Gå til innhold

R1 og R2 som privatist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å melde meg på eksamen til våren i R1. Deretter tenker jeg å ta R2 til neste høst. Er dette helt umulig? :/ har bare p-matemarikk fra før. Hvilken kalkulator duger? 

Anonymkode: 82152...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Matematikk på R1 og R2-nivå er helt overkommelig, selv med "bare" 2p fra før. Jeg hadde 2p på vgs, og tok R1 som privatist. jobbet bare med faget i en uke før privatisteksamen, og fikk en 2er(jeg trengte bare å få R1 bestått, siden snittet mitt fra før var bra nok). Kom inn på studiet(fysikk på UiO) jeg ville, og har klart meg bra her. Fikk en B i kalkulus på UiO første semester, et fag som bygger videre fra R2.

Hvis du jobber jevnt, skal det ikke være noe problem å få en 4/5 i alle fall.

 

Kalkulatoren jeg brukte var Casio FX-9860gii eller hva den heter. Jeg bruker den forstatt på UiO i fag som fysikk og matematikk.

Anonymkode: 48b23...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg tenkte å melde meg på eksamen til våren i R1. Deretter tenker jeg å ta R2 til neste høst. Er dette helt umulig? :/ har bare p-matemarikk fra før. Hvilken kalkulator duger? 

Anonymkode: 82152...f36

Om det er helt umulig? Min erfaring er at det er utrolig varierende fra person til person. Jeg kjenner en som klarte seg strålende i matte på videregående og likevel strøk tre ganger før hun ga opp, og en annen som nesten strøk i matte (1Y) når vi hadde det på videregående men likevel klarte å få seg en femmer i R1. Det er bare å prøve seg frem. På udir sine sider så ligger det eksamensoppgaver fra tidligere som man kan prøve seg på. Jeg skal ta R1 selv til våren og er utrolig spent på om det kommer til å gå bra eller ikke. Det stilles krav til at man har fire i matte for å komme inn på den linjen jeg skal inn på så har blir det beinhard jobbing fra dag en! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Wanda Maximoff skrev:

Om det er helt umulig? Min erfaring er at det er utrolig varierende fra person til person. Jeg kjenner en som klarte seg strålende i matte på videregående og likevel strøk tre ganger før hun ga opp, og en annen som nesten strøk i matte (1Y) når vi hadde det på videregående men likevel klarte å få seg en femmer i R1. Det er bare å prøve seg frem. På udir sine sider så ligger det eksamensoppgaver fra tidligere som man kan prøve seg på. Jeg skal ta R1 selv til våren og er utrolig spent på om det kommer til å gå bra eller ikke. Det stilles krav til at man har fire i matte for å komme inn på den linjen jeg skal inn på så har blir det beinhard jobbing fra dag en! :)

Spennende :) hvilket studie vil du inn på? Hvordan planlegger du å jobbe med faget? Daglig flere timer i flere måneder? Er det ikke R2 man må ha 4 i? Aldri hørt om krav til R1, noe nytt?

Anonymkode: 59d02...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spennende :) hvilket studie vil du inn på? Hvordan planlegger du å jobbe med faget? Daglig flere timer i flere måneder? Er det ikke R2 man må ha 4 i? Aldri hørt om krav til R1, noe nytt?

Anonymkode: 59d02...a66

Det er kun R1 som er krav for å komme inn og da må du ha 4, ihvertfall hva jeg leste i fjor på nettsidene til Uio på denne linjen. :) Begynte å lete etter det i går igjen, men fant det ikke igjen da så vet ikke om de har gått tilbake på det eller om det fortsatt er gjeldende. Jeg har ikke helt bestemt meg ennå for om jeg skal inn på akkurat den linjen eller ikke, det står mellom den og en annen. 

Uansett, hvordan man skal jobbe med faget? Jeg har tenkt til å melde meg opp på privat skole. Har ikke bestemt meg for hvilken ennå, men som bosatt i Oslo så står det mellom Sonans, Akademiet eller Bjørknes. Sonans har jeg veldig dårlig erfaring med, og takket være dem så har jeg skyldt ned tusenvis av kroner i do så tviler på at det blir dem. ;)

Jeg er helt avhengig av undervisning i faget (også for å få studielån siden jeg er arbeidsledig per dagens dato og har regninger som må betales så kan man jo ikke ta fag på dagpenger). Jeg har sett på boken og syns rett og slett det er ganske vanskelig selv om jeg har 6'er i både 1T og 2T som egentlig er enkle fag. Jeg er nok mer av typen som kan jobbe en uke med matte, en uke med biologi, en uke med fysikk, en uke med norsk osv. Alle finner sin egen rutine på ting og hvordan det fungerer for dem. :) Matte er et utrolig tilfredsstillende fag da, er utrolig deilig når man endelig knekker koden og får det til, fy det er kult det ;) Forestiller meg at jeg lager meg en dag i uken for å arbeide med matte, ihvertfall frem til jeg får meg en jobb for da må det fordeles litt på en annen måte. :)

