Gå til innhold

Valp - slitsomt


tørkestativ

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk valp for 3 uker siden. Det er kjempe gøy og jeg finner mye glede i det. Føler livet mitt har fått en ny mening, og jeg elsker å ha noen å ta vare på, å gi masse kjærlighet til :) men... jeg er helt utslitt. Jeg visste jo at det ville bli slitsomt, men kanskje ikke SÅ slitsomt. Jeg er trøtt hele dagen og føler aldri jeg får slappet av... føler meg som en zombie... når blir det bedre?!:fnise: hun biter i alle møbler, henger i beina mine og gjør fra seg inne. Noe jeg selfølgelig forventet og var klar over altså! I hvilken alder slutter de med dette? Hun er ikke blitt flinkere til å gjøre fra seg ute, enda jeg bærer henne ut etter lek, mat og søvn, og hun får godbit hver gang hun gjør fra seg ute..

Ikke halshugg meg nå. Jeg er ikke så sliten at jeg ikke klarer å gi henne det hun trenger

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan variere veldig. Min ble stueren på en måned, men det kan også ta 4 måneder, og det er helt normalt. Det varierer hvor lang tid det tar for blæra å si "hei! nå må vi ut!". Frem til det er de bare som babyer og små barn som gjør fra seg i bleia fordi de har ingen kontroll på systemet ennå. Også med barn varierer det veldig når de kan slutte med bleie.

Når de feller valpetennene blir det verre - du må ta sørge for å ha MASSE forskjellige tyggeting tilgjengelig, både spiselige og uspiselige, slik at det ikke går utover andre ting. Du vil merke når hun begynner å felle tenner, og derfra kan det fort bli en måned eller to med ekstrem tygging.

Etter det kommer det en relativt rolig periode. Den eneste perioden som er verre en valpeperioden er ungdomsperioden.

Anonymkode: e78f7...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan variere veldig. Min ble stueren på en måned, men det kan også ta 4 måneder, og det er helt normalt. Det varierer hvor lang tid det tar for blæra å si "hei! nå må vi ut!". Frem til det er de bare som babyer og små barn som gjør fra seg i bleia fordi de har ingen kontroll på systemet ennå. Også med barn varierer det veldig når de kan slutte med bleie.

Når de feller valpetennene blir det verre - du må ta sørge for å ha MASSE forskjellige tyggeting tilgjengelig, både spiselige og uspiselige, slik at det ikke går utover andre ting. Du vil merke når hun begynner å felle tenner, og derfra kan det fort bli en måned eller to med ekstrem tygging.

Etter det kommer det en relativt rolig periode. Den eneste perioden som er verre en valpeperioden er ungdomsperioden.

Anonymkode: e78f7...842

Oh gosh er det noe som er verre enn dette også?:sprettoy: vi har masse tyggeleker til henne, men det er mye gøyere å ta oss. Kan ikke klappe henne uten at hun biter på hender, tær og henger i leggene våre. Er full av sår

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tørkestativ skrev:

Oh gosh er det noe som er verre enn dette også?:sprettoy: vi har masse tyggeleker til henne, men det er mye gøyere å ta oss. Kan ikke klappe henne uten at hun biter på hender, tær og henger i leggene våre. Er full av sår

Helt normalt! De små valpetennene er jo sylskarpe. Dersom det er over 10 år siden du fylte på med stivkrampesprøyte så er det på tide å gjøre det nå! Kombinasjonssprøyte i overarma altså, du trenger ikke sprøyte rett i såret for det der.

Og det er ikke alltid at tyggeleker hjelper. Noen ganger må man over til tyggebein for at valpen skal velge det. Her spiste valpen sikkert 10% av kroppsvekten sin daglig i form av godbiter, griseører, grisehaler og andre typer "bein" for det var det eneste som funket. Og han er fortsatt en "stortygger" og underholder seg selv lenge med å bare ligge å tygge.

Anonymkode: e78f7...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt normalt! De små valpetennene er jo sylskarpe. Dersom det er over 10 år siden du fylte på med stivkrampesprøyte så er det på tide å gjøre det nå! Kombinasjonssprøyte i overarma altså, du trenger ikke sprøyte rett i såret for det der.

