korn/

 

Anonymkode: 69330...b4a

Vær litt kildekritisk, være så snill å bruk hodet litt. At enkeltpersoner skriver en forklaringsmodul som ikke har noen verdi da fagmiljøet har skreket ut og advart i lange tider om at det bare er sprøyt, virkeligheten bekrefter jo også dette når vi er flere millionermennesker her i landet som har gått opp i vekt grunnet manglende fysisk aktivitet i en periode karbohydratinntaket har gått ned.

Det er galskap å bruke slike kilder da, og lukke ørene for fagmiljøet. Du presenterer her noen som påstår at fagmiljøet er helt på viddene og tør stå for det selv i en virkelighet som bekrefter sprøytet. Det er like mye sprøyt som å tro på at Jesus leger kan helbrede deg og så avfeie medisinen og takke nei til ett sykehusbesøk du trenger da bønnen tror du helbreder bedre.

Du vet at det er like alternativt som klarsynthet og helbredelse ved bønn det du tror på, forklaringsmoduler som ikke henger på greip faglig og som motbevises av virkelighetens realiteter. Bare fordi en lavkalorikur har effekt på vekta, og noen har gått ned i vekt fordi de har vært i kaloriunderskudd - så tror mennesker blindt på de teiteste forklaringer.

De forklarer det bare slik fordi kuren er mest lavkalori jo mer ekstremt man lukerbort karbohydrater, da karbohydratmåltider er de største kaloribombene man finner selv om fett pr gram inneholder merenergi, men det betyr intet når vi henter desidert mest energi fra karbohydrater og dette lukes bort nær totalt - selv om man innfører mer fett så hjelper ikke det, det blir en lavkalorikur.

Du misforstår fagmiljøet totalt, og du misforstår også hva en lavkarbohydratkur er da du tror det er karbohydratene som er farlig og du ser ikke at det er en lavkalorikur som er forklart som noe helt annet enn hva det er med vilt omstridte forklaringer som villeder enn totalt og er ren sprøyt som kan høres logisk ut men dog ikke er det.

Noen er naivt julenissegodtroende her og det er ikke meg i dette tilfellet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg fortelle dere en liten uinteressant historie om meg og brød. Og "lavkarbovennlig brød". :opplyser:

En dag bestemte jeg meg for å begynne på lavkarbo og kuttet helt ut brød o.l. på flekken. Etter en mnd eller to fant jeg ut at det var et brød som het "Fiber og Frø" som hadde lite karbo i seg, og som mange på lavkarbo spiste ei skive eller to av. Etter et par dager med det oppdaget jeg at jeg var skikkelig oppblåst, følte meg elendig, var kvalm og dårlig i magen. Så jeg sluttet med brød igjen og følte meg fin igjen.

Pga. mye reising og styr bestemte jeg meg for å ta en liten pause fra lavkarbo. Og gjett hva som skjedde igjen når jeg spiste brød: oppblåst, kvalme, dårlig mage, følte meg elending. Jeg prøvde å spise andre hveteprodukter, som frokostblanding, men fikk samme resultat. Å spise ting som poteter gjorde meg ikke kvalm og dårlig, men veldig slapp og trett. Å spise ting med sukker, som godteri og sjokolade, hadde ikke annen effekt enn at jeg ville ha mer, og mer, og mer.

Og nå når jeg tenker tilbake, har jeg alltid slitt med dette. Jeg har vært mye kvalm, uvel, dårlig i magen, trett og slapp, oppblåst, har aldri klart å finne ut hvorfor. Men det var ikke en eneste dag etter at jeg begynte på lavkarbo at jeg kjente noe på dette.

Nå når jeg er tilbake kan jeg konkludere med at nei, jeg kommer aldri til å spise brød igjen. Heller ikke lavkarbobrød som man får kjøpt i butikken. Skal jeg spise brød blir det bare sånn "steinalderbrød" med nøtter og frø, ikke noe annet. Poteter og sukkerholdige ting spiser jeg til nød. Men aldri mer brød. Aldri! :nei:

Endret av PaperFlower
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke på lavkarbo, men har funnet ut at brødmåltider ikke er ideelt. Jeg har alltid pleid å spise en baguette til lunsj mest av gammel vane. Men ble alltid sulten igjen etter et par timer. En kollega foreslo at jeg skulle bytte ut brødet med noe med mindre karbo og mer fett for å holde meg mett lenger. Det funker virkelig! Spiser kjøtt eller fisk med egg, masse grønnsaker og en fet saus eller rømme. Samme antall kalorier ca, men holder meg mett mye lenger. 

