Gå til innhold

Muslimer i barnebursdager. Dilemma ang. mat.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette med å bruke to sett kjøkkenutstyr er for jøder som spiser koshermat (men jeg regner med ikke alle er like strenge). De skal ikke blande kjøtt og melkeprodukter og heller ikke utstyr eller servise som har vært brukt til å tilberede/spise maten.

Det er da mange med spesielle matønsker som er ganske strenge på behandling av mat. Jeg vet f.eks. om flere veganere som ikke ville spist mat hvis den har vært i noen som helst kontakt med noe som kommer fra dyr, selv om det bare er at en veganburger ble grillet på samme grill som kjøtt eller veganpølser plukket opp med samme pølseklype som blir brukt til kjøttpølser.

Endret av Arkana
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke ufarlig å spise svin i Norge før heller, da det var utbredt med trikiner. Dette kan føre til parasitter som legger egg og klekker vonde larver i menneskemuskler. Ikke uvanlig at svin ble sett på som urent. Faren min er helnorsk men greier ikke tanken på svinekjøtt pga. dette. Så det er vel noe som kan henge igjen selv om det er sjelden nå for tiden.

Anonymkode: 6e8af...f85

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg kilde hos Mattilsynet:

Trikinose ble første gang beskrevet i Norge i 1882 og under krigen var det et utbrudd der over 600 tyske soldater ble smittet. Etter dette utbruddet, ble det innført innført trikinkontroll av alle slaktede griser. Det siste innenlandstilfelle hos mennesker i Norge var i 1980 og trikiner ble sist påvist hos svin i 1994. Dette var den første påvisningen hos svin siden 1981.

Anonymkode: 6e8af...f85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvorfor svin er så farlig å spise for muslimer ? Syns de overdriver noe sinn sykt, når de ikke en gang kan spise kjøtt hos andre. Eller ikke kan bruke samme gryta

Anonymkode: 6c718...f02

 

Står vel i koranen. På samme måten som at kristne strengt tatt heller ikke skal spise svin, sjømat, eller bruke flere en ett type stoffplagg ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ann Christin skrev:

 

Står vel i koranen. På samme måten som at kristne strengt tatt heller ikke skal spise svin, sjømat, eller bruke flere en ett type stoffplagg ;)

 

Tull.

Anonymkode: 8d2a5...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

kyllingpølse

halv del av kake uten seigmenn/ ev be henne ta med mat. dette er virkelig ikke stress

Anonymkode: cf5f5...918

Evt nonstop som pynt og kutte seigmenn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun sa jo til meg at jeg ikke behøvde å kjøpe halal-pølser og at barnet hennes ikke spiser noe kjøtt utenfor deres hjem.. ts

Anonymkode: 7250e...b66

Dette er jo ikke halalkjøtt. Dette er vegetar. Altså null kjøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke min jobb å følge opp folk som har ikke sosial antennae nok for å svare ja eller nei til en invitasjon.  Siden det er ca 15 gutter i klassen, har de fått nok invitasjoner over årene at det er lett å forstå hva er forventet. 

Anonymkode: 13299...8f8

Det må være slitsomt å være så sinna.

Anonymkode: 6ee4c...032

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev på innbydelsene at de måtte si i fra hvis de hadde allergier el.l. Med bokstavene el.l. mente jeg da selvsagt også å ikke kunne spise mat av religiøse årsaker. Litt skuffet over at de da ikke sier dette på eget initiativ, når jeg har bedt om det, og at jeg liksom må "dra det ut av dem". ts

Anonymkode: 7250e...b66

Kanskje hun hadde tatt med selv? 

I Bhg til min datter tok foreldrene til den ene muslimske jenten med egne halal pølser bare. Null stress. (Og ellers hadde jeg bare servert kyllingpølser til alle)

Ang seigmenn, så hadde jeg ikke brydd meg.

Nå serveres det pannekaker, pizza, etc i bursdagene. Så da er det ikke et tema lenger.

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun sa jo til meg at jeg ikke behøvde å kjøpe halal-pølser og at barnet hennes ikke spiser noe kjøtt utenfor deres hjem.. ts

Anonymkode: 7250e...b66

Er ikke kjøtt i disse ...........

Anonymkode: 6c718...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen muslimer er veldig nøye med at kasseroller/ kjøkkenredskaper ikke skal ha vært i kontakt med svinekjøtt. Hjelper ikke at de er vasket. Bare nevner det. Min erfaring er at muslimske barn ikke dukker opp og det blir ikke gitt beskjed så det er jo litt kjedelig hvis du har ordnet med spesialmat. Men det er jo stort sett ikke barnas feil!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ann Christin skrev:

 

Står vel i koranen. På samme måten som at kristne strengt tatt heller ikke skal spise svin, sjømat, eller bruke flere en ett type stoffplagg ;)

 

Står i både muslimske og kristne/jødiske skrifter. Det er blant annet beskrevet i det gamle testamentet, sammen med skalldyr. Årsaken til at dette ble regnet som urent, kommer blant annet fra hva dyrene spiste. Både skalldyr og svin er/kan være åtseletere. De får i seg mye rart som kan være sykdomsfremkallende. 

Det kan nevnes trikiner i svin og tungmetaller i blåskjell. 

Mange av reglene beskrevet i gamle religiøse skrifter var av mer praktisk enn åndelig betydning. Blant annet er det et forbud i det gamle testamentet mot å lage permanente merker på kroppen (tatovering eller arrkunst), som kan begrunnes med risikoen for infeksjoner og dermed alvorlig sykdom/skade.

