Gå til innhold

Muslimer i barnebursdager. Dilemma ang. mat.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har barnebursdag til helgen, og er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det i forhold til mat da noen av gjestene er muslimer. Har spurt mitt eget barn hva det ville ha av bursdagsmat, og det svarte pølser.

 

Jeg har snakket med mammaen til en av de muslimske gjestene, og hun fortalte at hennes barn ikke spiser kjøtt andre steder enn hjemme hos dem. Hun fortalte også at jeg ikke behøver å kjøpe halal-pølser til hennes barn. Nå ble samtalen vår forstyrret før jeg rakk å spørre henne videre om hvilke alternativer jeg kunne ordne i stand, så det er her dilemmaet mitt kommer.

 

Normalt sett ordner man jo noe varm mat i bursdager, og siden bursdagsbarnet ønsker pølser vil jeg innfri det ønsket. Jeg kunne gjerne handlet inn halal-pølser dersom den nevnte mammaen hadde foretrukket det. Men jeg ønsker egentlig ikke å lage ett annet "måltid" for de som ikke kan spise pølser. Det blir litt som å lage en annen mat en fiskemiddag for eksempel til ett barn som er i trassalderen, selv om resten av familien skal ha fisk, hvis dere skjønner. Det er min mening på det. 

 

Å spise ett felles måltid har jo også mye å si for sosialiseringen sin del. Det å være en del av ett fellesskap. Hva hadde dere gjort? Jeg vil ikke sette frem chips og slike dessert-saker før det er naturlig for de andre å ha kake heller, så jeg lurer på noe lettvint som kan være naturlig å ha ved siden av pølsene? Mini-tomater? Andre ting? 

 

Og nå kom jeg på at seigmenn er vel egentlig inneholder gelatin fra svin. Jeg som hadde tenkt å ha det som pynt på kaka. Er ikke så lett å både inkludere andre, respektere dem, og samtidig holde fast på egne tradisjoner uten å tråkke andre på tærne. Råd ønskes. 

 

 

Anonymkode: 7250e...b66

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke sende henne ( og eventuelle andre) en tekstmelding å spørre? Det er jo veldig forskjellig hva muslimske barn kan og ikke kan spise. Noen skal kun unngå svin og kan ha kyllingpølse, mens andre skal ha halal. Hun har sikkert noen forslag til hva du kan servere. Jeg pleier å skrive på innbydelsen at om noen har  allergier eller andre hensyn som må tas ift mat så må de gi beskjed i forkant. Så hvis jeg ikke hører noe annet, kan barna få det som serveres.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kyllingpølse

halv del av kake uten seigmenn/ ev be henne ta med mat. dette er virkelig ikke stress

Anonymkode: cf5f5...918

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Hva med pannekaker, grøt, fiskeburgere. Om dere må ha pølser, så kan de jo kanskje spise kylling/kalkun/vegetar pølser. Om disse barna ikke kan spise noen av disse pølsene, så ha noen vafler på si som dem kan spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Evee skrev:

Kan du ikke sende henne ( og eventuelle andre) en tekstmelding å spørre? Det er jo veldig forskjellig hva muslimske barn kan og ikke kan spise. Noen skal kun unngå svin og kan ha kyllingpølse, mens andre skal ha halal. Hun har sikkert noen forslag til hva du kan servere. Jeg pleier å skrive på innbydelsen at om noen har  allergier eller andre hensyn som må tas ift mat så må de gi beskjed i forkant. Så hvis jeg ikke hører noe annet, kan barna få det som serveres.

Jeg skrev på innbydelsene at de måtte si i fra hvis de hadde allergier el.l. Med bokstavene el.l. mente jeg da selvsagt også å ikke kunne spise mat av religiøse årsaker. Litt skuffet over at de da ikke sier dette på eget initiativ, når jeg har bedt om det, og at jeg liksom må "dra det ut av dem". ts

Anonymkode: 7250e...b66

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Kjøpe en pakke vegetarpølser ? De finnes i frysedisken hos de fleste matbutikker, pakken ser slik ut:

1835556-8-1408048113298.jpg

Hun sa jo til meg at jeg ikke behøvde å kjøpe halal-pølser og at barnet hennes ikke spiser noe kjøtt utenfor deres hjem.. ts

Anonymkode: 7250e...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun sa jo til meg at jeg ikke behøvde å kjøpe halal-pølser og at barnet hennes ikke spiser noe kjøtt utenfor deres hjem.. ts

Anonymkode: 7250e...b66

Det er ikke kjøtt ;)

Anonymkode: 79701...5d4

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Kjøpe en pakke vegetarpølser ? De finnes i frysedisken hos de fleste matbutikker, pakken ser slik ut:

1835556-8-1408048113298.jpg

Skjønner at det ikke er ordentlig kjøtt inni disse altså, men tror nok også at de kanskje er litt "redde" for at jeg skal være litt "slu" og pushe på dem noe de ikke kan spise, noe jeg selvsagt ikke ønsker å gjøre.