Anonymkode: 99ef3...44e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

PaperFlower:

 

Kanskje du ikke tåler gluten?

 

Gluten er to proteiner som man hovedsaklig finner i kornprodukter, gluten gir kornet egenskaper som blir irrelevant i denne sammenhengen. Men som du skjønner finner du gluten i de aller fleste bakvarer og i en hel del produkter som ikke er direkte bakvarer også.

Disse proteinene (altså gluten) skaper betennelse i en liten eller større del av tarmen hos dem som ikke tåler gluten. Mange av symptomene du nevner indikerer at du kanskje ikke tåler gluten, det kan være lurt av deg å få bekreftet eller avkreftet hos lege, der vil du eventuelt også få veiledning om kostholdet du bør ha dersom du blir diagnosert å ikke tåle det. Er en ganske kompleks diagnose å få da det jo betyr at du må måtte passe på hva du spiser og i starten er det for mange vanskelig å vite hvilken matvarer de kan spise og ikke.

Kanskje tåler du heller ikke laktosd, laktose finner du bl.a. i melkeprodukter. Bror min har begge deler og han brukte lang tid før han lærte seg hva som inneholdt gluten og ikke, med laktoseinntolleransen hans var det noe enklere for han. Å ha begge deler er dog knalltøft og kjipt for han og andre som har det samme, være den eneste som ikke kan si ja til kake i kaffebesøk og hele tiden måtte jakte den rette maten for å unngå det man ikke tåler. Plutselig kan man jo ikke bestille hva man vil på restaurant lenger.

Dersom du får skriv fra lege som konstanterer at du ikke tåler gluten så kan du få regelmessig refundert penger fra NAV for ekstrautgifter du får med de konsekvenser et slikt kosthold har, det får i alle fall min bror og alle kan få det selv om dem som han har en jobb og ok lønn, er for å utjevne urettferdigheten i at dem som har det får en ekstrakostnad i matbudsjettet andre ikke får p.g.a. sykdom. Dog vet jeg ikke hvordan å søke om dette, husker ei heller hvor mye han fikk utbetalt da det ikke er noe vi pleier å prate om  - men nevner det i fall legen din ikke skulle informere deg om dette.

Viktig for deg å finne andre karbohydratkilder da, på sikt kan du spise brødigjen også, i alle fall om du spiser riktig og lærer deg hvordan du kan unngå glutenet. Broder'n har vist om dette såpass lenge at han har lært seg hva han tåler og ikke, du kan fort regne med både ett og to år med prøving og feiling før du finner ut av hva du tåler og ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke på lavkarbo, spiser veldig sjeldent brød fordi jeg blir oppblåst og får mageknip av det. Men jeg elsker brød. Så det er trist å leve uten brød. Jeg tåler surdeigsbrød mye bedre enn vanlig butikk-brød, så jeg spiser det av og til. 

Anonymkode: b30c6...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, made4u skrev:

PaperFlower:

 

Kanskje du ikke tåler gluten?

 

Gluten er to proteiner som man hovedsaklig finner i kornprodukter, gluten gir kornet egenskaper som blir irrelevant i denne sammenhengen. Men som du skjønner finner du gluten i de aller fleste bakvarer og i en hel del produkter som ikke er direkte bakvarer også.

Disse proteinene (altså gluten) skaper betennelse i en liten eller større del av tarmen hos dem som ikke tåler gluten. Mange av symptomene du nevner indikerer at du kanskje ikke tåler gluten, det kan være lurt av deg å få bekreftet eller avkreftet hos lege, der vil du eventuelt også få veiledning om kostholdet du bør ha dersom du blir diagnosert å ikke tåle det. Er en ganske kompleks diagnose å få da det jo betyr at du må måtte passe på hva du spiser og i starten er det for mange vanskelig å vite hvilken matvarer de kan spise og ikke.

