Gå til innhold

Forstoppet - trenger gode råd...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg ville prøvd med avføringstabeletter i kveld og satt klyster i morgen formiddag om det ikke kommer. Avføringstabeletter virker fra toppen så hvis problemet er høyt opp virker ikke klyster alene siden det virker kunn for nedre del av tarm. Hvis det ikke tømmes skikkelig da syns jeg du skal få deg akuttime. Og uansett: få den tarmen utredet for det er ikke normalt å ha så trøblete mage som du beskriver. 

Anonymkode: 60957...8c5

Jeg har tatt full dose toilax i fem dager nå (4 tbl x 5 dager), så tenkte å ta et klyster nå etterpå. Funker ikke det, tar jeg full dose i kveld også og nytt klyster i morgen. Funker ikke det, får det bli lege eller legevakt. 

Men det kom altså litt for noen timer siden, så mulig toilaxen er kommet langt nok ned til å virke :) 

Jeg skal fortsette å prøve å få utredning :) 

Anonymkode: 21dd5...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg ville prøvd med avføringstabeletter i kveld og satt klyster i morgen formiddag om det ikke kommer. Avføringstabeletter virker fra toppen så hvis problemet er høyt opp virker ikke klyster alene siden det virker kunn for nedre del av tarm. Hvis det ikke tømmes skikkelig da syns jeg du skal få deg akuttime. Og uansett: få den tarmen utredet for det er ikke normalt å ha så trøblete mage som du beskriver. 

Anonymkode: 60957...8c5

Hvis TS har ileus, hvordan mener du rådene dine skal fungere? TS må til legen NÅ for å unngå megacolon og fekalt oppkast. 

Anonymkode: 928b8...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis TS har ileus, hvordan mener du rådene dine skal fungere? TS må til legen NÅ for å unngå megacolon og fekalt oppkast. 

Anonymkode: 928b8...6d5

Men kan jeg ha tarmslyng når det kommer noe? Burde det ikke være helt "tett" da...?

Anonymkode: 21dd5...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men kan jeg ha tarmslyng når det kommer noe? Burde det ikke være helt "tett" da...?

Anonymkode: 21dd5...eff

Nei, mange har tynn avføring, spesielt ved f.eks en tumor i tarmen (tumor trenger ikke være ondartet altså) så kommer litt forbi likevel, men ts har veldig typiske symtom på ileus. 

Anonymkode: 928b8...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt full dose toilax i fem dager nå (4 tbl x 5 dager), så tenkte å ta et klyster nå etterpå. Funker ikke det, tar jeg full dose i kveld også og nytt klyster i morgen. Funker ikke det, får det bli lege eller legevakt. 

Men det kom altså litt for noen timer siden, så mulig toilaxen er kommet langt nok ned til å virke :) 

Jeg skal fortsette å prøve å få utredning :) 

Anonymkode: 21dd5...eff

Hvis du setter klyster i ettermiddag og det ikke kommer noe i det hele tatt da, hadde jeg vurdert å bare gi opp og ringt lege i morgen tidlig, før 09 og fått akutttime. Går du for lenge må de jo inn å plukke det ut..grøss.

Anonymkode: 60957...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, mange har tynn avføring, spesielt ved f.eks en tumor i tarmen (tumor trenger ikke være ondartet altså) så kommer litt forbi likevel, men ts har veldig typiske symtom på ileus. 

Anonymkode: 928b8...6d5

De fant en "mulig ileus" på koloskopien for 21 år siden, men det var opplagt ikke viktig nok for videre utredning... Kanskje jeg har hatt det hele tida. De kommenterte at jeg hadde "betydelig utvidet kolon" også. Er det det samme som megacolon, eller er det to ulike ting? 

Anonymkode: 21dd5...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen
lillesky (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...