Endret av Wanda Maximoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt mulig! Gjorde dette selv, og det krevde ekstremt mye jobb og repetisjon, men det hjalp å kjøpe ulike lærebøker som forklarte tema på litt forskjellige måter. Det kan være vanskelig å forstå alt fra starten av, så for meg hjalp det å pugge en del, også så jeg heller logikken i det etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Wanda Maximoff skrev:

Det er kun R1 som er krav for å komme inn og da må du ha 4, ihvertfall hva jeg leste i fjor på nettsidene til Uio på denne linjen. :) Begynte å lete etter det i går igjen, men fant det ikke igjen da så vet ikke om de har gått tilbake på det eller om det fortsatt er gjeldende. Jeg har ikke helt bestemt meg ennå for om jeg skal inn på akkurat den linjen eller ikke, det står mellom den og en annen. 

Uansett, hvordan man skal jobbe med faget? Jeg har tenkt til å melde meg opp på privat skole. Har ikke bestemt meg for hvilken ennå, men som bosatt i Oslo så står det mellom Sonans, Akademiet eller Bjørknes. Sonans har jeg veldig dårlig erfaring med, og takket være dem så har jeg skyldt ned tusenvis av kroner i do så tviler på at det blir dem. ;)

Jeg er helt avhengig av undervisning i faget (også for å få studielån siden jeg er arbeidsledig per dagens dato og har regninger som må betales så kan man jo ikke ta fag på dagpenger). Jeg har sett på boken og syns rett og slett det er ganske vanskelig selv om jeg har 6'er i både 1T og 2T som egentlig er enkle fag. Jeg er nok mer av typen som kan jobbe en uke med matte, en uke med biologi, en uke med fysikk, en uke med norsk osv. Alle finner sin egen rutine på ting og hvordan det fungerer for dem. :) Matte er et utrolig tilfredsstillende fag da, er utrolig deilig når man endelig knekker koden og får det til, fy det er kult det ;) Forestiller meg at jeg lager meg en dag i uken for å arbeide med matte, ihvertfall frem til jeg får meg en jobb for da må det fordeles litt på en annen måte. :)

Hvilken linje er det du har sett på? Jeg studerer selv realfag på UiO, så kan komme med noen tips hvis ønskelig. Hvilke studiet på UiO er det som krever 4 i R1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som vil bli leger men som ikke liker matematikk. De sliter...en jeg kjenner tar dette opp for 3. gang nå...

Anonymkode: c6c3c...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
31 minutter siden, kaffebønne skrev:

Hvilken linje er det du har sett på? Jeg studerer selv realfag på UiO, så kan komme med noen tips hvis ønskelig. Hvilke studiet på UiO er det som krever 4 i R1?

Jeg har sett på en av informatikk linjene for en stund tilbake. :) Der det sto sist (var noe om at det bygde på fag blabla, viktig med forkunnskaper) så står det nå at det blir endringer fra 18/19 med at du må ha R1 + R2 og en av realfagene som fysikk 1+2 for å komme inn så ser ikke ut som det er gjeldende lengre :) Det er som sagt noe jeg leste i fjor (om at det skulle bli gjeldende, men det var ikke innført ennå), så sånn sett så burde jeg vært flinkere til å sjekke opp før jeg kaster meg i gang og slenger ut påstander :fnise: Så jeg får ta det til meg som dårlig sjekk av kilder. 

Utover det, så har jeg sett på biologi som et alternativ med der kreves det jo kun at du har bestått matte, men igjen med en poenggrense på 46 i ordinær så jeg ihvertfall ha tre i alle fagene jeg skal ha :PMen du som er i gang med realfag på UIO, hvordan er matematikken? Syns du den er vanskelig, enkel, ok?  Hvordan var det å komme i gang? Hva studerer du på UIO, egentlig? Det er jo utrolig mange ting å velge i. :) 

Endret av Wanda Maximoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/30/2016 den 20.17, Wanda Maximoff skrev:

Jeg har sett på en av informatikk linjene for en stund tilbake. :) Der det sto sist (var noe om at det bygde på fag blabla, viktig med forkunnskaper) så står det nå at det blir endringer fra 18/19 med at du må ha R1 + R2 og en av realfagene som fysikk 1+2 for å komme inn så ser ikke ut som det er gjeldende lengre :) Det er som sagt noe jeg leste i fjor (om at det skulle bli gjeldende, men det var ikke innført ennå), så sånn sett så burde jeg vært flinkere til å sjekke opp før jeg kaster meg i gang og slenger ut påstander :fnise: Så jeg får ta det til meg som dårlig sjekk av kilder. 