Kanskje tåler du heller ikke laktosd, laktose finner du bl.a. i melkeprodukter. Bror min har begge deler og han brukte lang tid før han lærte seg hva som inneholdt gluten og ikke, med laktoseinntolleransen hans var det noe enklere for han. Å ha begge deler er dog knalltøft og kjipt for han og andre som har det samme, være den eneste som ikke kan si ja til kake i kaffebesøk og hele tiden måtte jakte den rette maten for å unngå det man ikke tåler. Plutselig kan man jo ikke bestille hva man vil på restaurant lenger.

Dersom du får skriv fra lege som konstanterer at du ikke tåler gluten så kan du få regelmessig refundert penger fra NAV for ekstrautgifter du får med de konsekvenser et slikt kosthold har, det får i alle fall min bror og alle kan få det selv om dem som han har en jobb og ok lønn, er for å utjevne urettferdigheten i at dem som har det får en ekstrakostnad i matbudsjettet andre ikke får p.g.a. sykdom. Dog vet jeg ikke hvordan å søke om dette, husker ei heller hvor mye han fikk utbetalt da det ikke er noe vi pleier å prate om  - men nevner det i fall legen din ikke skulle informere deg om dette.

Viktig for deg å finne andre karbohydratkilder da, på sikt kan du spise brødigjen også, i alle fall om du spiser riktig og lærer deg hvordan du kan unngå glutenet. Broder'n har vist om dette såpass lenge at han har lært seg hva han tåler og ikke, du kan fort regne med både ett og to år med prøving og feiling før du finner ut av hva du tåler og ikke...

 

Angående det med gluten, så er det ikke nødvendigvis glutenet som er synderen for de som ikke tåler brød (jeg mener ikke de med cøliaki, hos de er det glutenet som lager problem). Det kan være måten brød lages på i dag som gjør at brød blir vanskelig å fordøye for noen. I gamle dager ble brød lagd på surdeigs-måten, uten industrielt gjær. I dag lages brødet man kjøper i butikken med glutenrikt mel og gjær for at de skal heve fortest mulig. Mens med surdeigsbrød får du gunstige bakterier, og det som er vanskelig å fordøye i kornet er brutt mer ned. Du kan se en dokumentar-serie på Netflix som heter Cooked, episode 3 handler om dette temaet, der forklarer de hvorfor gluten nødvendigvis ikke er problemet med brød. 

Anonymkode: b30c6...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ikke på lavkarbo, men har funnet ut at brødmåltider ikke er ideelt. Jeg har alltid pleid å spise en baguette til lunsj mest av gammel vane. Men ble alltid sulten igjen etter et par timer. En kollega foreslo at jeg skulle bytte ut brødet med noe med mindre karbo og mer fett for å holde meg mett lenger. Det funker virkelig! Spiser kjøtt eller fisk med egg, masse grønnsaker og en fet saus eller rømme. Samme antall kalorier ca, men holder meg mett mye lenger. 

Anonymkode: 99ef3...44e

Hvor lenge forskjellige måltider holder deg mett varierer jo voldsomt, uavhengig av næringstoff-sammensetningen, F.eks, innehar en Snickers-is ca 350 kcal, det samme gjør ett kilo jordbær. Tør påstå att ett kilo jordbær både metter mer og holder deg mett lenger,

Slik er det med middager også, to middager som har noenlunde likt kalorinivå metter i veldig stor grad ulikt - og samme gjelder jo andre måltider også. Grovt kontra fint er også stor forskjell på, baguetter og loff er ikke det som metter best, snarere tvert imot burde man spise det i minst mulig grad da det også ikke er så sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Angående det med gluten, så er det ikke nødvendigvis glutenet som er synderen for de som ikke tåler brød (jeg mener ikke de med cøliaki, hos de er det glutenet som lager problem). Det kan være måten brød lages på i dag som gjør at brød blir vanskelig å fordøye for noen. I gamle dager ble brød lagd på surdeigs-måten, uten industrielt gjær. I dag lages brødet man kjøper i butikken med glutenrikt mel og gjær for at de skal heve fortest mulig. Mens med surdeigsbrød får du gunstige bakterier, og det som er vanskelig å fordøye i kornet er brutt mer ned. Du kan se en dokumentar-serie på Netflix som heter Cooked, episode 3 handler om dette temaet, der forklarer de hvorfor gluten nødvendigvis ikke er problemet med brød. 