Og det er ikke alltid at tyggeleker hjelper. Noen ganger må man over til tyggebein for at valpen skal velge det. Her spiste valpen sikkert 10% av kroppsvekten sin daglig i form av godbiter, griseører, grisehaler og andre typer "bein" for det var det eneste som funket. Og han er fortsatt en "stortygger" og underholder seg selv lenge med å bare ligge å tygge.

Anonymkode: e78f7...842

I de verste periodene pleier jeg å trene litt med henne. Sitt, ligg og godbitsøk på plenen...hun får tyggebein, strimlet griseører og kaninører, da er hun opptatt i ca 10 min så løper hun å gjemmer det en plass. Så er det i gang igjen. Er vel ikke annet å gjøre enn å holde ut:fnise: hvorfor er ungdomsperioden verre egentlig? Og når er den ca? Har lest mye men er så mye informasjon at jeg glemmer mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tørkestativ skrev:

I de verste periodene pleier jeg å trene litt med henne. Sitt, ligg og godbitsøk på plenen...hun får tyggebein, strimlet griseører og kaninører, da er hun opptatt i ca 10 min så løper hun å gjemmer det en plass. Så er det i gang igjen. Er vel ikke annet å gjøre enn å holde ut:fnise: hvorfor er ungdomsperioden verre egentlig? Og når er den ca? Har lest mye men er så mye informasjon at jeg glemmer mye

Fordi de blir tenåringer, med alt det innebærer av kaos på innsiden. Det er som mennesker sånn sett. Nå har du en småunge, de er fulle av påfunn og energi og futt, kjempe slitsomt, men fortsatt gøy. Men når de blir tenåringer, da tar det helt av med hormoner og humørsvigninger. Var helt klart verre enn valpetiden. Inkludert valpetiden tok det ca to år før han landet og ble en trygg og stabil og flott hund.Da pustet jeg lettet ut for det hadde jeg aldri trodd :fnise:

Anonymkode: 77d18...7ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de blir tenåringer, med alt det innebærer av kaos på innsiden. Det er som mennesker sånn sett. Nå har du en småunge, de er fulle av påfunn og energi og futt, kjempe slitsomt, men fortsatt gøy. Men når de blir tenåringer, da tar det helt av med hormoner og humørsvigninger. Var helt klart verre enn valpetiden. Inkludert valpetiden tok det ca to år før han landet og ble en trygg og stabil og flott hund.Da pustet jeg lettet ut for det hadde jeg aldri trodd :fnise:

Anonymkode: 77d18...7ea

Jeg er midt i ungdomsperioden nå. Når min var liten og valp, gråt jeg av og til over hvor sliten jeg var. Nå som han er rebelsk ungdom og har "glemt" alt han har lært får jeg lyst til å filleriste han titt og ofte. Merkbar forandring i oppførsel: jokker på meg (ikke ofte), bobler over av hormoner (klikker i vinkel ute på tur - løper til en side hvor han rykker til i båndet før han kaster seg ut til andre siden i full fart og rykker til i båndet, sånn kan hn holde på fra side til side. Jeg bruker sele og trener MYE på å gå pent i bånd, godbit hvert andre sekund), klarer ikke roe seg (men kan klare det ved å tygge hardt og lenge på en tyggestang), har oppdaget jenter (piper og hopper over alt når han ikke får treffe dem ute, uler og hyler innendørs - mens tisper kan finne på å stille seg opp for hannhunder, type "kom og ta meg!"), blir mye mer sta (bjeffer til meg om jeg ber ham sitte), har spøkelsesperiode (ting som aldri har vært skummel tidligere er nå en stor fare!), OSV! Det er litt som å ha valp igjen, man må begynne på scratch, forskjellen er at valpen var mer lærevillig før, nå gidder den ikke alltid høre på deg :P

