Gå til innhold

Menskopp. Gir snart opp denne dritten!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag prøvde jeg menskopp for første gang. Greit nok å få den inn, vondt og litt vrient, men ok tenkte jeg. Helt ok å ha den inne, selv om den jævla tuppen var rimelig irriterende. Følte litt ubehag når jeg satt, bøyde meg, "hoppet" osv. Men ok.

Så skulle jeg ta den ut. Fytti helvete. Hvorfor i huleste står det ikke på bruksanvisningen hvordan man tar den ut?! Tenkte den skulle ut som en tampong, så dro den forsiktig ut. Fyf... sier jeg bare! Har lett på nett, sett utallige YouTube-videoer, men blir virkelig ikke klokere.

Kjøpte meg en sånn for å bli mer miljøvennlig, spare penger og alt det der, men jeg skjønner meg jo ikke på det! Tampong er jo hundre millioner ganger bedre! Har tatt ut menskoppen nå og har utrolig vondt i underlivet.

Kan noen prøve å forklare meg hvordan denne greia fungerer, særlig hvordan jeg tar den ut. Har også sett på ulike teknikker på for å sette den inn på YouTube, det ser så lett ut, men i virkeligheten er det jo utrolig vanskelig.

Har tenkt å gi menskopp en sjanse, men om det ikke blir bedre kaster jeg den. 

Anonymkode: 88c2f...f1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen vær så snill å hjelpe meg, har så lyst å klare dette :( 

Anonymkode: 88c2f...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal ta den ut må du lirke inn en finger for at trykket som holder den på plass skal slippe. Altså du må skvise den sammen en smule slik at menskoppen er mer oval-formet enn sirkel-formet når du trekker den ut. 

Anonymkode: de278...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bryte vakuumet ved å trykke en finger inn i siden på koppen, ellers gjør det vondt å ta den ut😊

Jeg trykker litt inn på siden, så lirker og snur jeg den litt frem og tilbake samtidig som jeg tar den ut. Noen ganger holder det at jeg drar litt i tuppen etter at vakuumet er brutt. 

(Jeg tømmer koppen kun på toalett der vasken er mulig å nå mens man sitter på toalettet)

Har du kjøpt en kopp som er litt stiv? Siden du kjenner den så godt? Jeg tror jeg ville testet et annet merke for å se om du merker forskjell😊

 

Jeg har brukt kopp 1,5 år 😊

Anonymkode: 70217...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du skal ta den ut må du lirke inn en finger for at trykket som holder den på plass skal slippe. Altså du må skvise den sammen en smule slik at menskoppen er mer oval-formet enn sirkel-formet når du trekker den ut. 

Anonymkode: de278...d1a

Jepp. Det blir vakum når du har den i, så det er dritbondt og bare dra den ut.du må slippe til luft. 

Og hvis du kjenner den når du sitter, kan det hende den ikke er riktig str eller om du har regulert tappen til feil lengde. Jeg kjenner ikke min når jeg bruker den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AB over skriver, så må du bryte vakumet. Pleier å gjøre dette og dra forsiktig mens jeg presser den ut med musklene i skjeden. Kjente den i begynnelsen jeg og, men lærte meg etterhvert å plassere den riktig så nå kjenner jeg ingenting :) For å sette den inn pleier jeg å brette den sammen og lirke den langt nok opp. Så dra litt i tuppen for å forsikre meg om at den sitter riktig. Fortsett å prøv deg frem. Men å bryte vakumet er ganske viktig.

Anonymkode: edbd5...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der krever litt øvelse før man finner riktig teknikk for å få koppen ut, gjerne flere mensperioder.

Tuppen kan du klippe kortere om du synes den er i veien, elle helt av når du ette hvert føler deg sikker på at du får koppen ut uten å dra i tuppen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det heter menskopp så ser jeg for meg at det blir mye søl ved lekkasje.. Hvordan fungerer det egentlig? Blir det mye søl? Hvor lenge går en med den før den tømmes? Hva menes det med å regulere tappen som nevnt over her? Hvor mye ligge en sånn på ca i pris? Hvor lenge bruker en den før den må fornyes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kom med bruksanvisning; klem i bunnen til vakuumet slipper. Det skjer umiddelbart. 