Utover det, så har jeg sett på biologi som et alternativ med der kreves det jo kun at du har bestått matte, men igjen med en poenggrense på 46 i ordinær så jeg ihvertfall ha tre i alle fagene jeg skal ha :PMen du som er i gang med realfag på UIO, hvordan er matematikken? Syns du den er vanskelig, enkel, ok?  Hvordan var det å komme i gang? Hva studerer du på UIO, egentlig? Det er jo utrolig mange ting å velge i. :) 

Hmm.. Tror ikke UiO har et særkrav mtp karakter 4 i R1, men kan hende jeg tar feil. UiO har søkt om å få innføre R2 krav på realfagsstudier fra studieåret 2018/2019, og har fått innvilget dette fra kunnskapsdepartementet. Men per i dag er det bare krav om R1+R2 eller R1 + nivå 2 av et annet realfag. De gjør dette fordi de opplever at mange synes det er en litt for stor overgang fra vgs til universitetsnivå på matematikken med bare R1 i bunn.

Hvilken realfagsmatematikk du får kommer an på hvilket studie du velger. "mykere" realfagslinjer som biologi tar ofte MAT1000, som jeg vil påstå er nesten likt som R2. Sikkert litt over, men ikke mye. Så har du MAT1100(kalkulus) som er det matematikk,informatikk og fysikkfolka tar. Dette faget bygger videre fra R2, og er en del vanskeligere.

Jeg hadde selv MAT1100 kalkulus mitt første semester, og synes det gikk greit. Jeg hadde kun R1 fra før(en 4er) og det var i tillegg 3-4 år siden jeg gikk ut fra vgs.  Jeg fikk en B i kalkulus som jeg er fornøyd med, og det krevde litt jobbing. Det er ikke det at stoffet i seg selv er sykt mye vanskeligere enn hva det er i R1 eller R2, men det er mye stoff du skal i gjennom på kort tid, så progresjonen er mye raskere. Faget er på 10 stp, som vil si at det skal oppta 1/3 av tiden du bruker på skole. Dvs at MAT1100 kalkulus i seg selv er dobbelt så stort som R2, samtidig som du har et halvt år på deg kontra 2 år som i R1+R2 på vgs. Dette vil i praksis si at det du går igjennom i løpet av ei uke på UiO, tilsvarer hva du brukte en måned på, på vgs. Med andre ord, kommer du "Bakpå" med en uke på UiO i matematikk, så vil det tilsvare å ligge en måned bak pensum i R2 på vgs.

Det mange brenner seg på er hvor mye man faktisk må jobbe med faget på universitetet kontra vgs. Du skal lære stoff som er vanskeligere og større(mer å gjøre) på kortere tid. Foreleserne sier at progresjonen er lagt opp etter at en student skal bruke rundt 40 timer på studiet i uken. Dette vil si rundt 13-14 timer arbeid per fag i uken(siden vi har 3 fag per semester). Jeg tror vi har ca 20 timer med organisert undervisining(forelesninger, gruppetimer og plenumsregning) til sammen i uka, som betyr at det må rundt 20 timer med selvstudium til for å oppnå de 40 timene foreleserne legger opp progresjonen til.

Det er som sagt her folk begynner å falle av. De undervurderer hvor raskt frem det går, og faller etter fra start. De slakker litt ei uke, og tenker at det er ikke så farlig, siden det gjorde vi på vgs hele tiden. Forskjellen her er at å ligge ei uke bak skjema på universitetet tilsvarer en måned mtp arbeidsmengde på vgs.

 

Nå håper jeg at jeg ikke skremte deg, og det høres kanskje litt værre ut enn det er. Hvor mye du må jobbe er helt individuelt, og jeg tror ikke jeg brukte 40 timer hver eneste uke på skolen for å si det slik. I perioder stemmer det nok, men det var også perioder hvor jeg ikke gjorde noe mer utover den organiserte undervisningen(ca 20 timer).

Jeg går på linja "Fysikk, Astronomi og Meteorlogi" forresten. Trives kjempegodt, og det er utrolig gøy å studere fysikk på UiO!(tror ikke de andre realfagene er noe dårligere eller!). Vil blant annet nevne 5 av de 10 beste foreleserne i landet underviser ved UiO, og den som ble kåret som den beste, underviser på matnat ved UiO!(matematisk og naturvitenskaplige fakultet, UiO)

http://www.aftenposten.no/norge/Morgenbladet-har-karet-landets-beste-forelesere-603581b.html

Kan også nevne at så og si alle realfagslinjene(med noen få unntak), uansett om du tar fysikk, matematikk eller informatikk etc, har alle de samme fagene det første året. Dette gjør at det er veldig lett å bytte linje(gitt at du kommer inn via samordna opptak) uten å starte på nytt igjen året etter om du angrer på linjen du valgte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...