Anonymkode: b30c6...762

Det kan ha andre årsaker ja, derfor jeg anbefalte lege for å finne ut av det, men da broder'n har cøliaki er jo det hva jeg umiddelbart tenkte på.

https://www.lab1.no/nyheter-og-aktiviteter/hva-er-ncgs

Er et problem, og da spesielt blandt lavkarbohydrat-tilhengerene at mange har selvdiagnosert seg med cøliaki etter å ha lest om oppblåsthet m.m. i lavkarboforum, det er skrevet mange artikler om dette fenomenet - derfor er legebesøk nødvendig da det er en enkel ting å få konstatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, made4u skrev:

PaperFlower:

 

Kanskje du ikke tåler gluten?

 

Gluten er to proteiner som man hovedsaklig finner i kornprodukter, gluten gir kornet egenskaper som blir irrelevant i denne sammenhengen. Men som du skjønner finner du gluten i de aller fleste bakvarer og i en hel del produkter som ikke er direkte bakvarer også.

Disse proteinene (altså gluten) skaper betennelse i en liten eller større del av tarmen hos dem som ikke tåler gluten. Mange av symptomene du nevner indikerer at du kanskje ikke tåler gluten, det kan være lurt av deg å få bekreftet eller avkreftet hos lege, der vil du eventuelt også få veiledning om kostholdet du bør ha dersom du blir diagnosert å ikke tåle det. Er en ganske kompleks diagnose å få da det jo betyr at du må måtte passe på hva du spiser og i starten er det for mange vanskelig å vite hvilken matvarer de kan spise og ikke.

Kanskje tåler du heller ikke laktosd, laktose finner du bl.a. i melkeprodukter. Bror min har begge deler og han brukte lang tid før han lærte seg hva som inneholdt gluten og ikke, med laktoseinntolleransen hans var det noe enklere for han. Å ha begge deler er dog knalltøft og kjipt for han og andre som har det samme, være den eneste som ikke kan si ja til kake i kaffebesøk og hele tiden måtte jakte den rette maten for å unngå det man ikke tåler. Plutselig kan man jo ikke bestille hva man vil på restaurant lenger.

Dersom du får skriv fra lege som konstanterer at du ikke tåler gluten så kan du få regelmessig refundert penger fra NAV for ekstrautgifter du får med de konsekvenser et slikt kosthold har, det får i alle fall min bror og alle kan få det selv om dem som han har en jobb og ok lønn, er for å utjevne urettferdigheten i at dem som har det får en ekstrakostnad i matbudsjettet andre ikke får p.g.a. sykdom. Dog vet jeg ikke hvordan å søke om dette, husker ei heller hvor mye han fikk utbetalt da det ikke er noe vi pleier å prate om  - men nevner det i fall legen din ikke skulle informere deg om dette.

Viktig for deg å finne andre karbohydratkilder da, på sikt kan du spise brødigjen også, i alle fall om du spiser riktig og lærer deg hvordan du kan unngå glutenet. Broder'n har vist om dette såpass lenge at han har lært seg hva han tåler og ikke, du kan fort regne med både ett og to år med prøving og feiling før du finner ut av hva du tåler og ikke...

Jo takk for tipset, har flere ganger tenkt at dette må være noe med selve hveten/gluten å gjøre, så en tur til legen er ikke så dumt. Det som er litt interessant er at ingen i slekta mi, helt ut til søskenbarn-leddene, har noen slags glutenintolleranse eller lignende. Så jeg blir isåfall den aller første og eneste så langt. I tillegg har jeg vokst opp med masse brød/gluten og spist det som minst ett måltid hver dag. Synes liksom det er så rart, at jeg skal gå 24 år uten å vite at det kan ha sammenheng med brød/gluten/hvete. Men glutenintolleranse er vel noe man kan få senere i livet også så det kan jo bare være tilfeldigheter.