Anonymkode: 8cfc4...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Forundret.. skrev:

I og med at det heter menskopp så ser jeg for meg at det blir mye søl ved lekkasje.. Hvordan fungerer det egentlig? Blir det mye søl? Hvor lenge går en med den før den tømmes? Hva menes det med å regulere tappen som nevnt over her? Hvor mye ligge en sånn på ca i pris? Hvor lenge bruker en den før den må fornyes?

Har aldri opplevd lekasje :) Med min holder det å tømme to ganger i døgnet. Men dette varierer også med hvor kraftig mens man har. Det er bare en liten kopp som settes inn i skjeden så den samler opp blodet. Det er liten kant øverst som holder den på plass, og det blir vakum. Det blir litt søl når man tar den ut. Det blir en kopp med blod liksom :P Derfor er det anbefalt å sitte på toalettet mens man gjør det. Det er en liten tapp nederst som skal hjelpe med å finne koppen når den er inni skjeden. Denne kan klippes, for om den blir for lang så kan det være ubehagelig. Min kostet rundt 100kr. tror jeg. Kjøpte fra utlandet. Den holder i flere år. 

Anonymkode: edbd5...e8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

Har mooncup i størrelse B (dvs. for kvinner under 30 år som ikke har født). 

ts

Anonymkode: 88c2f...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å stå med en fot på toalettet og fiske den delvis ut før jeg setter meg. Så drar jeg den ut mens jeg sitter, så jeg får tømt den ned i toalettet. Har heldigvis egen vask på jobb.

Hvor ofte jeg tømmer er avhengig av hvor jeg er i syklusen. Har hatt en lekkasje, men har ikke hatt noen etter at jeg begynte å sette den inn mens jeg har ene foten på toalettet.

Kjøpte min på menskopp.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt sjangs til å få den ut mens jeg sitter på toalettet. Sitter alltid på huk på gulvet når jeg gjør det. Blør lite, så det er ikke noe problem å få det til uten søl. 

Anonymkode: 4642f...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt det i 2 år. Beste kjøpet EVER!  jeg klemmer den sammen og slipper den når den er Inne. Tuppen, er enkel å få tak i når jeg skal ta den ut. Jeg tar den bare ut over doskåla, sånn at det renner nedi der. Så lett..skjønner ikke at noen ikke får det til..øv litt mer:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker tampong, jeg. Mye enklere å bare kunne kaste den etter bruk og ta en ny, i stedet for å måtte tømme og vaske koppen. Har også ganske store blødninger, så opplevde lekkasje flere ganger. Føler meg tryggere med tampong og truseinnlegg, og så er det mye mer behagelig en den koppen. 

Anonymkode: 6f4b7...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Honey Dew skrev:

Bruk bind istedet. Mye bedre og mer behagelig :)

Beklager, men det er jo faktisk ikke det, du (som de fleste andre) er bare vant til det. Bomull tilsatt kjemikalier har ingenting nær skjeden eller vagina å gjøre, det er mindre hygienisk på grunn av forråtnelse som naturlig skjer, og ikke minst skader det miljøet.

Hele mitt forhold til mensen har blitt fullstendig endret etter jeg startet med menskopp! Plutselig er det ikke noe stress lenger :)

Anonymkode: 16fb1...c5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men det er jo faktisk ikke det, du (som de fleste andre) er bare vant til det. Bomull tilsatt kjemikalier har ingenting nær skjeden eller vagina å gjøre, det er mindre hygienisk på grunn av forråtnelse som naturlig skjer, og ikke minst skader det miljøet.

Hele mitt forhold til mensen har blitt fullstendig endret etter jeg startet med menskopp! Plutselig er det ikke noe stress lenger :)

Anonymkode: 16fb1...c5c

Det går fint når du bytter flere ganger i døgnet.

Da jeg hadde menstruasjon, var miljø det siste jeg tenkte på. Ville bare ha det behagelig under h....uken

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...