Anonymkode: e78f7...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de blir tenåringer, med alt det innebærer av kaos på innsiden. Det er som mennesker sånn sett. Nå har du en småunge, de er fulle av påfunn og energi og futt, kjempe slitsomt, men fortsatt gøy. Men når de blir tenåringer, da tar det helt av med hormoner og humørsvigninger. Var helt klart verre enn valpetiden. Inkludert valpetiden tok det ca to år før han landet og ble en trygg og stabil og flott hund.Da pustet jeg lettet ut for det hadde jeg aldri trodd :fnise:

Anonymkode: 77d18...7ea

Jeg håper den dagen kommer og at alt arbeidet kommer til å være verdt det :P For her arbeides det konstant! Godbitbudsjettet har økt til et par tusen i måneden!

Anonymkode: e78f7...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tørkestativ skrev:

I de verste periodene pleier jeg å trene litt med henne. Sitt, ligg og godbitsøk på plenen...hun får tyggebein, strimlet griseører og kaninører, da er hun opptatt i ca 10 min så løper hun å gjemmer det en plass. Så er det i gang igjen. Er vel ikke annet å gjøre enn å holde ut:fnise: hvorfor er ungdomsperioden verre egentlig? Og når er den ca? Har lest mye men er så mye informasjon at jeg glemmer mye

Kaninører er godt og sunt, men de er veldig tynne da. Dersom du kjøper dem fra Dogman så opererer de med en hardhetsskala. Kaninører er på 1 på den skalaen, altså minst tyggemotstand. Se på pakken, og finn ting med både 2 og 3 på hardhetsskalaen. Evt bare spør i dyrebutikken. Disse varer mye lenger. Men det kommer jo litt an på om valpen slutter fordi det er tomt eller om den slutter fordi den kjeder seg da. Jeg har en arbeidskar, som fikk ganske utfordrende tyggeting (en lang sak på 90 cm fra Dogman med høyeste hardhetsskala) og han ga seg ikke før jobben var gjort (eller jeg lurte han med noen godbiter og tok den bort - han kan jo ikke spise hele om gangen!). Fikk han en mindre "pinne" med høyeste hardhetsskala jobbet han gjerne over en halvtime med den. Men det varierer fra hund til hund da.

Anonymkode: e78f7...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt valp på mange år, men har tre kattunger på 13uker ute mammaen deres i hus, og er så sliten. Det har vært noen utrolig givende 7uker. Men noen utrolig slitsomme uker. 

De er høyt og lavt

Første uken var de dårlige i magen, så ble mye vasking

Roter overalt

River ned ting om de kommer til

De gnager på ting, skulle tro de var gnagere. Ikke katter  

Privatliv finnes ikke. De er rundt meg hele tiden. 

Har ikke hatt en sammenhengende natt med søvn siden de kom. Kan våkne av at det er full fres i senga 😂 Prøvd å stenge de ute, da står alle tre utenfor døren å skriker. 

Har hatt kattunger i hus nesten sammenhengen siden april, og da den meste krevende tiden fra 7uker til 20uker.

Håper det blir en stund til det kommer kattunger i hus igjen nå altså... 

Men når en drar, så er det plass til en til. 

Ting kommer til å roe seg for dere, men det er tøft når det står på. Noen hunder er grusomme når ungdoms perioden står på, mens andre merker man ikke noe særlig forskjell på. 

Merket selv ikke noe særlig forskjell på verken tipsene eller hannhunden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er midt i ungdomsperioden nå. Når min var liten og valp, gråt jeg av og til over hvor sliten jeg var. Nå som han er rebelsk ungdom og har "glemt" alt han har lært får jeg lyst til å filleriste han titt og ofte. Merkbar forandring i oppførsel: jokker på meg (ikke ofte), bobler over av hormoner (klikker i vinkel ute på tur - løper til en side hvor han rykker til i båndet før han kaster seg ut til andre siden i full fart og rykker til i båndet, sånn kan hn holde på fra side til side. Jeg bruker sele og trener MYE på å gå pent i bånd, godbit hvert andre sekund), klarer ikke roe seg (men kan klare det ved å tygge hardt og lenge på en tyggestang), har oppdaget jenter (piper og hopper over alt når han ikke får treffe dem ute, uler og hyler innendørs - mens tisper kan finne på å stille seg opp for hannhunder, type "kom og ta meg!"), blir mye mer sta (bjeffer til meg om jeg ber ham sitte), har spøkelsesperiode (ting som aldri har vært skummel tidligere er nå en stor fare!), OSV! Det er litt som å ha valp igjen, man må begynne på scratch, forskjellen er at valpen var mer lærevillig før, nå gidder den ikke alltid høre på deg :P