Anonymkode: 7250e...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du lager veldig mye greier ut av det. Barna vet nok selv hva de skal spise og ikke, og om de tilfeldigvis skulle få i seg en wiener med brød så dauer de ikke av det.

Anonymkode: 79701...5d4

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Black Amethyst

Er det sikkert på at barnet vil komme på bursdagen? I en barnehage jeg jobbet i tidligere så ble ei muslimsk jente bedt på bursdag men fikk ikke lov til å gå dit av foreldrene sine. Ellers så får du vel bare gjøre ditt beste, ordne i stand noe du mener flest folk kan spise.

Endret av Black Amethyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever at de færreste er veldig opplyst om dette med gelatin, så det er nok mange som spiser seigmenn uten å tenke over det.

Hva med å servere pommes frites til pølsene? Det kan vel alle spise?

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten spiste de barna som av en eller annen årsak ikke kunne/ville/likte spise vanlige pølser pølsebrød med ketchup. Litt kjedelig kanskje, men ingen klaga :) Sånn var det bare. Du kan jo eventuelt lage en litt god og barnevennlig pastasalat eller fruktsalat ved siden av kanskje? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at denne mora sa at de ikke spiser kjøtt utenfor hjemmet, fordi hun er redd for at pølsene som blir servert ikke er halal. Kan du ikke ta en telefon til henne og spørre om det er OK med halalpølser eller vegetarpølser? De har et bredt utvalg av halalpølser i innvandrerforretninger, og vegetarpølser finner man på litt større dagligvarebutikker. Jeg vil ikke tro at barna føler seg annerledes selvom de får en annen type pølse enn de andre. De blir jo spist med samme tilbehør. Når det gjelder kaken kan du pynte med nonstop, og som andre også ha sagt: ta en del av kaken uten seigmenn :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du lager veldig mye greier ut av det. Barna vet nok selv hva de skal spise og ikke, og om de tilfeldigvis skulle få i seg en wiener med brød så dauer de ikke av det.

Anonymkode: 79701...5d4

Noen av oss ønsker å bygge broer her i verden, andre bryr seg ikke om de ødelegges.. :rolleyes: 

Anonymkode: 7250e...b66

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nutz skrev:

Opplever at de færreste er veldig opplyst om dette med gelatin, så det er nok mange som spiser seigmenn uten å tenke over det.

Hva med å servere pommes frites til pølsene? Det kan vel alle spise?

Supert forslag!! Tusen takk! Skal kjøpe inn det! :) Hilsen ts.

Anonymkode: 7250e...b66

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Black Amethyst skrev:

Er det sikkert på at de lar barna komme på bursdagen? I en barnehage jeg jobbet i tidligere så ble ei muslimsk jente bedt på bursdag men fikk ikke lov til å gå dit av foreldrene sine. Ellers så får du vel bare gjøre ditt beste, ordne i stand noe du mener flest folk kan spise.

De er litt i grenseland i forhold til om de er liberale eller konservative muslimer akkurat disse. De ber bordbønn før måltider hjemme, men mammaen i familien bruker ikke hijab. Samtidig spiser de kun halal-kjøtt, så akkurat disse er litt sånn i grenseland akkurat på det sjiktet. 

 

Det er andre barn jeg har invitert til bursdagen som også er muslimer, men de har jeg ikke hørt noe fra selv om de har fått mobilnummeret mitt. Alle barna er av samme kjønn, så det er ikke noe gutt-jente-dilemma.

Anonymkode: 7250e...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns helt ærlig du lager en stor greie ut av dette. du hadde fått svar på 2 minutter hvis du hadde ringt henne i stedet for å spørre her.

du kan kjøpe kyllingpølser. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare laga noe nøytralt som vegetarpølser eller pomfri som en annen sa (stekt i rapsolje eller noe). Hadde ikke giddet ringe rundt for det. Kyllingpølser kan også være et alternativ. Så lenge barna ikke får i seg noe de ikke skal, så kan du jo bare si det om forelderen klager i etterkant. Og om det ikke hjelper å si fra om at det var "trygg" mat, så fikk det være deres problem

Anonymkode: d90dd...a66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt pizza. En med skinke, en med kylling eller biff. Problem solved. Barna vet ofte hva de ikke kan spise, så de spør om det er svin i maten.

Anonymkode: 899a9...769

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...