Nå skal det sies at jeg spiser lavkarbo først og fremst fordi jeg sliter med vekten, og har en meget høy BMI. I tillegg sliter jeg med en uvanlig stor appetitt og andre lignende problemer i henhold til spising. Lavkarbo visker rett og slett ut disse problemene jeg har hatt rundt mat, og går ned i vekt selv når jeg ikke trener og sliter rævva av meg for å få det til. Det bare går av seg selv, og jeg spiser normale porsjoner for første gang i mitt liv. Så jeg blir nok på lavkarbo en stund til, til jeg har fått vekten og helsen min litt mer under kontroll. Mulig jeg blir en av de av-og-på folka, som spiser lavkarbo ett år også ett år med "normal" kost. :fnise: 

Takker uansett for tipset om økonomisk støtte hvis det viser seg at jeg ikke tåler gluten. Heldigvis virker det som jeg tåler melk fint, selv om jeg til tider har hatt mine tvil. Merker uansett ikke noen forskjell med eller uten meieriprodukter, så da tar jeg det som et godt tegn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser brød, men er voldsomt kresen i matveien og vet bare om ett brød jeg liker på Kiwi, husker ikke navn i farten men koster rundt 35 kroner, kjøper det dog sjelden fordi jeg liker å handle brød på ordentlig bakeri hvor de selger mye bedre brød. Som noen nevnte, surdeigsbrød har jeg tidvis kjøpt, ellers pleier jeg å handle grovest mulig, men er litt svak for noen av de finere variantene også (i alle fall når jeg har handlet meg Brie og spiser det med sprøstekt bacon - det og reker synes jeg ikke er forenlig med for grov bakst).

Ellers er jeg litt forsiktig med brød, det er jo kaloribombe så det holder, og for tiden er min plan å få bukt med 40-års vellstandstillegget som ligger på magen, pondusen (er derfor jeg har startet å skrive mye i dette forumet i det siste - vært slapp der), da er en ide å kutte ned litt på det energirike (altså brød) og heller bytte ut noe av brødforbruket med andre matvarer. Det betyr jo ikke at jeg er redd brød, er så langt fra lavkarbo det jeg driver med at det må sees som bare noe omøblering av uvanene mine, luket bort noen kaloribomber og spiser kalorifattig i stedet for...

Normalt pleier jeg å bytte på hvilken bakverk jeg spiser, altså varierende brød. Synes dog livet er for kort til å spise dårlig brød, er jammen verdt de ekstra kronene å kjøpe brød fra ett ordentlig bakeri kontra brødene i butikken synes jeg, noen av dem i butikken er jo skremmende dårlig og spesielt de forferdelige kneipbrødene de selger veldig billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, PaperFlower skrev:

Jo takk for tipset, har flere ganger tenkt at dette må være noe med selve hveten/gluten å gjøre, så en tur til legen er ikke så dumt. Det som er litt interessant er at ingen i slekta mi, helt ut til søskenbarn-leddene, har noen slags glutenintolleranse eller lignende. Så jeg blir isåfall den aller første og eneste så langt. I tillegg har jeg vokst opp med masse brød/gluten og spist det som minst ett måltid hver dag. Synes liksom det er så rart, at jeg skal gå 24 år uten å vite at det kan ha sammenheng med brød/gluten/hvete. Men glutenintolleranse er vel noe man kan få senere i livet også så det kan jo bare være tilfeldigheter.

Nå skal det sies at jeg spiser lavkarbo først og fremst fordi jeg sliter med vekten, og har en meget høy BMI. I tillegg sliter jeg med en uvanlig stor appetitt og andre lignende problemer i henhold til spising. Lavkarbo visker rett og slett ut disse problemene jeg har hatt rundt mat, og går ned i vekt selv når jeg ikke trener og sliter rævva av meg for å få det til. Det bare går av seg selv, og jeg spiser normale porsjoner for første gang i mitt liv. Så jeg blir nok på lavkarbo en stund til, til jeg har fått vekten og helsen min litt mer under kontroll. Mulig jeg blir en av de av-og-på folka, som spiser lavkarbo ett år også ett år med "normal" kost. :fnise: 

Takker uansett for tipset om økonomisk støtte hvis det viser seg at jeg ikke tåler gluten. Heldigvis virker det som jeg tåler melk fint, selv om jeg til tider har hatt mine tvil. Merker uansett ikke noen forskjell med eller uten meieriprodukter, så da tar jeg det som et godt tegn. :) 

Les denne her:

http://forskning.no/kulturlandskap-landbruk-arkeologi-planteverden/2012/06/gamle-kornsorter-far-nytt-liv

og

http://www.renmat.no/ernaering/gamle-kornsorter

Endret av made4u
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...