Anonymkode: e78f7...842

Oisann. Høres slitsomt ut :P snart klarer jo valpen å sove lenger på morgenen og det kommer til å hjelpe mye!! Nå starter dagen i 7-8 tiden.. stemmer det at hannhundene er verre enn tispene i ungdomsperioden? Jeg har tispe. Hvordan oppfører de seg?

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kaninører er godt og sunt, men de er veldig tynne da. Dersom du kjøper dem fra Dogman så opererer de med en hardhetsskala. Kaninører er på 1 på den skalaen, altså minst tyggemotstand. Se på pakken, og finn ting med både 2 og 3 på hardhetsskalaen. Evt bare spør i dyrebutikken. Disse varer mye lenger. Men det kommer jo litt an på om valpen slutter fordi det er tomt eller om den slutter fordi den kjeder seg da. Jeg har en arbeidskar, som fikk ganske utfordrende tyggeting (en lang sak på 90 cm fra Dogman med høyeste hardhetsskala) og han ga seg ikke før jobben var gjort (eller jeg lurte han med noen godbiter og tok den bort - han kan jo ikke spise hele om gangen!). Fikk han en mindre "pinne" med høyeste hardhetsskala jobbet han gjerne over en halvtime med den. Men det varierer fra hund til hund da.

Anonymkode: e78f7...842

Jeg har prøvd med diverse andre ting, vanlige griseører(som var veldig harde for henne) og diverse andre ting men hun ble litt dårlig i magen så måtte gå for et mildere alternativ. Hun elsker sånne små bein med kylling rundt. De varer lenge og er ganske harde. Tygger på den kanskje i 15 min så går hun å gjemmer den. Tror kanskje hun blir fort lei av å bare ligge å gnage :P tror jeg skal prøve förballen min... kanskje hun kan få lunsjen sin oppi der så må hun jobbe litt og bli trøtt i hodet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som hun får nok aktivitet, men får hun nok søvn? Klarer hun å roe seg når hun trenger hvile? Hvis ikke bør du hjelpe henne, f.eks ved å ta henne i bånd og binde henne nært der du sitter. Da har hun ikke noe valg, og vil til slutt legge seg ned og sove. Du skal overse henne så godt du kan, men du kan stryke henne sakte uten å gi annen oppmerksomhet. Dette hjalp veldig på den av mine valper som var mest aktiv. Hun klarte ikke å finne roen selv, og ble overtrøtt.

Mine valper har roet seg betraktelig når de har vært rundt 4 mnd. Da har de også sluttet med biting, og fungerer fint med rutiner. Den siste valpen min sluttet med biting mye før det, men han var en rolig og lydhør type. Satt med han på fanget og koste med han. Så snart han prøvde å bite meg i fingrene, sa jeg nei og ga han en tyggeleke i stedet. Senere sa jeg nei, og hvis han da sluttet, fikk han godbit. Det var nok til at ha skjønte at han ikke skulle bite på meg, men han var ikke typisk vill valp heller. Valpen jeg hadde før han, var et lite monster av en piraja, og hun sluttet å bite da hun var ca 3,5 mnd.

Jeg synes ikke puberteten har vært så ille med disse to. Hannen var som han alltid hadde vært, eneste endring jeg merket var at begynte å løfte på foten ute, og ville markere på tur. Tispa er av stor vakt/vokterrase, og hun kokte litt mer i hodet da. Hun husket fortsatt alt hun hadde lært, men noen ganger var hun for opptatt til å høre. Det verste hun gjorde var at når hun ble frustrert, så hoppet hun på meg og bet meg i armene. Ikke hardt, men hun ble ganske ustyrlig akkurat da. Bandt henne til et tre da, og gikk 2 meter fra henne til hun roet seg. Deretter gikk vi videre. Den oppførselen er ganske vanlig blant pubertetshunder, og hun har aldri gjort det siden. 