 

Ellers ville jeg sørget for at alle gjester fant noe de kunne spise, så langt mulig, uansett årsak til at de velger bort enkelte typer mat.

Anonymkode: 32513...421

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gazza skrev:

 Men det er jo stort sett ikke barnas feil!!

Veldig viktig. Det er aldri barnas feil.

Forøvrig er min erfaring en helt annen enn din. Det er en stor andel muslimer i de yngstes barnehage og hverken de eller andre muslimer jeg kjenner bryr seg om dette med kjøkkenredskaper. De muslimske barna både kommer i andres bursdager og holder egne bursdagsselskaper i like stor grad som de andre barna. Min erfaring er ellers at alle er nøye på svinekjøtt, men at de fleste ikke bryr seg så mye om gelatingodteri når det gjelder barna (men jeg synes det er enklest å ikke ta sjansen. Det koster meg ingenting å kjøpe godteri alle kan spise, mens det hadde vært veldig trist for det ene barnet som kanskje ikke får spise innholdet i godteposen.)

Endret av Arkana
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaken kan pyntes med nonstopp og ha seigmenn i en skål ved siden av. Jeg hadde kjøpt kyllingpølser og servert det til alle.

Anonymkode: 19260...36a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler denne tråden enda om en barnebursdag?

Lag to gryter med pølser. Den ene med kylling, den andre med gris. La barna velge hvilke pølser de vil ha. Da blir det ikke så veldig særbehandling at alle andre barn skal spørre hvorfor ditt og hvorfor datt.

Jeg kan love deg at hvis du lager pannekaker til en unge så er det i alle fall en annen unge som roper "hvorfor får han pannekaker? Jeg vil også ha!"

Skal du servere kaken hel eller lage mindre biter som barna kan forsyne seg selv med?

Går du for en hel kan du pynte halve kaka med seigmenn og andre halvpart med strø og sølvkuler (du vet hva jeg snakker om), går du for små biter kan du ha noe med seigmenn, og noe med strø og noe med det ene og det andre.

Endret av Skelly
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Jolene skrev:

Hadde handlet inn pølser og servert det. Halal er jeg sterkt imot, så hadde aldri tatt det inn i mitt hjem.

Samme her. Kjøper kun kjøtt fra frittgående dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, tussi84 skrev:

Server vanlig pølser hvis din unge vil ha det. Det er han som har bursdag. For 20 år siden var ikke dette noe problem.. nå skal man ta hensyn til disse muslimene som har kommet til Norge. Jeg kunne for synet skyld evt kokt kyllingpølser istedenfor.. men aldri hallah pølser. Et sted går grensen for hvor mye familien min skal tilpasse seg.  De skulle ha tilpasset seg oss.. 

Wow....Jeg sier bare WOW....

Er du typen som reiser til "syden" og klager på alle utlendingene der? 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å kjøpe egne halal-pølser eller kyllingpølser, hvis maten tilberedes f.eks. i en gryte som før har blitt brukt til svin før i tiden (og det kan ikke muslimene vite sikkert om den er, derfor sier de neitakk til kjøtt servert av oss uansett), eller hvis f.eks. pølseklypa du bruker på de andres pølser også blir brukt på halal-pølsene. Reglene er slik at muslimer ikke kan spise mat som har ligget på samme sted på benken som svinekjøtt, eller samme kniv eller utstyr er brukt. Det må være et strengt skille og utstyr og skjærefjøl osv kan aldri ha vært i kontakt med svinekjøtt.

Dette så jeg på et tv-program (norsk) en gang, da det var opprør i fengsel pga dette. Muslimske fanger ville ikke og kunne ikke spise mat som var tilberedt på samme benk og med samme kniver som svinekjøttet til de norske fangene. Muslimene måtte ha en helt egen avdeling, egen benk og eget utstyr og bestikk, tallerkener osv på fengselskjøkkenet. De kunne ikke spise noe som hadde vært i kontakt med noe som hadde vært i kontakt med svinekjøtt, selv om det var vasket i mellom.

 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Million skrev:

Det hjelper ikke å kjøpe egne halal-pølser eller kyllingpølser, hvis maten tilberedes f.eks. i en gryte som før har blitt brukt til svin før i tiden (og det kan ikke muslimene vite sikkert om den er, derfor sier de neitakk til kjøtt servert av oss uansett), eller hvis f.eks. pølseklypa du bruker på de andres pølser også blir brukt på halal-pølsene. Reglene er slik at muslimer ikke kan spise mat som har ligget på samme sted på benken som svinekjøtt, eller samme kniv eller utstyr er brukt. Det må være et strengt skille og utstyr og skjærefjøl osv kan aldri ha vært i kontakt med svinekjøtt.

 

Dette har jeg aldri hørt om eller opplevd som et problem. Ingen har nevnt dette når de har sendt barna sine i bursdager hos oss og det skilles ikke på kjøkkenutstyr ved matlaging hverken i barnehagen eller på skolen uten at dette er det minste problem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Arkana skrev:

Dette har jeg aldri hørt om eller opplevd som et problem. Ingen har nevnt dette når de har sendt barna sine i bursdager hos oss og det skilles ikke på kjøkkenutstyr ved matlaging hverken i barnehagen eller på skolen uten at dette er det minste problem.

Vel, det er et problem blant de troende muslimene i norske fengsler. Dokumentar på norsk tv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...