Gå til innhold

Samlivsbrudd eller ikke? Økonomisk brudd eller ikke?


Corine

Anbefalte innlegg

Veldig komplisert situasjon, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, og trenger hjelp.

"Samboer" og jeg har bodd sammen i over 10 år, og har 2 barn sammen. 
Vi har de siste årene hatt det svært vanskelig (mange årsaker, men kan kort nevne tillitsbrudd, ulike ønsker og behov, personlige problemer og store tap/sorg). 
Det toppet seg i vår og han kjøpte seg en leilighet i byen og flyttet inn i denne. 
Men det er vanskelig å bryte helt når vi har felles barn og tross alt er glade i hverandre. 
Vi går for tiden til familieterapi og har vel begge et håp om å finne tilbake til hverandre og prøve igjen.

På grunn av usikkerheten har vi derfor ikke gjennomført økonomisk oppgjør. Jeg har heller ikke søkt om stønader som enslig forsørger. Jeg og ungene bor i huset, som står på mitt navn. Jeg betjener også lånet pr i dag. 
Vi har hatt verditaksering av huset og mellomlegget blir ca 1.5 mill. Dvs at han har "krav" på ca 750 000. Jeg har fått refinansiert huset og har av banken fått låne størsteparten av summen for å betale han ut. Men det har altså stoppet opp her. Og det er her jeg trenger hjelp.

Jeg har altså pr i dag mulighet til å betale han ut etter å ha jobbet knallhardt med å samle sammen alt av midler. Men jeg kommer ikke til å klare det om.......1 år, 3 år, 5 år. Spesielt tatt i betraktning at boligprisene her stiger raskt og verdien øker mnd for mnd. Og jeg er så redd for at vi ikke kommer til å klare dette "redde -forholdet -prosjektet." Er redd for å havne i skikkelig knipe. Stoler ikke på hva som vil skje. Jeg har på en måte råd til et brudd nå, men ikke senere.... 
Og jeg vil jo ikke at det er dette som skal avgjøre fremtiden vår. Vi har så mange andre utfordringer som vi må bruke energi på.

Hva i all verden skal jeg gjøre med det økonomiske dersom det ikke blir et endelig brudd nå?
Hva om det skjer 2 år frem i tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du betaler hele lånet er det "urettferdig" at han får krav på halve verdistigningen i denne perioden. Jeg synes derfor du kan foreslå for han at du vil inngå en avtale om hvilken pris du skal kjøpe han ut til. Det vil si at dere blir enige i at om det i fremtiden skjer et samlivsbrudd så har du en rett og plikt til å kjøpe han ut for 750 000. For å gjøre det helt rettferdig bør du også betale renter på dette på samme nivå som lånerenta i banken (hadde han fått dette nå kunne han redusert sitt lån med samme beløp). 

Det er klart at det å be om en slik avtale er et "dårlig tegn" for hva du tenker om deres forhold, men det har jo han allerede vist tydelig med å kjøpe egen leilighet. 

Så det er fullt mulig å inngå avtaler som sikrer deg noe økonomisk uten at oppgjøret faktisk gjøres nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det var veldig nyttig. 

Tenker at jeg kan prøve å foreslå en slik avtale for han. Det gjenstår å se om han går med på dette... Hvis han gjør det, bør vi få en advokat til å skrive avtalen? 

Vi er begge to usikre på om vi kommer til å få forholdet til å fungere igjen, så sånn sett står vi likt. En annen løsning kunne vært å bo hver for oss slik som nå, men fortsette forholdet. Ville det da også vært ok med en slik avtale, eller burde vi gjøre opp med en gang? 

Igjen, tusen takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tryggeste er alltid å bruke advokat. Vil tro at det finnes advokater som kan gjøre en slik jobb på en time eller to, og da burde det ikke koste mer enn 3 - 4000 kroner. 

Men om dere begge har litt erfaring med avtaler, og stoler på at den andre ikke i fremtiden vil forsøke å vri seg unna avtalen fordi et eller annet punkt kan være uklart så kan dere gjøre det selv. Men er alltid risiko å stole på noen, man vet ikke om man blir uvenner i fremtiden. Så når det er såpass store verdier det er snakk om så er det absolutt tryggest å spandere på seg en advokat.

Uavhengig av om dere fortsetter forholdet eller ikke, så er det helt greit å vente med oppgjøret så lenge han synes det er greit. Men merk at dersom dere skriver en avtale om at du skal betale han 750 000 (og overta restgjeld på huset) uten at det spesifiseres når dette skal betales så kan han når som helst si at nå vil han ha pengene sine. Så du må være klar til å betale på et hvilket som helst tidspunkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om han flyttet ut så skal han jo være med på å betale sin del av utgiftene på huset, hvis han har eierskap der. 

Men du sier at han ikke eier det? Hvorfor skal han da ha penger fra deg? Dette bør du sjekke med en advokat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på dette regnestykket.

Det høres ikke riktig ut at han skal ha halvparten av verdiøkningen dersom han ikke eier noe.

At han får noe kompensjasjon for oppussing er fair, men han skal ikke ha fra noe han ikke eier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å eksemplifisere:

Dersom han hadde eid 10 % av huset skulle han hatt10av verdiøkningen. Derfor er det vanskelig å se  han skal ha 50% når han ikke eier noe.

Endret av MapleSirup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt navn som står på skjøtet. Det var jeg som kjøpte huset før vi møttes. 

Men siden den gang har vi bygget på og han har vært med på å betale ned på lånet i ca 10 år. I perioder har han kanskje også betalt litt mer enn meg, da jeg har vært hjemme med små barn. 

Og da har han vel rett på mellomlegg slik jeg forstår det? Han har jo bidratt til ca 50% av utgiftene i 10 år... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Corine skrev:

Det er mitt navn som står på skjøtet. Det var jeg som kjøpte huset før vi møttes. 

Men siden den gang har vi bygget på og han har vært med på å betale ned på lånet i ca 10 år. I perioder har han kanskje også betalt litt mer enn meg, da jeg har vært hjemme med små barn. 

Og da har han vel rett på mellomlegg slik jeg forstår det? Han har jo bidratt til ca 50% av utgiftene i 10 år... 

Han har ikke rett på mellomlegget av den grunn :) 

Husk at han ikke har eid og ville hatt husleie. I realiteten har han gått i "kvinnefella". Jeg synes han skal få noe kompensesjon for påbygget dersom han har bidratt her. Men huset var ditt og har vært ditt hele tiden. Han kan ikke tjene seg opp en eierandel uten å kjøpe seg inn. Her bør du tenke deg godt om ift hva du gjør videre. Men å gå ut av et hus man ikke har eid med en EK på 750 000 er ikke korrekt.

Husk at hva du enn velger å gjøre så har han ikke loven på sin side når det gjelder husets verdistigning. Hva ville det kostet å leie halve ditt hus i disse årene?

At du har vært hjemme med barn har ingenting med saken å gjøre da dere var enige om dette og det er også en jobb!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...