Ha også hatt en hund som jeg fikk problemer med da han kom i puberteten. Usikker hannhund av vakt/vokterrase, som mente at alt og alle var mistenkelige. Han voktet og reagerte på ALT. Det var en skikkelig utfordring. Det er sjelden man opplever slike ting, heldigvis. Noen får endel problemer/utfordringer med hundene sine i puberteten, men de fleste kommer seg fint gjennom den perioden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Majott skrev:

Det høres ut som hun får nok aktivitet, men får hun nok søvn? Klarer hun å roe seg når hun trenger hvile? Hvis ikke bør du hjelpe henne, f.eks ved å ta henne i bånd og binde henne nært der du sitter. Da har hun ikke noe valg, og vil til slutt legge seg ned og sove. Du skal overse henne så godt du kan, men du kan stryke henne sakte uten å gi annen oppmerksomhet. Dette hjalp veldig på den av mine valper som var mest aktiv. Hun klarte ikke å finne roen selv, og ble overtrøtt.

Mine valper har roet seg betraktelig når de har vært rundt 4 mnd. Da har de også sluttet med biting, og fungerer fint med rutiner. Den siste valpen min sluttet med biting mye før det, men han var en rolig og lydhør type. Satt med han på fanget og koste med han. Så snart han prøvde å bite meg i fingrene, sa jeg nei og ga han en tyggeleke i stedet. Senere sa jeg nei, og hvis han da sluttet, fikk han godbit. Det var nok til at ha skjønte at han ikke skulle bite på meg, men han var ikke typisk vill valp heller. Valpen jeg hadde før han, var et lite monster av en piraja, og hun sluttet å bite da hun var ca 3,5 mnd.

Jeg synes ikke puberteten har vært så ille med disse to. Hannen var som han alltid hadde vært, eneste endring jeg merket var at begynte å løfte på foten ute, og ville markere på tur. Tispa er av stor vakt/vokterrase, og hun kokte litt mer i hodet da. Hun husket fortsatt alt hun hadde lært, men noen ganger var hun for opptatt til å høre. Det verste hun gjorde var at når hun ble frustrert, så hoppet hun på meg og bet meg i armene. Ikke hardt, men hun ble ganske ustyrlig akkurat da. Bandt henne til et tre da, og gikk 2 meter fra henne til hun roet seg. Deretter gikk vi videre. Den oppførselen er ganske vanlig blant pubertetshunder, og hun har aldri gjort det siden. 

Ha også hatt en hund som jeg fikk problemer med da han kom i puberteten. Usikker hannhund av vakt/vokterrase, som mente at alt og alle var mistenkelige. Han voktet og reagerte på ALT. Det var en skikkelig utfordring. Det er sjelden man opplever slike ting, heldigvis. Noen får endel problemer/utfordringer med hundene sine i puberteten, men de fleste kommer seg fint gjennom den perioden.

 

 

Hun er kjempeflink til å roe seg, og sover masse også, så det er nok ikke det heller.. prøvde å si nei når hun beit meg, så fikk hun godbit når hun slapp, men det resulterte i at hun løp for å bite meg, slapp etter 2 sekund og ventet så fint på godbit:fnise: så det måtte jeg slutte med.. hun er vel bare sånn tror jeg. Rar personlighet. Håper inderlig hun slutter når hun er i 4 mnd alderen, bare en mnd igjen da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hund er 1 år nå, og merker lite til de første valpeutfordringene nå. Han var vell 100% stueren etter 2-3mnd og sluttet å tygge på alt etter bare noen få uker. Passet alltid på å gi ham tyggeleker slik at han tygget på disse i stedet for møbler/sko osv. Men alle hunder har sin egen personlighet og det vil variere veldig på når disse valpefaktene går over. Min er i tenårene nå så jeg har fått et helt nytt sett med utfordringer, men de krever heldigvis ikke like mye energi fra meg som utfordringene vi hadde i begynnelsen gjorde 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går over :) Og med en gang du kan sove natta gjennom blir alt plutselig mye mindre slitsomt - rart det der. Min var ikke veldig ille som valp, selv om det tok en stund å trene henne husren. Det mest plagsomme var at vi ikke kunne sette oss ned eller kose med henne uten at det ble verdens morsomste bitelek. Derfor trente jeg aktivt på håndtering og kos, og det hjalp noe utrolig og gikk veldig fort. Jeg brukte klikker (hun var allerede vant til klikkertrening) og ga klikk + belønning når hun lå rolig og lot meg stryke ryggen, sjekke ører, ta på labbene, sjekke tenner, klappe på hodet, alt det der. Jeg tror også det hjalp at vi trente korte økter med lydighet og triks flere ganger hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hvor aktiv hunden er varierer fra hunderase til hunderase, og stuerenhet er jo helt forskjellig. Kan ta 1 mnd eller 4. Bare pass på ta hunden ut etter lek, soving og mat. Og ros masse. Du skal heller aldri bruke navnet til hunden om du kjefter, da kan hunden ta sitt eget navn som negativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, MrsPiggyBank skrev:

Det går over :) Og med en gang du kan sove natta gjennom blir alt plutselig mye mindre slitsomt - rart det der. Min var ikke veldig ille som valp, selv om det tok en stund å trene henne husren. Det mest plagsomme var at vi ikke kunne sette oss ned eller kose med henne uten at det ble verdens morsomste bitelek. Derfor trente jeg aktivt på håndtering og kos, og det hjalp noe utrolig og gikk veldig fort. Jeg brukte klikker (hun var allerede vant til klikkertrening) og ga klikk + belønning når hun lå rolig og lot meg stryke ryggen, sjekke ører, ta på labbene, sjekke tenner, klappe på hodet, alt det der. Jeg tror også det hjalp at vi trente korte økter med lydighet og triks flere ganger hver dag. 

Har faktisk sovet natten gjennom siden dag 3...hihi føler meg kanskje litt heldig der? Mulig det er fordi vi har buret åpent i en kompostbinge, med avispapir hun tisser på. En sjelden gang må jeg ut med henne om natta når hun må gjøre nr 2, for det vil hun ikke gjøre på avisene. Dagene starter uansett tidlig da. 7-8 tiden. Det er tungt for et B-menneske som bare jobber kveld:fnise: så er jeg nok trøtt fordi jeg er vant til å kun tenke på meg selv, sove lenge å dra mer på sofaen foran tven. Nå kan jeg ikke det lenger så det har vel litt med vanen å gjøre. Føler det går litt bedre nå, enn når jeg startet tråden. Skal prøve å belønne når hun er rolig og vi koser :) tok det lang tid før hunden din skjønte tegninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ABCkvinne skrev:

Min hund er 1 år nå, og merker lite til de første valpeutfordringene nå. Han var vell 100% stueren etter 2-3mnd og sluttet å tygge på alt etter bare noen få uker. Passet alltid på å gi ham tyggeleker slik at han tygget på disse i stedet for møbler/sko osv. Men alle hunder har sin egen personlighet og det vil variere veldig på når disse valpefaktene går over. Min er i tenårene nå så jeg har fått et helt nytt sett med utfordringer, men de krever heldigvis ikke like mye energi fra meg som utfordringene vi hadde i begynnelsen gjorde 😅

Hun er 12 uker nå og snart stueren tror jeg! Begynt å gå til døra å pipe eller bjeffe når hun vil ut :) uhell inne en skjelden gang. Problemet nå er at hun sitter MYE ned terassedøra å vil ut..hun vet vel at hun får komme ut med en gang...er redd for uhell. Men pipingen ved døra er nesten blitt en uvane....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tørkestativ skrev:

Har faktisk sovet natten gjennom siden dag 3...hihi føler meg kanskje litt heldig der? Mulig det er fordi vi har buret åpent i en kompostbinge, med avispapir hun tisser på. En sjelden gang må jeg ut med henne om natta når hun må gjøre nr 2, for det vil hun ikke gjøre på avisene. Dagene starter uansett tidlig da. 7-8 tiden. Det er tungt for et B-menneske som bare jobber kveld:fnise: så er jeg nok trøtt fordi jeg er vant til å kun tenke på meg selv, sove lenge å dra mer på sofaen foran tven. Nå kan jeg ikke det lenger så det har vel litt med vanen å gjøre. Føler det går litt bedre nå, enn når jeg startet tråden. Skal prøve å belønne når hun er rolig og vi koser :) tok det lang tid før hunden din skjønte tegninga?

Oi, så deilig med valp som sover natta gjennom uten å forstyrre da! Nei, det tok ikke veldig lang tid før hun skjønte tegninga med kosingen. Jeg var veldig konsekvent, og lekte også maaaaaasse tug-o-war og fetch. Det tok litt lenger tid før vi fikk trent bort "carpet shark" tendensene (biting av bena våre). Muligens fordi mannen min ikke var med på opplegget mitt (stopp, ignorer, gi ros og oppmerksomhet når hun ikke biter, evnt gi leke/bitedings). Når jeg tenker meg om har det hele veien vært vanskeligere å trene ham enn å trene valpen.. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også veldig frustrert når min var valp, uansett hva vi gjorde ville hun heller bite på hender enn alle lekene og tyggebeinene jeg hadde investert i! Men det roer seg heldigvis, innimellom må en nesten bare være konsekvent og tålmodig og skap distraksjoner med ball-lek, prøv deg frem og se om kanskje mental trening har en positiv effekt på energinivået.

Du kan doble separasjon&mental trening ved f.eks sette hunden i et annet rom i en liten stund mens du går rundt og gjemmer små godtbiter. Her kan det også lønne seg å klaske til og ha noe så deilig som kylling eller usaltet kjøttdeig i små biter. Lag gjerne et lite spor først med sammenhengende godtbiter så hunden skjønner tegningen. Det kan kanskje ta noen forsøk før du kan sette deg tilbake noen minutter mens valpen snuser rundt etter godbiter, men innsatsen er vel verdt det! Sporsøk er også en veldig flott aktivitet for hunden å drive med senere i livet. Det finnes også massevis av hundeleker som går på mental trening, en enkel kong-ball er også veldig fin, som jeg husker vi brukte mye. 

Prøv å ha i bakhodet at hunden er i formingsfasen og oppførsel som forsterkes nå, kan følge henne livet ut. Og piping for å oppnå viljen sin er noe som fort kan bli veldig slitsomt. Vær obs på sist hun var ute og vanninntaket, og se om du klarer å skille "jeg vil ut og tisse" og "jeg vil ut". 

Valpekurs er definitivt noe jeg ville anbefale, da det er kjempeviktig at hunden din blir vant med masse forskjellige mennesker og andre hunder. Etter endt valpekurs er agility, lydighet og andre kurs kjempefine aktiviteter for deg og hunden din. I tillegg til at dere begge får sosialisering, er det utrolig gøy å lære og jobbe sammen med hunden din og vil også styrke deres bånd.

Hunden burde også eksponeres for forskjellige folk og hverdagsting folk kan ha på seg, hatter, hjelm, ryggsekker og alt mulig. Jeg syns det er veldig viktig at hunden fort blir vant med barn, selv om man ikke har barn selv eller i familien. Når du er ute og går tur med hunden er det kjempeflott å hilse på andre hunder, men du må også være forsiktig med hvem hunden din møter. Prøv og spør eieren før dere går bort om de har en hund som er trygg på valper, det er ikke alle hunder som vet at valper har en 'valpelisens'.

 

Og husk at hundebøkene er jo ikke skrevet for akkurat din hund, så du må nesten bare prøve og feile og se på hva som fungerer for deg og din hund. Du og hunden din må lære hverandre og kjenne, men jo mer du prøver jo fortere løser du den gåten.

Det er mye arbeid, men det er så verdt det :)  

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...